Тема уроку. Чергування приголосних звуків [г]-[з']-[ж]; [к]-[ц']-[ч]; [х]-[с']-[ш] у коренях слів.
Мета уроку:
Обладнання: мультимедійна презентація, схема-опора, картки для роботи в групі.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку. Запис дати в зошиті.
Девіз уроку : Не просто слухати , а чути.
Не просто дивитись, а бачити,
Запам’ятовувати, відповідати.
ІІ. Повторення вивченого.
- Ось ми зараз і перевіримо, як ви запам’ятовуєте і відповідаєте. А допомагати мені буде _____________ Вона буде задавати запитання і контролювати правильність відповідей. А деякі учні будуть працювати з індивідуальними картками.
1. Вправа «МІКРОФОН»
Молодці, діти! Ви добре засвоїли цю особливість української мови.
- А сьогодні на уроці ми будемо знову спостерігати за цікавими явищами, які іноді відбуваються в словах.
ІІІ. Розвивальні вправи.
1. Розвиток зорової пам’яті.
- Щоб не просто дивитись, а бачити, виконаємо вправу для розвитку зорової пам’яті.
(На моніторі з’являється слайд із словами) Слайд 1
зима вересень дзиґа
дятел кінь книга
(Зображення зникає)
Дати відповіді на запитання:
1. Назвіть слово з буквосполученням дз.(дзиґа)
2. Скільки слів закінчуються на ь ? (Вересень, кінь)
3. В яких словах 4 букви? ( муха, рука,зима)
- Яке із слів є відгадкою на загадку:
Бачити –не бачить, чути – не чує,
Мовчки говорить, добре мудрує,
Кривду соромить, правди навчає,
Часом жартує, смішки справляє. ( книга)
- А які загадки про книги ви знаєте?
(Язика не має, а багато цікавого розповідає. Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита. Мовчить, а всіх навчить. тощо)
- Книга веде нас у світ знань. Вона завжди була вірним помічником. А як треба ставитись до друга-книги?.
- Тож давайте з повагою до книги красиво напишемо каліграфічну хвилинку.
2. Каліграфічна хвилинка.
К КК Кк книга Книга – джерело знань.
ІV. Проблемна ситуація. Оголошення теми уроку.
(На слайді слова «муха, рука, книга»)
- А що спільного в словах на слайді? Не знаєте?
- А от про те, що об’єднує ці слова, ми і спостерігатимемо сьогодні. Будемо вчитися правильно писати такі слова, утворювати словосполучення і речення з ними.
- А звідки ми можемо про це дізнатися?( з книги).
- Діти, а як називається книга, яка все знає ? (Енциклопедія)
- Сьогодні на уроці наш комп’ютер виступатиме у ролі енциклопедії.
V. Робота над новим матеріалом.
1. Дослідницька робота:
- Про те, якою великою повагою у народу користується книга, свідчать чимало народних прислів’їв та приказок.
а) робота в групах
– Попрацюйте в групах. Подивіться на схему і пригадайте основні правила роботи в групі. Давайте їх повторимо. (За схемою із смайликами без «розподілити ролі»)
- На картці записані прислів’я. Поєднайте слова лівої частини зі словами правої.
- Перевірте за комп’ютером прислів’я, які утворилися. В якій групі були правильні поєднання? Запишіть каліграфічно прислів’я, яке найбільше сподобалось.
б) спостереження за чергуванням приголосних в коренях слів.
- Випишіть із цих прислів’їв слово «книга» у різних формах.
Виділимо корінь. Які букви змінилися в корені?
Книга, у книзі, з книжок.
- Діти, а, можливо, хтось із вас здогадався, про що ми будемо вивчати на уроці?
2. Уточнення теми уроку.
Іноді в словах відбуваються цікаві явища:
Коли змінити слово, або творить нове,
То звук буває зміниться –
З новим ім’ям живе.
Це нелегке завдання
Ми звемо чергуванням.
Книга – книжок – книзі,
Рука – ручний – руці.
Якщо запам’ятаєте,
То ви всі молодці.
- Якщо луг невеликий, то як його назвемо? (Лужок) Записуємо через рисочку і це слово.
Записали: Луг, на лузі, лужок. Виділяємо корінь - Чергування яких приголосних відбулося?
4. Спостереження за чергуванням [к]-[ц']-[ч].
- Як одним словом сказати «невелика ріка»? (річка.)
- Записали: Ріка, у ріці, річка. Виділяємо корінь. Чергування яких приголосних відбулося?
5. Спостереження за чергуванням [х]-[с']-[ш]
- За допомогою нашого помічника ми переносимося до лісу.
- І там побачимо? Хто це? Мураха..
- А де живуть мурахи? В мурашнику.
Релаксаційна пауза. Вправа для очей.
- Допоможіть маленькому мандрівнику дістатися мурашника. Спостерігайте тільки очима за його пересуваннями.
Хвилинка-цікавинка.
Ліс – це великий дім. Найбільше в лісі комах, особливо рудих мурашок. Мурах називають санітарами лісу, бо вони знищують личинки шкідливих комах. Одна мурашина сім’я знищує їх близько 3-5 мільйонів. За цю роботу ми подякуємо…кому? мурасі.
Мураха , мурасі, мурашник.
- Знайдіть і виділіть корінь у цих словах.
- Які ж зміни відбулися у коренях ?
-А давайте складемо речення із декількома словами: На лузі, у ріці, мурашник. (Біля дошки учні записують по одному реченню. Додаткові питання: визначити головні члени речення, звуко-буквений аналіз)
6. Висновок.
- То які ж приголосні можуть чергуватися у корені слова?
Діти називають:
[г]-[з']-[ж]
[к]-[ц']-[ч]
[х]-[с']-[ш] (Слайд, таблиця)
- Діти, давайте повернемось до слів, з яких починали вивчення теми. Що ж спільного було в словах? Які приголосні в них чергуються? Допоможіть мені вставити пропущені букви.
VІ. Фізкультхвилинка «Весела мультзарядка»
- Гарно працювали ваші голівки. Нехай мозок відпочине, а попрацюють інші частини тіла.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
На дошці на аркуші написані слова «плече, рука, нога»
- В яких з цих слів може відбуватися чергування? Змініть і запишіть ці слова з чергуванням. Хто хоче попрацювати біля дошки? (рука-руці-рученька, нога-нозі-ніженька.) Підкресли приголосні, які чергуються. Усно склади речення з будь-яким словом. Зроби звуко-буквений аналіз слова «рученька».
2.Робота з підручником.
- Упродовж всього життя людина звертається до книг. З них ми черпаємо знання, шукаємо поради, втіхи, розкриваємо таємниці природи, людських стосунків. А які людські стосунки найважливіші? (дружба)
а) робота в парах
- Відкрийте підручники на стор.76, впр.170. Прочитайте завдання. Про що ці прислів’я? Зараз ви будете працювати в парі. Прочитайте прислів’я. Спишіть будь-які 2. Знайдіть спільнокореневі слова, позначте в них корінь та підкресліть букви, в яких відбулося чергування приголосних. Біля дошки будуть працювати ________________
б) перевірка завдання, оцінювання.
в) усна вправа
- Діти, а чи тільки між людьми може існувати дружба? А між ким?
Знайдіть вправу 171. Прочитайте самостійно вірш. Про чию дружню роботу йде мова? Знайдіть спільнокореневе слово до слова «мурахи». А до слова «вага».Яке чергування відбулося в цих словах? А в якому ще слові у вірші, якщо його змінити, відбудеться чергування голосних звуків, про які ми говорили на попередньому уроці? ( бджола – бджіл)
Отже, дружба всім допомагає: і людині, і тваринам.
г) робота в групі
- А щоб ваша дружба стала ще міцнішою, я пропоную виконати завдання в групі за допомогою вправи «Карусель».
VІІІ. Домашнє завдання.
- Щоб закріпити вивчений матеріал, ви виконаєте вдома вправу 173. Що треба зробити? Прочитайте слова. Які ви не знаєте, як змінити? Хто хоче, як справжній друг, допомогти своїм товаришам і пояснити? (Діти за бажанням пояснюють проблемні слова).
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування.
Як поріг , то на порозі,
Ну а ріг – пиши на розі.
Коли вухо – то у вусі,
А кожух – то на кожусі.
Як урок – то на уроці,
Око – порошинка в оці.
V. Підсумок уроку. Самооцінка.
Вчитель: Ви сьогодні на уроці гарно працювали: не просто слухали – а чули, не просто дивились – а бачили, запам’ятовували, відповідали. А з чиєю допомогою ви це робили? (комп’ютера, книги-підручника). І от книга хоче дізнатися, яких же умінь ви набули сьогодні на уроці? Що було цікавим?
Отже, оцініть свою роботу на уроці. На полях в зошиті зробіть помітку.
ДД – дуже добре, Д – добре, НД – недуже добре, П – погано.
Вчитель: Хочу вам сказати у кінці: - Ви сьогодні, друзі, - молодці!