Тема уроку: НЕОЛОГІЗМИ. ПИСЬМЕННИЦЬКІ НОВОТВОРИ
Мета уроку: ознайомити учнів із застарілими словами та новими словами (неологізмами), їх особливостями та сферами вживання; розвивати навички доречного використання цих слів в усному та писемному мовленні; виховувати культуру мовлення школярів.
Обладнання: підручник, тлумачний словник.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда з учнями:
– Що ви знаєте про словниковий запас української мови за походженням?
– Які слова відносяться до запозичених? Наведіть приклади.
– Що таке загальновживана лексика? Наведіть приклади.
– Які слова називаються діалектними? Наведіть приклади слів.
– Наведіть приклади професійної лексики.
3. Розподільний диктант.
Записати слова у три колонки: загальновживані, професійні, діалектизми.
Хліб, вуйко,банкір,файний, дощ, ватра,скальпель, земля, шахта, термометр, сонце, маржинка, стетоскоп, сім’я, калькулятор, кошувка,міксер.
II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
1. Слово вчителя.
Мова нагадує живий організм, який постійно росте й поновлюється. Якісь слова виходять з ужитку, якісь з'являються разом з новими предметами і явищами. Саме про ці слова й піде мова на сьогоднішньому уроці.
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням теоретичного матеріалу підручника.
2. Кодовий диктант.
Запишіть коди слів.
Код 1 – застарілі слова, код 2 – неологізми.
Мушкет, файл, ланіти,чоло, кіборг, глаголити,уста, гіпермаркет, телевізор, принтер, комп’ютер, крам, кухоль, сканер, фустка.
3. Кросворд.
Доберіть до застарілих слів їх сучасні відповідники
|
|
|
1.в |
с |
у |
є |
|
|
2.п |
е |
р |
с |
т |
|
3.с |
п |
у |
д |
е |
й |
4.з |
и |
г |
з |
и |
ц |
я |
|
5.в |
р |
а |
ж |
и |
й |
|
|
6.і |
н |
а |
к |
о |
|
|
|
7.м |
а |
п |
а |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Марно. 2. Палець. 3. Студент. 4. Зозуля. 5. Ворожий. 6. Інакше. 7. Карта.
4. Вправа.
Поясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).
Веб-майстер, зелентур, камерофон, гастропсихолог, ГПМ, дрескод, куїд.
Словник.
Веб-майстер – той, хто створює Інтернет-сторінки для міжнародної комп’ютерної мережі Інтернет.
Зелентур – туризм, пов’язаний з вивченням історії, культури, побуту українського села.
Камерофон – мобільний телефон з умонтованою фотокамерою.
Гастропсихолог – лікар, який досліджує вплив продуктів харчування на людську психологію.
ГПМ (генетично модифіковані продукти) – рослини та тварини, генні характеристики яких було змінено лабораторно.
Дрескод – стиль одягу, обов’язковий для працівників певних організацій.
Куїд – грошова одиниця для космічних туристів.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа (усно). Поясніть, як утворені неологізми. Назвіть їх.
…А якісь слова обов’язково
Тільки змінюють життя нове.
То й буває, що відоме слово,
Але значення його – нове.
В нашім побуті така новина
Для старих людей звучить не влад:
Каблуки – шпильки, вид меблів – стінка,
А портфель квадратний – дипломат.
І якби моя бабуся встали,
Здивувались теж би, що двірник –
Не людина, як вони вважали,
А на склі машини очисник. (Д. Білоус)
2. Диктант із коментуванням.
Вкажіть авторські неологізми (письменницькі новотвори) та слова, які увійшли до мови відносно недавно у зв’язку з розвитком науки і техніки.
Ракетяться ранкові небеса. «На старт!» – лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому (А. Камінчук). Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди (З газ.). Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами (Б. Чіп). Зеленіє світ, зеленіє. І майбутній квіт брунькотіє (Я. Кремінський).
V. Систематизація й узагальнення вивченого.
1. Гра «Ланцюжок» (Учні по черзі ставлять питання з теми уроку).
VI. Підсумок уроку.
1. Бесіда за питаннями:
– Чому в багатьох випадках виникає потреба вживати застарілі слова? Наведіть приклади застарілих слів.
– Чим викликана поява неологізмів? Наведіть приклади неологізмів.
VII. Домашнє завдання.
Напишіть оповідання (8-10 речень) «Подорож на машині часу», використовуючи неологізми та застарілі слова.