Не і ні в прислівниках
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний спосіб; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння, зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з частками не і ні ; розвивати мовну і мовленнєву культуру учнів; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенцій).
Епіграф до уроку:
І той любов’ю повниться до світу,
Хто рідну землю має під собою.
І. Малкович
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Установчо-мотиваційний етап. Актуалізація і корекція опорних знань. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
Робота з текстом.
З давніх-давен через село Медвин незмінно пролягає лебедений шлях. Недарма, коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м’яку сонячну основу, приносять на святкових крилах вологе, іще з волохатим туманцем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі краплини, розгонисто піднімалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в роботі до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті сонцем перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.
У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі незмінно тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір’я (М. Стельмах).
Орієнтовний матеріал для вчителя.
Не з прислівниками |
|
разом |
окремо |
|
1.З більшістю прислівників: не дивно, не випадково, не зовсім. |
|
2.Якщо не заперечує, відкидає щось: не вчора, не вдруге. |
V. Самостійне застосування учнями знань.
Робота з підручником.
Робота з текстом.
-Спишіть спроектований на дошку текст. Поясніть написання ні з прислівниками.
1. То снідаю, то обідаю, а погуляти ні/коли. 2. Дайте води, бо так їсти хочу, що переночувати ні/де. 3. Хто нічого не робить, той ні/коли не має часу. 4. Комусь ні/яково, а йому однаково. 5. Ні/взад, ні/вперед – лишається посеред. 6. Ні/сюди, ні/туди, ні/саньми, ні/колесами (Нар. творч.).
Дослідження-зіставлення.
-До поданих слів доберіть з довідки прислівники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не.
Мало, грубо, просто, збитково, тьмяно, низько, постійно, безрадісно, терміново, злочинно.
Довідка: невисоко, невтішно, незмінно, незаконно, невибагливо, невиразно, невигідно, негайно, небагато, неввічливо.
Теоретичний практикум.
-Частка ні в прислівниках може бути неголошеною і ненаголошеною. Порівняйте.
Ніде – немає де.
Ніколи – нема коли.
Ніяк – немає як.
Нізвідки – немає звідки.
Ніде – заперечує щось.
Ніколи – заперечує.
Ніяк – заперечує.
Нізвідки – заперечує щось.
Диктант з обґрунтуванням.
-Запишіть, поставивши наголос у прислівниках з часткою ні.
1. Він ясно розумів, що порятунку чекати нізвідки. 2. Щось я вже нізвідки листів не маю. 3. Випав сніг, сліду ніяк сховати. 4. Ніч колихала так ласкаво, проте не спалося ніяк. 5. Мабуть, мені не вернутись ніколи додому. 6. Лінивому все ніколи.
Дослідження-відновлення.
Відновіть фразеологічні звороти, вставивши з довідки потрібні за змістом прислівники з часткою ні.
Довідка: н`ікуди, нік`уди, нін`ащо, н`іде, нід`е, ніз`ащо, нік`оли, н`іколи.
Творча лабораторія.
-Дайте письмову заперечну відповідь на запитання де? куди? звідки? коли? як?, використовуючи префікс ні.
VI. Контрольно-рефлексивний етап.
Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вихідна рефлексія. «Картка самооцінювання».
VII. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника, виконати вправи…