Навчання грамоти (читання) 1 клас ТЕМА "Голосні та приголосні звуки. Позначення їх умовними знаками. Спостереження за вимовою голосних та приголосних звуків"

Про матеріал
ТЕМА: Голосні та приголосні звуки. Позначення їх умовними знаками. Спостереження за вимовою голосних та приголосних звуків, розрізнення їх на слух. МЕТА: сформувати в учнів початкове уявлення про голосні та приголосні звуки; вчити розрізняти їх на слух, позначати умовно фішками; розвивати вміння правильно артикулювати звуки, уміння висловлювати свої думки, збагачувати мовлення дітей; виховувати працелюбність.
Перегляд файлу

Навчання грамоти (читання)    1 клас

ТЕМА: Голосні та приголосні звуки.  Позначення їх умовними знаками.  Спостереження за вимовою голосних та приголосних звуків, розрізнення їх на слух.

МЕТА: сформувати в учнів початкове уявлення про голосні та приголосні звуки; вчити розрізняти їх на слух, позначати умовно фішками; розвивати вміння правильно артикулювати звуки, уміння висловлювати свої думки, збагачувати мовлення дітей; виховувати працелюбність.

 Хід уроку:

І. Організаційний момент.


- Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Нумо, всі часу не гаєм, -

До роботи приступаєм.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці!

Ранкова зустріч.

  - Привітання


Ми – сімейка невеличка.

Усі друзі – я і ти.

Привітаємось, щоб личка

Всі усмішками цвіли.


  • Спільна діяльність:

Вправа «Чарівне сердечко»:

           - Для створення гарного настрою пропоную вам передати сердечко наступному учню по колу, промовляючи таке речення:

           - Олю, ти сьогодні  дуже гарна…

  • Щоденні новини. 

           - Дитина дня (Розповідь про себе – крісло автора)

           - Яке сьогодні число? Місяць? Пора року? Погода? 


ІІ. Артикуляційні вправи.

   Вправа « Катаємо кульку»: уявіть, що у ротику  кругла цукерка. Язичок намагається догнати її по колу.

   Вправа «Голочка»:  язичком ніби намагаєтесь проколоти щічку.

   Чистомовка (промовляють разом, дівчатка, хлопчики, по черзі)

   Скоромовка

 Миші милом миску мили,

Миші мило загубили.

- Я дуже рада, що ви у мене такі розумники, так багато знаєте та вмієте. Зараз перевіримо, що ви запам»ятали з минулого уроку.

ІІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Вправа «Відкритий мікрофон».
  • Що ви знаєте про речення?
  • Що таке склад?

              2.   Робота над загадками. Гра «Відшукай схему»

Учні мають відгадати загадку, знайти на дошці складову схему до слова- відгадки.

  У каструлі бурчить, У тарілці мовчить. Молоком заллєш — Язик проковтнеш. (Каша)

  Йде від села до села, від міста до міста, Та ніколи не зрушить з місця. (Дорога)

  Живе у ванні. Робить обливання. Залізний вуж. Називається... (душ).

  Світло в дім несе воно, Називається... (вікно).

IУ.   Оголошення теми та мети уроку.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Руханка «АВСТРАЛІЙСЬКИЙ ДОЩ»

1.    Гра «Хто що промовляє?»

Учитель починає, а діти продовжують. 

Учитель                               Учні

Зозуля кує:                            «Ку-ку, ку-ку, ку-ку!

Кіт навкає:                             «Няв – няв»

Півень кукурікає:                   «Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку!»

Сова кричить:                        «Угу-угу, угу-угу, угу-угу!»

2.     Формування уявлення про звуки людського мовлення

 Усе, що ми тільки-но чули — звуки. Вони звучать по-різному, але ми їх упізнаємо на слух. Зараз я говорю, і ви також чуєте звуки. Це звуки людського мовлення. їх ми вимовляємо за допомогою органів мовлення: губ, язика, зубів, твердого піднебіння. Зараз ми вимовимо декілька звуків.

Учні вслід за вчителем вимовляють звуки: [б], [о], [а], [р], [т].

 Які органи мовлення працювали, коли ви вимовляли ці звуки? (Учні називають губи, язик, зуби.)

 Коли вимовляємо одні звуки, повітря проходить через рот вільно, а під час вимовляння інших воно натрапляє на різні перешкоди. Давайте вимовимо ті звуки, при вимовлянні яких повітря не натрапляє на перешкоду, коли губи відкриваються і вільно пропускають повітря.

Шляхом спостережень учні виявляють усі шість голосних звуків, під час вимовляння яких струмінь повітря не натрапляє на перешкоди.

— Отже, звуки [а], [о], [у], [и], [є], [і],— голосні. Ми позначатимемо їх на схемі кружечками.

 Формування практичного уявлення про приголосні звуки

 Вимовте звук [д]. Чи можна цей звук вимовити протяжно, проспівати. Повторіть за мною звуки: [б], [д], [з], [м], [п], [н]. Чому ці звуки не можна проспівати чи вимовити протяжно? (Повітря натрапляє на перешкоди.) Такі звуки називаються приголосними. їх на схемах позначатимемо рисочкою.

Дихальна фізкультхвилинка «Пробитий м»яч».

3. Розгадування загадок, побудова звукової моделі слів – відгадок.


Довгі ноги  - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)

Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти.
(Вовк)

Ану, хто з дітей вгадає,
Що за звір ніг вісім має?
Снує з ниток тонкі сіті,
Щоб мушки в них ловити?
(Павук)


У.   Рефлексія.

 Про які звуки дізналися на уроці?

 Назвіть органи мовлення.

 Скільки голосних звуків в українській мові?

 Хто може їх назвати?

 

 

 

docx
Додано
3 січня 2020
Переглядів
17003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку