Об’ємні фігури. Прямокутний паралелепіпед та куб

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 5-тих класів з теми:"Об’ємні фігури. Прямокутний паралелепіпед та куб за науково-педагогічним проєктом "Інтелект України"
Перегляд файлу

Клас­­: 5-В

Дата: 03.02.22

 

 

Тема  заняття: «Об’ємні фігури. Прямокутний паралелепіпед та куб.

Мета заняття:

  • розширити знання учнів про такі геометричні фігури як прямокутний  паралелепіпед та куб;
  • навчити знаходити на малюнку та моделях  елементи фігур (вершини, ребра, грані);
  • вивчити властивості елементів прямокутного паралелепіпеда та куба;
  • формувати вміння знаходити та називати геометричні фігури;
  • продовжувати розвивати просторову уяву, спостережливість, вміння

порівнювати та аналізувати;

  • сприяти формуванню таких рис особистості як охайність, працьовитість і

наполегливість у досягненні мети .

 

Обладнання:

  • підручник;
  • зошит;
  • мультимедійний проектор;
  • презентація в Power Point;
  • моделі прямокутного паралелепіпеда та куба;
  • роздатковий матеріал;
  • лінійка та олівець;
  • розгортки фігур;

 

 

Тип заняття (м-м): А-П(3-30). 

Міжпредметні зв’язки: фізика

Основні прийоми, форми та методи роботи

1)Інформційно-рецептивний:

а)словесний (розповідь-пояснення,опис,бесіда, робота з підручником);

б)наочний (ілюстрація, демонстрація);

прийом навчання:виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення,

одержання із тексту та ілюстрацій нових знань.

2)Репродуктивний.

прийом навчання:подання матеріалу у готовому вигляді, конкретизація;

3)проблемно-пошуковий (постановка проблемного питання)

прийом навчання: активізація уваги та мислення.

4)Релаксопедичний(психологічне розвантаження).

5)Візуальний (креслення фігур).

 

Основні поняття та терміни заняття:

  • стереометрія;
  • прямокутний паралелепіпед та куб;
  • ребра, грані та вершини;

 

Хід розвивальної взаємодії

 

І. Організаційна частина.

1)Привітання з класом.

2)Перевірка присутності учнів та підготовки класу до уроку.

3)Перевірка домашнього завдання (вчитель зазделегіть роздає учням розв’язки до домашньої робити, учні самостійно протягом 2-3 хв. звіряють свої розв’язання та самостійно виставляють зароблені бали за кожне завдання. Оцінку виставляють у зошиті).

 

II. Рефлексія. 

 

III. Актуалізація опорних знань та вмінь.

Фронтальне опитування:

(демонстрація запитань на мультимедійній дошці)

 

   

Запитання

  1.  

Який чотирикутник називають прямокутником?

  1.  

Який чотирикутник називають квадратом?

  1.  

Сторона квадрата дорівнює 4 см. Чому дорівнює його площа? 

  1.  

Площа квадрата дорівнює 49 см2. Чому дорівнює його сторона?

  1.  

Периметр квадрата дорівнює 36 см. Чому дорівнює його сторона?

  1.  

Які математичні величини характеризують прямокутник?

  1.  

Який чотирикутник називають прямокутником?

  1.  

Р=2(а+в)

  1.  

S=а*в

  1.  

Р=4*а

  1.  

S=а2

  1.  

=

  1.  

 

=

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

50000=_______га

16га=______

14000га=_____а

 

IV. Постановка теми, мети та завдань заняття.

Створення проблемної ситуації. Робота в парах.

Вправа від робота «Агента Х”.

 - Кожного уроку ми працюємо з  роботами. Сьогодні на наше заняття завітав один із наших роботів-робот « Агента Х». Він підготував  цікаві завдання і нові знання.

 1.Об'єднання в пари . (Учні об'єднуються за фігурами — трикутники , чотирикутники, многокутники).

 

 2.Кожній парі необхідно скласти пазли із зображенням предмета.

 3. Знайти цей предмет. Прочитати  заховане повідомлення  і запам'ятати, про що повідомляє робот.

 

            Повідомлення від робота «Агента Х»

 Ти вже знаєш, що трикутник, чотирикутник, многокутник -  плоскі фігури. Усі точки, з яких вони складаються, належать одній площині. Площина є двовимірним простором.  На ній  розташовують фігури, які мають щонайбільше два виміри — довжину та ширину. У тривимірному просторі фігури мають щонайбільше три виміри, наприклад довжину, ширину та висоту.

 Тривимірні геометричні фігури називають об'ємними. Прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда, призма, конус, циліндр -об'ємні фігури.

 

  Вчитель: Сьогодні ми з вами будемо знайомитися з об’ємними геометричними фігурами, які в своєму складі містять і прямокутник та квадрат. Навчимося їх розрізняти за характерними ознаками в будові, а також будемо вчитися їх зображувати на площині.

 

 

V. Мотивація навчальної та пізнавальної  діяльності  учнів.

Нас оточує багато різних предметів. Людей цікавлять різні якості цих предметів, а математиків - форма і розмір….

Зверніть увагу на те, що форма предметів різноманітна і для кожної форми існує своя назва, так одні мають форму круга, інші форму трикутника…..

 

 

 

 

 

 

 

 

Розгляньте також і інші предмети:

По формі вони нагадують один одного. Правда відрізняються дрібними деталями: у шафи є ручки, у колонок - кнопки, …. Якщо не звертати увагу на дрібні деталі, то можна сказати , що зображені на малюнку предмети нагадують по формі предмет, зображений в центрі.

Зображене в центрі тіло називають прямокутним паралелепіпедом.

Погляньте на предмети навколо нас і назвіть ті , що мають форму прямокутного паралелепіпеда.

(підручник, класна кімната,...)

Вчитель демонструє обємну модель куба та прямокутного паралелепіпеда: діти а чи догадалися Ви як називаються ці фігури?(учні відповідають)

Отже, як Ви вже зрозуміли, сьогодні на уроці ми познайомимося з геометричним тілом – прямокутним паралелепіпедом та кубом, а також з  їхніми  елементами.

 

Очікувані результати:

(Клас зазделегіть поділено на групи по 4 учні. У кожної групи  на парті є зелене, недоспіле яблучко.  Один представник  із групи виходить до дошки, зачитує очікування групи від сьогоднішнього заняття   та приклеює яблучко на дерево)

 

C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\d0704b49150bd8d53be4796ea24715bd.jpg                     C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\46a650f1170685f73950acbf6436227e.jpg

 

 

 

 VI. Основна частина.

 

  Ви в побуті досить часто зустрічаєте такі предмети: сірникова коробка, поролон, кубик,  упаковка з-під чаю.

C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\завантаження (1).jpg     C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\images.jpg    C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\0a9f5cb2842c0c187eeaf17ae7057723.jpg

Всі вони об’ємної форми. Але якщо розрізати дані предмети по лініях згину , то отримаємо такі розгортки:

 

        1114111       C:\Users\алло\Desktop\розгортки\image329.jpg                       

У кожного з вас на парті є розгортка фігури на площині. Давайте зробимо зараз разом з вами об’ємну фігуру, зігнувши по лініях кожну з сторін. Ми всі зараз тримаємо в руках геометричну фігуру ,яка в математиці називається прямокутний паралелепіпед. Як ви думаєте, чому прямокутний?

 

 

  • Поміркуй, які ще об’ємні фігури можна виготовити за допомогою

 3D -ручки.

Дай відповідь на запитання.

а)Які об’ємні фігури зробила дівчинка за допомогою 3D -ручки.

б)Чи можна ці фігури назвати 3D?

  • Переглянь презентацію про об’ємні фігури. C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\завантаження.jpg

(вчитель демонструє учням презентацію)

  • Вивчи інформацію за допомогою методики «Запам’ятовуй ефективно».

 

 

 

 

  • Визнач, які фігури зображено на рисунку.

Підкресли хибне твердження.

А.  Куля розташована праворуч від конуса.

Б.   Конус розташований ліворуч від циліндра.

В.  Куб  розташовано між кулею та конусом.

Г.   Куб розташовано праворуч від кулі.

Д. Циліндр розташована праворуч від конуса.

  • Склади за рисунком вище по 2 істинних та хибних твердження. Запропонуй однокласникам визначити хибні твердження.
  • Вивчення інформації за допомогою методики «Запам'ятовуй ефективно».

 

 

 

 

 

 

  • Запиши назви декількох предметів що мають форму:

а) прямокутного паралелепіпеда:

б) куба:

  • Робот « Агент F» стверджує, що куб є прямокутним паралелепіпедом.

 Чи так це? Доведи свою думку. Обведи кружечком слово, щоб утворилося правильне твердження.

 

 

 

 Вивчи інформацію допомогою методики «Запам'ятовуй ефективно».

  • Виконай завдання.
  1. Розглянь прямокутний паралелепіпед на рисунку праворуч.

 Невидимі ребра наведи зеленим кольором, невидимий бічні грані зафарбуй сірим кольором.

 

 

 

  1. Запиши використовуючи рисунок праворуч:

а) ребра:

б)рівні ребра:

в) грані:

г)рівні грані:

д)паралельні ребра:

е)вершини:

ж)перпендикулярні ребра:

  • Фізкультхвилинка .

Давайте порахуємо з скількох прямокутників складається паралелепіпед? Паралелепіпед складається з 6 сторін, у математиці їх називають грані. А давайте порахуємо лінії з яких складається ця фігура. Ліній 12, їх називають ребрами.

   Отже ,прямокутний паралелепіпед має 6 граней і 12 ребер.

 

 Так на площині зображують прямокутний паралелепіпед. Вершини позначають великими латинськими буквами. Кожний прямокутний паралелепіпед має три основні виміри: довжина, ширина, висота.

  Тепер ми візьмемо іншу розгортку і розберемося з будовою іншої фігури. З яких геометричних фігур складається дана розгортка? Скільки їх? Зігніть по лініях? Ми з вами отримали куб.

 

C:\Users\алло\Desktop\розгортки\atan1011uchebnik-25.png

У куба так як і в паралелепіпеда 6 граней і 12 ребер. Але всі грані однакові.

 

C:\Users\Админ\Desktop\maxresdefault.jpg

 

 

 

 

Ці фігури називають ще многогранниками. І ми зараз з вами трошки зануримося у світ многогранників.

Одним з видів многогранників є піраміда: трикутна, чотирикутна,…

Перед вами ще одна розгортка. З яких фігур вона складається?

 

C:\Users\алло\Desktop\розгортки\Без названия.png

 

      VII. Апробація та адаптація набутих знань.

  • Дослідження.

Досліди прямокутний паралелепіпед та куб та заповни таблицю.

  • Використовуючи дані на рисунку, допиши довжини всіх ребер прямокутного паралелепіпеда за зразком.

 

 

  • На рисунку подано фігури, складені однакових за вагою кубиків, окрім зелених. Кожний зелений кубик удвічі важчий за інші. Фігура під яким номером найважча?  Найлегша?

ВІДПОВІДЬ:____________

                       Геометричні перегони

Виконай завдання швидше за робота «Агента F».

(Робот  «Агента F» виконує завдання за 10 хв.)

Знайди для фігури 5 вид збоку А, Б, та В. З’єднай  цифру з відповідною буквою.

 

VІІІ. Підсумок  та висновки заняття.

Усне фронтальне опитування:

Назвіть предмети навколишнього середовища, які мають форму:

  1. а) прямокутного паралелепіпеда; б) куба;

 

  1. Які фігурими вивчили на сьогоднішньому уроці?
  2. Скільки граней і скільки ребер у прямокутного паралелепіпеда?
  3. Які три основні виміри у прямокутному паралелепіпеді?
  4. Яка фігура лежить в основі куба?
  5. Чому навчилися на уроці?

  

А тепер перевіримо чи справдилися Ваші сподівання

 

У  кожної групи  на парті  не зелене , а  червоне ,  вже доспіле яблучко.  Один представник  із групи знову  виходить до дошки, озвучує, що  група отримала  від сьогоднішнього заняття   та приклеює яблучко на дерево)

 

C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\d0704b49150bd8d53be4796ea24715bd.jpg                     C:\Users\Ann-lenovo\Desktop\f97d91728c39178624ca0215fda33bd7.jpg

Вчитель узагальнює очікування дітей.

 

 Проміжна Рефлексія

Оцінювання учнів:

 

IX. Домашнє завдання:

ст.64-виконати письмово.

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
5754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку