НЕОЛОГІЗМИ. ПИСЬМЕННИЦЬКІ НОВОТВОРИ

Про матеріал
ознайомити учнів із застарілими словами та новими словами (неологізмами), їх особливостями та сферами вживання; розвивати навички доречного використання цих слів в усному та писемному мовленні; виховувати культуру мовлення школярів
Перегляд файлу

Тема уроку: НЕОЛОГІЗМИ. ПИСЬМЕННИЦЬКІ НОВОТВОРИ

 

a863ab0297d823a3e7c0c6e50a3ae4ed

 

Мета уроку: ознайомити учнів із застарілими словами та новими словами (неологізмами), їх особливостями та сферами вживання;  розвивати навички доречного використання цих слів в усному та писемному мовленні; виховувати культуру мовлення школярів.

Обладнання: підручник, тлумачний словник.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бесіда з учнями:

– Що ви знаєте про словниковий запас української мови за походженням?

– Які слова відносяться до запозичених? Наведіть приклади.

– Що таке загальновживана лексика? Наведіть приклади.

– Які слова називаються діалектними? Наведіть приклади слів.

– Наведіть приклади професійної лексики.


3. Розподільний диктант.

Пещерная_МашаЗаписати слова у три колонки: загальновживані, професійні, діалектизми.

Хліб, вуйко,банкір,файний, дощ, ватра,скальпель, земля, шахта, термометр, сонце, маржинка, стетоскоп, сім’я, калькулятор, кошувка,міксер.

II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.

1. Слово вчителя.

Мова нагадує живий організм, який постійно росте й поновлюється. Якісь слова виходять з ужитку, якісь з'являються разом з новими предметами і явищами. Саме про ці слова й піде мова на сьогоднішньому уроці.

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Пояснення вчителя з використанням теоретичного матеріалу підручника.

2. Кодовий диктант.

Запишіть коди слів.

Код 1 – застарілі слова, код 2 – неологізми.

Мушкет, файл, ланіти,чоло, кіборг, глаголити,уста, гіпермаркет,  телевізор, принтер, комп’ютер, крам, кухоль, сканер, фустка.

3. Кросворд.

Доберіть до застарілих слів їх сучасні відповідники

 

 

 

1

с

у

є

 

 

2.п

е

р

с

т

 

3

п

у

д

е

й

4

и

г

з

и

ц

я

 

5

р

а

ж

и

й

 

 

6

н

а

к

о

 

 

 

7

а

п

а


1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді: 1. Марно. 2. Палець. 3. Студент. 4. Зозуля. 5. Ворожий. 6. Інакше. 7. Карта.

4. Вправа.

Поясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).

Веб-майстер, зелентур, камерофон, гастропсихолог, ГПМ, дрескод, куїд.

Словник.

Веб-майстер – той, хто створює Інтернет-сторінки для міжнародної комп’ютерної мережі Інтернет.

Зелентур – туризм, пов’язаний з вивченням історії, культури, побуту українського села.

Камерофон – мобільний телефон з умонтованою фотокамерою.

Гастропсихолог – лікар, який досліджує вплив продуктів харчування на людську психологію.

ГПМ (генетично модифіковані продукти) – рослини та тварини, генні характеристики яких було змінено лабораторно.

Дрескод – стиль одягу, обов’язковий для працівників певних організацій.

Куїд – грошова одиниця для космічних туристів.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Вправа (усно). Поясніть, як утворені неологізми. Назвіть їх.

…А якісь слова обов’язково

Тільки змінюють життя нове.

То й буває, що відоме слово,

Але значення його – нове.

В нашім побуті така новина

Для старих людей звучить не влад:

Каблуки – шпильки, вид меблів – стінка,

А портфель квадратний – дипломат.

І якби моя бабуся встали,

Здивувались теж би, що двірник –

Не людина, як вони вважали,

А на склі машини очисник. (Д. Білоус)

2. Диктант із коментуванням.

Вкажіть авторські неологізми (письменницькі новотвори) та слова, які увійшли до мови відносно недавно у зв’язку з розвитком науки і техніки.

Ракетяться ранкові небеса. «На старт!» – лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому (А. Камінчук). Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди (З газ.). Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами (Б. Чіп). Зеленіє світ, зеленіє. І майбутній квіт брунькотіє (Я. Кремінський).

V. Систематизація й узагальнення вивченого.

1. Гра «Ланцюжок» (Учні по черзі ставлять питання з теми уроку).

VI. Підсумок уроку.

1. Бесіда за питаннями:

– Чому в багатьох випадках виникає потреба вживати застарілі слова? Наведіть приклади застарілих слів.

– Чим викликана поява неологізмів? Наведіть приклади неологізмів.

VII. Домашнє завдання.

Напишіть  оповідання (8-10 речень) «Подорож на машині часу», використовуючи неологізми та застарілі слова.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жулінська Свєта
    Дякую за можливість скористатися.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
5867
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку