Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом.

Про матеріал
- Приділяти увагу розвитку пам’яті, уваги, творчого мислення, зв’язного мовлення; - сприяти закріпленню навичок перевірки ненаголошених голосних у корені слова; формуванню навичок роботи з орфографічним словником; підтримувати інтерес до вивчення рідної мови в процесі пошукової діяльності; збагачувати - створювати умови для збагачення словникового запасу учнів; вихованню культури спілкування та співпраці.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними (е) (и), що не перевіряються наголосом.

Мета уроку:

- приділяти увагу розвитку пам’яті, уваги, творчого мислення, зв’язного мовлення;

- сприяти закріпленню навичок перевірки ненаголошених голосних у корені слова;   

   формуванню навичок роботи з орфографічним словником; підтримувати інтерес до 

   вивчення рідної мови в процесі пошукової діяльності; збагачувати  

  • створювати умови для збагачення словникового запасу учнів; вихованню культури 

     спілкування та співпраці.

Обладнання:  відеоролик із фізкультхвилинкою, картки для групової і парної роботи,

                         орфографічні словники,  виставка різних видів словників, зображення  

                         героїв мультфільмів, костюми для виступаючих у ролі мультгероїв.

Тип уроку: комбінований.

 

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент. Каліграфічна хвилинка.

- Діти, відкрийте зошити. Запишіть дату уроку. Як завжди, почнемо із каліграфічної хвилинки.

му   ло  льт  ра фі си льм

 

- Спробуйте скласти слово, використовуючи деякі склади. (Мультфільм). Складіть і запишіть каліграфічно речення з цим словом.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Так, усі діти люблять мультфільми. Сьогодні я пропоную створити свій мультфільм. І при цьому ознайомитися ще з одним правилом грамотного письма.

(Виходить «поштар Печкін» - учень, перевдягнений – і віддає листа:-  До вашого класу надійшов лист від одного мультгероя)

  •       Від кого ж це? (вивішується «лист»)

«Седів я на ливаді під битонним мостом біля крениці. Дістав ручку з пиналу і запесав милодію»

- Хто впізнав автора листа? А як ви здогадались, що це Незнайко? (вивішується картинка з зображенням Незнайка)

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Проблемна ситуація.

- А в яких словах ви помітили помилки?  Спробуємо виправити їх. (Виправляються у тому порядку, як будуть називати діти. Вчитель записує на дошці – діти у зошиті. Кожного разу  просить довести правильність, дібравши перевірне слово. У тих словах, де не змогли довести е чи и,  -  залишати пропущену букву).

 

Сидів, л..ваді, б..тонним, кр..ниця, п..нал, записав, м..лодію.

 

- Яке правило допомогло виправити помилки? Розкажіть його Незнайкові. (Діти розказують вправою «Я почну, а ти продовжиш»: один учень  говорить невеличкий логічно завершений уривок правила, вчитель зупиняє і викликає іншого).

- А як же дізнатися правопис інших слів. Об’єднайтесь у групи швидкого реагування і обсудіть цю проблему. Даю вам 20с.

- Який вихід запропонуєте? Який надійніший? (звернутись до словника)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Вправа «Передбачення».

- Отож, тема нашого уроку: «Вимова і правопис слів із ненаголошеними «е», «и», що не перевіряються наголосом». Хто здогадався, чого ми будемо сьогодні вчитися? (Грамотно писати словникові слова, вчитися користуватися словниками)

- Який же словник, із представлених на виставці, нам сьогодні знадобиться? (Виставка словників). Правильно – орфографічний.

V. Усвідомлення нового матеріалу.

1. Правила користування словником.

(Виходить Знайко).

- Знайко пропонує пригадати секрет, який треба знати, щоб правильно і швидко користуватися орфографічним словником.

(Слова у словнику розташовані в алфавітному порядку. Не скажуть діти – «підкаже» Знайко).

- Знайко допоможе знайти у словнику потрібні нам слова. (Можна підготувати якогось учня, щоб він - «Знайко» - показав дітям, як знайти слова).

- Вставте у слова, які ми не змогли виправити без словника, пропущені букви.

Фізкультхвилинка

- Художник Тюбик намалював кумедне курчатко, яке запрошує вас на мульт-зарядку.

 

2. Робота в парі.

- А ось Гвинтик і  Шпунтик теж приготували вам завдання. Працюватимете в парі, як і ці мультгерої. На картці 1, що лежить перед вами, записані слова. Треба, як гаєчку з гвинтиком, з’єднати  слова з першого і другого стовпчика, щоб утворилися словосполучення. (Діти працюють)

- Зачитайте словосполучення, називаючи ненаголошені е та и, правопис яких треба запам’ятати. (Читають декілька викликаних  учнів).

- Складіть речення з одним (або двома – за часом) словосполученням. Запишіть. (Перевірити 2-3 перших учнів, оцінити).

3. Динамічні  розвивальні завдання.

-А от Кнопочка хоче зібрати букет із квітів (словникові слова у прямокутниках з квіточками) на с.82-83. Але вона хоче, щоб ви здогадалися, які саме квіти їй потрібні. Прочитайте мовчки словникові слова у квіткових рамочках підручника.

  • - Кнопочка буде читати тлумачення слів, а ви будете знаходити потрібне слово. Хто перший знайде – запише його на дошці. (Діти вибігають до дошки по черзі)

«Кнопочка» (підготовлена дівчинка)  читає: (Додаткові запитання – дібрати синоніми, прикметники, пояснити фразеологізм)

- Запашний, соковитий плід жовтогарячого кольору. (Апельсин)

- Лінія перетину неба і земної поверхні,          (небокрай, виднокруг, обрій).

- Злакова рослина, із зерна якої виробляють біле борошно, крупу. (пшениця).

- Печений виріб із тіста з начинкою      (яблучний, ароматний, свіжий, рум’яний, смачний).

- Бажання їсти, охота до їди. (Апетит)  (— Коли так кажуть: «вовчий апетит»? (Дуже гарний апетит.)

 (Діти теж записують у зошит ці слова)

4. Робота у групах.

а) пошукова робота

- Доктор Пілюлькин просить вас «вилікувати» слова на картці 2. В них випали букви. Що допоможе вам вставити ці букви? Правильно – словник. Працюватимете цілою командою швидкої допомоги, користуючись словником. Об’єднайтесь в групи, оберіть свої обов’язки (записані на картках обов’язки: командир, пошуковець, секретар, спікер).                                  (діти працюють)

б) презентація результатів

- Давайте перевіримо. Спікери груп (виходять до дошки) по черзі читатимуть словосполучення і називати вставлені букви. Знайко буде перевіряти. (Знайко перевіряє  за підручником: вправа 187. Він говорить «так» чи «не так»).

в) закріплення

- А тепер перевіримо, як ви запам’ятали правопис цих слів. Зверніться до вправи 187 і запишіть правильно три перших словосполучення,  вставивши букву. (Знову перевірити 2-3 учнів).

4. Динамічна пауза.

- А ось Авоська і Небоська. Вони, як і Незнайко, не дружать з правописом. Наробили помилок, а до словника звертатися лінуються. Треба їм допомогти. Змагатися будете по групах. Перед кожною групою висить аркуш із словами. Ваша задача – знайти потрібне слово на с.83 в рамочці «До твого словника», підбігти до свого аркуша і виправити помилку. Кожен  учень із групи виправляє одне слово.

- Тепер я поміняю аркуші. Викличу по одному перевіряючому з кожної групи. Вони за підручником ще раз перевірять правопис слів. А ви – складіть та запишіть у зошит два речення із словами  з цього словника  на вибір. (Перевіряючих теж оцінити, оцінити перших двох учнів за речення).

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Ми добре сьогодні попрацювали з нашими героями із Квіткового Містечка І створили свій мультфільм. На яку тему був цей мультфільм? (Слова з ненаголошеними голосними, що не перевіряються наголосом) Чого він вас навчив? Сподіваюсь, і наші герої, і ви будете користуватися словниками.

Є такі слова, що в них

Написання голосних

Через наголос  бува

Перевірить неможливо,

А тому такі слова

Пам’ятати  нам важливо.

Або перевіряти… За чим? ( за словником)

 

 

docx
Додав(-ла)
Нехай Раиса
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
1925
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку