Метою розробки цього уроку є :
залучення дітей до творчої групової роботи. до колективного і самостійного вирішування завдань, доступних для їхнього розуміння,
розвитку креативного мислення,
виховання товариськості, почуття само- і взаємоповаги, відповідальності за результати найактивнішої роботи.
Урок супер-шоу «Останній герой»
Тема. Ділення нуля. Неможливість ділення на нуль. Складання й обчислення виразів. Складання, розв’язування і порівняння задач.
Мета:
-ознайомити учнів із випадком ділення нуля та неможливістю ділення на 0;
-розвивати вміння складати й обчислювати вирази, складати, розв’язувати і порівнювати задачі;
-виховувати товариськість, почуття само- і взаємоповаги, відповідальність за результати найактивнішої роботи.
Обладнання. Математика, 3 кл., М.В. Богданович, Г.П.Лишенко, с.51-52, тотеми, медаль «Останній герой», картки з написами «так», «ні».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ми знаємо, що знання стають завжди міцнішими, коли їх застосовують на практиці.
Щоб урок був сьогодні і цікавим, і запам’ятався вам надовго проведемо його у вигляді супер-шоу «Останній герой», де визначимо переможця – кращого з кращих, достойного з достойних, найкращого математика класу.
Отже, розпочинаємо.
На два сусідніх острови архіпелагу Математика висадились два племені: плем’я Мавп- дуже швидких і розумних і плем’я Слонів – повільних, але також розумних. У кожному племені є свій вождь.(Представлення вождів- кращих математиків класу.)
На обидва племені чекають випробування – командні та індивідуальні За кожну правильну відповідь гравці отримують тотем( фішка). Будьте уважними і активними. Ваше завдання: зібрати якнайбільше тотемів, що й принесе перемогу команді. Кращі учні, які матимуть найбільшу кількість тотемів, об’єднаються в кінці уроку в одне нове плем’я – плем’я Тигрів, розумних, як слони і швидких, як мавпи. Наприкінці гри залишиться один – останній герой, знання якого заслуговують найвищих балів і медалі «Останній герой».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
54 - 33--- … : 3 …+ 36 … - 40 … · 9 … + 56 … - 81 … · 1 … · 0 = …
42 + 25--- … - 43 … : 3 …+ 72 … - 60 …+ 45 …- 62 … · 1 … · 0 … = …
-Від 46 відняти суму чисел 17 і 14(15см- ріст найменшої мавпи ігрунки);
-від суми чисел 37 і 57відняти число 84(10 років- вік цих мавп);
-число 84 зменшити на добуток чисел 3 і 8(60років –вік найбільших мавп
орангутангів);
-від найбільшого числа першого десятка відняти третю частину числа
15(5 кг – вага мозку африканського слона);
-суму чисел 0 і 4 збільшити в 1 раз(4м – висота африканського слона);
-добуток чисел збільшити на 26(80років – тривалість життя слонів);
-до частки чисел 72 і 8 додайте 91(100кг – вага новонародженого
слоненяти);
-різницю чисел 44і 38 помножте на 1(6м – довжина стрибка амурського
тигра);
-запишіть суму добутку0 і 6 і числа 10(10 см – довжина іклів у тигра);
-6 поділити на 6 і помножити на 6( зір уночі в тигрів у 6разів кращий , як
в людини).
4. Перевірка математичного диктанту.
(Один учень пише біля дошки. Троє здають зошити для вчителя на перевірку. Потім вчитель повідомляє енциклопедичні відомості згідно результатів математичного диктанту: 15. 10, 60, 5, 4, 80, 100, 6, 10, 6.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжуватимо вивчати випадки ділення.
ІY.Робота над темою уроку.
1.Пояснення вчителя
Можна розділити між двома учнями 0 яблук? А між трьома – 0 груш? Що
означає розділити?(Виконати дію ділення).
Отже, робимо висновок: на 0 ділити не можна.
2. Закріплення вивченого.
№ 367 – з коментуванням.
4 · 0 = 0 0 · 7 = 0 8 · 0 = 0 8 · 0 = 0 0 : а = 0
0 : 4 = 0 0 : 7 = 0 0 : 8 = 0 0 : 8 = 0
Увага: ділити на нуль не можливо!
Фізкультхвилинка
(Діти імітують поведінку мавп, слонів.)
Y.Розвиток математичних знань.
1. Робота в групах (№ 368)··
Склади та обчисли можливі вирази а · б і а:б, якщо а і в можуть набувати значень: 2, 3, 4, 0, 6, 12.
Плем’я Мавп складатиме всі можливі вирази із чисел, не повторюючи їх за формулою а · в (2 · 3=6, 2 · 4=8, 2 · 0=0, 2 · 6=12, 2 · 12=24, 3 · 2=6,
3 · 4=12, 3 ·0=0, 3 · 6 =18, 3 · 12=36, 4·2=8, 4 · 3=12, 4 · 0=0,
4 ·6=24, 4 ·12=48, 0 · 2=0, 0 · 3=0, 0 · 4=0, 0 · 6=0, 0 · 12=0, 12 · 2=24,
12 ·3=36, 12 · 4=48, 12 · 0 =0, 12 · 6=72).
Плем’я Слонів – за формулою а:в(4:2=2, 0:2=0, 0:3=0, 0:4=0, 0:6=0, 0:12=0, 6:2=3, 6:3=2, 12:2=6, 12:3=4, 12:4=3, 12:6=2, 12:12=1).
2. Робота над задачами.
а) Фронтальна робота за № 369
1) 9 · 2= 18(н.) – на другій полиці;
2) 9 + 18=27(кн.) – разом на двох полицях;
3) 27- 6=21(кн.)
Відповідь: на обох полицях залишилось всього 21 книжка
б) Робота в групах.
Завдання для племен: розв’язати задачу іншими способами.
2 спосіб.
1) 9 2=18(кн.)- на другій полиці;
2) 9-6=3(кн.)- залишилось на першій полиці;
3) 18+3=21(кн.)
3 спосіб
1) 9 · 2=18(кн.)- на другій полиці;
2) 18-6=12(кн.)- залишилось на другій полиці;
3) 9+12=21(кн.)
в)Творча робота над задачами за № 370.
Складіть умови задач за скороченими записами, під керівництвом вождів запишіть їх розв’язання в зошити й презентуйте свою роботу.
1.(Плем’я Мавп)
1) 16-8=8(м)
2) 16+8=24(м)
3) 24:4=6(м)
2. (Плем’я Слонів)
1) 16:8=2(м)
2) 16+2=18(м)
3) 18-4=14(м)
-Чим схожі ці задачі?
-В чому є між ними різниця?
Y. Підсумок уроку.
Підведемо підсумок нашої гри. Порахуйте, вожді, кількість тотемів у ваших племенах.(Оголошую плем’я, яке перемогло.) Учні від обох племен, які мають 5-6 тотемів об’єднуються в плем’я Тигрів. Настав час визначити останнього героя. Кожен із племені Тигрів повинен· дати відповідь на запитання вікторини. Той, хто помилиться чи забариться з відповіддю з подальшої боротьби за звання останнього героя вибуває. І так доти, поки не залишиться один учень – останній герой.
Для цього кожному представнику племені Тигрів видається картка , з одного боку, якої написано слово «так», а з іншого- «ні». Вона використовуватиметься під час відповіді на запитання вікторини.
І нарешті настала урочиста мить вшанування і нагородження останнього героя. Він отримує символічну медаль і найвищу оцінку своїх досягнень – 12 балів. Слонам мавпам і навіть тиграм є на кого рівнятись.(Вручаю медаль «Останній герой» найкращому учневі під оплески всього класу.)
YІІ. Домашнє завдання: №372, №373.
0