Показовий урок, який допоможе учням визначити та усвідомити в чому полягає неоднозначність образу Гобсека; дослідити психологію думок і дій героя; розкрити його характер через аналіз зв'язків з іншими персонажами повісті
Тема: Неоднозначність образу Гобсека (за повістю О. де Бальзака „ Гобсек”)
Мета: допомогти учням визначити та усвідомити в чому полягає неоднозначність образу Гобсека; дослідити психологію думок і дій героя; розкрити його характер через аналіз зв’язків з іншими персонажами повісті; розвивати логічне мислення учнів, навички аналізу художніх образів, уміння зіставляти літературу й життя, висловлювати та обґрунтовувати свої думки; сприяти формуванню справжніх цінностей, філософського ставлення до життєвих проблем.
Цілі.
Після проведення уроку учні
знають:
вміють:
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору.
Обладнання: тексти повісті «Гобсек», мультимедійна презентація, зошити учнів, картки до уроку.
Випереджувальні завдання.
1. Прочитати повість Бальзака «Гобсек».
2. Дібрати цитати до характеристики образу Гобсека.
Оформлення дошки.
По центру: запис теми уроку
Зліва: ілюстрації до уроку
Справа: епіграф
Життя – складне, тяжке ремесло і треба докласти багато зусиль для того, щоб навчитися жити. О. де Бальзак
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
Звучить музика із кінофільму «Титанік» (35 сек.)
Прийом «Асоціативний кущ».
ІІ. Цілевизначення та планування
Головний герой повісті Бальзака «Гобсек» пережив і морські мандри, і романтичні почуття, і трагічність юнацьких років. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про людину, у якої було дуже багато грошей, але в той же час їй завжди було їх мало. У таємничій могутності цього чоловіка є щось магічне та загадкове і одразу не можна впевнено визначити якусь одну рису характеру цього героя. Це філософ і скнара, романтик і реаліст, тонкий психолог і егоїст.
Ім’я його Гобсек. Хто ж він насправді? Ми маємо це з’ясувати. Тому тема нашого уроку «Неоднозначність образу Гобсека» (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»).
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Гобсек прожив довге життя (89 років), таємниць його ніхто не знає.
Ім’я: Жан-Естер Ван Гобсек
Дата народження: 1740 р.
Місце народження: передмістя Антверпена
Місце проживання: Париж, вулиця де Гре
Мати: єврейка
Батько: голландець
Дитинство: у 10 років - юнга на кораблі
Життєві випробування: «раптові кошмари, несподівані події, романтичні невдачі, безмежні утіхи, голод, розтоптане кохання, набуте, втрачене і знов набуте багатство, безліч смертельних небезпек»; учасник громадянської війни у США, корсар, золотошукач
Сімейний стан: неодружений, дітей не має
Родичі: сестра, онука сестри - Сара ван Гобсек (прекрасна Голландка), її донька - Вогник
Основне заняття: лихвар
Статки: «його багатство зберігалося, мабуть, у банківських склепах. Він сам стягав гроші по векселях, бігаючи по всьому Парижу»
Позитивні риси |
Негативні риси |
Освіченість. працелюбність, гострий розум, скромність, енергія, самовладання, стриманість, обережність, феноменальна пам’ять, комерційний досвід, знання людської психології (на користь справі: Гобсек дав гроші в борг Дервілю в 25 років, бо „після 30 ні на кого не можна покладатись”, „намацав слабке місце у графа де Ресто і дав пораду: зробити себе опікуном”) |
Корисливий, скупий; живе подвійним життям, удаючи із себе майже злидаря; боїться оточуючих, підозрює в кожній людині злодія; заручник власної жадібності; жалюгідний, егоїст; жорстокість, цинічність |
Дервіль |
поважає, підтримує |
Фанні Мальво |
співчуває |
Анастазі де Ресто |
цинічно карає |
Граф де Ресто |
розуміє, допомагає |
Ернест де Ресто |
піклується |
Максим де Трай |
зневажає |
Але чому гроші, золото? Невже нема інших життєвих цінностей? Що таке життєві цінності? Люди задають це запитання з давніх-давен, і кожне покоління намагається знайти відповідь на це запитання.
Існує давня легенда. Ось послухайте її. «Дуже давно жили два друга. Коли в них народилися діти а вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось надзвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.
Один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров’я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.
Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість».
Сядьте зручніше... Розслабтесь... Заплющіть очі... Уявіть собі, що ви йдете сонячним яскравим днем осіннім лісом: золотисті листочки повільно падають з дерев, оповитих сріблястим павутинням... Вам приємно і комфортно... Раптом ви бачите похмурий будинок... Вам стає цікаво, ви підходите ближче, відчиняєте двері, заходите... Опиняєтесь у порожній холодній, темній кімнаті, схожій на келію монаха... Однак ви помічаєте сходи до підвалу... . Ви спускаєтесь донизу і бачите скрині, наповнені золотими та срібними монетами... Ви зупиняєтесь у нерішучості поруч... Перед вами постає вибір: повернутися назад і знову насолодитись теплом теплого осіннього дня, або залишитися тут зі скарбами, які ви не можете винести... (пауза)
Повільно розплющіть очі...
(учні відповідають за бажанням)
«Всевладний» Гобсек гине, набуті ним гроші – мертві. Гроші всевладні лише в матеріальному світі: це еквівалент праці, дії, зреалізованості особистості. Але ні любов, ні благополуччя, ні щастя, ні, врешті, здоров΄я та життя не мають грошового еквівалента. Філософія Гобсека виявилася помилковою: володіти можна тим, що має ціну, а безцінне (те, що і є справжньою сутністю людського світу) підвладне лише Любові.
Гобсек так і не зрозумів, що вже на певному етапі не він володіє грошима, а вони керують ним. Втративши моральні орієнтири, Гобсек пропустив момент, коли гроші зробили його бранцем золота. Гобсек збіднив своє життя, не зумівши поставити гроші на службу хоч би собі і своїй далекій родичці. Адже він міг насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, по-іншому бачити цей прекрасний світ. Але він прожив павуком біля грошей.
ГОБСЕК
«Останнім законом світу
Є гроші», - стверджував він.
Й під впливом такого гніту
Свій вік доживав бісів син.
Багатство псує людину,
Паплюжить і знищує душу,
Яка вже давно не єдина
Й Дияволу вірно служить.
А скупість – ще гірша кара
Від людяності далека.
І у мистецтві, як мара,
Стає вже образ Гобсека. (Савікова Тетяна, учениця 10 – Б класу)
Тема золота знайшла своє відображення на полотнах художників та на сторінках творів письменників різних епох (перегляд слйдів).
Г литай
О бережний
Б агатий
С кнара
Е гоїст
К орисливий
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.
А тепер ми повинні з‘ясувати: хто ж для вас такий Гобсек?
- «ненаситний удав», скнара;
- талановитий бізнесмен;
- нещасний чоловік;
- або... (ваш варіант).
(Аргументовані відповіді учнів).
Гобсек
Безжалісний, жорстокий
Економить, визискує, володіє
Вважає: золото керує світом
Накопичувач
Домашнє завдання.
Обов’язкове. Характеристика жіночих образів повісті.
За бажанням. Написати твір – мініатюру «Роль грошей в нашому житті.»
1