Урок" Чергування приголосних звуків у коренях слів"

Про матеріал
Сприяти розвитку пізнавальних інтересів, аналітико-синтетичного мислення, зв’язного мовлення, зорової пам’яті;комунікативних навичок; - створювати умови для формування поняття «чергуванням приголосних звуків у коренях слів», вміння правильно утворювати форми слів, в яких відбувається чергування приголосних; - приділяти увагу виховуванню шанобливого ставлення до книг, до дружніх стосунків.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Чергування приголосних звуків [г]-[з']-[ж]; [к]-[ц']-[ч];   [х]-[с']-[ш]  у   коренях слів.  

Мета уроку:

  • сприяти розвитку  пізнавальних інтересів, аналітико-синтетичного мислення, зв’язного мовлення, зорової пам’яті;комунікативних навичок;
  • створювати умови для формування поняття «чергуванням приголосних звуків у коренях слів», вміння правильно утворювати форми слів, в яких відбувається чергування приголосних;
  • приділяти увагу виховуванню шанобливого ставлення до книг, до дружніх стосунків.

Обладнання: мультимедійна презентація, схема-опора, картки для роботи в групі.

Тип уроку: комбінований.

 

     Хід уроку

І. Організація класу до уроку. Запис дати в зошиті.

  Девіз уроку : Не просто  слухати , а чути.

       Не просто дивитись, а бачити,

       Запам’ятовувати, відповідати.

ІІ. Повторення вивченого.

- Ось ми зараз і перевіримо, як ви запам’ятовуєте і відповідаєте. А допомагати мені буде  _____________ Вона буде задавати запитання і контролювати правильність відповідей. А деякі учні будуть працювати з індивідуальними картками.

1. Вправа «МІКРОФОН»

  • Яку тему ми вивчали на попередньому уроці?
  • В якій частині слова воно відбувалося?
  • Які ви знаєте види складів?
  • В якому складі пишуться голосні Ота Е?
  •  А голосний І пишеться у відкритому чи закритому складі?

Молодці, діти! Ви добре засвоїли цю особливість української мови.

-  А сьогодні на уроці ми будемо  знову спостерігати за цікавими явищами, які іноді відбуваються в словах.

ІІІ. Розвивальні вправи.

1. Розвиток зорової пам’яті. 

- Щоб не просто дивитись, а бачити, виконаємо вправу для  розвитку зорової пам’яті.

(На моніторі з’являється слайд із словами)                                                                                     Слайд 1

зима           вересень          дзиґа

дятел             кінь                          книга         

(Зображення зникає)     

Дати відповіді на запитання:

1. Назвіть слово з буквосполученням дз.(дзиґа)                                                                                                           

2. Скільки слів закінчуються на ь ? (Вересень, кінь)   

           

3. В яких словах 4 букви? ( муха, рука,зима) 

 

- Яке із слів є відгадкою на загадку:

    Бачити –не  бачить, чути – не чує,

    Мовчки говорить, добре мудрує,

    Кривду соромить, правди навчає,

     Часом жартує, смішки справляє. ( книга) 

 - А які загадки про книги ви знаєте?

(Язика не має, а багато цікавого розповідає. Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита. Мовчить, а всіх навчить. тощо)

- Книга веде нас у світ знань. Вона завжди була вірним помічником. А  як треба ставитись до  друга-книги?.

- Тож давайте з повагою до книги красиво напишемо каліграфічну хвилинку.

 

2. Каліграфічна хвилинка.

  К  КК Кк  книга Книга – джерело  знань.

 

ІV. Проблемна ситуація. Оголошення теми уроку.

(На слайді слова «муха, рука, книга»)

-  А що спільного в словах  на слайді? Не знаєте?

- А от про те, що об’єднує ці слова, ми і спостерігатимемо  сьогодні. Будемо вчитися  правильно писати такі слова, утворювати словосполучення і речення з ними.

 - А звідки ми можемо про це дізнатися?( з книги).

- Діти, а як називається книга, яка все знає ? (Енциклопедія)

- Сьогодні на уроці наш комп’ютер виступатиме у ролі енциклопедії.

 

V. Робота над новим матеріалом.

1. Дослідницька робота:

- Про те, якою великою повагою у народу користується книга, свідчать чимало народних прислів’їв та приказок.

а) робота в групах

 Попрацюйте в групах. Подивіться на схему і пригадайте основні правила роботи в групі. Давайте їх повторимо. (За схемою із смайликами без «розподілити ролі»)

- На картці записані прислів’я.  Поєднайте  слова лівої частини зі словами правої.

- Перевірте за комп’ютером прислів’я, які утворилися. В якій групі були правильні поєднання? Запишіть каліграфічно прислів’я, яке найбільше сподобалось.

 

б) спостереження  за чергуванням приголосних в коренях слів.

        - Випишіть із цих прислів’їв  слово  «книга»  у різних формах.

Виділимо корінь. Які букви змінилися в корені?             

 

Книга, у книзі, з книжок.

- Діти, а, можливо, хтось із вас здогадався, про що ми будемо  вивчати на уроці?

2. Уточнення теми уроку.

Іноді в словах відбуваються цікаві явища:

 Коли змінити слово, або творить нове,

 То звук буває зміниться –

 З новим ім’ям живе.

 Це нелегке завдання

 Ми звемо чергуванням.

 Книга – книжок  – книзі,

 Рука – ручний – руці.

 Якщо запам’ятаєте,

 То ви всі молодці.

 

  1. Спостереження  за чергуванням [г]-[з']-[ж]  в коренях слів.
  • За допомогою книги ми можемо перенестися в різні куточки нашої країни. До якого куточка природи ми потрапили? (На моніторі зображення лугу).
  • Запишіть це слово.
  • А що росте  на ньому? (квіти)  Складіть речення. Скажіть, як у реченні змінився корінь у слові «луг»? Запишіть через рисочку нову форму слова «луг».

          - Якщо луг невеликий, то як його  назвемо? (Лужок) Записуємо через рисочку і це слово.

Записали: Луг, на лузі, лужок.   Виділяємо корінь   - Чергування яких приголосних відбулося?      

4. Спостереження за чергуванням  [к]-[ц']-[ч].

  •                                           - Біля лугу тече… ріка. Запишіть слово.  
  •                                           - Хто живе у ній? Складіть речення. Запишіть через рисочку нову форму слова «ріка».

- Як одним словом сказати «невелика ріка»?  (річка.)

- Записали:   Ріка, у ріці, річка. Виділяємо корінь. Чергування яких приголосних відбулося?  

 

5. Спостереження за чергуванням    [х]-[с']-[ш]

- За допомогою нашого помічника  ми переносимося до лісу.

- І там побачимо? Хто це?  Мураха..         

- А де живуть мурахи? В мурашнику.

Релаксаційна пауза. Вправа для очей.

- Допоможіть маленькому мандрівнику дістатися мурашника. Спостерігайте тільки очима за його пересуваннями.

Хвилинка-цікавинка.

 Ліс – це великий дім. Найбільше в лісі комах, особливо рудих мурашок.  Мурах називають санітарами лісу, бо вони знищують личинки шкідливих комах. Одна мурашина сім’я знищує їх близько 3-5 мільйонів. За цю роботу ми подякуємо…кому?  мурасі.

  • Запишіть слова:

 Мураха , мурасі, мурашник.       

- Знайдіть і виділіть корінь у цих словах.

- Які ж зміни відбулися у коренях ?

 

-А давайте складемо речення із декількома словами: На лузі, у ріці, мурашник. (Біля дошки учні записують по одному реченню. Додаткові питання: визначити головні члени речення, звуко-буквений  аналіз)

 

6. Висновок.

- То які ж приголосні можуть чергуватися у корені слова?

Діти   називають:

[г]-[з']-[ж]  

[к]-[ц']-[ч]

          [х]-[с']-[ш]      (Слайд, таблиця)

 

- Діти, давайте повернемось до слів, з яких починали вивчення теми. Що ж спільного було в словах? Які приголосні в них чергуються? Допоможіть мені вставити пропущені букви.

 VІ. Фізкультхвилинка «Весела мультзарядка»

- Гарно працювали ваші голівки. Нехай мозок відпочине, а попрацюють інші частини тіла.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  •                                           1. Вправляння у зміні форм слова.
  •                                           - Які частини тіла  працювали під час фізкультхвилинки? (Плечі, руки, ноги).

На дошці на аркуші написані слова «плече, рука, нога»

- В яких з цих слів може відбуватися чергування? Змініть і запишіть  ці слова з чергуванням. Хто хоче попрацювати біля дошки? (рука-руці-рученька, нога-нозі-ніженька.) Підкресли приголосні, які чергуються. Усно склади речення з будь-яким словом. Зроби звуко-буквений аналіз слова «рученька».

 

2.Робота  з підручником.

- Упродовж  всього життя людина   звертається до книг. З них ми черпаємо знання, шукаємо поради, втіхи, розкриваємо таємниці природи, людських стосунків. А які людські  стосунки найважливіші? (дружба)

а) робота в парах 

- Відкрийте підручники на стор.76, впр.170. Прочитайте завдання. Про що ці прислів’я? Зараз ви будете працювати в парі. Прочитайте прислів’я. Спишіть будь-які 2. Знайдіть спільнокореневі слова, позначте в них корінь та підкресліть букви, в яких відбулося чергування приголосних. Біля дошки будуть працювати ________________

 

б) перевірка завдання, оцінювання.

в) усна вправа

- Діти, а чи тільки між людьми може існувати дружба? А між ким?

Знайдіть вправу 171. Прочитайте самостійно вірш. Про чию дружню роботу йде мова? Знайдіть спільнокореневе слово до слова  «мурахи». А до слова «вага».Яке чергування відбулося в цих словах? А в якому  ще слові у вірші, якщо його змінити, відбудеться чергування голосних звуків, про які ми говорили на попередньому уроці? ( бджола – бджіл)

Отже, дружба  всім допомагає: і людині, і тваринам.

г) робота в групі

- А щоб ваша дружба стала ще міцнішою, я пропоную виконати завдання в групі за допомогою вправи «Карусель».

VІІІ. Домашнє завдання.

- Щоб закріпити вивчений матеріал, ви виконаєте вдома вправу 173. Що треба зробити? Прочитайте слова. Які ви не знаєте, як змінити? Хто хоче, як справжній друг, допомогти своїм товаришам і пояснити? (Діти за бажанням пояснюють проблемні слова).

          Як виконуєш завдання,

 Не забудь про чергування.

 Як поріг , то на порозі,

 Ну а ріг – пиши на розі.

 Коли вухо – то у вусі,

 А кожух – то на кожусі.

 Як урок – то на уроці,

         Око – порошинка в оці.

 V. Підсумок уроку. Самооцінка.

Вчитель: Ви сьогодні на уроці гарно працювали: не просто слухали – а чули, не просто дивились – а бачили, запам’ятовували, відповідали. А з чиєю допомогою ви це робили? (комп’ютера, книги-підручника). І от книга хоче дізнатися, яких же умінь ви набули сьогодні на уроці? Що було  цікавим?

 Отже, оцініть свою роботу на уроці. На полях в зошиті зробіть помітку.

ДД – дуже добре, Д – добре, НД – недуже добре, П – погано.

Вчитель: Хочу вам сказати у кінці:  - Ви сьогодні, друзі, - молодці!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Нехай Раиса
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
4245
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку