Найпростіші пішакові закінчення (групи початкового рівня)

Про матеріал
Рівень гуртка: початковий Рік навчання: перший Вік вихованців: 6 - 10 років Місце проведення: ЦДЮТ №4 Дата: 30.11.2021 року Тип заняття: комбінований Форма навчання: групова
Перегляд файлу

Центр дитячої та юнацької творчості №4

Харківської міської ради

(Слобідського району)

 

 

 

 

 

 

Методичні матеріали до відкритого заняття в шаховому гуртку

 

 

 

 

 

 

Тема заняття: Найпростіші пішакові закінчення

Початковий рівень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував та провів:

Вінниченко О.В.

керівник шахових гуртків,

 керівник гуртка-методист

 

 

 

 

 

Харків 2021


Рівень гуртка: початковий

Рік навчання:

Вік вихованців: 6 - 10 років

Місце проведення: ЦДЮТ №4

Дата: 30.11.2021 року

Тип заняття: комбінований

Форма навчання: групова

 

План-конспект відкритого заняття шахового гуртка за темою: Найпростіші пішакові закінчення.

 

Мета/навчальна, виховна/:

  • сприяти формуванню елементарних вмінь і навичок визначати характерні ознаки позицій ендшпілю;
  • познайомити з можливостями у грі «малими силами» та розвивати бажання до пізнанню;
  • навчити оцінювати прості позиції пішакового ендшпілю і використання типових прийомів;
  • створити необхідні умови для розвитку інтелектуальних здібностей та моральних якостей, культури у спілкуванні;

 

Задачі:

  • розвивати зацікавленість до розрахунку варіантів у думці;
  • формувати толерантне мислення, витримку у відповідях на поставлені завдання;
  • формувати вміння передбачувати структури і позиції і йти до них;
  • виховувати працьовитість, наполегливість, самореалізацію через конкуренцію між учнями;
  • практично відпрацювати з початковим розумінням елементарних понять і планів гри у ендшпілі;

 

Матеріали та обладнання: допоміжні матеріали, демонстраційна шахова дошка, індивідуальний комплект шахів з нотацією, шахові годинники, учнівські зошити та блокноти запису.

 

Види діяльності вихованців: пізнавальна, ігрова, навчальна.

 

Форма і методи проведення занять: бесіда, аналіз варіантів гри, виконання вправ оцінювання та використання типових прийомів, обговорення.

 

Елементи інтерактивних технологій: використання підходу самостійного випробування та аналізу що сприяє зацікавленості до нового матеріалу.

 

Базові терміни та поняття: боротьба за простір, стрижень, коридор для пішака, опозиція, сила фігур - централізація короля, шахова нотація.

Приблизний час у проведенні заняття

Організаційний момент        5 хв.

Привітання та налаштування гуртківців (розминка);

Перевірка наявності дітей на занятті.

Актуалізація опорних знань        20 хв.

Повторення попереднього матеріалу;

Ознайомлення учнів з темою та метою заняття.

Мотивація.           20 хв.

Розгляд позицій нового типу спроба самостійно розіграти.

Спілкування з обговоренням і визначенням необхідних знань.

Виступи учнів або дискусії з «бліц-запитаннями»;

Шахові партії між учнями під час можливої перерви   15 хв.

Розгляд нового матеріалу        45 хв.

Розгляд з обговоренням елементарних ідей і напрямків, можливостей реалізації переваг у пішакових закінченнях

Визначенням необхідних знань для реалізації матеріальних та позиційних переваг

Підготовка до методу боротьби у пішаковому ендшпілі за допомогою «боротьба за прості, стрижень, коридор для пішака, опозиція, централізація короля» (розповідь)

Розгляд типових елементарних позицій та методів боротьби у пішакових закінченнях (розгляд позицій у диспуті, аналіз на шахівницях з формуванням поняття)

Практична частина          30 хв.

Виконання у парах завдань за даною темою з обговоренням та виступ-відповіді (закріплення теоретичних понять)

Виконання у парах прикладів позицій, практичне відпрацьовування з переміною кольору (закріплення практичних навичок)

Підведення підсумків заняття       10 хв.

Обговорення сприйнятого вихованцями матеріалу, роль знань отриманих учнями, можливість використовування у першостях різних рівнів

Самоаналіз учнів, підведення підсумків керівником шахового гуртка можливі невеликі заохочення, подарунки для кращих

Завершення заняття. Рекомендації для самостійної роботи, можливе домашнє завдання                                                                                                                                                             5 хв.

 

Хід заняття

Організаційний момент

Обов’язково на початку заняття потрібні взаємні привітання, перевірка відповідного зовнішнього стану приміщення і вигляду учнів/вихованців.

 

Актуалізація опорних знань

Мотивація навчальної діяльності проводиться за допомогою розгляду закінчення де крім одного пішака і королів нічого немає. Учні/вихованці мають за допомогою диспуту обговорити можливий виграш чи ні. Вчитель підводи до основної думки, розрахунку та передбаченню позиції у реалізації невеликих матеріальних переваг.

 

Розгляд нового матеріалу

Аналіз, обговорення. У заключній стадії партії головне – це активність короля та розрахунок можливих загроз пішаками. Найвища активність короля попереду власних пішаків і в центрі дошки. Боротьба за простір, стрижень, коридор для пішака, опозиція, сила фігур - централізація короля, шахова нотація

Опозиція має свій вплив як вертикальне розташування королів відносно один одного так і горизонтальне, діагональне та і на відстані від пішаків при ході білих є виграш. Два приклада, розглянути і надати додаткові позиції для рішення.

 

діаграма 1

діаграма 2

Рішення вказано на діаграмах

 

Розглянемо рішення на першій діаграмі: 1.Kрb4 Kрc6 2.Kрc4 Kрd6 3.Kрd4 Kрe6 4.Kрe4 Kрf6 5.Kрd5 Kрe7 6.Kрe5 Kрd7 7.Kрf6 Kрe8 8.e4 Kрf8 9.e5 Kрe8 10.Kрe6 Kрf8 11.Kрd7 Kрf7 12.e6+ Kрf6 13.e7 Kрe5 14.e8(Ф)+

Потрібно розглянути велику кількість прикладів та зіграти декілька партій пішаками в присутності Королів (без фігур), для кращого розуміння і освоєння пішакових закінчень. Особливу увагу приділяють позиції з протистоянням королів – «опозицією». Геометрична опозиція - положення, при якому обидва короля стоять один навпроти одного і між ними одне, три чи п’ять полів.

 

Практична частина

Велика кількість прикладів і практичне відпрацьовування дасть стійкі знання та впевненість за шахівницею. Знання опозиції допоможе получити максимум. У пішакових ендшпілі, як і в інших є основні типові позиції і правила, які потрібно знати.

 

Підсумок заняття Обговорення. Перевірка додаткових завдань.

 

 

 

 

 

Список рекомендованої літератури:

 

  1. Вінниченко О. В., Коваль О. М., Тимошенко Л. В., Ільницький М. Й., Захарчук І. Р. /Шахи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів та закладів позашкільної освіти, Тернопіль: видавництво «Підручники і посібники», 2017 – 95 с.
  2. Вінниченко О. В., Захарчук І. Р. Навчально-методичний посібник для роботи з шахістами початкового рівня і учнями 1-2 класів видавництво «Вістка», Київ, 2021. – 139 с.
  3. Давыдюк С.И. Начинающим шахматистам / С.И. Давыдюк. — Минск: Полымя, 1994. — 175 с.
  4. Добринецкий П. И. Школа шахматной тактики 4. Конкурс комбинаций 630 упражнений издательство Новоград, 2020 - 124с.
  5. Добринецкая С. Шахматный букварь издательство Новогр., 2019 - 48с.
  6. Иващенко А.А. Сборник шахматных комбинаций / А.А. Иващенко.   2-е изд. К.: Министерство просвещения УССР, 1988. 224 с.
  7. Марусенко П.В. Боби Фишер учит играть в шахматы / П.В. Марусенко. К.: Здоровья, 1991. 278с.

 

doc
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку