Зміни в житті сучасної школи потребують від вчителя початкової школи вмінь надати навчально-виховному процесу розвивального спрямування, активізувати пізнавальну та творчу діяльність учнів. Тому завдання учителя - не лише повідомлення знань. а й креативне управління процесом засвоєння знань і способом діяльності учнів. Завдання учня - оволодіння системою знань, засобами їх отримання, переопрацювання, застосування їх у своєму житті.
Тема. Усне додавання і віднімання круглих чисел без переходу через десяток. Творча робота над задачею.
Мета. Формувати в учнів ключові компетентності:
- вміння вчитися: навчати школярів організовувати свою навчальну діяльність;
- загальнокультурну: використовувати набуті знання, вчити зв’язно висловлюватися;
- інформаційно-комунікативну: навчати учнів аналізувати й відстоювати потрібну інформацію;
- здоров’язбережувальну: дбайливо ставитися до свого здоров’я;
- соціальну: продуктивно співпрацювати в парі, в групі, виявляти ініціативу, підтримувати взаємини з іншими.
Формувати в учнів предметні компетентності:
Обладнання. Малюнок ангела, 12 усміхнених смайликів, картонні сумні і веселі смайлики для фізкультхвилинки, картки з написаними складами слова «доброта», математика: підручник для 3 кл. загальноосвітніх навчальних закладів/, М.В. Богданович, Л.П. Лишенко. – К.: «Генеза», 2013. - с.85-86.
Хід уроку
І. Етап організації класу до уроку.
1. Вступне слово вчителя.
Девіз нашого уроку: Коли ти робиш добро, то нехай твоя правиця не відає, що робить лівиця…»
-Як ви розумієте цей вислів?(Коли ти робиш добро іншому, не треба про це нікому оповідати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.)
2. Створення емоційного фону уроку.
(Чути срібний передзвін дзвіночків)
Сьогодні, прокинувшись зранку, ви побачили в себе під подушками чи в шкарпетках подарунки. Їх приніс Святий Миколай, бо були ви протягом року слухняні. Всі радіють в цей час: і ті, що роблять подарунки, і ті кому їх роблять. Поверніться один до одного, усміхніться і подаруйте гарний настрій на сьогоднішній урок.
ІІ. Етап мотивації навчальної діяльності.
Подивіться на дошку. Що ви бачите в правому кутку?(Невеселий ангел.) Як ви думаєте, чого він невеселий?(Відповіді дітей.)
Діти, пропоную вам стати добрими чарівниками і повернути сумному ангелові посмішку. Згодні? Але для цього на протязі всього уроку вам треба зібрати 12 посмішок, і тоді завдяки їм ви здобудете чарівне слово і за його допомогою повернете втрачену посмішку. Отже, до роботи.
ІІІ. Етап актуалізації опорних знань учнів.
Записати число 19. (Дата проведення уроку)
Діти роблять повідомлення: це число 2 –го десятка, непарне, його немає в табличці множення, в ньому 19 одиниць або 1 десяток і дев’ять одиниць, воно означає 7 годину ранку, це день Святого Миколая.
Великий вчений М.В. Ломоносов говорив : «Математика – гімнастика розуму»
Приступимо до розумової зарядки.
Давайте розшифруємо наш диктант.
Сьогодні 19 грудня, а в календарі цей місяць 12 по порядку 2018 року. Сьогодні вівторок – другий день у тижні. Урок математики в нас 2-ий по розкладу. В класі присутні 15 учнів, серед них 6 дівчаток і 9 хлопчиків і 1 вчителька.
Поки учні пишуть математичний диктант, двоє учнів з кожного ряду працюють біля дошки над магічними квадратами.
40 |
|
|
|
50 |
10 |
|
|
60 |
48 |
|
36 |
|
30 |
|
24 |
|
|
ІY. Етап оголошення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися усно додавати і віднімати круглі трицифрові числа без переходу через розряд; застосуємо ці знання під час розв’язування задач, прикладів.
Y. Етап роботи за темою уроку( Робота з підручником).
340+60=400 530+240=770 210+90-40=260
400-60=340 760-420=340 940-40-50=850
Гарно працюєте. За це отримуєте посмішку.
400-80=320 480-(70+50)=360 400+8=408
210+90=300 970-(230-120)=860 400-8=392
15+25:5=20 100-2*2*8=68 400-40:5=392
Правила гри: 2 команди (за рядами)
Один учень з першого ряду коментує приклад. Всі діти обох команд записують, самостійно його розв’язують, а відповідь оголошує учень з другого ряду. Якщо відповідь невірна – перша команда «попала сніжкою» в гравця і продовжує далі коментувати наступний приклад. Якщо буде у цьому прикладі вже правильна відповідь у другій команді, то учень, який її оголосив має право коментувати наступний приклад. Виграє та команда, яка найбільше разів «попала сніжками», тобто було неправильних відповідей в команді противника, і приносить чергову посмішку.
Руханка «Сумно-весело»(Звучить пісня «Якщо добрий ти»).
На підлозі по колу розміщені картонні смайлики з посмішками. Серед них є декілька сумних . Коли говорю слово «Весело», то всі рухайтесь по класу. Коли ж почуєте слово «Сумно», стаєте на смайл з посмішкою. Будьте дуже уважні.
-Молодці! Не зробили жодної помилки, тому й здобули наступну посмішку.
3. Робота над задачею(с.85, завдання547).
а) Читання умови задачі.
б) Обговорення умови задачі.
в)Запис розв’язання задачі з коментуванням і поясненням до дій.
1)760-320=440(кг) – витратили капусти за місяць;
2)440+20= 460(кг) – витратили капусти наступного місяця;
3)440+460=(900)(кг)
Відповідь: за 2 місяці витратили 900кг капусти.
4. Творча робота над задачею (с.85, завдання547).
Скласти обернену задачу, щоб знайти число 20.
В їдальні за місяць витратили 760кг капусти й моркви разом. Моркви витратили 320кг. Разом за 2 місяці витратили 900кг капусти. На скільки більше витратили капусти наступного місяця, ніж попереднього?
1)760-320=440(кг) – витратили за місяць капусти;
2)900-440=460(кг) – витратили за 2 місяці;
3)460-440=20(кг)
Відповідь: на 20кг капусти витратили більше наступного місяця, ніж попереднього.
YІ. Етап узагальнення вивченого матеріалу. Розвиток математичних знань.
Відповідь: другого дня цех виготовив за 4 год 20 крісел .
Я вами дуже задоволена. За творчу роботу отримуєте посмішку.
2. Робота з рівностями (с.86, завдання 549).
-Що дістанемо, коли добуток поділимо на множник; частку помножимо на дільник; ділене поділимо на частку?
7*6=42 72:8=9 54:9=6
42:6=7 9*8=72 54:6=9
3.Робота над розвитком логічного мислення( с.86, завдання 549).
У запису трицифрового числа одиниць менше, ніж десятків, а сотень – удвічі більше, ніж десятків. Знайди ці числа.(421,632,631,843, 842, 841)
Молодці! Я дуже рада вашим успіхам. Знову отримуєте посмішку.
YІІ. Рефлексивно-оціночний етап.
У кожного на парті лежать три види смайликів (веселий, сумний, сердитий). Покажіть такий смайлик, який зараз у вас настрій. Всі ви показали усміхнені смайлики, тому вам вдалося здобути останню посмішку.
Отже, працюючи дружно разом, підтримуючи один одного, вболіваючи за товариша, ви зібрали 12 посмішок. Нарешті стане відоме чарівне слово. Переверніть картки і складіть слово. (На зворотньому боці карток написані склади слова «доброта»)
-Яке слово ви утворили?
Дійсно, ви, як справжні чарівники, промовили це слово, і сумний ангел посміхнувся. До нього повернулась радість і хороший настрій.(Повертаю малюнок ангела зворотною стороною. На обличчі – посмішка.)
Отже, будьте завжди добрими, допомагайте один одному, робіть хороші справи, як Святий Миколай. Бо найбільше щастя в житті – робити добро.
-Що найтяжче вам було на уроці?
-Що найбільше сподобалось?
2.Оцінювання.
(Використовую оцінювальні судження)
YІІІ. Домашнє завдання
№551, №552