Тема: Не вмирає душа наша… «Мій дух як ніч» Дж. Байрон (урок – дослідження душі поета, з елементами медіаграмотності)
Мета: формування предметних компетентностей: визначає специфічні ознаки романтизму як художнього напряму в літературі й мистецтві, чинники його розвитку (історичні, естетичні, філософські), національну специфіку в різних країнах; визначає провідні теми й мотиви ліричних творів письменників-романтиків; аналізує романтичні образи, засоби їхнього створення; знаходить у тексті й інтерпретує зміст романтичних символів; виявляє зв’язок романтичних творів із фольклором, знаходить відповідні елементи (образи, символи, мотиви, жанрові ознаки тощо); формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою: сприймати, розуміти інформацію державною мовою; усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди; спілкування іноземними мовами: читати тексти іноземною мовою за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі; зіставляти оригінальні тексти з українськими художніми перекладами; математична компетентність: розвивати абстрактне мислення; установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; чітко формулювати визначення і будувати гіпотези; основні компетентності у природничих науках і технологіях: критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури; інформаційно-цифрова компетентність: вміння діяти за алгоритмом; уміння вчитися впродовж життя: застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; ініціативність і підприємливість : вміння презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; соціальна та громадянська компетентності: вміння уникати дискримінації інших під час спілкування; обізнаність та самовираження у сфері культури: вміння читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; екологічна грамотність і здорове життя: розуміти переваги здорового способу життя.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: тексти творів, ілюстрації до уроку: арфа, мисливський лук, музика арфи, підручник, зошити.
Перебіг уроку
І Орг. момент.
ІІ Актуалізація опорних знань
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
IV Основна частина
1. Слово вчителя
2. Читання вірша Дж. Байрона учителем.
Мій дух як ніч. О, грай скоріш!
Я ще вчуваю арфи глас,
Нехай воркує жалібніш
І тішить слух в останній час.
Як ще надія в серці спить,
Її розбудить віщий спів.
Як є сльоза, вона збіжить,
Поки мій мозок не згорів.
Але суворо й смутно грай,
Додай жалю в свій перший звук.
Молю тебе, заплакать дай,
Бо розпадеться серце з мук.
Воно в собі терпить давно,
Давно вже в ньому вщерть образ,
Як не поможе спів, воно
Од мук тяжких порветься враз!
3. Обговорення первинного враження.
4. Обговорення легенди, якв лягла в основу твору
Сюжетною основою вірша “Мій дух як ніч…” історія старозавітних царя Саула і співака Давида. За біблійною традицією Саул – правитель, який отримав владу Божою волею, але став неугодним Господу, тому що відвернувся від нього. Прибирає собі все більше владних повноважень і навіть перестає визнавати божественну волю. Бог, відрікшись від Саула, проявляє прихильність юного пастуха Давида, красивого білявого юнака. Саул наближає хлопця до себе. Його душу терзає злий дух, якого можуть відігнати тільки чарівні звуки Давида арфи. За біблійною традицією саме Давид вважається автором Книги псалмів ( “Псалми Давидові”) – гімнів, звернених до Господа, тому його слово і пісню чує Бог. Юний поет заприятелював з сином Саула і одружився з його донькою. Перемоги на поле бою зробили співака надзвичайно популярним в народі. І тоді Саул задумав вбити юнака, навіть не підозрюючи, що загине сам, а Давид після його смерті стане царем.
5. Читання вірша учнями
Коментоване читання Обговорення твору.
6. Робота з емоціями.
Смуток, , стрес, депресія, прагнення звільнитися від негативу, емоційний детокс, катарсис
До якої хвороби може призвести?
7. Який музичний інструмент допомагає ліричному герою.
Історія арфи.
Існують різні легенди щодо походження цього музичного інструменту. Вона походить від … звичайного мисливського лука. У давнину люди помітили, що якщо натягнути тятиву з різною силою, то звучать різноманітні звуки. Малюнки арфи з лука простежуються в культурах Стародавнього Єгипту, Греції та Риму. Їх знаходили під час розкопок шумерської епохи. Навіть сама назва перекладається як «прекрасне». Піфагор звуками арфи лікував хвороби. Сьогодні ж існує напрямок нетрадиційної медицини: арфотерапія, як напрямок віброакустичної терапії.
8. Визначення теми та їдеї твору
Тема. Зіткнення суперечливих начал у душі людини, самотність. Ідея. Мистецтво, що просвітлює душу (доповнюємо пізніше)
9. Слово вчителя
Музична терапія як дисципліна існує вже більше 70 років. Вона стала використовуватися в XX столітті після Першої і Другої світових воєн В результаті керівники госпіталів стали наймати музикантів для постійної роботи. Наш мозок налаштований на музику. Не випадково на всіх культурах матері використовують колискові з заколисуванням, щоб заспокоїти дитину.
Музика як форма спілкування з'явилася раніше, ніж мова.
Наше тіло схоплює ритм автоматично. Чи звертали ви коли-небудь увагу, що якщо ви йдете по вулиці, подумки наспівуючи якусь пісню, то ви автоматично рухаєтеся в ритм мелодії? Це відбувається тому, що ритм, як сигнал, що передається безпосередньо до рухових нейронів в нашому спинному мозку. У нас є фізіологічні реакції на музику.
Музика заряджає нас емоціями. Напевно кожен може згадати ситуацію, коли музика змушувала посміхнутися або засумувати. Науково доведено, що при слуханні мелодійної музики відбувається викид дофаміну, який дарує мозку відчуття ейфорії. Багато людей використовують це — свідомо чи ні — коли вмикають музику, щоб створити певний настрій
Музика безпосередньо впливає на мозок. Нейробіологи довели, що здійснення розумових операцій в мозку має "музичний" характер. Це означає, що зовнішня музика здатна впливати на розумову діяльність, порушуючи ті або інші нейронні ланцюги.
10. Продовження бесіди
11. У якій момент відбувається емоційне очищення ліричного героя?
12. Яким способом?
13. Які ви знаєте способи вивільнення негативу?
14. Проблемне питання. Яка ж вона душа поета?
15. Довести , що цей твір романтичний
16. Порівняти переклади та з оригіналом звернути увагу на назву. Дух, дуща
17. Порівняти з Т. Шевченком Робота з датами
18. Спільні риси європейського романтизму та українського?
ІV Рефлексія
Прийом стратегії «Що? – Отже, що? – Що тепер?»
Які основні знання ви сьогодні отримали? У чому їх значення для життя людини? Як ми їх можемо використати? Завдання в групах.
Що отримали? |
У чому їх значення? |
Як використаємо? |
Знання |
|
|
Вправа «Magic bag» (учні визначають, в якій момент уроку зустрічалося те чи інше поняття) Детокс, Україна, душа, терапія, оригінал, Піфагор.