I.Нестандартні узагальнюючі уроки з української мови за програмою 2 класу.
1.Урок-гра з теми «Мова і мовлення»......................................................
2.Урок-подорож з теми «Текст»...............................................................
3.Урок-казка з теми «Речення»................................................................
4.Урок-змагання з теми «Слова, які означають назви предметів».......
5.Урок-свято з теми «Слова, які називають ознаки предметів»...........
6.Урок-екскурсія з теми «Слова, які називають дії предметів»............
7.Урок-змагання з теми «Звуки і букви. Склад. Наголос».....................
II.Література....................................................................................................
Нестандартні узагальнюючі уроки
з української мови за програмою 2 класу
Зміст
Урок-гра з теми "Мова і мовлення"
Тема: "Мова і мовлення".
Мета: Закріпити знання учнів про усне й писемне мовлення, форми звертання, культуру спілкування та вміння складати діалог. Розвивати комунікативні здібності учнів.
Виховувати ввічливість, зацікавленість до глибшого ознайомлення з професією продавця.
Тип уроку: узагальнюючий урок-гра "Магазин".
Наочність: оформлення трьох відділів магазину (кондитерського, овочевого, хлібного), в яких знаходиться відповідний товар та цінники до них.
Хід уроку:
Дзвоник всім нам дав наказ - До роботи швидше в клас. Біля парти станьте чемно - Хай мине час не даремно. Будьте уважні й старанні всі - Сядьте рівненько на місця свої.
- Сьогодні ми завершуємо тему "Мова і мовлення" і цей урок проведемо у формі гри "Магазин", під час якої перевіримо як учні класу навчилися культурі мовлення.
В овочевому відділі магазину товар підписано російською мовою. Учням дається завдання дані слова перекласти українською мовою та самостійно записати в зошити.
Картофель, морковь, свекла, огурцьі, арбуз, тиква.
2.а Звертання покупця до продавця.
За прилавками трьох відділів стоять продавці (учні). Іншим учням вчитель пропонує звернутися до продавця, застосовуючи різні форми звертання. Форми звертання записані на дошці: Товаришу продавець, люба тьотю, Ірина Іванівна, шановна господарка відділу.
Наприклад: Товаришу продавець, дайте будь-ласка, дві буханки хліба. Як гарно оформлена ваша вітрина, Ірина Іванівна. 2.6. Звертання продавця до покупця.
Учні стають по черзі за прилавки та звертаються до покупців, застосовуючи форми звертання, що записані на дошці: Любий хлопчику, чарівна жіночко, мамина помічниця. Наприклад: Любий хлопчику, тобі дати для хліба пакет? Вас так приємно обслуговувати, чарівна жіночко. Одне з складених речень записується в зошитах та на дошці, підкреслюється звертання.
Фізкультхвилинка.
Ого! Ого! Ого! Не боюсь нічого! По секрету вам скажу: З фізкультурою дружу! Вмію гарно потягатись, Низько-низько нахилятись, Вліво-вправо повернусь, Знов присяду, нахилюсь. Розім'ятись я не проти І скоріше до роботи!
У кожному відділі стоять продавці та покупці (учні). Завдання: звернутись покупцям до продавців, вживаючи слова ввічливості.
Наприклад: Добрий день, товаришу продавець. Дайте, будь-ласка, два батона.
Учні, що сидять за партами, записують в зошити слова ввічливості, вжиті своїми однокласниками під час гри.
Вчитель грає роль покупця та починає вести діалог. Учневі-продавцю необхідно підтримати діалог. 4.6 За прилавком вчитель.
Вчитель починає вести діалог від імені продавця. Учні повинні підтримати діалог, як покупці. Всі інші учні визначають, хто з учнів краще вів діалог. Один з діалогів записується на дошці та в зошитах.
- В нашому магазині працюють дуже ввічливі продавці, які заслуговують подяки в "Книгу скарг і подяк". Складіть подяку і запишіть її в зошити. Робота в мікрогрупах. Після того, як учні виконали завдання, один з учнів даної мікрогрупи зачитує складену подяку. Оцінюється яка з груп склала подяку краще.
IV. Підсумок уроку.
Коментування оцінок.
Вчитель звертає особливу увагу, щоб учні були в магазинах завжди такими ввічливими, як і сьогодні на уроці.
Урок- подорож з теми "Текст"
Тема: "Текст".
Мета: закріпити знання учнів про текст, його будову та види, формувати вміння розрізняти речення і текст. Розвивати спостережливість. Виховувати любов до природи.
Тип уроку: узагальнюючий урок-подорож до країни "Текстів".
Наочність: малюнок автобуса, записи назв міст, вулиць країни "Текстів", записані на дошці та картках тексти.
Хід уроку
Починаємо урок Бо луна уже дзвінок. Будем вчитись залюбки Бо урок - не забавки. Як здобудемо освіту, То побачим більше світу.
- Ми вивчили тему "Текст" і з здобутими знаннями вирушимо на шкільному автобусі до країни "Текстів".
III. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу.
Щоб потрапити в дане місто необхідно виконати завдання. 1 .а. Добір заголовків.
Учням роздані картки з текстом та різними варіантами заголовків. Вони вибирають заголовок, що найбільше підходить до даного тексту та записують в зошит.
Текст:
Лисиця живе в лісі. Вона поїдає мишей, зайців. Іноді вона краде курей і курчат. Лисиця - дуже хитра.
Заголовки:
Лисичка-сестричка. Життя лисиці. Хитра лисичка. 1.6. Виправлення помилок у записах заголовків.
Вчитель повідомляє, що мешканці цього міста дуже засмучені, бо їх заголовки записані не вірно. Учням пропонується виправити помилки в зошитах заголовків. Запис на дошці: у дружному колі Настала золота осінь. Учні самостійно записують заголовки з виправленими помилками: У дружному колі Настала золота осінь
На дошці записи:
Калина — корисна рослина. Мама зварила чай з калини. У калини зернятко за формою нагадує сердечко. Я вчора пила чай з калини.
В усі пори року калина красива і корисна. Плоди калини червоного кольору, смачні і соковиті. З калини готують різні страви. Вона відома в народній медицині. 2.6. Робота з деформованим текстом.
Учням запропоновано допомогти тексту зібрати до купи свої речення, що записані на аркушах у кожного учня на парті.
У зубах він тримає шпака. До кімнати забіг кіт Васька. У неї було поранене крило. Петрик відібрав у неї пташку. Петрик випустив пташку на волю.
Учні колективно складають текст та добирають до нього заголовок. До кімнати забіг кіт Васька. У зубах він тримав шпака. Петрик відібрав у нього пташку. У неї було поранене крило. Петрик випустив пташку на волю. Фізкультхвилинка
З.а. Закріплення знань про будову тексту. Вчитель говорить, що будинок "Тексту" має 3 поверхи і пропонує учням пригадати їх назви. (Зачин, основна частина, кінцівка)
Учням пропонується скласти текст так, щоб кожна окрема його частина зайняла своє місце на своєму поверсі.
Частини тексту в учнів на партах записані на окремих аркушах. Дану роботу учні виконують в парах. Настала біла зима.
Діти вийшли на прогулянку в парк. Таня катається на ковзанах. Миколка - на лижах. Василько та Михайлик ліплять снігову бабу.
Всім підняла настрій чарівна зима. З.б. Добір зачину до основної частини та кінцівки. Робота з
індивідуальними картками. Самостійна робота. 4. Зупинки на вулицях "Текстів-розповідей", "Текстів-описах", "Текстів міркуваннях".
4.6. Знайти та прочитати виразно текст-опис.
4.в. Знайти текст-міркування, прочитати його та доказати, що це текст- міркування, а не інший вид тексту.
Тексти вчитель добирає за вправами підручника довільно. Робота проводиться колективно. Усно.
5. Зупинка "Вулиця засобів зв'язку речень у тексті".
На дошці записаний текст. Учні повинні знати та виписати слова, що є засобами зв'язку речень в тексті.
Дятел
Дятел - працьовитий птах. На голову одягнув він червоний беретик, шию обмотав синім шарфом.
Цей лісовий лікар завжди працьовитий. У нього не болить голівка від стуку. А до його звуків завжди прислухаються люди.
Вчитель: "Закінчився час нашої подорожі. Але на наступних уроках української мови ми не раз побуваємо на знайомих вулицях міста". Коментування оцінок.
Тема: "Речення"
Мета: Закріпити вивчений матеріал про види речень за метою висловлювання та інтонацією. Удосконалювати навички виразності читання різних видів речень, розстановки розділових знаків вкінці речень, роботи з деформованими реченнями.
Розвивати вміння аналізувати, узагальнювати. Виховувати в учнів потребу робити добро.
Тип уроку: узагальнюючий урок-казка "Теремок".
Наочність: Малюнок «Теремка» та його мешканців (мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовк, ведмідь), надруковані на аркушах речення, сюжетні малюнки для складання за ними речень, у кожного учня на парті картки з розділовими знаками (!,?,.).
Вчитель: Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учні: Ми вам раді, люди добрі
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у другий клас.
-Сьогодні на уроці ми пригадаємо що вивчили про речення. А девізом нашого
уроку буде вислів "Поспішаймо творити добро!"
-Яке ж добро ми будемо творити на уроці? Ми будемо створювати казку "Теремок".
В чистім полі теремок, теремок,
Мов барвистий квітничок, квітничок. Стоїть красень теремок, Але двері зачинені на замок. Хоче потрапити в теремок мишка, адже настала зима і їй необхідно переселитися в тепле місце. Але потрапить вона в теремок тільки за умовою, якщо учні нашого класу пригадають вивчені правила з теми «Речення». 1. Повторення правил з теми «Речення». -Що виражає речення?
-Які бувають речення за метою висловлювання? -Які бувають речення за інтонацією?
-Які речення називаються розповідними, питальними, спонукальними? Учні розповідають правила та наводять приклади. -Молодці! Пускаємо в теремочок мишку-шкряботушку.
А ось і жабка-скрекотушка проситься до теремочка. Але вона зможе туди зайти, якщо ви докажете, що знаєте які розділові знаки треба ставити в кінці речень.
Учні записують в зошитах питальне та окличне речення,
б) Вчитель читає речення, а учні показують знак, що стоїть в кінці речення. «Дітиуважно переходять вулицю.»
«Чи знаєте ви в якому місці необхідно переходити вулицю?» «Завтра я допоможу мамі прибрати в кімнаті.» «Скоро настане Новий рік!» «Ми впустемо жабку до теремка?»
-Що ж, жабко, заходь до теремка скоріш. Удвох вам буде веселіш. А ось зайчик-побігайчик .Він теж хоче в теремочку жити та з мишкою і жабкою дружити. Але зайде в теремочок зайчик лише тоді, коли учні перебудують речення з одного виду в інший за допомогою інтонації.
3. Перебудова речень з одного виду в інший за допомогою інтонації.
а) Ми живемо в Кривому Розі. Ми живемо в Кривому Розі?
Ми живемо в Кривому Розі! (Колективно.)
б) Кривий Ріг - найдовше місто Укркїни. Кривий Ріг - найдовше місто України?
Кривий Ріг - найдовше місто Ук/?ш>ш/(Фронтально.)
в) У нашого міста є свій гімн. У нашого міста є свій гімн? У нашого міста є свій гімн! (Фронтально.)
В зошитах записати окличне речення. (За вибором.)
-Пускаємо жити в теремочок і зайчика. А ось проситься руда лисичка. Вона говорить, що буде для звіряток сестричкою. Але спочатку учні покажуть, що вони вміють працювати з деформованими реченнями.
«Добро, платять, за, добром.»
(За добро добром платять.)
«Сердечко, добре, гріє, словечко. »
(Добре словечко гріє сердечко.)
«Злого, і, стережися, добро, чини.»
(Чини добро і стережися злого.)
Речення записуються на дошці та в зошитах.
-Заходь, лисичко, в теремочок скоріш, вчотирьох вам буде жити веселіш. Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити:
Руки в гору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Треба трішки пострибати
І в долоні поплескати.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу - все гаразд!
-Аж ось проситься в теремочок вовчок-сірий бочок. Але спочатку учні попрацюють над поширенням речень, а потім пустимо вовчика в теремок.
а) Дівчинка допомогла бабусі.
Добра дівчинка допомогла бабусі.
Добра дівчинка швидко допомогла бабусі.
Добра дівчинка швидко допомогла бабусі перейти вулицю.
б) Бабуся розповіла казку.
Лагідна бабуся розповіла казку.
Лагідна бабуся виразно розповіла казку.
Лагідна бабуся виразно розповіла українську казку.
-Заходь,вовчику, до теремочка.
Та ось ледве-ледве йде ведмідь.Він також мріє потрапити до теремка. Але нам необхідно спочатку виділити головні слова в реченнях.
Ми живемо в Україні.
Мій тато працює водієм.
Учні самостійно записують речення в зошити та підкреслюють головні слова.
-Пустимо в теремок і ведмедика, а щоб звірятка жили всю зиму в теремочку в мирі, виконаємо ще одне завдання.
На дошці моделі речень. Необхідно серед запропонованих речень знайти ті, що відповідають їх моделям.
IV. Підсумок уроку.
-Молодці, учні, вам вдалося на уроці зробити добро для звіряток казки, але памятайте, що робити добро необхідно не лише в казці, айв сучасному житті.
Урок-змагання з теми "Слова, що означають назви предметів" Тема: "Слова, що означають назви предметів". Мета: Узагальнити знання учнів про слова, що є назвами предметів. Розвивати увагу, швидкість мислення
Виховувати відповідальність за свої знання перед командою, колективізм.
Тип уроку: узагальнюючий урок-змагання.
Наочність: індивідуальні картки, індивідуальні екрани, малюнок кота, собаки, дошка.
Хід уроку
Щоб помилки хитрі й спритні Не ховались у рядках,
Щоб всі букви в кожнім слові Опинились на місцях,
Будем гарно працювати,
Свою пильність розвивати.
На змаганні присутні жюрі, до складу якого входять: вчитель, учень старших класів, завуч школи. Кожний вид завдань жюрі буде оцінювати за 10-бальною системою. Команда, яка набере більшу кількість балів, буде переможницею.
Ш. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу.
Конкурс І. Розминка. Повторення вивчених правил.
Конкурс II. "Один чи багато".
Всім учасникам команд роздаються картки, на яких записані слова: вікна, квітка, листівки, річка, країна, хмари, міста, озеро, алея, будинки. Необхідно підкреслити червоною пастою слова, що означають один предмет, а синьою - слова що означають багато предметів. Картки здаються жюрі.
Конкурс III. "Слова близькі та протилежні за значенням".
Від кожної команди до дошки виходять по два представника ,які працюють одночасно.
Шофер, діти, водій, малята, метелиця, завірюха.
Вечір - ..., ніч - ..., зима - жара - ..., радість - ...
Конкурс IV. "Велика буква в іменах, прізвищах, по-батькові".
. ля, . ітя, . ергій, . ринка, . аша. Конкурс V. "Велика буква у кличках тварин".
На дошці малюнки котика, собачки. Учні придумають клички спочатку котику, потім собачці і називають, піднявши руку. Жюрі підраховує, члени якої команди назвали більше кличок. Повторювати раніше названу кличку не можна. Конкурс VI. "Велика буква в назвах міст, сіл, вулиць".
До дошки виходять по 1 учню від кожної команди. Завдання : Виписати з тексту назви міст, річок, вулиць.
Київ — красиве місто. Воно стоїть над синім Дніпром. Найкрасивіша вулиця міста - Хрещатик. Конкурс VII. Конкурс капітанів команд.
Завдання: Записати по 7 слів, що відповідають на питання хто? що? Жюрі враховує, хто з капітанів впорався з завданням швидше та правильно.
IV. Підведення підсумків змагань.
Жюрі оголошує результати, коментуючи кожний вид змагань.
Урок-свято з теми "Слова які називають ознаки предметів"
Тема: Слова, які називають ознаки предметів.
Мета: Узагальнити знання учнів про слова, які називають ознаки предметів та вчити їх добирати до іменників. Розвивати творчу уяву.
Виховувати любов до традицій святкування новорічного свята.
Тип уроку: узагальнюючий урок-свято "Зустрічаємо Новий рік з рідною мовою".
Наочність: ялинка та іграшки, малюнки лисички, зайчики, білочки, їжачки, кросворд.
Зошит свій я відкриваю, Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю, Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
Наближається найулюбленіше ваше свято - Новий рік. Спробуємо його зустріти разом з нашою рідною мовою.
Робота над вітальною листівкою, що принесла дівчинка -сніжинка. Вчитель читає поздоровлення, а учні виписують слова що називають ознаки предметів.
"Наближається улюблене свято дітей Новий рік. Воно завжди приносить хороший настрій, веселі пісні та чудову ялинку. Вітаю вас, любі діти, зі святом. Хай буде здоров 'я ваше міцне, а серце щире. Ваш старенький Дід Мороз".
Добір до слів - назв предметів, слів що називають їх ознаки. - А зараз ми будемо прикрашати нашу ялинку. Але іграшку будемо вішати в тому разі, якщо ми підберемо до їх назв слова, що позначатимуть її ознаку. Кулька (яскрава, червона), ведмедик (веселий, коричневий), цукерка (солодка, маленька), дощик (блискучий, срібний), бурулька (довга, гарна). Фронтальна робота.
Ведуться записи на дошці та в зошитах учнів.
- До нас на свято завітав ведмедик. Він розповів що Снігова королева навіяла глибокий сон на звіряток, щоб вони проспали Новорічне свято, їх терміново необхідно розбудити. А для цього виконаємо таке завдання:
Змінити слова за зразком
Один Багато
прудка білочка прудкі білочки
полохливий зайчик …
хитра лисичка …
веселий їжачок …
Роботу учні виконують самостійно.
Наприклад: Дід Мороз щедрий, мудрий, старенький, добрий, лагідний. Колективна робота. Усно.
Заходить Дід Мороз і Снігурка. (В костюмах Діда Мороза та Снігурочки учні 11 класу). Поздоровляє з наступаючим Новим роком та пропонує заспівати разом новорічну пісню.
Фізкультхвилинка.
Ой, ялинка зелененька,
Та була колись маленька,
А тепер ти ось така:
І висока, і струнка.
Біля тебе ми, ялинко,
Заспіваєм пісню дзвінко.
Всі співають пісню "Новорічна".
Всі учні, що слухають, повинні знайти у вірші 1-2 слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які? та записати в зошитах.
1)Синій 1) Якого кольору іній у піснях? 2) з е л е н а 2) Якого кольору наша ялинка?
3) і н і й 3) Що взимку виблискує на гілках дерев?
4) с н і г 4) Що взимку падає з неба?
5)подарунки 5) Що приносить Дід Мороз?
6) г і р к а 6) 3 чого люблять з'їжджати діти взимку
8) Що завжди тримає в руках Дід Мороз?
Всі учні по черзі підходять до Діда Мороза, називають одне слово, що називає ознаку предмету та отримує в подарунок сувенір.
IV. Підсумок уроку.
Урок-екскурсія з теми "Слова, які називають дії предметів"
Тема: "Слова, які називають дії предметів."
Мета: Закріпити вміння учнів визначати в реченнях дієслова (без вживання терміну), ставити до них питання, змінювати їх за зразком "один- багато," добирати дієслова близькі й протилежні за значенням, встановлювати зв'язок дієслів з іменниками. Розвивати спостережливість, уважність. Виховувати любов до рідного міста, його життя й культури.
Тип уроку: узагальнюючий урок-екскурсія по рідному місту.
Наочність: фотоальбом "Кривий Ріг", аркуші на партах учнів з віддрукованими завданнями.
Сідаємо рівненько, Відповідаємо дружненько, Пишемо чистенько, Навчаємось гарненько.
- Сьогодні ми з вами вирушимо в заочну екскурсію по рідному місту та пригадаємо водночас весь матеріал, який вивчили з теми "Слова, які називають дії предметів". Тож візьмемо з собою в дорогу набуті знання, старанність та уважність.
1 .а. Виписати слова, що називають дію разом з словами, що є назвами предметів. (Робота під керівництвом вчителя.) Краєзнавчий музей часто відвідують гості Кривого Рогу. В ньому знаходиться матеріал з історії нашого міста. Тут зберігаються зразки місцевих руд.
1.6. З'єднати слова лівого і правого стовпчика за змістом. (Самостійна робота.)
відвідати експонати
лежать екскурсовод
розповідає музей
стоїть берізка цвіте троянда пахне квітка зеленіє трава
Робітники металургійного комбінату працюють старанно. На цьому підприємстві трудяться і наші знайомі. З.б. Повторення дієслів, протилежних за значенням.
Виписати слова, що називають дію протилежні за значенням. (Робота під керівництвом вчителя.)
Мій брат вдень на заводі працює, а ввечері вдома відпочиває. На заводі робота не стоїть на місці, а йде за планом.
Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Час вставати –
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо, Швидко втому проганяймо. П'ять! Шість! Засміялись, Кілька разів понахилялись. Сім! Вісім! Час настав Повернутися до справ.
Списати, підкреслити слова, що називають дію. Пояснити їх значення . (Фронтальна робота.)
Під час вистави в цирку швидко йде час. На арену йдуть веселі клоуни. Від сміху йдуть у глядачів сльози.
Добір питань до слів, які називають дії предметів. (Самостійна робота)
Річки Інгулець та Саксагань (...) утворюють між собою кривий ріг. В наших річках (...) плаває багато риби. Місцеві екологи (...) піклуються про збереження чистоти води в річках.
Коментування оцінок.
сподобалось під час нашої заочної екскурсії.
Урок-змагання з теми "Звуки і букви. Склад. Наголос"
Тема: "Звуки і букви. Склад. Наголос."
Мета: Закріпити знання учнів з даної теми, виявити хто з учнів засвоїв її краще, а з ким необхідно працювати індивідуально. Розвивати швидкість мислення. Виховувати зацікавленість до вивчення рідної мови.
Тип уроку: узагальнюючий урок-змагання "Найрозумніший"
Наочність: індивідуальні екрани для записів відповідей учнів.
Щоб помилки хитрі й спритні Не ховались у рядках, Щоб всі букви в кожнім слові Опинились на місцях, Будем гарно працювати, Свою пильність розвивати.
- Ми вивчили тему " Звуки і букви. Склад. Наголос." А зараз перевіримо хто з учнів буде найрозумнішим у знаннях з даної теми. Починають брати участь у змаганні всі учні класу. До фіналу дійдуть троє. З трьох фіналістів ми виберемо найрозумнішого.
Тур І. Беруть участь всі учні класу.
Тур II. Беруть участь половина учнів класу, що дали більше правильних відповідей на запитання першого туру.
Горобець, їжак,ведмідь, білка.
Озерце, зимовий, неділя, акула.
Майонез, район.
Дзвін, день, вітер.
День, сходять, льон.
Гаї, бруньки, лимон.
Лялька, яма, гуляти.
3..имовий, кр..ло.
Оз..ро, кал..ндар.
Тур III. Беруть участь три фіналіста, що дали біль правильних відповідей на запитання другого туру. Вони виконують завдання біля дошки.
житло - ...
глибокий - ...
земля"...
IV. Підсумок уроку.
Визначення переможця - найрозумнішого учня з вивчення даної теми. Нагородження сувеніром.
Література:
1