Клас: 5-В
Дата: 03.02.22
Тема заняття: «Об’ємні фігури. Прямокутний паралелепіпед та куб.
Мета заняття:
порівнювати та аналізувати;
наполегливість у досягненні мети .
Обладнання:
Тип заняття (м-м): А-П(3-30).
Міжпредметні зв’язки: фізика
Основні прийоми, форми та методи роботи
1)Інформційно-рецептивний:
а)словесний (розповідь-пояснення,опис,бесіда, робота з підручником);
б)наочний (ілюстрація, демонстрація);
прийом навчання:виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення,
одержання із тексту та ілюстрацій нових знань.
2)Репродуктивний.
прийом навчання:подання матеріалу у готовому вигляді, конкретизація;
3)проблемно-пошуковий (постановка проблемного питання)
прийом навчання: активізація уваги та мислення.
4)Релаксопедичний(психологічне розвантаження).
5)Візуальний (креслення фігур).
Основні поняття та терміни заняття:
Хід розвивальної взаємодії
І. Організаційна частина.
1)Привітання з класом.
2)Перевірка присутності учнів та підготовки класу до уроку.
3)Перевірка домашнього завдання (вчитель зазделегіть роздає учням розв’язки до домашньої робити, учні самостійно протягом 2-3 хв. звіряють свої розв’язання та самостійно виставляють зароблені бали за кожне завдання. Оцінку виставляють у зошиті).
II. Рефлексія.
III. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Фронтальне опитування:
(демонстрація запитань на мультимедійній дошці)
№ |
Запитання |
|
Який чотирикутник називають прямокутником? |
|
Який чотирикутник називають квадратом? |
|
Сторона квадрата дорівнює 4 см. Чому дорівнює його площа? |
|
Площа квадрата дорівнює 49 см2. Чому дорівнює його сторона? |
|
Периметр квадрата дорівнює 36 см. Чому дорівнює його сторона? |
|
Які математичні величини характеризують прямокутник? |
|
Який чотирикутник називають прямокутником? |
|
Р=2(а+в) |
|
S=а*в |
|
Р=4*а |
|
S=а2 |
|
= |
|
= |
|
|
|
|
|
50000=_______га 16га=______ 14000га=_____а |
IV. Постановка теми, мети та завдань заняття.
Створення проблемної ситуації. Робота в парах.
Вправа від робота «Агента Х”.
- Кожного уроку ми працюємо з роботами. Сьогодні на наше заняття завітав один із наших роботів-робот « Агента Х». Він підготував цікаві завдання і нові знання.
1.Об'єднання в пари . (Учні об'єднуються за фігурами — трикутники , чотирикутники, многокутники).
2.Кожній парі необхідно скласти пазли із зображенням предмета.
3. Знайти цей предмет. Прочитати заховане повідомлення і запам'ятати, про що повідомляє робот.
Повідомлення від робота «Агента Х»
Ти вже знаєш, що трикутник, чотирикутник, многокутник - плоскі фігури. Усі точки, з яких вони складаються, належать одній площині. Площина є двовимірним простором. На ній розташовують фігури, які мають щонайбільше два виміри — довжину та ширину. У тривимірному просторі фігури мають щонайбільше три виміри, наприклад довжину, ширину та висоту.
Тривимірні геометричні фігури називають об'ємними. Прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда, призма, конус, циліндр -об'ємні фігури.
Вчитель: Сьогодні ми з вами будемо знайомитися з об’ємними геометричними фігурами, які в своєму складі містять і прямокутник та квадрат. Навчимося їх розрізняти за характерними ознаками в будові, а також будемо вчитися їх зображувати на площині.
V. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Нас оточує багато різних предметів. Людей цікавлять різні якості цих предметів, а математиків - форма і розмір….
Зверніть увагу на те, що форма предметів різноманітна і для кожної форми існує своя назва, так одні мають форму круга, інші форму трикутника…..
Розгляньте також і інші предмети:
По формі вони нагадують один одного. Правда відрізняються дрібними деталями: у шафи є ручки, у колонок - кнопки, …. Якщо не звертати увагу на дрібні деталі, то можна сказати , що зображені на малюнку предмети нагадують по формі предмет, зображений в центрі.
Зображене в центрі тіло називають прямокутним паралелепіпедом.
Погляньте на предмети навколо нас і назвіть ті , що мають форму прямокутного паралелепіпеда.
(підручник, класна кімната,...)
Вчитель демонструє обємну модель куба та прямокутного паралелепіпеда: діти а чи догадалися Ви як називаються ці фігури?(учні відповідають)
Отже, як Ви вже зрозуміли, сьогодні на уроці ми познайомимося з геометричним тілом – прямокутним паралелепіпедом та кубом, а також з їхніми елементами.
Очікувані результати:
(Клас зазделегіть поділено на групи по 4 учні. У кожної групи на парті є зелене, недоспіле яблучко. Один представник із групи виходить до дошки, зачитує очікування групи від сьогоднішнього заняття та приклеює яблучко на дерево)
VI. Основна частина.
Ви в побуті досить часто зустрічаєте такі предмети: сірникова коробка, поролон, кубик, упаковка з-під чаю.
Всі вони об’ємної форми. Але якщо розрізати дані предмети по лініях згину , то отримаємо такі розгортки:
У кожного з вас на парті є розгортка фігури на площині. Давайте зробимо зараз разом з вами об’ємну фігуру, зігнувши по лініях кожну з сторін. Ми всі зараз тримаємо в руках геометричну фігуру ,яка в математиці називається прямокутний паралелепіпед. Як ви думаєте, чому прямокутний?
3D -ручки.
Дай відповідь на запитання.
а)Які об’ємні фігури зробила дівчинка за допомогою 3D -ручки.
б)Чи можна ці фігури назвати 3D?
(вчитель демонструє учням презентацію)
Підкресли хибне твердження.
А. Куля розташована праворуч від конуса.
Б. Конус розташований ліворуч від циліндра.
В. Куб розташовано між кулею та конусом.
Г. Куб розташовано праворуч від кулі.
Д. Циліндр розташована праворуч від конуса.
а) прямокутного паралелепіпеда:
б) куба:
Чи так це? Доведи свою думку. Обведи кружечком слово, щоб утворилося правильне твердження.
Вивчи інформацію допомогою методики «Запам'ятовуй ефективно».
Невидимі ребра наведи зеленим кольором, невидимий бічні грані зафарбуй сірим кольором.
а) ребра:
б)рівні ребра:
в) грані:
г)рівні грані:
д)паралельні ребра:
е)вершини:
ж)перпендикулярні ребра:
Давайте порахуємо з скількох прямокутників складається паралелепіпед? Паралелепіпед складається з 6 сторін, у математиці їх називають грані. А давайте порахуємо лінії з яких складається ця фігура. Ліній 12, їх називають ребрами.
Отже ,прямокутний паралелепіпед має 6 граней і 12 ребер.
Так на площині зображують прямокутний паралелепіпед. Вершини позначають великими латинськими буквами. Кожний прямокутний паралелепіпед має три основні виміри: довжина, ширина, висота.
Тепер ми візьмемо іншу розгортку і розберемося з будовою іншої фігури. З яких геометричних фігур складається дана розгортка? Скільки їх? Зігніть по лініях? Ми з вами отримали куб.
У куба так як і в паралелепіпеда 6 граней і 12 ребер. Але всі грані однакові.
Ці фігури називають ще многогранниками. І ми зараз з вами трошки зануримося у світ многогранників.
Одним з видів многогранників є піраміда: трикутна, чотирикутна,…
Перед вами ще одна розгортка. З яких фігур вона складається?
VII. Апробація та адаптація набутих знань.
Досліди прямокутний паралелепіпед та куб та заповни таблицю.
ВІДПОВІДЬ:____________
Геометричні перегони
Виконай завдання швидше за робота «Агента F».
(Робот «Агента F» виконує завдання за 10 хв.)
Знайди для фігури 5 вид збоку А, Б, та В. З’єднай цифру з відповідною буквою.
VІІІ. Підсумок та висновки заняття.
Усне фронтальне опитування:
Назвіть предмети навколишнього середовища, які мають форму:
А тепер перевіримо чи справдилися Ваші сподівання
У кожної групи на парті не зелене , а червоне , вже доспіле яблучко. Один представник із групи знову виходить до дошки, озвучує, що група отримала від сьогоднішнього заняття та приклеює яблучко на дерево)
Вчитель узагальнює очікування дітей.
Проміжна Рефлексія
Оцінювання учнів:
IX. Домашнє завдання:
ст.64-виконати письмово.