Тема уроку. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними (е) (и), що не перевіряються наголосом.
Мета уроку:
- приділяти увагу розвитку пам’яті, уваги, творчого мислення, зв’язного мовлення;
- сприяти закріпленню навичок перевірки ненаголошених голосних у корені слова;
формуванню навичок роботи з орфографічним словником; підтримувати інтерес до
вивчення рідної мови в процесі пошукової діяльності; збагачувати
спілкування та співпраці.
Обладнання: відеоролик із фізкультхвилинкою, картки для групової і парної роботи,
орфографічні словники, виставка різних видів словників, зображення
героїв мультфільмів, костюми для виступаючих у ролі мультгероїв.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Каліграфічна хвилинка.
- Діти, відкрийте зошити. Запишіть дату уроку. Як завжди, почнемо із каліграфічної хвилинки.
му ло льт ра фі си льм
- Спробуйте скласти слово, використовуючи деякі склади. (Мультфільм). Складіть і запишіть каліграфічно речення з цим словом.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Так, усі діти люблять мультфільми. Сьогодні я пропоную створити свій мультфільм. І при цьому ознайомитися ще з одним правилом грамотного письма.
(Виходить «поштар Печкін» - учень, перевдягнений – і віддає листа:- До вашого класу надійшов лист від одного мультгероя)
«Седів я на ливаді під битонним мостом біля крениці. Дістав ручку з пиналу і запесав милодію»
- Хто впізнав автора листа? А як ви здогадались, що це Незнайко? (вивішується картинка з зображенням Незнайка)
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Проблемна ситуація.
- А в яких словах ви помітили помилки? Спробуємо виправити їх. (Виправляються у тому порядку, як будуть називати діти. Вчитель записує на дошці – діти у зошиті. Кожного разу просить довести правильність, дібравши перевірне слово. У тих словах, де не змогли довести е чи и, - залишати пропущену букву).
Сидів, л..ваді, б..тонним, кр..ниця, п..нал, записав, м..лодію.
- Яке правило допомогло виправити помилки? Розкажіть його Незнайкові. (Діти розказують вправою «Я почну, а ти продовжиш»: один учень говорить невеличкий логічно завершений уривок правила, вчитель зупиняє і викликає іншого).
- А як же дізнатися правопис інших слів. Об’єднайтесь у групи швидкого реагування і обсудіть цю проблему. Даю вам 20с.
- Який вихід запропонуєте? Який надійніший? (звернутись до словника)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Вправа «Передбачення».
- Отож, тема нашого уроку: «Вимова і правопис слів із ненаголошеними «е», «и», що не перевіряються наголосом». Хто здогадався, чого ми будемо сьогодні вчитися? (Грамотно писати словникові слова, вчитися користуватися словниками)
- Який же словник, із представлених на виставці, нам сьогодні знадобиться? (Виставка словників). Правильно – орфографічний.
V. Усвідомлення нового матеріалу.
1. Правила користування словником.
(Виходить Знайко).
- Знайко пропонує пригадати секрет, який треба знати, щоб правильно і швидко користуватися орфографічним словником.
(Слова у словнику розташовані в алфавітному порядку. Не скажуть діти – «підкаже» Знайко).
- Знайко допоможе знайти у словнику потрібні нам слова. (Можна підготувати якогось учня, щоб він - «Знайко» - показав дітям, як знайти слова).
- Вставте у слова, які ми не змогли виправити без словника, пропущені букви.
Фізкультхвилинка
- Художник Тюбик намалював кумедне курчатко, яке запрошує вас на мульт-зарядку.
2. Робота в парі.
- А ось Гвинтик і Шпунтик теж приготували вам завдання. Працюватимете в парі, як і ці мультгерої. На картці 1, що лежить перед вами, записані слова. Треба, як гаєчку з гвинтиком, з’єднати слова з першого і другого стовпчика, щоб утворилися словосполучення. (Діти працюють)
- Зачитайте словосполучення, називаючи ненаголошені е та и, правопис яких треба запам’ятати. (Читають декілька викликаних учнів).
- Складіть речення з одним (або двома – за часом) словосполученням. Запишіть. (Перевірити 2-3 перших учнів, оцінити).
3. Динамічні розвивальні завдання.
-А от Кнопочка хоче зібрати букет із квітів (словникові слова у прямокутниках з квіточками) на с.82-83. Але вона хоче, щоб ви здогадалися, які саме квіти їй потрібні. Прочитайте мовчки словникові слова у квіткових рамочках підручника.
«Кнопочка» (підготовлена дівчинка) читає: (Додаткові запитання – дібрати синоніми, прикметники, пояснити фразеологізм)
- Запашний, соковитий плід жовтогарячого кольору. (Апельсин)
- Лінія перетину неба і земної поверхні, (небокрай, виднокруг, обрій).
- Злакова рослина, із зерна якої виробляють біле борошно, крупу. (пшениця).
- Печений виріб із тіста з начинкою (яблучний, ароматний, свіжий, рум’яний, смачний).
- Бажання їсти, охота до їди. (Апетит) (— Коли так кажуть: «вовчий апетит»? (Дуже гарний апетит.)
(Діти теж записують у зошит ці слова)
4. Робота у групах.
а) пошукова робота
- Доктор Пілюлькин просить вас «вилікувати» слова на картці 2. В них випали букви. Що допоможе вам вставити ці букви? Правильно – словник. Працюватимете цілою командою швидкої допомоги, користуючись словником. Об’єднайтесь в групи, оберіть свої обов’язки (записані на картках обов’язки: командир, пошуковець, секретар, спікер). (діти працюють)
б) презентація результатів
- Давайте перевіримо. Спікери груп (виходять до дошки) по черзі читатимуть словосполучення і називати вставлені букви. Знайко буде перевіряти. (Знайко перевіряє за підручником: вправа 187. Він говорить «так» чи «не так»).
в) закріплення
- А тепер перевіримо, як ви запам’ятали правопис цих слів. Зверніться до вправи 187 і запишіть правильно три перших словосполучення, вставивши букву. (Знову перевірити 2-3 учнів).
4. Динамічна пауза.
- А ось Авоська і Небоська. Вони, як і Незнайко, не дружать з правописом. Наробили помилок, а до словника звертатися лінуються. Треба їм допомогти. Змагатися будете по групах. Перед кожною групою висить аркуш із словами. Ваша задача – знайти потрібне слово на с.83 в рамочці «До твого словника», підбігти до свого аркуша і виправити помилку. Кожен учень із групи виправляє одне слово.
- Тепер я поміняю аркуші. Викличу по одному перевіряючому з кожної групи. Вони за підручником ще раз перевірять правопис слів. А ви – складіть та запишіть у зошит два речення із словами з цього словника на вибір. (Перевіряючих теж оцінити, оцінити перших двох учнів за речення).
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Ми добре сьогодні попрацювали з нашими героями із Квіткового Містечка І створили свій мультфільм. На яку тему був цей мультфільм? (Слова з ненаголошеними голосними, що не перевіряються наголосом) Чого він вас навчив? Сподіваюсь, і наші герої, і ви будете користуватися словниками.
Є такі слова, що в них
Написання голосних
Через наголос бува
Перевірить неможливо,
А тому такі слова
Пам’ятати нам важливо.
Або перевіряти… За чим? ( за словником)