Українська мова
Урок № , 6 клас
Тема уроку: Незмінювані іменники
Мета уроку: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, формувати
вміння визначати рід цих іменників, знаходити їх в реченні; удосконалювати вміння правильно вживати незмінювані іменники; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; виховувати повагу до української мови.
Обладнання: кольорові стрічки, підручник, кольорові слова
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Психологічна формула «Кольоровий настрій»
На парті перед кожним учнем розкладені кольорові стрічки. Учням пропонується обрати той колір, який найбільше сподобався.
Підсумки: Червоний колір – піднесеність;
Жовтогарячий колір – радість;
Зелений колір – спокій;
Синій колір – сум;
Чорний колір – незадоволення;
Білий колір – складно визначитися.
Вчитель: Діти, ви підсвідомо обрали той колір, який відповідає сьогодні вашому настрою. Сподіваюся, що під час уроку ви зможете покращити свій настрій.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Спонсор нашого уроку – гарний і піднесений настрій.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Завдання: запишіть слова під диктовку вчителя і визначте над кожним словом відміну та рід.
Полк, школа, вогнище, теля, ніч, озеро, гумор, мрія, веселка, суддя, жовтень, осінь, лікарня, колір, стрічка.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Завдання: спишіть та провідміняйте слова, записані на кольорових стрічках.
Таксі, депо, какаду, метро, кашне.
Проблемне запитання: Діти, чи вдалося вам провідмінювати кольорові слова?
Не відмінюються:
- Іншомовні слова з кінцевим голосним: метро, меню. АЛЕ: пальто – пальта.
- Жіночі прізвища на приголосний та на –о.
Відмінок цих іменників визначаємо за допомогою питання.
Рід цих іменників визначаємо за правилом: слова, що називають осіб чоловічої статі належать до чоловічого роду, звертання до жінки (мадам, сеньйоро) до жіночого роду. Назви тварин належать до чоловічого роду (поні, какаду, шимпанзе). АЛЕ: цеце (жін. рід) тощо. За загальною назвою визначаємо рід географічних назв: Байкал (озеро) – середній рід.
Визначення роду незмінюваних іменників
V. Закріплення знань, умінь та навичок.
1. Розподільний диктант.
Завдання: запишіть іменники у дві колонки: до першої колонки – змінювані слова, до другої – незмінювані.
Вересень, Індія, Тбілісі, цеце, піаніно, траса, шосе, кіно, пальто, слива, кенгуру, поні, краса, какаду, Борнео, кашпо, кашне, фіаско.
2. Вправа «Добери пару».
Завдання: доберіть до поданих іменників іншомовного походження відповідні прикметники. Запишіть і визначте рід іменників.
Барнео, Токіо, Монтенегро, таксі, рандеву, досьє, депо, колібрі, салямі, кольрабі, метро, рагу.
Завдання: Замініть словосполучення незмінюваним словом. З трьома – чотирма словами складіть речення.
Теплий шарф – (кашне).
Перелік справ – (досьє).
Столиця Японії – (Токіо).
Маленькі коні – (поні).
Короткий зміст опери – (лібрето).
Столиця Грузії – (Тбілісі).
Авто з лічильником – (таксі).
Виконайте вправу 234 (письмово).
Складіть і розіграйте діалог між журналістом і туристом-іноземцем. Журналіст хоче взяти інтерв’ю про враження про Україну. У репліках використовуйте подані незмінювані іменники: інтерв’ю, таксі, кафе, хобі, рандеву, кіно, меню, шасі, радіо, ескімо.
VІ. Домашнє завдання
Скласти невеликий текст „У зоопарку”, використовуючи незмінювані іменники разом із прикметниками.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Продовжте речення:
Мій успіх на уроці – це …
Найбільші труднощі я відчув(ла)….
Я не вмів (вміла)…, а тепер умію…