Презентація до уроку за за давньогрецьким міфом про Прометея (матеріали розроблені за підручником "Зарубіжна література. 6 клас" авторського колективу Ольги Ніколенко, Лідії Мацевко-Бекерської, Наталії Рудніцької та ін.).
Найвідоміші міфологічні образи, сюжети, мотиви Стародавньої Греції. Міф про Прометея. Образ титана Прометея.
Номер слайду 2
Повторимо вивчений матеріал. Вправа “Лови помилку”Художня література - різновид мистецтва, що відображає світ у художніх образах за допомогою засобів звука. Розбудова світу за законами краси, формування естетичного смаку, надання змоги отримати задоволення від процесу читання та осмислення прочитаного - це пізнавальна функція художньої літератури. Втілення загального уявлення про життя, людину, людські стосунки, ідеали тощо в конкретно-чуттєвій формі (тобто в предметах і явищах) - це художній образ. Поняття “міфологія” має тільки 1 значення: наука, завданням якої є вивчення міфів різних народів. Слово “міф” з грецької мови перекладається як “байка”, “вигадка”. Міф – це авторський твір, у якому втілено уявлення про навколишній світ, намагання його зрозуміти і пояснити. На відміну від казки в основі міфу — реальні події, явища природи, перетворені людською фантазією. У міфах, як і у казках, переважно діють звичайні люди, тварини, речі, наділені чарівними властивостями
Номер слайду 3
Повторимо вивчений матеріал. Хто, на думку давніх греків, керував світом?Де жили давньогрецькі боги? Як вони виглядали?Імена яких давньогрецьких богів ви запам’ятали? Якою сферою життя вони керували?Кого давні греки називали героями? Назвіть імена найбільш популярних у Давній Греції героїв.
Номер слайду 4
Міф про Прометея Прометей (із грецької — провидець) був титаном, сином титана Япета й німфи Клімени (у варіантах — Феміди, Асії). У грецькій міфології титанами називають божества старшого покоління, а в переносному значенні — людей виняткового розуму й таланту. Прометей допоміг Зевсові здобути владу над світом. Під час суперечки про зменшення жертв богам Прометей став на бік людей, які потерпали від голоду й були безсилі проти могутніх олімпійців. Розгніваний Зевс забрав у людей вогонь. Однак Прометей викрав його з Олімпу й приніс людям у тростинці (це відгомін прадавнього способу видобування вогню тертям шматків дерева). Так людський рід було врятовано від голоду й холоду. За нескореність Зевс звелів покарати Прометея жорстоким способом. Але Прометей був непохитним і став символом незламності духу. Що в перекладі з грецької значить ім’я Прометея?Що ви дізналися про стосунки Прометея з Зевсом? У чому, на вашу думку, причина їхньої ворожнечі?Ян Косьє. Прометей, якийнесе вогонь. 1637 р.
Номер слайду 5
Обговорюємо прочитане. Яким зображено людство на початку міфу?Чому Зевса та інших богів влаштовував дикий стан людей?Яким стало життя людей після того, як Прометей подарував їм викрадений з Олімпу вогонь? Чого Прометей навчив людей?Що, на думку давніх греків, робить людину людиною?
Номер слайду 6
Бабюрен Дірк. Прометей скований Вулканом. 1623 р. Покарання Прометея. Давньогрецький вазопис. Чому Зевс розлютився на Прометея? Як вирішив покарати титана?Як довго тривали муки Прометея?Чи схилився Прометей перед Зевсом? Доведіть це прикладами з тексту.
Номер слайду 7
Яку страшну таємницю приховував Прометей? Чому вона була важливою для Зевса?Чому Зевс вирішив звільнити звільнити Прометея? Кому він це доручив?Яка традиція з’явилася у людей на згадку про Прометея, який заради них прийняв страшні муки?
Номер слайду 8
Характеристика титана Прометея. Охарактеризуйте образ Прометея, використавши метод «Ґронування». Гюстав Моро. Прометей. 1868 р.
Номер слайду 9
Поміркуємо. Повторіть визначення вічного образу в художній літературі. Образ Прометея в світовій літературі став вічним. Що, на вашу думку, він уособлює?
Номер слайду 10
Поміркуємо. Прометей – вічний образ, який уособлює самовідданість, бажання досягти високої мети, гуманізм, здатність принести себе в жертву заради інших, протистояння тиранам. Вираз “вогонь Прометея” означає іскру божественного розуму – початку цивілізованого розвитку людства . Тиран — жорстока, деспотична людина, що зловживає своїм впливом, становищем, своєю владою над ким-небудь; мучитель. Гуманізм — ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.
Номер слайду 11
Образ Прометея в українській літературі Українські письменники Тарас Шевченко, Іван Франко, письменниці Леся Українка, Ліна Костенко віднайшли в образі Прометея втілення боротьби за волю, символ нескореного духу народу. Розповідаючи в поемі «Кавказ» про необхідність звільнення поневолених народів, Тарас Шевченко писав: І вам слава, сині гори, Кригою окуті, І вам, лицарі великі, Богом не забуті. Борітеся — поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая!Пам’ятник Тарасові Шевченку(скульптор Іван Кавалерідзе, встановлено в 1926 р.). м. Полтава.
Номер слайду 12
Поміркуємо. Чому Прометей не підкорився Зевсові? У яких випадках не можна схилятися перед владою і силою?Кого з наших сучасників можна назвати Прометеєм?
Номер слайду 13
Рефлексія. Вправа “Інтерв’ю”. Що нового ви сьогодні дізнались?іЩо найбільше вас вразило чи здивувало під час уроку?Чого ви навчились на уроці?Чи було вам важко? Якщо так, то що саме?
Номер слайду 14
Домашнє завдання. Використовуючи метод “Прес”, доведіть або спростуйте твердження про те, що Прометей є справжнім героєм (письмово). Метод “Прес” 1. Теза (відповідно до теми завдання). Я вважаю, що … (Я не вважаю, що …) 2. Тому що … по-перше, …; по-друге, …; по-третє, … . 3. Наприклад, … . 4. Отже …Підручник, стор. 29-32: прочитати; питання 1-5 на стор. 33 (усно).