В основу своєї роботи було покладено ідею використання ейдетичних прийомів і методів над правописом словникових слів. Вчитель має передбачити планомірне, систематичне розширення уявлень і понять дітей про нові предмети, явища та засвоєння їх назв. Необхідно зацікавити школярів не лише змістом нової інформації, а й процесом створення пошукової роботи, яка стимулює самостійне формулювання учнями пізнавальних запитань різної складності. Як же пробудити цікавість до засвоєння правопису словникових слів? Це повинно бути не просто бажання про що-небудь дізнатися, а серйозна особиста зацікавленість, яка виникає на основі глибоких внутрішніх потреб. Тому, перед тим як пояснювати написання словникового слова, треба чітко визначити де знадобляться ці знання. Чим глибше осмислюється те, що потрібно запам'ятати, тим краще воно зберігається в пам'яті. Чим більше інформації за темою, тим легше запам'ятати нове. Отже, словникове слово записується тільки після осмислення його значення та мети запису. Це може бути конкретне завдання, вправа на застосування слова, гра. Для емоційного сприйняття, ефективнішого засвоєння матеріалу, важливе значення мають нестандартні форми проведення. Доцільно використати такі форми роботи: словникові, малюнкові, вибіркові, розподільні диктанти; мовні ігри – ребуси, кросворди. На уроках велике значення має наочність – предметні малюнки,муляжі, іграшки. У доборі унаочнення та ігрових прийомів учитель має йти від навчальних завдань, які ставляться на уроці. Діти повинні чітко уявляти те, про що розповідає вчитель. Ефективними є ігрові вправи на дії з предметами. Використання прийомів ейдетики (піктограми, вільні асоціації, метод Цицерона, входження, оживлення, графічних значків) допомогли краще запам'ятати слова, визначення, поняття. Такі прийоми сприяють розвитку уваги, фантазії, уяви, мислення учнів. Ця методика позитивно впливає на розвиток уміння знаходити потрібну інформацію для доведення своїх міркувань, або спростування того, з чим учень не погоджується. Є змога розкрити свої творчі здібності, створюються умови для активного обміну знаннями. Мовні ігри сприяють всебічному розвитку, пробуджують інтерес до знань, виховують прагнення вивчати рідну мову, збагачувати свій словниковий запас. Засвоєні слова діти мають навчитися вживати в процесі діалогічного мовлення. Використання ейдетичних методів вимагає від учителя ретельного добору мовного матеріалу, логічної послідовності у побудові евристичної бесіди та чіткості у формуванні запитань. Не потрібно перетворювати проведення таких уроків на самоціль, адже в такому разі виникає звикання. Учителеві важко буде здивувати учня, а найкраще запам'ятовується те, що здивувало. Ну й, звичайно, не можна забувати про заохочення. Якщо дитина домоглася результатів,то похвалити її за таку роботу.
Пропоную фрагменти уроків з української мови із використанням ейдетичних методів під час вивчення теми Словникові слова. За один урок встигнути все зробити неможливо. Варто відвести для цього декілька окремих уроків, або об'єднати. Засвоєння слів по темі,яка опрацьовується на уроках, обов'язково має перевірятися на підсумковому уроці .
Тема:
«Впровадження елементів ейдетики на уроках української мови при вивченні і написанні слів з ненаголошеними Е , И ,які не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником»
Мета:
Розвивати пам’ять, мислення, уважність, уяву, творчість, цікавість, мовлення, ейдетичні здібності,сенсорну і тактильну чутливість, дрібну моторику рук.
Виховувати бажання допомагати іншим; викликати гарний настрій від спільної діяльності; спонукати дітей до відгадування загадок. Збагатити словник учнів.
Розвивальне середовище: матеріали для декорування приміщення, картинки, іграшки, предмети, фото, картки, аркуші паперу, олівці, конверти.
Уроки з української мови у 3 класі
Тема: Вимова і правопис слів з ненаголошеними е и , що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.
Мета: закріпити спосіб перевірки ненаголошених е, и в корені слова; - ознайомити учнів з рядом слів, правопис яких здійснюється не за правилом. - формувати навички роботи з орфографічним словником; - підтримувати інтерес до вивчення рідної мови в процесі пошукової діяльності; - збагачувати словниковий запас учнів: - впроваджувати елементи ейдетики; - розвивати увагу, творче мислення, пам’ять,образне мовлення фантазію,уяву, графічні навички.
- виховувати навички співпраці.
Обладнання: завдання на картках, малюнки, словникові слова, алгоритми, ребуси.
Урок 1 «Світ фантазій»
Хід уроку
Організація класу
Доброго ранку, ліси і поля
Доброго ранку, планета Земля.
Щастя, здоров’я всім людям бажаємо,
З радістю на урок поспішаємо.
- Який настрій у вас? Усміхніться, подаруйте усмішку мені, поділіться гарним настроєм з товаришем.
Мотивація навчальної діяльності та узагальнення вивченого. - Діти, спробуємо перетворити гамірну класну кімнату на майстерню,де панують спокій та зосередженість.
Сьогодні на уроці будьте уважні, працюйте старанно. - Ми з вами зараз перенесемося на іншу планету, яка називається Фантазія.
- Що ви відчуваєте перед польотом?
- Чого очікуєте від уроку?
- Чого очікуєте від себе та інших членів екіпажу?
Повідомлення теми і мети уроку
Створення ситуації успіху.
-Що вас цікавить-запитуйте. Зосередьтеся,міркуйте, і у вас все вийде, успіх чекає на вас!
(«Еврика» - творчі завдання, які підводять та активізують школярів нехай на маленьке, але власне відкриття,з якими вони зможуть успішно впоратися.)
Загадки.
Ми всі в шапочках – брилях, заховалися в кущах. (Гриби)
Ніхто їх не лякає, а вони тремтять.(Листочки)
Хто на зиму роздягається, а на літо одягається.(Дерева)
Кольорове коромисло через річку повисло. (Веселка)
Запишіть відгадки. Поставте наголос у словах відгадках. Виділіть ненаголошені Е,И в корені. Як ви їх перевірили.
-Чарівні яблучка кому?(подарунок за відгадки) Дерево з плодами,на яких написані літери Е, И. Поруч – слова з пропущеними буквами,що позначають ненаголошені голосні.
В…рба, к…лимок, с…стра, кл…новий, з…мля, з…рно.
(діти читають слова «зривають» яблуко з буквою, що позначає потрібний голосний)
- Ви добре пройшли випробування.
Алгоритм структурованого огляду.
Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися .
Казка про чарівну країну
-Якось в чудову країну Фантазію прилетів злий чарівник. Назустріч йому вийшли голосні букви. Саме їх він і зачарував. Зробив так ,що вони стали схожими одна на одну .А найбільше схожими стали Е і И.З того часу в країні почалася велика плутанина. І тільки добрий Наголос зумів допомогти буквам. Достатньо було йому вдарити над голосною буквою в долоньки , як з неї злітає оманлива чарівна маска і буква стає сама собою. Та не всім зміг допомогти Наголос . Бо тільки над однією голосною буквою у слові він мав можливість ударити в долоньки. А всі інші голосні так і залишилися ненаголошеними. Вони ще зачаровані і чекають , коли ми їм допоможемо.
Уявіть,що ви чарівні птахи і зараз полинете у політ на пошуки цієї гарної, квітучої , веселої, цікавої країни. Вона знаходиться недалеко, на відстані вашої фантазії. Тут всі можуть бути чарівниками.
Мовні експерименти.
Гра «Посперечаймося»
А як ви думаєте чому країна Фантазія вирішила звернутися до нас за допомогою? У країні Фантазії на нас чекають нові відкриття. Тільки в країні Фантазії, ми зможемо вигадати таке, що й «на вуха не натягнеш». Як це, поясніть! Я приймаю всі ваші твердження.
Давайте підведемо підсумки, що нам відомо: є слова що пишемо з буквою –е є слова що пишемо з буквою – и, є підказка – на допомогу прийде словничок.
Малюнковий диктант: директор,криниця, пиріг, кишеня – слова пишемо з буквою и; очерет, черемха, апельсин, апетит, мелодія, пшениця – слова пишемо з буквою е. Чи спадало вам на думку,чого виникають такі проблеми у написанні. Щось буквам не сподобалось, чи їм так хочеться, чи може вони щось злякались, чи хочуть, щоб на них звернули увагу.
(«Зараження» - створення такої ситуації, щоб успіх окремого учня, групи дітей став стимулом для успіху інших,викликав радість.)
Спробуємо дати відповіді: пиріг –пир – це веселе свято; директор – дир – швидкий мотоцикл; кишеня – киш –летіть речі в будинок; криниця – кри – кричить, (шумить,дзвенить вода). Давайте спробуємо поєднати по два слова –пиріг, директор – швидкий мотоцикл мчить на свято; кишеня,криниця – біля будинку зчинився шум.
Левада – пишемо е, якщо напишемо и, то буде лив (йтиме дощ) ;пшениця – якщо напишемо и,то буде шини(на комбайні шини поламаються);черемха, очерет – якщо и, то чир (птахи не дають спокою ні вдень, ні вночі); апельсин – якщо буква и, то буде пил (брудно); мелодія – якщо и,то буде мило(зайде в очі). Підведемо підсумки: з буквою и – пишемо слова,які нічого не бояться «сміливі» слова; з буквою е – пишемо слова, які щось злякалися.
Давайте спробуємо поєднати по два слова: пиріг,директор – швидкий мотоцикл мчить на свято; кишеня,криниця – біля будинку крик; апельсин, мелодія – бруд змиє вода; левада,криниця – дощ шумить.
Діти, чи можливо ці «винаходи» втілити в життя?
Словничок чарівника: кишеня – будинок, пиріг – свято, директор – мотоцикл, левада – дощ, криниця – крик, пшениця – колесо, очерет,черемха – птахи,апельсин – бруд.
«Світська розмова»
- Якби ти міг перевтілитися в річ,то в яку? Чому? Покажи цю річ.
- Якби ти міг на тиждень помінятися місцями з кимось, з ким би ти помінявся? Уяви що це відбулося. Покажи себе ним.
- Якби фея могла виконати будь-які три бажання, щоб ти попросив?
- Якби ти міг стати невидимкою на один день, щоб ти зробив? Уяви що ти це робиш?
Ми сьогодні поклали на поличку пам’яті такі словникові слова. А інші слова, написання яких потрібно запам’ятати, ви знайдете в підручнику, словнику. Запам’ятайте їх написання.
(«Невтручання» - даю можливість самостійно впоратись із труднощами, які виникають.)
Ви бачите, яка квітуча ця країна? Ось ці квіти завжди гарні, не в’януть, тому ,що всі мешканці і прибульці, доглядаючи їх, фантазують, надаючи квіткам більше сил. Виберіть найкращу для вас квітку.
Творча робота.
Тепер пофантазуємо. Закрийте очі та уявіть себе рослиною. Ви зростаєте в лісі або в горах, на березі водоймища, в лузі. Ви приносите багато користі…
Гра «Бачу. Торкаюся. Милуюся » У кожній квіточці записані словникові слова.
Розфарбуйте їх кольорами райдуги.(черемха,апельсин,пшениця,черешня…)
Кубування (за сигналом учителя діти об’єднуються у групи, дають їм назви, отримують завдання.
-Давайте поміркуємо,яку букву треба писати в ненаголошеному складі?
Кишеня ідей.(підготовка повідомлень, цікавих фактів)
Група «Тюльпан». Складіть речення зі словом черешня, визначте його граматичну основу.
Група «Айстра». Складіть словосполучення зі словом черешня.
Група «Фіалка». Дайте тлумачення слова черешня.
Група «Нарцис» . Доберіть синоніми до слова черешня.
Група «Ромашка». Доберіть вірші, загадки зі словом черешня.
Група «Лілія». Доберіть до слова черешня спільнокореневі.(Черешня, черешенька,
(Учитель записує спільнокореневі слова до слова черешня на дошці)
- Який корінь у цих словах?Позначте його.
- Чи можемо ми підібрати перевірне слово?(Ні)
-А де ми можемо знайти це слово? (В орфографічному словнику)
- Давайте відшукаємо в словнику це слово.
- Тепер ми можемо правильно записати його і повинні запам’ятати ,як воно пишеться.
- Діти, у країні немає транспорту. Вигадайте,будь ласка, новий транспорт, який міг би їздити на планеті, дайте йому назву.( друдли) У країні Фантазії є не тільки квітуча галявина, а й інші загадкові куточки.
- У вас є шанс: сказати своє слово, подружитись зі словом, протоптати стежинку до Країни Слова,відвідати ігротеку.
Фантазуєм жартома, фантазуєм недарма
Світ забарвлюєм довкола незвичайно кольорово.
Підсумок уроку.
Усі отримали тільки позитивні відгуки про свою роботу. Молодці! А тепер нам час повертатися додому. Закрийте очі. Чарівний килим піднімає нас над нашим прекрасним селом. Ми летимо над густою левадою, зеленим очеретом. А ось і наша старенька криниця. Килим опускається на подвір’я школи. Машина часу перенесе нас до класу. Ми дивимося телепередачу.