Центр дитячої та юнацької творчості №4
Харківської міської ради
(Слобідського району)
Методичні матеріали до відкритого заняття в шаховому гуртку
Тема заняття: Найпростіші пішакові закінчення
Початковий рівень
Підготував та провів:
Вінниченко О.В.
керівник шахових гуртків,
керівник гуртка-методист
Харків 2021
Рівень гуртка: початковий
Рік навчання:
Вік вихованців: 6 - 10 років
Місце проведення: ЦДЮТ №4
Дата: 30.11.2021 року
Тип заняття: комбінований
Форма навчання: групова
План-конспект відкритого заняття шахового гуртка за темою: Найпростіші пішакові закінчення.
Мета/навчальна, виховна/:
Задачі:
Матеріали та обладнання: допоміжні матеріали, демонстраційна шахова дошка, індивідуальний комплект шахів з нотацією, шахові годинники, учнівські зошити та блокноти запису.
Види діяльності вихованців: пізнавальна, ігрова, навчальна.
Форма і методи проведення занять: бесіда, аналіз варіантів гри, виконання вправ оцінювання та використання типових прийомів, обговорення.
Елементи інтерактивних технологій: використання підходу самостійного випробування та аналізу що сприяє зацікавленості до нового матеріалу.
Базові терміни та поняття: боротьба за простір, стрижень, коридор для пішака, опозиція, сила фігур - централізація короля, шахова нотація.
Приблизний час у проведенні заняття
Організаційний момент 5 хв.
Привітання та налаштування гуртківців (розминка);
Перевірка наявності дітей на занятті.
Актуалізація опорних знань 20 хв.
Повторення попереднього матеріалу;
Ознайомлення учнів з темою та метою заняття.
Мотивація. 20 хв.
Розгляд позицій нового типу спроба самостійно розіграти.
Спілкування з обговоренням і визначенням необхідних знань.
Виступи учнів або дискусії з «бліц-запитаннями»;
Шахові партії між учнями під час можливої перерви 15 хв.
Розгляд нового матеріалу 45 хв.
Розгляд з обговоренням елементарних ідей і напрямків, можливостей реалізації переваг у пішакових закінченнях
Визначенням необхідних знань для реалізації матеріальних та позиційних переваг
Підготовка до методу боротьби у пішаковому ендшпілі за допомогою «боротьба за прості, стрижень, коридор для пішака, опозиція, централізація короля» (розповідь)
Розгляд типових елементарних позицій та методів боротьби у пішакових закінченнях (розгляд позицій у диспуті, аналіз на шахівницях з формуванням поняття)
Практична частина 30 хв.
Виконання у парах завдань за даною темою з обговоренням та виступ-відповіді (закріплення теоретичних понять)
Виконання у парах прикладів позицій, практичне відпрацьовування з переміною кольору (закріплення практичних навичок)
Підведення підсумків заняття 10 хв.
Обговорення сприйнятого вихованцями матеріалу, роль знань отриманих учнями, можливість використовування у першостях різних рівнів
Самоаналіз учнів, підведення підсумків керівником шахового гуртка можливі невеликі заохочення, подарунки для кращих
Завершення заняття. Рекомендації для самостійної роботи, можливе домашнє завдання 5 хв.
Хід заняття
Організаційний момент
Обов’язково на початку заняття потрібні взаємні привітання, перевірка відповідного зовнішнього стану приміщення і вигляду учнів/вихованців.
Актуалізація опорних знань
Мотивація навчальної діяльності проводиться за допомогою розгляду закінчення де крім одного пішака і королів нічого немає. Учні/вихованці мають за допомогою диспуту обговорити можливий виграш чи ні. Вчитель підводи до основної думки, розрахунку та передбаченню позиції у реалізації невеликих матеріальних переваг.
Розгляд нового матеріалу
Аналіз, обговорення. У заключній стадії партії головне – це активність короля та розрахунок можливих загроз пішаками. Найвища активність короля попереду власних пішаків і в центрі дошки. Боротьба за простір, стрижень, коридор для пішака, опозиція, сила фігур - централізація короля, шахова нотація
Опозиція має свій вплив як вертикальне розташування королів відносно один одного так і горизонтальне, діагональне та і на відстані від пішаків при ході білих є виграш. Два приклада, розглянути і надати додаткові позиції для рішення.
діаграма 1 |
діаграма 2 |
Рішення вказано на діаграмах
Розглянемо рішення на першій діаграмі: 1.Kрb4 Kрc6 2.Kрc4 Kрd6 3.Kрd4 Kрe6 4.Kрe4 Kрf6 5.Kрd5 Kрe7 6.Kрe5 Kрd7 7.Kрf6 Kрe8 8.e4 Kрf8 9.e5 Kрe8 10.Kрe6 Kрf8 11.Kрd7 Kрf7 12.e6+ Kрf6 13.e7 Kрe5 14.e8(Ф)+
Потрібно розглянути велику кількість прикладів та зіграти декілька партій пішаками в присутності Королів (без фігур), для кращого розуміння і освоєння пішакових закінчень. Особливу увагу приділяють позиції з протистоянням королів – «опозицією». Геометрична опозиція - положення, при якому обидва короля стоять один навпроти одного і між ними одне, три чи п’ять полів.
Практична частина
Велика кількість прикладів і практичне відпрацьовування дасть стійкі знання та впевненість за шахівницею. Знання опозиції допоможе получити максимум. У пішакових ендшпілі, як і в інших є основні типові позиції і правила, які потрібно знати.
Підсумок заняття Обговорення. Перевірка додаткових завдань.
Список рекомендованої літератури: