Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко « Лисичка і Журавель»
Мета: вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок,правильно оцінювати поведінку персонажів;формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос;виховувати чуйність,доброзичливість, гостинність,порядність.
Обладнання: складові таблиці,картки зі словами-пірамідками,картки зі скоромовкою,портрет І.Я.Франка, малюнки – відгадки до загадок, мікрофон,звукозапис казки, картки для словникової роботи, слова для характеристики дійових осіб, маски до казки,таблички «Судове засідання», тестові завдання, кольорові кружечки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1)Вправи для розвитку дихання
« Задми свічку», « Понюхай квіточку», « Пий чай із блюдця», « Подми на кульбабку».
2) Читання складових таблиць
3)Читання слів - пірамідок ( робота в парі)
Гра « Третій зайвий»
4) Вивчення скоромовки( методом ейдетики)
Наварили смакоти,
будем їсти я і ти.
А сороки і ворони
будуть їсти макарони.
5) Вправи для очей « Гойдалка», «Ланцюжок», « М′ ячик по колу», «Буратіно»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз
Та знову вона завітала до нас.
- На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з українською казкою, автором якої є Іван Франко. Одну із найкращих своїх збірок Франко назвав « Коли ще звірі говорили». Він писав так: « Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам мама чи бабуся розповідала казку , не забудете до смерті». Сьогодні ми ознайомимося тільки з однією його казкою.
1. Гра « Хто це?»( відгадування загадок)
- Спробуйте відгадати героїв цієї казки .
2)Гра « Хто більше?»( змагаються по рядах : хто назве більше назв казок , героями яких є Лисичка і Журавель)
3)Довідкове бюро
-А зараз нам довідкове бюро розкаже цікаву інформацію про лисицю і журавля.( вправа « Мікрофон»)
І√. Повідомлення теми і мети уроку
√. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу
1)Слухання казки « Лисичка і Журавель»( слухання звукозапису казки)
2)Словникова робота
З′єднати стовпчики слів
призволяйся дала обіцянку не робити чого-небудь
облизня спіймавши затоваришували
зареклася пригощайся ,їж
заприятелювали означає залишитися ні з чим
Добір синонімів
дружня пара -
вклала кашу -
подалися у різні боки
мерщій чкурнула -
Читання стовпчиків слів з певною інтонацією
! ?
вгощу дрібненько
пісним припрошує
встромляє крутиться
розсердилася випорожнивши
Фізкультхвилинка
3) Читання казки учнями « ланцюжком»
4)Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
- Прочитайте початок казки.
- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля у гості. Чи щирими були її слова?
- Як Лисичка поводилася під час обіду?
- Як Журавель пригощав Лисичку? Чому?
- Чого вчить ця казка?
- Що засуджує автор?
5)Різновиди читання
« Продовж речення», « Земля – небо» …
6)Характеристика дійових осіб( завдання виконують біля дошки: дівчинка вибирає слова, які характеризують Лисичку;хлопчик – слова, які характеризують Журавля)
7)Аналіз малюнка в підручнику
8) Театралізація казки « Лисичка і Журавель»
9) Суд над Лисичкою
Секретар
- Встати, Суд іде! Прошу сідати!Судове засідання проводять: суддя –Маламура Максим Олегович,прокурор – Масловська Ангеліна Володимирівна, адвокат –Мішнєв Кіріл Денисович,секретар – Степова Ірина Олександрівна
Слухається справа № 10. Звинувачується Лисичка , яка запросила в гості Журавля і погано пригостила. В результаті Журавель пішов голодним додому. Журавель вирішив подати на Лисичку скаргу до суду.
Прокурор
- Скарга « Одного літнього ранку пані Лисичка запросила пана Журавля в гості . Наварила їсти і приготовлену їжу розмастила по мілкій тарілці , з якої мій підзахисний їсти не міг, в результаті пішов голодний додому.»
Лисичка
- А я що ,а я трудилася, старалася та ще й винною залишилася.
Суддя
- Дотримуйтеся правил поведінки в суді. Сядьте , будь – ласка!
Прокурор
-Прошу, поважний Суд , винести справедливе рішення, покарання Лисички.
Суддя
-Слово для захисту надається адвокату Лисички.
Адвокат
- Зі скаргою ми не погоджуємося , бо моя підзахисна – чудова господиня : в хаті прибрала,їсти наварила, причепурилась та Журавлика в гості виглядала , аж очі прогледіла.
Лисичка( викрикує)
- Що мій посуд в дзьоба Журавлеві колить?
Прокурор
Лисичка
-Знаю. Знаю.
Суддя
- Суд вислухав обидві сторони і йде до нарадчої кімнати, щоб оголосити вирок.
Суддя заходить.
Суддя
- Суд вирішив умовно покарати Лисичку : купити глечик,наварити смакоти,насипати у глечик, запросити Журавля І щиро пригостити . Вирок винесено !
10) Робота над прислів ′ ями ( робота з індивідуальними карточками)
Не той друг, хто медом маже , а той , хто правду каже.
Яке частування, таке й дякування.
Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Хто згоди хоче , той згоду має.
√І. Підсумок уроку
- Чого вчить ця казка?
√ІІ. Домашнє завдання ( диференційоване)
У кого на парті червоний кружечок – переказати казку з кінця до початку;
у кого синій – переказати казку і намалювати малюнок;
у кого зелений – переказати казку.