репродукція картини художника М. Беркоса «Диканька»
1910
Холст, масло. 80 х 143
Национальный художественный музей Украины, Киев
Ольга Йонайтіс – відома російська ілюстраторка, роботи якої супроводжують чималу кількість дитячих видань: казок, романів, повістей та інших книг. Ілюстрації до повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом» увійшли до видання від Росмен за 2010-й рік.
https://inspired.com.ua/creative/art/yonatis-gogol-art/
Кость Лавро — талановитий український графік. Популярність і міжнародне визнання отримав за високохудожнє оформлення книг для дітей та класиків вітчизняної літератури.
Народився 11 березня 1961 року під Диканькою на Полтавщині. З дитинства він захоплювався малюванням і мріяв стати професійним художником. Значний вплив на вибір професії Лавра мали його перші вчителі — Євген Олексійович Звєздов, Ліна Петрівна Стебловська, про яких він завжди згадує з теплотою і великою вдячністю. За рекомендацію викладачів Лавро навчався в Республіканській Художній середній школі ім. Т. Г. Шевченка в Києві. На той час Художня школа була єдиним в Україні спеціалізованим навчальним закладом, де готували фахівців у галузі образотворчого мистецтва.
У 1979 році після закінчення Республіканської Художньої середньої школи Кость Лавро був призваний до армії. Закінчивши військову службу, він вирішив здобути вищу мистецьку освіту і поступив на факультет графіки в Український поліграфічний інститут ім. І. Федорова (Українська академія друкарства) у місті Львові. У період навчання в інституті Кость Лавро багато експериментував, намагаючись синтезувати елементи різних художніх напрямків в мистецтві і знайти свій особистий шлях. Велику роль на формування власного стилю мали наставники майбутнього графіка — відомі українські митці Іван Остафійчук і Феодосій Гуменюк.
https://sverediuk.com.ua/ilyustratsiyiyi-kostya-lavro-do-nich-pered-rizdvom/
Tags ілюстаціїї, Живопис, Кость Лавро, українські художники
Криворізький художник Захар Пономаренко (частина 1)
Ілюстрації Софії Караффи-Корбут до історичного роману Б.Загорулька “Чорногора” (книга 1)
Ночь перед Рождеством. Н.В. Гоголь. Аудиокнига + иллюстрации |
|
Вторник, 28 Декабря 2010 г. 08:47 + в цитатник
Художник Кость Лавро. Иллюстрация к повести "Ночь перед рождеством"
|
|
https://www.liveinternet.ru/users/alina-vasilyok/post145491205/
ЗА МАТЕРІАЛАМИ ДЖЕРЕЛ ІНТЕРНЕТУ
Фольклористи
Чарівники
Різдвяне кохання
Художники
Різдво
Ялинка
Тема: Микола Васильович Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Тема кохання в повісті. Образи Оксани і Вакули. Народні звичаї і традиції у творі.
Мета уроку:
Освітня – привернути увагу до творів М.В. Гоголя; показати переплетення реальності та фантастики; аналізуючи і досліджуючи текст повісті, розкрити його ідейно - тематичний зміст, створивши дослідницько – ігровий проект «Різдвяне кохання» , в якому дати словесну, емоційну і психологічну характеристику головних героїв твору - Оксани і Вакули. Познайомити учнів з традиціями і звичаями, з побутом і віруваннями українців через епоху, відображену в повісті “Ніч перед Різдвом”, вчити досліджувати народні традиції і звичаї у повісті на прикладах опису українських народних традицій у повісті; сприяти формуванню поняття “народність твору”, вчити оволодівати методами дослідження.
Розвиваюча – розвивати вміння виділяти ключові епізоди, переказувати і аналізувати з точки зору характеристики героїв, створити умови для розвитку в учнів умінь порівняльного аналізу, роботи у творчих групах; розвивати в учнів логічне мислення, навички виразного читання, уміти характеризувати образи Вакули та Оксани; вчити досліджувати використані фольклорні елементи в повісті, розвивати акторські здібності, уміння інсценувати окремі епізоди, передавши емоційний психологічний стан героїв, викликати інтерес до національної культури, розвивати навики самостійності і роботи в групах, уміння ілюструвати прочитане.
Виховна – сприяти формуванню патріотичних почуттів та морально-естетичних ідеалів учнів, розуміння прекрасного, сприяти вихованню у школярів інтересу до народних традицій, національної культури; виховувати повагу до почуттів інших людей; пошану до загальнолюдських моральних цінностей; виховувати почуття любові і поваги до рідної землі, до свого народу, інтерес до звичаїв українського народу, прищеплювати любов до книги, до творчості М. В. Гоголя.
Очікувані результати: учні знають зміст повісті «Ніч перед Різдвом», можуть переказати основні події твору; виявляють національні традиції й звичаї, висловлюють власне враження від прочитаного, знають про зв’язки письменника з Україною; знають зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і можуть відтворити основні події твору; виявляють національні традиції й звичаї, колорит і елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); вміють їнсценізувати уривки тексту, характеризувати образи і висловлювати власне враження від прочитаного;
Форми і методи: евристична бесіда, робота з текстом, рольова гра, робота в групах, незакінчене речення, творчі завдання, вікторина, проблемне питання, «Мікрофон», випереджальне завдання.
Випереджальне завдання: прочитати зміст повісті, виконати завдання для груп, намалювати ілюстрації до твору, підготувати реквізит.
Обладнання: підручник, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет Гоголя , виставка ілюстрацій до повісті М.Гоголя, малюнки учнів до твору, мультимедійний проектор та комп’ютер. Костюми учасників інсценівок; місяць, зірки. Презентація.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення умінь і навичок.
Тип уроку: _____________________________________________________________
Вислови на дошці: Рушник, плакат із зоряним небом, ілюстрації учнів до твору
Плакат із зображенням вікна української хати
Плакат ікони Богоматері, у класі парти для 4 груп (по2 шт. одна до одної лицем, і 2 парти для гостейя)(2*4=8, +2=10, 1парта – для Оксани попереду)
У ролі стола – парта, накрита скатертиною, на ній ваза з квітами, ларчик і намисто, на нього Оксана придивляється, бере в руки, красується перед дзеркалом, дзеркальце ручне, і лавка чи стільці, бо тут сидітиме Оксана і Вакула.
тема уроку: Микола Васильович Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Тема кохання в повісті. Образи Оксани і Вакули. Народні звичаї і традиції у творі.
назва: «Дива і чари Різдвяної ночі або історія одного безнадійного кохання.»
Хід уроку
Клас прибраний в українському стилі: рушники, ікона, український одяг.
Грає музика. Колядка. За першою партою сидить дівчина і читає книгу. Хлопець – поряд з нею. По дзвонику на урок учні встають біля парти, а дівчинка в руках тримає книжку М.Гоголя «Вечора на хуторя біля Диканьки». Учні ведуть діалог:
Учні Сценка
Хлопець. Насте, а що ти читаєш?
Дівчина. (Продовжує читати) Не заважай! Гоголя.
Хлопець. Цікаво?
Дівчина. Дуже! Кажу, не заважай.
Хлопець. А як називається?
Дівчина. «Ніч перед Різдвом».
Хлопець. Казка?
Дівчина. Звичайно казка.
Хлопець. А про що говориться в казці?
Дівчина. От про що, про що? Про все тобі хочеться знати! Про коваля Вакулу. Як він на чорті́ з України до Петербурга літав.
Хлопець. Насте, давай з тобою разом прочитаємо. Будь ласка!
Дівчина. Що ж з тобою робити. Сідай. Будемо читати разом. (Дає книгу хлопцю. Вони сідають за парту і учень виразно читає…)
Хлопець. (читає) Останній день перед Різдвом минув. Зимова, ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям та всьому світові, щоб усім було весело колядувати й славити Христа.
Лунає легка мелодія колядки. Вчитель говорить вітальні слова під цю мелодію біля столу вчителя
( _________ )
І. Привітання вчителя.
1.Слово вчителя.
…Так поетично розпочинається повість «Ніч перед Різдвом.» Триває і далі наше знайомство з твором, автором якого є М.В.Гоголь.
Шановні гості! Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо в далеку подорож сторінками «Ночі перед Різдвом». На шляху нашої мандрівки нас чекають випробування у вигляді завдань, які нам доведеться розв’язувати. Ми доторкнемось до подій загадкових, фантастичних і романтичних, описаних у повісті, що пов’язані зі святом Різдва.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдання уроку.
(Слайд ____ М.В.Гоголь «Ніч перед Різдвом». Тема кохання в повісті. Образи Оксани і Вакули. Народні традиції і звичаї у творі.)
1.Вчитель: Отож, сьогодні, діти, ми розглянемо основну тему твору – кохання, охарактеризуємо головних героїв – Оксану і Вакулу, познайомимось з традиціями і звичаями, з елементами свята Різдва і віруваннями українців через епоху, відображену в повісті “Ніч перед Різдвом”.
Записуємо в зошити число і тему уроку.
Тема: «Микола Васильович Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Тема кохання в повісті. Образи Оксани і Вакули. Народні звичаї і традиції у творі.»
(2 хв.)+1хв.( запис теми)
2. Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)
1.Слово вчителя:
- Діти, нам на уроці у роботі буде допомагати презентація, ваші ілюстрації і роздатковий матеріал у вас на партах.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя:
Продовжуючи світлу тему Різдва, ми з вами вирушаємо до українського села Диканьки, де творяться дива, де зірки та місяць наздзвичайно яскраво світять на різдвяному небі. Мета нашого уроку – за сюжетом твору дослідити тему кохання Оксани і Вакули, з’ясувати особливості святкування Різдва, національні традиції.
Готуючись до цього уроку, ви об’єднались в групи, і кожна отримала випереджальне домашнє завдання. Кожна - мала своє завдання:
Фольклористи – досліджували традиції Різдва,
Чарівники – досліджували фантастичне у творі,
Група Різдвяне кохання – готувала інсценівку і характеристику образів Оксани і Вакули.
Художники - ілюстрували текст.
Слайд (визначення терміну)
- Що таке прелюдія? Ви знаєте? Це музичний термін, що буквально означає «попередня гра» перед великим музичним твором. (Прелюдія – в переносному розумінні передмова, передчуття)
- А що ви очікуєте від свята Різдва?
( Подарунків, несподіванок, дива, здійсненя мрій…)
-А яких результатів кожен з вас очікує від уроку?
( _____ )
2.Слово вчителя:
Давайте ми зберемо свій, подібний до казкового, «Мішок дарунків колядників», куди ми покладемо́ ваші сподівання від сьогоднішнього уроку. Напишіть на «різдвяних зірках» - позначте ті очікування, які маєте, а в кінці уроку переві́римо: чи ваші мрії і сподівання справдилися?
Заготовлені відповіді слід лише позначити, на 1 рядку можна дописати своє…
Тут учні першої парти чи керівники груп допомагають вчителю зібрати «зірки» у «мішок».
3.Слово вчителя:
А тому наш урок, як бачите з усього вищесказаного, матиме і назву: «Дива і чари Різдвяної ночі або історія одного безнадійного кохання.»
(1 хв).
ІV. Актуалізація опорних знань.
1.Слово вчителя: Перевіримо, що ви вже знаєте про події Різдвяної ночі жителів Диканьки. Отже, давайте ми пригадаємо зміст твору за допомогою Вікторини «Прикмети різдвяної ночі.» Дайте відповіді усно.
2. Вікторина «Прикмети різдвяної ночі» (1 хв) (усно)
( ________________) (__1хв.)
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово вчителя:
-Молодці, діти, ви гарно засвоїли зміст, і отже ми можемо перейти тепер до вивчення нової теми і виконання практичних і творчих завдань уроку.
Слайд _________ М.В.Гоголь «Ніч перед Різдвом», збірка,ілюстрації.
Саме великий українець – М. В. Гоголь створив надзвичайно мальовничий портрет України. Розповів на весь світ про Диканьку, Великі Сорочинці, про чарівну українську ніч, свято Різдва у нас. Духом української народної творчості проникнута вся його повість. Як вам відомо, «Ніч перед Різдвом» входить до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», що складається з двох частин і 8 творів. Але найкращий твір – це про Різдво у Диканьці. Письменник майстерно змалював українську природу, живі колоритні образи національного характеру, українську культуру, народний побут.
( ________________) ( __________ хв.)
Слайд питання
4. Слово вчителя:
*Діти, як можна пояснити назву твору «Ніч перед Різдвом»? (всі події в творі відбуваються однієї Різдвяної ночі)
*Діти, а як святкують Різдво у ваших родинах?
____________________________________________________________________________________ Слайд ______________________ М.В.Гоголь «Гра «Асоціації з Різдвом».
- Давайте пограємо в гру «Асоціації» «Різдво» Що для вас означає Різдво?
____________________________________________________________________________
Різдво це – різдвяна зірка, вечеря, кутя, колядники, Святий вечір, народження Ісуса Христа, ялинка…
Орієнтовні відповіді учнів, але можуть бути не всі ці.
Сніг, Колядки та щедрівки, доброта, радість, друзі, родина,Народження- Ісуса Христа, кутя, Святвечір ,сміх, веселощі, дива, надія, віра, любов, казка , перша зірочка
( ________________) ( ___________ хв.)
ІІІ. РОБОТА З ГРУПАМИ – представлення домашнього випереджального завдання.
5. Вчитель:
- Дізнаймося більше! Перша Група «Фольклористи» працювала над випереджальним завданням до теми і ось що вони нам цікавого розкажуть про Різдвяні традиції, послухаємо? А ви, діти, записуйте у пусті рідки таблиці «Традиції Різдва» основні звичаї, традиції і символи. Після виступу перевіримо роботу – яка група найуважніша.
Слайд (текст)
І.Виступ групи фольклористів, яка розповідає про Різдво, колядки.
Вчитель: *Чим особлива Різдвяна ніч?
Учень1 _____________________________
Різдво Христове – одне з найвеличніших свят і чи не найбагатше за розмаїтістю народних обрядів. Починається воно 6 січня Свят – вечором, до якого родина готується протягом тижня. Увечері, коли зійде перша зоря, родина сідає вечеряти. Вечеря складається з 12 пісних страв, бо у Христа було 12 апостолів.
Слайд (малюнок)
Вчитель: *А які традиції Різдва?
Учень 2 ______________________________
Крім того, за народними уявленнями , традиційно 12 страв готується тому, що вважається, що впродовж року місяць "обходить" 12 разів землю.
Вчитель: *Які є різдвяні звичаї ?
Учень 3 _______________________________
За старим звичаєм родина (кілька сімей з одного кореня) збирається у батьківському домі та з появою на небі Першої зірки сідає до вечері. Найважливіша страва на святій вечері – кутя, як символ багатства і достатку.
Вчитель: *А які головні символи Різдва ?
Слайд (малюнок)
( ________________)( ___________ хв.)
Учень 4_________________________________
Головними символами Різдва на Україні є - різдвяна зірка, дідух, вечеря, вертеп та коляда. Зірка - сповіщає про народження Христа і на схід якої чекають у Святвечір. Важливий символ Різдва для українців - це дідух. Він символізує урожай, добробут, багатство, безсмертність предків, виступає оберегом роду.
Вчитель: *Які вірування українців пов’язані з Різдвом?
Слайд (малюнок)
Учень 5 _____________________________________
Ніч перед Різдвом особлива: бо це і свято народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма – намагаються зіпсувати свято, вільно ходять поряд з людьми, сміливо бешкетують, намагаються зігнати зло на добрих людях. Різдвяної ночі місяць сяє особливо яскраво, і зорі висипають на небі рясно, віщуючи врожай.
Вчитель: *А про які українські традиції святкування Різдва ви дізналися?
Учень 6_________________________________
Зазвичай, під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Улюбленою розвагою молоді в Святвечір напередодні Різдва (6 січня) було колядування. Молодь ходила колядувати, бажаючи здоров’я, врожа́ю, достатку господарям.
Слайд (малюнок)
Учень 7_________________________
Після вечері починались забави. Старші діти несли вечерю дідусям та бабусям і починали колядувати. Дорослі парубки ходять ватагами із «звіздою» і дзвоником. Дівчата ходять з ліхтарем у вигляді зірки або місяця.
(_____________) (1,5 хв.)
Вчитель: Молодці, діти, це завдання ви виконали відмінно. Перевіримо учасників інших груп. Зачитайте, діти, основні різдвяні традиції, звичаї, символи по черзі.
«Чарівники» - зачитують традиції, гр. «Різдвяне кохання» - звичаї, «Художники» - символи.
Перевіримо за слайдом:
текст
Робота на картках
Різдвяні традиції : на Святвечір готується 12 пісних страв, серед них – кутя.
Молодь ходила колядувати, бажаючи здоров’я, врожаю, достатку господарям; співають колядки.
Різдвяні звичаї: за старим звичаєм родина (кілька сімей з одного кореня) збирається у батьківському домі та з появою на небі першої зірки сідає до вечері.
Символи Різдва: - різдвяна зірка, діду́х, кутя, вечеря, вертеп та коляда́.
( ____________________ хв.) (_______________________)
7. РОБОТА З ТЕКСТОМ ТВОРУ.
Вчитель: Ну ось ми познайомилися детально зі звичаями Різдвяної ночі, про яку йдеться у повісті. Давайте попрацюємо з текстом. Тож зазирнемо у Диканьку Різдвяної пори?
8. Бесіда з учнями:
- Як святкують Різдво в Диканьці? Які народні традиції описані автором? Зачитайте.
Виразне читання уривків з твору:
ст.107__________ (про колядуваня)
«Місяць пишно виплив на небо посвітити добрим людям та всьому мирові, щоб весело було всім колядувати та Христа прославляти..»
ст.112 ___________ (про Солоху і гостей)
Мандрівниця відхилила потихеньку заслінку, щоб глянути, чи не наскликав часом син її Вакула гостей до хати, та, побачивши, що нікого не було, тільки мішки валялися серед хати, вилізла з печі, зняла теплого кожуха, причепурилася, і хай би хто сказав, що вона тільки-но їздила на мітлі.
ст.113_________ (купи дівчат з мішками…… дівчата колядують і отримують частування)
«Дівочі гурти з мішками вдерлися до Чубової хати, обступили Оксану. Галас, регіт, балаканина приголомшили коваля. Всі наввипередки хапалися оповісти красуні якусь новину, викладали з мішків та хвалилися паляницями, ковбасами, варениками, що вже чимало наколядували. Оксана, здавалося, була аж надто щаслива та радісна, щебетала то з тією, то з тією і реготалась не вгаваючи.»
( _____ хв.)
- Підсусмуємо, діти, що ще пише Гоголь про те, як молодь проводила час на Різдво?
(хлопці і дівчата колядували попід хатами, співали пісень, колядок, веселились, жартували, пустували, кидали сніжками один в одного, колядували і отримували за це дарунки; дівчата чепурились, наввипередки бігли за частуваннями з хлопцями за колядування…)
( _____ хв.)
Вчитель: А тепер презентуйте ваше творче завдання учасникам інших груп.
Слайд____________
11. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ ФОЛЬКЛОРИСТІВ.
Гра для колядників « Мішок з дарами.»
Вчитель: Вам було завдання придумати свою творчу вправу для однокласників? Виконали?
Учні: Так. Вправа називається «Відгадай, що у мішку з дарами». Ми обійшли всю Диканьку, обходили всі завулки сторінок повісті, прославляли колядками кожного господаря, а декого й присоромили! Тож просимо відгадати, які дари маємо.
Вчитель: Подивимося, що ви наколядували?
1) У мішку предмет, який найбільше любила головна героїня повісті (дзеркало)
2) У мішку речі, які приніс Вакула батькові Оксани сватаючись (пояс і шапка).
3) У мішку речі, якими українські дівчата любили прикрашати голову (різнокольорові стрічки)
4) У мішку подарунок, який Вакула готував для своєї коханої (скриню)
5) У мішку те, за чим Вакула їздив до Петербурга (черевички).
6) У мішку те, що ви́крали Чорт і Солоха (місяць і зорі)
( _____ хв.) (_____________)
12. ВИСНОВОК
Вчитель: Молодці, діти, ви старанно поставилися до творчого завдання, а інші учасники гарно виконали його. Молодці!
ІІ. Група «Чарівники» розповідає про фантастичних істот і дива різдвяної ночі.
Слайд _________
2.1. Евристична бесіда.
Вчитель:
- Дайте відповідь на запитання:
Що завадило звечора колядувати хлопцям та дівчатам Диканьки на свято?
Відповіді учнів:
-Поява нечистої сили: чорт украв місяць, здійняв хуртовину, відьма забрала зорі.
Вчитель:
-Так, діти, люди вірять, що у Святвечір по землі вештаються відьми і чорти. І саме в ніч перед Різдвом витівки нечистої сили підступні, вони стараються зігнати все зло на добрих людях, бо за повір’ям жити їм залишилося останню ніч.
Слід сказати, що образи нечистої сили у повісті були створені на основі легенд, повір’їв, якими Гоголь захоплювався, ще коли жив у Василівці і слухав розповіді селян та козаків, а восени, разом з батьками, він їздив на Соро́чинський я́рмарок.
Письменник дарує нам, читачам, радісну і таємничу атмосферу свята. Бо всі ми з дитинства очікуємо див у морозну зимову ніч Різдва. Люди вірили, що якщо в цей вечір загадати бажання, то воно неодмінно збудеться.
Гоголя вважають зачинателем традиційного екзотичного, фольклорно – фантастичного оповідання.
( ________________) (___________хв.)
2.2. Вчитель:
- Давайте дізнаємося, хто ж може творити дива цієї різдвяної ночі?
-В таку ніч здатна витворяти багато чудес нечиста сила. У повісті це - відьма і чорт.
І над цим питанням у нас працювала група під назвою «Чарівники».
2.3. Розповідь групи «Чарівники» про зображення нечистої сили в повір’ях і легендах.
Слайд______________
Вчитель: - Діти, що ви дізналися про цих персонажів? Якими відьму і чорта описували в легендах українського народу? Зверніть увагу на слайди!
Учень 1 ___________________________
(____________________слайд)
Відьма – давня назва злих чаклунок. Походить від старовинного слова «відати», тобто знати. Відьми за народними повір’ями, спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі.
Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч потрапляють в оселі добрих людей.
Учень 2 ___________________________
(______________________слайд)
Чорта в народі називають бісом. Біс – за народною уявою – маленький, чорненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збивати зі шляху» добрих людей.
( _____ хв.) (_____________)
Учень 3 ______________________________________
Образ Чорта. (____________________слайд)
Опис гоголівського чорта збігається з описом чорта з легенди: «вузенька мордочка, закінчувалась, як і в наших свиней, круглим п’ятачком, гострий та довгий хвіст, тонкі ноги, козляча борідка, чорний колір тіла.» Йому вже останню ніч залишилося вештатися по білому світу ….
Як людина, він залицяється до Солохи, мстить Вакулі за малюнок, який той написав у церкві на стіні- «Петро в день Страшного суду виганяє чорта з пекла».
Учень 4 _______________________________
Образ Солохи (________________________слайд)
Солоха (Відьма) - Ми знайомимося із Солохою на початку повісті, коли вона літає на мітлі і збирає зорі. За зовнішніми ознаками вона не схожа на відьму. Жінка 40 років «Не гарна, не погана з себе». Це мати коваля Вакули. Але вона літає на мітлі, про неї ходять недобрі плітки. Баби говорять: що бачили у неї із заду хвіст, що чорною кішкою перебігала дорогу, що перетворюється в свиню, в самій сорочці, доїть корів.
Як людина вона мала корисні наміри, хотіла вийти заміж за багатого Чуба і прибрати до рук його багатство. Сварила Вакулу з Чубом, щоб Вакула не одружився з Оксаною, і не прибрав до рук майно Чуба.
( _______________ хв.) (______________________)
Учень 5 (керівник групи)______________________________
А ще ми дослідили повість і знайшли там елементи казки: тут зустрічаються чарівні явища - чорт зменшується; переміщення в просторі - Вакула літає на чортові; перетворення – чорт обертається на коня, і звісно, казкові герої. У нас також є чарівні герої – це відьма Солоха і Чортик. І вони для вас проведуть майстер-клас!
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (1 хв.)
Клас ділиться на 2 групи : Солохи і Чорта.
Група солохи вчиться красти зорі і ховати в рукав.
Група Чортика вчиться красти непомітно і швидко місяць. Потім міняються, для того, щоб усі мали змогу отримати зірочки.(тут їх роздає Солоха)
( Учні імітують обпечені пальці від жару місяця і забирають швидко руки, а інші – «збирають зорі») ( до 4 хв. ця частина робота групи_______________ хв.)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.3. Робота з учнями класу над змістом твору:
1. Вступне слово вчителя.
Як бачимо, на землі завжди змагаються дві сили – темрява та світло. Ці сили є втіленням Добра та Зла. І від їх протиборства залежить життя людей. Часто в ролі злих сил виступають персонажі нереальні, фантастичні.
2. Евристична бесіда:
-Що таке фантастика? (Відповіді учнів).
-Що таке реальність? (Відповіді учнів).
-Звернемося до словника літературознавчих термінів.
(________________________слайд)
Визначення: зачитує вчитель чи учень зі слайда.
Фантастика - зображення неправдивого, неможливого в реальному житті.
Реальність - дійсно існуюче, що не уявне.
- Назвіть фантастичних героїв повісті «Ніч перед Різдвом» (Чорт, Солоха, Пацюк)
- Чи подібні вони до героїв з легенд? Доведіть (так, майже повністю: відьма літаєна мітлі, чорт має хвостик, п’ятачок)
- Які герої повісті відносяться до реального світу?
(Вакула, Оксана, Чуб, Голова, дяк, кум, кумова дружина, дівчата і парубки).
(________________________слайд)
- Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті (усно).
Фантастичні |
Напівфантастичні |
Реальні |
Чорт, відьма (Солоха) |
Пацюк |
Голова, дяк, Чуб, кум, кумова дружина, дівчата і парубки, Оксана і Вакула |
2.4. Евристична бесіда:
Вчитель:
-Яку роль нечистий зіграв у долі Вакули? ( особливу, бо перемігши його, Вакула з допомогою нечистого зміг дістати для Оксани черевички як у цариці)
- Діти, як ви гадаєте, чи є фантастика необхідною умовою в зображенні подій різдвяної ночі? (так)
-А чому? (Бо Різдво - це час див і здійснення мрій, бажань, здійснення неможливого. Різдвяна ніч схожа на казку, а яка казка без мрій і дива?)
-Чи сталося диво для Вакули і Оксани у ніч Різдва? Яке? (так, вони залишилися ра́зом)
Вчитель:
-Чарівники! Ви допоможете героям швидше поєднатися? Що у вас підготовлено для творчого завдання нашим учням інших груп?
2.5. Учень 5 (керівник групи)_____________________
Так. Ми підготували гру під назвою - «Повернемо Місяць і запалимо зорі».
Кожен учасник з групи має відповідати швидко на запитання лише за тим номером, який є на зірочці. І переможе та група, у якої більше буде повернених зірочок на небо.
( ________________)( ___________ хв.)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ЧАРІВНИКИ» (Вар.-2)
2.6. Гра «Повернімо Місяць і запалимо зорі»
1. Що просить Оксана у Вакули, обіцяючи вийти заміж ? (черевички)
2.Хто кра́де місяць, щоб Вакула не дійшов до Оксани? (нечистий, чорт)
3. Що вилітає крізь димар і повертається на небо ?(місяць)
4. Що засмутило Оксану різдвяної ночі? (зникнення Вакули)
5. Хто, крім батька Оксани, був проти одруження Вакули та Оксани ?( Солоха)
6. Хто допомагав Вакулі, перетворившись на коня? (чорт)
2.7. Слово вчителя:
Молодці, діти, ви гарно попрацювали.
Як бачите, що Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її з героєм фольклору -ковалем та з історією про чорта, який пролітав крізь димар на побачення до відьми.
ВИСНОВОК
Слово вчителя:
Але са́ме нечиста сила і сила різдвяного вечора змінили долю головних героїв. Ми знаємо, що напередодні Різдвяного свята вони не відчувають себе щасливими – Оксана нікого не любить, вередує і перебирає хлопцями, а Вакула любить, та не відчуває взаємності і тому страждає.
Та ми з вами вже впевнились, що Різдво – чудове і радісне свято, яке робить людей щасливими і добрими, а іноді, в чарівну Різдвяну ніч відбуваються справжні дива …
Різдвяна ніч у Гоголя теж незвичайна – вона своєю чудодійною силою вплинула на наших героїв і змінила і їхні стосунки, і їх самих. Давайте прослідкуємо, як це відбулося. До вашої уваги робота учасників групи «Різдвяне кохання»
( ________________)( ___________ хв.)
ІІІ. Робота групи « Різдвяне кохання»
Слайд (малюнок)
3.1.Слово вчителя:
Тепер поглянемо, що ж робить, залишившись сама, красуня Оксана Святого вечора.
Завдання 1. Рольова гра « Несподівана зустріч»
Тут розігрується сцена зустрічі Оксани і Вакули .
3. 2. Інсценізація підготовленими учнями уривка з повісті М.Гоголя „Ніч перед Різдвом”
Інсценізація уривку з оповідання
(Хата. Оксана сидить перед дзеркалом. Входить коваль Вакула.)
Оксана. Що людям заманулося говорити , ніби я гарна? Обманюють люди, я зовсім негарна! Невже чорні брови і очі мої такі гарні, що вже рівних їм немає й на світі? Що тут гарного у цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Їх можна злякатися ввечері: Вони немов довгії змії, переплуталися і обвелися навколо моєї голови. Я бачу тепер , що я зовсім негарна… Ні, гарна я! Ах, яка гарна! Диво!
(Заходить Вакула).
Вакула. Чудна дівка! З годину сидить, дивиться у дзеркало і не надивиться, та ще й хвалить себе в голос.
Оксана. Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі ловкі під’їжджати до нас. Умить пронюхаєте, коли батьків нема вдома. О! Я знаю вас! Як там моя скриня, готова?
Вакула. Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити з тобою, хоч подивитися на тебе!
Оксана. Хто ж тобі боронить, говори й дивись! Але дівчата зараз прийдуть. Час колядувати.
Вакула. Так тобі весело з ними?
Оксана. Та веселіше чим з тобою.
Вбігає Одарка.
Одарка. Дивись, Оксано, у мене нові черевички. А які гарні! Із золотом!
Оксана. Добре тобі Одарко, у тебе є той, хто тобі все купує, а мені нема кому дістати такі черевички.
Вакула. Не сумуй, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевички, що мало яка панночка носить.
Оксана. Ти? Подивлюся я, де ти дістанеш такі черевички, Які могла б я надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті, що носить цариця.
Одарка. Бачиш, яких захотіла!
Оксана. А так! Будь свідком, якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то от вам моє слово, що вийду негайно ж за нього заміж.
Вакула. Прощавай, Оксано, дури кого завгодно, а мене не побачиш більше на цьому світі!
( ________________)( ___________ хв.)
3. 3. Слово вчителя:
Бесіда з учнями:
-Діти, на що зважився Вакула, коли зрозумів, що Оксана насміхається над ним?
( піти втопитися)
-На що знову наважився парубок, коли вирішив дістати черевички для Оксани?
(продати душу нечистому)
-Як же Вакула переміг нечистого?
(перехрестив його)
Зробіть висновок: яким було почуття Вакули до Оксани, що він двічі ризикує життям заради неї?
(Це кохання сильне, велике, справжнє, вірне, щире, чисте)
-Що ж відбувалося з головними героями цієї різдвяної ночі? Послухаємо дослідження інших учасників групи «Різдвяне кохання».
(Учні з місця, стоячи біля своїх парт, читають повідомлення.)
Учень 1 (керівник групи)_____________________
Готуючи завдання, перевтілюючись в героїв, ми зрозуміли, що Оксана гарна, але горда, пихата дівчина, яка кокетує з хлопцями, нікого не любить, зневажливо ставиться до Вакули. Вакула – розумний, працьовитий, розуміється на мистецтві, цінує красу, сильний, практичний, його поважають в селі..Він дуже любить Оксану і страждає через нерозділене кохання.
Учень 2____________________________
Оксана – українська красуня. Вона така горда, примхлива, вередлива, самозакохана. Це донька багатого козака, їй минув 17 рік. У неї - блискучі чорні очі, приваблива усмішка, смагляве личко. Вона гарно одягалася, мала багато уваги. «Парубки ганялися за нею юрбами, але втративши терпець, залишали один по одному вередливу красуню. Один тільки коваль був упертий і не кидав свого залицяння.» Не кохала коваля, але ії почуття змінилися…
Коли пропав коваль, Оксана відчула провину і цілу ніч себе картала за скоєне. Страждання її змінило.
Учень 3_____________________________
Вакула - сільський коваль та маляр. Сором’язливий, добрий, чесний парубок. Малював ікони, був набожною людиною. Він уміє вірно кохати і відстоювати своє щастя. Вакула нікому не бажає підкорюватися: ні батькові Оксани, ні чорту. Щоб догодити Оксані він здійснює подорож в Петербург до самої цариці по черевички. Вакула сподобався цариці за щирість та простодушність і вона вирішила йому допомогти.
( _________________) (3 хв.________ )
3. Слово вчителя:
Бесіда за змістом.
- Чи виконав Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому здобути черевички? (Так, а допоміг йому чорт. Вакула кохає Оксану, і почуття до дівчини надають йому сили. Кохання може творити дива )
-Чи піддався Вакула злій силі? Я і чому це сталося? (Ні, не піддався. Він навпаки змусив чорта коритися йому. Він зловив чорта і змусив летіти в Петербург до цариці по черевички).
- Що змінило Оксану? (Зникнення Вакули. Вона «майже всю ніч картала себе вголос», бо відчувала провину в тому, що Вакула пропав.)
- Як ви думаєте, чому Оксана змінилася? (Адже події відбувалися у різдвяну ніч. А відомо, що саме цієї ночі очищається, просвітлюється душа. Оксана змінюється, усвідомлює свої помилки, вона розуміє, що головне – не черевички, а чиста, світла душа Вакули. Саме щира любов, вірність Вакули допомагають вигнати з Оксани все погане, відкрити в ній добре. Страждання очистили душу Оксани, і вона зрозуміла, що кохає Вакулу. Тому, побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевичків!» Вона стала добрішою.)
- Але давайте спробуємо відповісти на питання: чи вдається темним силам, що розгулялись напередодні Різдва, зломити віру Вакули, змусити його згрішити, продати душу дияволу за любов Оксани?
(Цього не сталося. Віра Вакули настільки сильна, що йому вдалося вчасно зупинитися і не зробити гріха. Душа героя виявляється сильною підступів злих сил).
- Що в кінці перемагає ? (Ми бачимо перемогу добра над злом).
- Як закінчилася повість?
(Вакула одружився з Оксаною. Добро перемогло. Таке диво сталося у різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання).
Слово вчителя:
-Переходимо до виконання практичної роботи. Охарактеризуйте образи Оксани та Вакули. Слід за 1 хвилину записати в зошити риси характеру, які власиві героям.
Складання характеристики героїв у групах :
Фольклористи – Оксани
Чарівники – Вакули
Група Різдвяне кохання –Вакули
Художники - Оксани
(орієнтовні відповіді)
1гр.Вакула. Вакула – сміливий, розумний, вірний, відданий, люблячий, дотепний, спритний.
2гр. Оксана. Оксана – красива, вередлива, любляча, розумна, дотепна, весела.
Герой – 3гр. Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.
4гр. Оксана - вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.
!!!! ПЕРЕВІРКА: Творчі групи презентують результати. Групи доповнюють одна одну.
( ________________)( ___________ хв.)
5. Слово вчителя: Молодці, засвоїли гарно.
- А яке ваше творче завдання для інших груп?
6. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «РІЗДВЯНЕ КОХАННЯ»
Учень 4. ________________________________
А творче завдання наше називається «Подаруй серце». Ми підібрали прислів’я про кохання, ви маєте обрати одне, яке найбільше сподобалося. І написати його для себе. Виконуйте. (Учні записують. ) А тепер поверніться до сусіда, той що зліва, від серця, посміхніться і подаруйте йому Ваше серце.
Вибрати 1 прислів’я, могти його пояснити як воно стосується Оксани чи Вакули.(за бажанням)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «РІЗДВЯНЕ КОХАННЯ»
Не поможуть і чари, як хто кому не до пари.
Де любов у хаті, там люди багаті.
До милування нема силування.
З любов’ю скрізь простір, а з примусом — тіснота.
Куди серце летить, туди й око глядить.
Кого кохає, за тим і зітхає.
Любов любить одного.
Що в серці вариться, на лиці не таїться.
Любов сильніше смерті.
Любов, як перстень, не має кінця.
Душа душу чує, а серце серцю вість подає.
Не бери придане – бери дівчину кохану
Любов не пожежа – загориться не загасиш
Любов сильніша смерті.
Силою не буть милою.
Хороша, хоч води з лиця напийся.
Краснеє личко - серцю непокій.
7. Підсумок роботи групи : Залишилося відповісти на питання вашої дослідницької роботи - Яке воно кохання у героїв повісті?
Кохання – чудове, радісне, чарівне, прекрасне почуття, здатне змінити людину, зробити її кращою, ніжною, доброю, сміливою, але воно дуже вразливе, ніжне, водночас тривке і його треба цінувати і берегти.
( ________________)( ___________ хв.)
8. ВИСНОВОК ГРУПИ «РІЗДВЯНЕ КОХАННЯ».
Слово вчителя:
Вакула -
-Ми побачили, що Вакула в боротьбі за своє кохання проявляє сміливість, впертість, наполегливість, своєю простодушністю і людяністю вражає саму царицю, і завойовує любов Оксани.
Оксана -
Оксана ж в свою чергу зрозуміла, що любить Вакулу і без черевичок і, що ніяке багатство та дорогоцінні подарунки не можуть замінити щирого і прекрасного почуття – кохання.
Підсумок вчителя:
9. Слово вчителя:
- Яка ж основна думка повісті?
Відповіді учнів:
Основна думка твору - перемога добра над злом: мрії - над дійсністю (кохання Вакули - над байдужістю Оксани), світлих сил над темрявою (чистої душі коваля - над чортом)
( ________________)( ___________ хв.)
ІV. Робота групи « Художники»
1.Слово вчителя:
- Дякую, діти. Ви молодці. І тут лише слід додати, що так яскраво передати настрій свята і почуття героїв міг лише справжній майстер сова і художник, шанувальник української культури – М.В.Гоголь. А створювали у нас до повісті ілюстрації група - «Художники». Послухаємо їхні думки і враження.
1.Повідомлення
Учень 1 (керівник групи)_____________________________________________
-Мені сподобався образ Вакули _____________________________________________
-Я зобразив Оксану___________________________________________________________
Мені сподобалися фантастичні герої – Солоха і чорт_________________________________
-Ми добирали ілюстрації до твору відомих художників______________________________
( ________________)( ___________ хв.)
Учень 1 (керівник групи)
Гумор в повісті. Образ чорта (німець, схожий на свиню і одночасно на губернського стряпчого),
епізод, в якому відьма і чорт опускаються крізь димохід в грубку, зауваження чорта про те, що він може пожертвувати власною душею, як Пацюк їсть вареники,
Учень 2 _____________________
Метафори: подивилися зірки, місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям, місяць зазирав крадькома в вікна хат; місяць викликав дівчат на вулицю; зірки грали в піжмурки; сніг загорівся широким срібним полем і весь обсипався кришталевими зорями.
Учень 3 ________________________________________
Епітети: ясна (ніч), кришталеві (зорі); ріпучій (сніг); замерзлий (сніг) хороші (люди).
Учень 1 (керівник групи)______________________________________
3. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ХУДОЖНИКИ СЛОВА І ФАРБИ»
" Оживи" малюнок
Завдання полягає у тому, що учні повинні підписати ілюстрацію до твору словами (за змістом тексту). ДІБРАТИ НАЙКРАЩУ НАЗВУ фінальному епізоду повісті.
Перевірка роботи груп. Керівники зачитують свої назви.
( ________________)( ___________ хв.)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Проблемне запитання:
(Тому що Різдво — особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. І коли над землею сходить різдвяна зірка, всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво…всі в нього вірять). ( святкова ніч може бути така чарівна тут дуже гарний малюнок на слайді.)
- Скіжіть, чи відбувалися для героїв твору на Різдво дива? (ТАК)
- Чи були несподіванки і подарунки? (ТАК)
- Чи здійснились мрії для Оксани і Вакули? (ТАК)
-Тепер ви збагатили свої знання про свято Різдва, його традиції і звичаї? (ТАК)
-Чи здійснилися ваші очікування від уроку? (відповіді учнів…
3. Узагальнююча бесіда:
- Яка основна думка повісті?
(Основна думка твору - перемога добра над злом: мрії - над дійсністю (кохання Вакули - над байдужістю Оксани), світлих сил над темрявою (чистої душі коваля - над чортом)
стрічному».
- У чому проявляється народний характер повісті?
( Повість весела, правдива. Яскраво змальований національний колорит: використані народні обряди, звичаї, традиції, легенди, народі пісні -колядки. Чудово змальована українська природа, різдвяна ніч, вона викликає піднесений святковий настрій).
АКТУАЛЬНЕ ЗАПИТАННЯ: Чому в час науково – технічного процесу потрібно знати і вивчати народні традиції ?
(На слайді)
V. Домашнє завдання.
-Скласти коротке різдвяне привітання господарям(віншування) або колядку ( за вибором)
3. За бажанням:
- Написати твір «Моє різдвяне диво» або «Чого я очікую від прийдешнього Різдва?»
( ________________)( ___________ хв.)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Підсумкове слово вчителя.
Як бачимо, добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання. Світлом добра осяяні й твори М.Гоголя. Письменник прагнув достукатися до людської душі, щоб пробудити в ній все найкраще.
Ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро й красу, як цього нас вчить М.В.Гоголь.
3.Вчитель читає:
Весь вік в дитинства я в боргу,
Що з далини горить звіздою
І по різдвяному снігу
Іде до хати з колядою.
Обличчя світяться в батьків,
На покутті кутя з «дідухом»,
З яких віків, з яких країв
Священним в хаті віє духом?
То коляда, то дух землі
І пісня прадідів пречиста,
Що хлібом пахне на столі,
Горить у вишивках врочисто. (Вірш П.Дворського)
VІІ. Підсумок
( Виходять дівчата співають колядку.)
(Учні в українському одязі співають колядки- Вакула, Оксана, і ін. хто є)
Колядниця-коляда,
Місяців йде череда.
Одяглися в кожушки,
Як в вертепі пастушки.
Коляда-колядниця,
Для дітей розрадниця,
Щедра на гостинці
У лляній торбинці.
1
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «РІЗДВЯНЕ КОХАННЯ»
Не поможуть і чари, як хто кому не до пари.
Де любов у хаті, там люди багаті.
До милування нема силування.
З любов’ю скрізь простір, а з примусом — тіснота.
Куди серце летить, туди й око глядить.
Хто кого кохає, за тим і зітхає.
Любов любить одного.
Що в серці вариться, на лиці не таїться.
Любов сильніше смерті.
Любов, як перстень, не має кінця.
Душа душу чує, а серце серцю вість подає.
Не бери придане – бери дівчину кохану
Любов не пожежа – загориться не загасиш
Любов сильніша смерті.
Силою не буть милою.
Хороша, хоч води з лиця напийся.
Краснеє личко - серцю непокій.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ФОЛЬКЛОРИСТІВ».
Гра для колядників « Мішок з дарами.»
1) У мішку предмет, який найбільше любила головна героїня повісті (дзеркало)
2) У мішку речі, які приніс Вакула батькові Оксани сватаючись (пояс і шапка).
3) У мішку речі, якими українські дівчата любили прикрашати голову (різнокольорові стрічки)
4) У мішку подарунок, який Вакула готував для своєї коханої (скриню)
5) У мішку те, за чим Вакула їздив до Петербурга (черевички).
6) У мішку те, що викрали Чорт і Солоха (місяць і зорі)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ЧАРІВНИКИ»
2.6. Гра «Повернімо Місяць і запалимо зорі»
1. Хто летить на мітлі й кра́де зорі ? (відьма)
2.Хто кра́де місяць? (нечи́стий, чорт)
3.Що вилітає крізь димар і повертається на небо?(місяць)
4. Кому вареники слухняно залітають до рота? (Пацюку)
5. Що саме по собі літає в повітрі? (мітла відьми)
6. Хто перетворився на коня? (чорт)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «РІЗДВЯНЕ КОХАННЯ»
Учень 4. ________________________________
А творче завдання наше називається «Подаруй серце». Ми підібрали прислів’я про кохання, ви маєте обрати одне, яке найбільше сподобалося. І написати його для себе. Виконуйте. (Учні записують. ) А тепер поверніться до сусіда, той що зліва, від серця, посміхніться і подаруйте йому Ваше серце.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ХУДОЖНИКИ»
" Оживи" малюнок
Завдання полягає у тому, що учні повинні підписати ілюстрацію до твору словами (за змістом тексту).
ДІБРАТИ НАЙКРАЩУ НАЗВУ до фінального епізоду повісті.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ЧАРІВНИКИ» (Вар.-2)
2.6. Гра «Повернімо Місяць і запалимо зорі»
1. Що просить Оксана у Вакули, обіцяючи вийти заміж ? (черевички)
2.Хто краде місяць, щоб Вакула не дійшов до Оксани? (нечистий, чорт)
3. Що вилітає крізь димар і повертається на небо ?(місяць)
4. Що засмутило Оксану різдвяної ночі? (зникнення Вакули)
5. Хто, крім батька Оксани, був проти одруження Вакули та Оксани ?
( Солоха)
6. Хто допомагав Вакулі, перетворившись на коня? (чорт)
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ГРУПИ «ЧАРІВНИКИ» (Вар.-2)
2.6. Гра «Повернімо Місяць і запалимо зорі»
1. Що просить Оксана у Вакули, обіцяючи вийти заміж ? (черевички)
2.Хто краде місяць, щоб Вакула не дійшов до Оксани? (нечистий, чорт)
3. Що вилітає крізь димар і повертається на небо ?(місяць)
4. Що засмутило Оксану різдвяної ночі? (зникнення Вакули)
5. Хто, крім батька Оксани, був проти одруження Вакули та Оксани ?
( Солоха)
6. Хто допомагав Вакулі, перетворившись на коня? (чорт)
Інсценізація уривку з оповідання
(Хата. Оксана сидить перед дзеркалом. Приміряє намисто, крутиться перед дзеркалом. Входить тихо коваль Вакула. Учні в українському вбранні – вишиванки) Оксана і Одарка – у віночках
Оксана. Що людям заманулося говорити , ніби я гарна? Обманюють люди, я зовсім негарна! Невже чорні брови і очі мої такі гарні, що вже рівних їм немає й на світі? Що тут гарного у цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Їх можна злякатися ввечері: Вони немов довгії змії, переплуталися і обвилися навколо моєї голови. Я бачу тепер , що я зовсім негарна… Ні, гарна я! Ах, яка гарна! Диво!
(Заходить Вакула).
Вакула. Чудна дівка! З годину сидить, дивиться у дзеркало і не надивиться, та ще й хвалить себе в голос.
Оксана. Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі ловкі під’їжджати до нас. Умить пронюхаєте, коли батьків нема вдома. О! Я знаю вас! Як там моя скриня, готова?
Вакула. Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити з тобою, хоч подивитися на тебе!
Оксана. Хто ж тобі боронить, говори й дивись! Але дівчата зараз прийдуть. Час колядувати.
Вакула. Так тобі весело з ними?
Оксана. Та веселіше чим з тобою.
Вбігає Одарка.
Одарка. Дивись, Оксано, у мене нові черевички. А які гарні! Із золотом!
Оксана. Добре тобі Одарко, у тебе є той, хто тобі все купує, а мені нема кому дістати такі черевички.
Вакула. Не сумуй, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевички, що мало яка панночка носить.
Оксана. Ти? Подивлюся я, де ти дістанеш такі черевички, Які могла б я надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті, що носить цариця.
Одарка. Бачиш, яких захотіла!
Оксана. А так! Будь свідком, якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то от вам моє слово, що вийду негайно ж за нього заміж.
Вакула. Прощавай, Оксано, дури кого завгодно, а мене не побачиш більше на цьому світі!
Інсценівка
Хлопець. Насте, а що ти читаєш?
Дівчина. (Продовжує читати) Не заважай! Гоголя.
Хлопець. Цікаво?
Дівчина. Дуже! Кажу, не заважай.
Хлопець. А як називається?
Дівчина. «Ніч перед Різдвом».
Хлопець. Казка?
Дівчина. Звичайно казка.
Хлопець. А про що говориться в казці?
Дівчина. От про що, про що? Про все тобі хочеться знати! Про коваля Вакулу. Як він на чорті́ з України до Петербурга літав.
Хлопець. Насте, давай з тобою разом прочитаємо. Будь ласка!
Дівчина. Що ж з тобою робити. Сідай. Будемо читати разом. (Дає книгу хлопцю. Вони сідають за парту і учень виразно читає…)
Хлопець. (читає) Останній день перед Різдвом минув. Зимова, ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям та всьому світові, щоб усім було весело колядувати й славити Христа.
Морозило дужче, ніж зранку; але зате так було тихо, що рипіння морозу під чоботом чути було за півверсти. Ще жоден гурт парубків не з’явився під вікнами хат; тільки місяць зазирав до них крадькома, ніби викликаючи дівчат, що прибиралися та чепурилися, хутчій вибігати на рипучий сніг колядувати…