Урок."Чергування голосних звуків в коренях слів".

Про матеріал
- Сприяти розвитку комунікативних навичок, аналітичного мислення; - створювати умови для формування поняття про властивість чергування голосних у корені слова (чергуванням з о на і та е на і); вмінь користуватися цією особливістю при зміні слів або доборі спільнокореневих; - збагачувати словниковий запас; виховувати почуття поваги до рідних.
Перегляд файлу

 

Тема. Чергування голосних о, е, і в коренях слів

Мета: - сприяти розвитку комунікативних навичок, аналітичного мислення;

  • створювати умови для формування поняття про властивість чергування голосних у корені слова (чергуванням з о на і та е на і); вмінь користуватися цією особливістю при зміні слів або доборі спільнокореневих;
  • збагачувати словниковий запас; виховувати почуття поваги до рідних.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: схеми-опори, картки для роботи в парі, в групі; зображення складових частин будинку, ялинки, сніжинок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Психологічний настрой.

- Усі готові до уроку рідної мови?  Посміхніться один одному. Гарний настрій буде вам помічником на уроці.

- Відкрийте зошит. Запишіть дату уроку. (На дошці перед уроком написана дата та «Класна робота»).

ІІ. Перевірка домашнього завдання (Впр. 163)

- Зверніться до домашньої вправи. Вам було завдання: пояснити значення слів.

«Зодчий — будівельник-художник; творець — той, хто створює що-небудь цінне, неповторне; будівничий — який щось будує; архітектор — фахівець з архітектури».

- Як ви розумієте вислів: «Народ — зодчий мови, мова — зодчий народу»? (Люди створюють нові слова, збагачують свою мову. І той, хто вчить і добре знає свою мову теж стає багатшим)

ІІІ. Мотивація до уроку. Каліграфічна хвилинка.

- Давайте повторимо цей вислів і напишемо його з пам’яті правильно та каліграфічно. (Написати на дошці перед уроком каліграфічно це речення. Діти повторюють з дошки і пишуть)  

- Ці слова будуть епіграфом нашого уроку. Бо ми сьогодні будемо спостерігати за особливостями словотворення у нашій мові і зведемо будинок знань.

ІV. Проблемне питання.

- Які спільнокореневі слова зустрілися у домашній вправі? Назвіть корінь в цих словах. Чим відрізняються корені цих слів? Голосними чи приголосними звуками? А чи може таке бути, щоб корені спільнокореневих слів відрізнялися?

V. Оголошення теми й мети уроку.

- От сьогодні на уроці ми і ознайомимось із ще однією особливістю української мови: будемо спостерігати за змінами голосних у корені, потренуємось у вмінні чергувати їх.

VІ. Усвідомлення нового матеріалу

  1. «Дослідницька лабораторія».

- Перш ніж щось створити нове, творці вивчають, досліджують ті матеріали, з якими треба буде працювати. Станемо ж дослідниками.

а) Спостереження чергування голосних звуків у коренях слів «рід, рідне, родина»

- Випишіть каліграфічно на наступному рядочку  спільнокореневі слова з домашньої вправи. А біля дошки буде допомагати ____________.

- Спочатку виділимо корінь в цих  словах. Тепер поділимо ці слова на склади. Користуючись схемою-опорою, назвіть відкриті склади.

Відкритий склад                                   Закритий склад

 

 

 

- Який голосний у цих складах? Назвіть закриті склади. Який голосний у цих складах?

Рід(закр), рідне(закр), родина(відкр).

 

- Може хтось уже може зробити висновок, в яких складах пишеться буква о, а в яких – і ?

 

Фізкультхвилинка-добавлянка (Учитель промовляє рядок, а діти додають слова і виконують дії).

Хто старався — притомився. 
Я прошу, щоб він  …….підвівся. 
З рук струсили слабкість й втому
Побілили стіни ……дому, 
Постругали ми ……..дошки, 
Забивали в них цвяшки. 
Фарбували ми …. підлогу, 
Брудні руки в нас від того, 
Їх ми добре вимиваєм 
І за парти всі …..сідаєм. 

 

- Ми додали серед інших такі слова, як «втому, дому, дошки» (на дошці написані). – Що спільного у коренях  цих слів? (Буква о). Хто швидше знайде серед них слово, у якому може відбутися чергування о-і?  Запишемо цю пару слів. Підкресліть букви, які чергуються.

б) - Подивіться на слова першого стовпчика (На дошці аркуш з надрукованими словами).. У якому складі (закритому чи відкритому) стоїть  і ? А голосний о ?

 кіт        ко – ти

ніс        но – си

сім        се – ми

піч        пе – чі

А яке ще чергування ви помітили в коренях слів? ( і-е). У я кому складі стоїть голосний е?

2. Висновки.

- Дослідники завжди роблять і записують висновки своєї роботи.

а) Робота в групах. (вправа 164)

- Знайдіть вправу 164. Об’єднайтесь у групи. Спочатку повторимо правила роботи у групі. (Вчитель показує «смайлики», діти кажуть правило).

- Виберіть з коробочки «цеглинку», визначте свої обов’язки (організатор, читець, секретар, спікер, учасник).

- Послухайте завдання.

1гр. Працює з І стовпчиком, робить висновок і заповнює пропуски в картці.

2гр. Працює зі  ІІ стовпчиком, робить висновок і заповнює пропуски в картці.

3гр. – ви «Інженери-конструктори»:  повинні вставити попущені букви в словах на картці  і зробити висновок, заповнивши пропуски в правилі.

І та ІІ гр..

Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.

ІІІ гр..

ст..ли – ст..л,  гр…ми – гр...м

Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.

п..чі – п..ч,   ос..ні – ос..нь.

Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.

 

б) презентація висновків.

  • Організатори, назвіть членів своєї групи, які працювали найактивніше.

- Ми вивели правило – це фундамент нашого майбутнього будинку. (Вчитель вивішує «фундамент» з надрукованим правилом). Прочитаємо його ще раз.

3. Тренувальні вправи.

- Тепер треба звести стіни – це наші вміння користуватися правилом.

а)  впр.165.

- Знайдіть вправу 165 на с.75. Прочитайте перше завдання. Виконаємо усно за допомогою вправи «Волейбол».

- Прочитайте завдання 2 і зразок. Складемо і запишемо словосполучення із словами І стовпчика. (З коментуванням біля дошки. Оцінити того, хто працював.)

- І варіант  записує слова ІІ стовпчика, а ІІ варіант – ІІІ стовпчика. Можна допомагати один одному. Кому потрібна підказка? (Викликати до дошки двох учнів з різних варіантів, щоб потім колективно перевірити; поставити їм оцінки).

Підказка: Ів.  пухнасті, сильні, гострі.   ІІв. дерев’яні, кухонні, гучні.

(Підійти до 2-3 учнів, які першими виконали завдання, перевірити і поставити оцінки)

б) «зорові горизонти» - вправа для очей

- Стіни побудували (вчитель вивішує «стіни» з прикладами чергувань) - зведемо дах будинку. На стінах нашого класу зразки «дахів». Оберіть  тільки той, на якому написані слова, в яких відбувається чергування голосних.(записати в зошит)

Сіно, вікно,        дошка, кома          сіль, шість      .    

- Назвіть слова, змініть їх, щоб відбулося чергування.

- Дах поставили. Будівництво закінчене.

 

VІІ. Узагальнення вивченого.

1. Робота з підручником.

а) впр.166.

- Можна заселяти родину. А хто створює затишок в домі? Так, мама і бабуся. Знайдіть вправу 166.

Гра «Відповідай швидко» (Вчитель швидко задає питання, називає ім’я будь-якого учня, той повинен відповісти одразу. Якщо не відповідає – вчитель одразу ж викликає іншого).

- Як ви гадаєте, про кого буде йтися мова у вірші? На вашу думку, які стосунки між бабусею і онуком? З чого це видно?

  • Послухайте цей вірш у виконанні _____________ . (Заздалегідь дати вивчити вірш комусь з учнів).
  • Чи правильно ми передбачили зміст вірша? А як ви відноситесь до своєї бабусі? Чим проявляєте свою любов та повагу?

- Прочитайте завдання 2. Назвіть споріднені слова до слова «бабуся» (бабусин,бабусечко, бабця …). Чи відбувається у цих словах-родичах чергування голосних? Знайдіть виділені слова. Змініть слова так, щоб відбулося чергування голосних в корені. (У вправі – усно).

б) впр.167.

- Біля будинку обов’язково треба посадити дерево. А давайте посадимо ялинку? Таку красиву, усипану сніжинками. (Вчитель вивішує зображення ялинки). Релаксаційна пауза. (слухання аудіозапису).

- А ви коли-небудь чули, як дзвенять сніжинки? Я буду читати текст, а ви слухайте музику і слідкуйте за текстом.

(Вчитель  читає текст впр.167).

- Які спільнокореневі слова зустрілися у тексті? Чергування яких голосних в них відбувається? Випишіть ці споріднені слова і підкресліть букви, які чергуються. ________________ буде писати на дошці.

2. Індивідуальні завдання.

- А ..._________________ та _____________________ виконають у зошитах завдання з карток.

1)Запиши словосполучення, розкриваючи дужки

Яскраві (колір), напувати (кінь), книжка на (стіл),

2)Запиши словосполучення, розкриваючи дужки

Нагодувати (кіт), розлігся на (піч), стоїть біля (ворота).

3. Перевірка впр.167.  + індивідуальні завдання.

VІІІ. Домашнє завдання.

- Щоб будинок знань був міцним, його треба закріпити повторенням вивченого вдома. Подивіться на вправу 168. Прочитайте, що треба зробити. Прочитайте слова. Які з них ви не знаєте, як змінити? Хто хоче бути консультантом? (Буде пояснювати біля дошки тим, в кого виникли питання).

ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання та самооцінювання.

- Який красивий будинок знань у нас вийшов! Він допоможе вам правильно відповідати у грі «Так-ні» (Діти у відповідь кивають або  хитають головою. Якщо відповідь «ні» - хтось пояснює)

- Ми вивчали чергування голосних. (Так)

- Говорили про чергування у суфіксі слова. (Ні. У корені).

- Голосні О та Е чергуються з  голосним И. (Ні. З голосним І)

- Голосні О та Е  пишуться у закритому складі. (Ні. У відкритому)

- Голосний І пишеться у відкритому складі.  (Так).

 

- Оцінки деякі з вас отримали протягом уроку. Хочу відмітити активну роботу __________ та___________________ .

 

- Спробуйте тепер оцінити самі свою роботу на уроці. Оберіть подумки з нашої ялинки відповідну сніжинку: за старанну роботу – найкрасивішу, якщо працювали не в повну силу – простішу.

 

- Урок закінчено дякую за роботу.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Нехай Раиса
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
2454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку