Нестандартний урок з англійської мови

Про матеріал

Іноземна мова – це не просто навчальний предмет. На відміну від інших академічних предметів, це ціла галузь, оскільки розкриває перед людиною скарбницю іншомовної культури, нові стилі життя. Специфіка іноземної мови як навчального предмета, полягає в тому, що спілкування є не лише кінцевою метою навчання, а й засобом її досягнення. Для досягнення високого рівня володіння учнями іноземною мовою викладачеві важливо знати новітні методи викладання, спеціальні навчальні техніки та прийоми, щоб оптимально підібрати той чи інший метод відповідно до рівня знань, потреб, інтересів учнів тощо. У цьому процесі найважливіше місце належить уроку – основній формі навчання, а також його різновиду – нестандартному уроку. На сьогоднішній день, нестандартна форма проведення уроку розглядається як один із найважливіших напрямків підвищення пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови та якості знань учнів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Вступ

3

Нестандартний урок як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів

4

Характеристика й навчально-виховні задачі теми уроку

8

Методичні рекомендації щодо проведення уроку

9

План-конспект уроку

15

Список використаних джерел та літератури

21

Додатки

  • Додаток А
  • Додаток Б
  • Додаток 1
  • Додаток 2
  • Додаток 3
  • Додаток 4
  • Додаток 5
  • Додаток 6
  • Додаток 7
  • Додаток 8

 

22

22

25

26

28

29

30

31

32

33

34

 

 

 


ВСТУП

 

Процеси міжкультурної інтеграції на національному та міжнародному рівнях обумовили модернізацію змісту мовної освіти в Україні. Мова виступає як засіб пізнання картини світу, прилучення до цінностей, створених іншими народами. Одночасно мова – це ключ для відкриття унікальності і своєрідності власної народної самобутності та історичних досягнень представників інших культур. На сьогодні в українській системі мовної освіти відбулися значні позитивні зміни, як в організаційному, так і в змістовному аспектах. Істотно змінився соціокультурний контекст вивчення іноземних мов. Значно зросли їх освітня і самоосвітня функції у школі, ПТНЗ, ВНЗ та професійна значущість на ринку праці в цілому, що спричинило посилення мотивації у вивченні мов міжнародного спілкування.

Іноземна мова – це не просто навчальний предмет. На відміну від інших академічних предметів, це ціла галузь, оскільки розкриває перед людиною скарбницю іншомовної культури, нові стилі життя. Специфіка іноземної мови як навчального предмета, полягає в тому, що спілкування є не лише кінцевою метою навчання, а й засобом її досягнення. Для досягнення високого рівня володіння учнями іноземною мовою викладачеві важливо знати новітні методи викладання, спеціальні навчальні техніки та прийоми, щоб оптимально підібрати той чи інший метод відповідно до рівня знань, потреб, інтересів учнів тощо.

У цьому процесі найважливіше місце належить уроку – основній формі навчання, а також його різновиду – нестандартному уроку. На сьогоднішній день, нестандартна форма проведення уроку розглядається як один із найважливіших напрямків підвищення пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови та якості знань учнів.
         НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ

ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

Зміни в навчальному процесі диктують нові вимоги до діяльності викладача, які, перш за все, повинні бути орієнтовані на учня, і це зумовлює необхідність запровадження нових підходів до проведення занять.

Серед численних сучасних засобів активізації пізнавальної діяльності учнів педагоги називають нестандартні заняття, мета яких полягає у пробудженні зацікавленості до навчання, що є каталізатором всієї освітньої діяльності.

Педагоги-методисти І. Андреасян, П. Бабинська та Т. Леонтьєва вважають, що нетрадиційні уроки з англійської мови – це необхідний елемент всього навчального процесу з цієї дисципліни, оскільки під час їх проведення учні стають більш ініціативними, самостійними, зростає їх розумова активність, також ці заняття безпосередньо впливають на якість засвоєння матеріалу.

Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Ці уроки спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення, формують мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності. Тому такі уроки найбільше подобаються учням і викликають у них творчий інтерес.

Нетрадиційні заняття мають своєрідну методику. Вона передбачає стовідсоткову зайнятість усіх учнів, що сприяє ефективному засвоєнню знань. Особливість нестандартних занять полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес в учнів, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню. Нетрадиційні заняття формують відповідальне ставлення учнів до навчання, що сприяє активізації їх пізнавальної діяльності.

Створюючи нестандартний урок, можна виявити його позитивні сторони:

  • раціональний  розподіл часу;
  • подолання труднощів з дисципліною;
  • включення до процесу навчання не тільки раціональної, а й емоційної сфери;
  • цілеспрямованість розвитку учня на основі комплексної розвивальної системи.

Під час створення нестандартного уроку використовуються різні варіації його проведення за допомогою різних методів:

1. Методи формування пізнавальних інтересів учнів викликають позитивні дії та настрій – образність, цікавість, здивування, моральні переживання. Для створення емоційної ситуації важливими є вдало дібрані приклади з літератури, художніх фільмів, особистих переживань викладача. Яскравість розповіді, високий пафос збуджують зацікавленість учнів як до окремих питань теми, так і до матеріалу загалом.

2. Метод створення ситуації новизни навчального матеріалу передбачає окреслення нових знань у процесі викладання, створення атмосфери морального задоволення від інтелектуальної праці. Відчуття збагачення знаннями спонукає учнів до самовдосконалення.

3. Метод пізнавальних ігор сприяє створенню емоційно-піднесеної атмосфери, засвоєнню матеріалу за допомогою емоційно насиченої форми його відтворення. Пізнавальні ігри (ділові, рольові, ситуативні) моделюють життєві ситуації, стосунки людей, взаємодію речей, явищ. У виховному значенні гра допомагає учням подолати невпевненість, сприяє самоствердженню, найповнішому виявленню своїх сил і можливостей.

Проте слід зазначити, що часте звертання викладача до подібних форм організації навчального процесу недоцільне, оскільки нестандартне може швидко стати стандартним, що врешті-решт призведе до зниження в учнів інтересу до предмета і до якості знань.

Для нестандартних уроків характерні максимальна щільність, насиченість різними видами пізнавальної діяльності, запровадження самостійної діяльності учнів, використання проблемного навчання, здійснення міжпредметних зв’язків, усунення перенавантаженості учнів. Нетрадиційні форми навчання передбачають:

  • використання колективних форм роботи;
  • розвиток умінь та навичок самостійної роботи;
  • активізацію діяльності учнів;
  • більш повне досягнення навчальної, розвиваючої та виховної цілей навчання;
  • становлення нових відносин між учнями та викладачами;
  • стимулювання зацікавленості у предметі.

У сучасній педагогічній та методичній літературі існує декілька підходів до класифікації нетрадиційних уроків. Серед них можна виділити такі, як уроки-ділові ігри, уроки-прес-конференції, уроки-консиліуми, уроки-винаходи, уроки-екскурсії та інші. М. Фіцула до нестандартних уроків відносить також інтегровані, міжпредметні, театралізовані, бінарні уроки.

Типологія нестандартних уроків залишається суперечливою проблемою у сучасній дидактиці. Існують декілька підходів до системи нестандартних уроків, і в кожному з них можна виділити окремий визначальний принцип. Так, можна розподіляти нестандартні уроки за цілями заняття, його змістом та способом проведення навчальної роботи.

Педагог Н.Волкова розподілила нетрадиційні уроки на такі окремі групи:

  • уроки змістової спрямованості (уроки-семінари, уроки-конференції);
  • уроки на інтегрованій основі (уроки-комплекси, уроки-панорами);
  • уроки-змагання (вікторини, конкурси, аукціони);
  • уроки суспільного огляду знань (уроки-консультації, уроки-заліки);
  • уроки комунікативної спрямованості (уроки-диспути, конференції, телеуроки);
  • театралізовані уроки (імітація певної діяльності);
  • уроки-подорожі (екскурсії);
  • ділові ігри, рольові ігри, імпровізації, імітації;
  • урок драматизації;
  • уроки-психотренінги;
  • уроки з різновіковим складом учнів.

Кожний з наведених прикладів потребує великої уваги, тривалої підготовки та цікавого сценарію. Недарма педагог-новатор В. Сухомлинський казав, що до гарного уроку треба готуватися все життя.

Ці уроки називаються нестандартними, тому що вони не схожі на традиційні базові організаційні форми методичної роботи. Вони не тільки максимально активізують пізнавальну діяльність учнів, але й розширюють можливості методичної роботи, роблять її динамічною, активно-творчою. Нарешті, більшість нетрадиційних уроків носять інноваційний характер, тобто у процесі їх проведення впроваджуються інтерактивні методи, що має велике значення у сучасному занятті з англійської мови.

Вивчаючи проблему активізації пізнавальної діяльності учнів, слід зазначити, що нестандартні уроки дають можливість для розвитку творчості та підвищення інтересу до знань. Навчальний матеріал після стандартних занять забувається швидше, ніж той, що вивчається або узагальнюється на заняттях нестандартних. Крім того, такі заняття виховують колективізм, відповідальність, вчать працювати з додатковою літературою, розвивають уяву, допомагають побачити зв’язок з іншим навчальними предметами. Під час нестандартного заняття учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з викладачем та іншими учнями, критично мислити, приймати продумані рішення.

Варто звернути увагу на те, що потреба у самоактуалізації, тобто у реалізації власних можливостей і талантів, творчого потенціалу, є провідним мотивом творчості. Саме нестандартний урок дає можливість показати учню себе з боку творчої особистості. Тут реалізується висока розумова діяльність учнів, швидкість і логіка мислення, тривала продуктивна робота в заданому режимі, взаємодія викладача й учня за допомогою прямих і зворотних зв’язків, а їх різноманітність дозволяє нам кожний раз змінювати вид діяльності та робити акцент на різні елементи – творче мислення, вміння грамотно викладати думки, вміння дипломатично вести дискусію або опрацьовувати самостійно навчальний матеріал.


ХАРАКТЕРИСТИКА ТА НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАДАЧІ ТЕМИ УРОКУ

 

Вивчення в курсі англійської мови теми Do You Like Sports?” має досить важливе значення. На сьогоднішній день кожен із нас так чи інакше пов'язаний зі спортом: хтось вважає за краще дивитися його по телевізору, хтось віддає перевагу просто займатися яким-небудь видом спорту або загально-фізичною підготовкою, ну а для когось спорт – це засіб існування.

Урок Life is nothing without sport є узагальнюючим за даною темою. Він має на меті повторення та систематизацію лексичних одиниць теми. Комплекс завдань, які пропонуються для використання на уроці, сприятимуть вдосконаленню комунікативних навичок учнів та дозволять їм систематизувати інформацію, отриману протягом попередніх уроків.

Спорт має дивовижні властивості. Він об’єднує людей, знайомить їх між собою, спорт зміцнює здоров’я, характер і навіть розумові здібності людей, які ним займаються, розвиває в них такі навички як швидкість, спритність, реакція, координація, витривалість, терпіння і сила. Спорт робить людей більш стійкими до негативних факторів зовнішнього середовища. Він часто приносить людям масу позитивних емоцій. Крім того, спорт поліпшує взаємопорозуміння між народами та державами. Тому виховна мета даного уроку полягає в усвідомленні учнями важливості спорту не тільки як складової здорового способу життя, але й важливої ланки у фізичній та духовній культурі суспільства.

Варто зазначити, що матеріали даної теми, які подані в підручнику, далеко не в повній мірі розкривають її. Оскільки тема спорту є досить актуальною і завжди викликає інтерес в учнів, я пропоную під час вивчення теми користуватися додатковими джерелами, а саме мережею Інтернет, оскільки він є невичерпним джерелом інформації. Таким чином, залучаю учнів до пізнавальної діяльності. Також особливу увагу приділяю тому, щоб навчити учнів аналізувати та співставляти отриману інформацію, доносити її до інших, працювати в команді та знаходити відповіді на проблемні питання.
                   МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО

ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ

 

Урок узагальнення і систематизації знань проводиться наприкінці теми та має за мету закріпити, систематизувати, узагальнити та виявити рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом даної теми. Цього можна досягти різними методами та засобами.

Як вже зазначалося раніше, нестандартні форми проведення уроків слід використовувати як підсумкові при узагальненні та закріпленні знань, умінь та навичок. Тому для проведення уроку Life is nothing without sport”, який є узагальнюючим з теми Do You Like Sports?”, було обрано урок-вікторину, з використанням різних методів і форм, на які б я хотів більш детально звернути увагу.

Урок-вікторина (основна частина уроку) визначається як гра, що являє собою ряд питань, які потребують відповідей в усній чи письмовій формі. Оскільки вікторина - це різновид гри, то учні охоче стають її учасниками. Вони можуть бути поділені на команди або виступати індивідуально. Основна мета вікторини – в ігровій формі всебічно розглянути винесені на неї питання, дати можливість кожному учню виявити активність, показати рівень своєї ерудиції.

В основі вікторини лежать завдання, які мають виконати окремі учні чи команди, тому від змісту, форми та характеру запитань залежатиме результат вікторини. Складаючи завдання вікторини, викладач повинен урахувати вік, інтереси, розумовий розвиток, рівень знань учнів всієї навчальної групи. Урок-вікторина має характер змагання, що також повинно впливати на підбір завдань. Для активізації змагання завдання вікторини слід складати  чітко, конкретно, без зайвих слів. Урок-вікторину використовую, як узагальнюючий до зазначеної теми. Переваги цієї форми уроку в тому, що вона дозволяє кожному учневі поглибити та закріпити знання, виробити необхідні вміння, навички, отримати досвід пізнавальної і творчої діяльності.

Метод проектів (виконання та презентація домашнього завдання) на мою думку дає значущі результати. Він дозволяє створити на уроці творчу атмосферу, де кожен учень залучений в активний пізнавальний процес на основі методики співробітництва. Використання цього виду роботи дає можливість учням застосувати весь спектр отриманих знань. Збираючи матеріал, плануючи етапи своєї роботи, оформляючи відібраний матеріал у вигляді статті, презентації, доповіді, реферату і т.д., захищаючи або представляючи свою роботу, учень тренує всі види мовленнєвої діяльності: читання, письмо, говоріння, сприйняття мови на слух. Іншими словами, проектна робота дає учням можливість користуватися іноземною мовою практично, тренуючи і покращуючи свої мовні вміння.

Важливою перевагою проектної роботи є і те задоволення, яке отримують учні, коли усвідомлюють, що можуть застосувати свої вміння, бачать результат своєї роботи. Проектна робота є одним з найефективніших «інструментів» для досягнення цілей у навчанні іноземної мови.

Робота в парах та групах, яка застосовується на даному уроці, також відіграє не аби яку роль. Такий вид роботи дає змогу учням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Вона стимулює роботу в команді. Ідеї, вироблені в групі, допомагають учасникам бути корисним одне одному. Висловлювання думок допомагає їм відчути особисті можливості та зміцнити їх. Більшість завдань слід опрацьовувати саме в групах або парах, тому що таким чином учням легше висловити свої думки. Робота в малих групах дає змогу заощадити час уроку, бо зникає потреба вислуховувати кожного учня окремо.

Неможливо переоцінити роль диференційованих завдань на уроках іноземної мови, оскільки їх можна застосовувати на будь-яких етапах уроку, що дасть можливість як викладачу, так і учням, об’єктивно оцінити рівень знань. Завдання запропонованого уроку побудовано таким чином, що учні з будь-яким рівнем навчальних досягнень можуть виконати певні етапи вікторини, враховуючи свої сили. Так, складність її завдань поступово підвищується, тому кожен учень та команда зможе виконати ті завдання, які відповідають їхньому рівню навчальних досягнень та оцінити себе.

Оцінювання навчальних досягнень учнів відбувається за накопичувальною системою з наступним переводом у 12-бальну, що дає можливість більш об’єктивно оцінити учнів.

У запропонованій вікторині кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. За умови правильного виконання всього завдання раніше зазначеного часу, команда отримує додатковий бал. Таким чином, максимальна кількість балів, враховуючи додаткові бали, складає 95 балів. Таблицю оцінювання наведено нижче.

 

Таблиця оцінювання навчальних досягнень учнів

Кількість набраних балів

Оцінка за 12-бальною шкалою

1-9

1

10-18

2

19-27

3

28-36

4

37-45

5

46-54

6

55-63

7

64-72

8

73-81

9

82-85

10

86-90

11

91-95

12

 

Перевірка правильності виконання завдань здійснюється шляхом самоперевірки або взаємоперевірки під контролем викладача. Учні записують відповіді та фіксують набрану кількість балів у листі відповідей та оцінювання (Додаток А), а потім підраховують набрану кількість балів та визначають свою оцінку. Ключі до завдань подані в додатку Б.

Аудіювання (демонстрація відеоролику та виконання завдання) є комплексною мовленнєвою розумовою діяльністю. Воно передбачає формування комунікативної компетенції, а саме уміння розуміти літературно-розмовне мовлення носія мови в ситуаціях повсякденного спілкування, яке містить незначну кількість незнайомих слів.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Після уроку учні:

  • застосовуватимуть англомовну лексику з даної теми;
  • володітимуть знаннями та навичками з використання ідіоматичних виразів;
  • розширять знання про видатних спортсменів України та світу, а також про спортивні події;
  • вдосконалять навички аналізу та систематизації отриманої інформації;
  • визначать важливість знання англійської мови навіть при залученні до занять спортом;
  • ще раз усвідомлять важливість заняття спортом як складової здорового способу життя.

 


 

Етап уроку

Час (хв.)

Дидактичне завдання етапу

Методи та прийоми

Форми роботи

Зміст етапу уроку

1.

Організаційний етап

1 хв.

Налаштувати  учнів до роботи на уроці

Усна бесіда

 

Привітання, перевірка наявності учнів, психологічне налаштування на роботу

2.

Оголошення теми уроку та постановка задач

1 хв.

Ознайомлення учнів з темою та задачами уроку

Усна розповідь, презентація

Запис дати та теми уроку в зошиті

Topic: Life is nothing without sport.

We’ll remember the vocabulary on the topic “Do You Like Sports?” We’ll continue discussing sports, sport events, and we’ll speak about sports equipment. Also we’ll revise the idioms concerning sports and healthy way of life.

3.

Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення

1 хв.

Підготовка артикуляційного апарату учнів до іноземного мовлення

Повторення за викладачем, презентація

Фонетична зарядка

Опрацювання окремих звуків з використанням слів теми, що вивчається

4.

Перевірка домашнього завдання

10 хв.

Перевірка стану і усвідомленості виконання домашнього завдання

Проектна робота, презентація 

Презентація та захист проектів в парах,

робота з зошитом, запис важливих дат, місць, подій

Ознайомлення з деякими фактами життя та спортивними досягненнями всесвітньо- відомих спортсменів

5.

Мотивація теми уроку

1 хв.

Активізація пізнавальної діяльності учнів на досягнення поставленої мети

Усна розповідь, презентація

Аудіювання

Викладач презентує інформацію про важливість спорту в житті людини

6.

Актуалізація опорних знань

2 хв.

Видобування з пам’яті раніше засвоєних знань, умінь або навичок з метою їх подальшого використання

Гра “Snowball”

Фронтальна усна словникова робота

Повторення раніше вивчених лексичних одиниць

7.

Узагальнення та систематизація понять теми

24 хв.

Перевірка рівня засвоєння навчального матеріалу з теми

Вікторина “A Way to Success”

Групова робота з картками- завданнями, з листами відповідей та оцінювання, письмові відповіді

Робота з різнорівневими завданнями: встановлення відповідностей, розшифрування слів, тести, складання та переклад ідіом, аудіювання 

8.

Підсумок уроку, рефлексія

3 хв.

Підведення підсумків та обговорення результатів роботи

Усна бесіда, гра “Continue the Sentence”

Групова робота, творче виконання завдання

Викладач узагальнює матеріал, повідомляє про «плюси» і «мінуси» в роботі

9.

Оцінювання навчальних досягнень учнів

1 хв.

Оцінка рівня засвоєння навчального матеріалу

Обґрунтуван-ня

Самооцінюван-ня за листами відповідей та оцінювання

Викладач коментує роботу учнів на уроці відповідно до критеріїв

10.

Домашнє завдання

1 хв.

Повідомлення домашнього завдання, інструментарій

Пояснення

Повторення

Повторення вивченого матеріалу протягом теми, підготовка до підсумкового оцінювання навчальних досягнень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шляхтич Мар'яна Романівна
    Де можна знайти додатки???
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0