18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Образ мужньої сильної духом дівчини, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, упевненість, розвинена уява в поезії «Як дитиною бувало…». «Тиша морська» - пейзажно-мариністич

Про матеріал
Продовжити знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезій «Як дитиною, бувало…», «Тиша морська»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Цінність родинних стосунків Сильна особистість в літературі.
Перегляд файлу

6 клас . Українська література

Урок № 23

 

Тема. Образ мужньої сильної духом дівчини, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, упевненість, розвинена уява в поезії «Як дитиною бувало…». «Тиша морська» - пейзажно-мариністичний малюнок.

Мета: продовжити знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезій «Як дитиною, бувало…», «Тиша морська»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Цінність родинних стосунків Сильна  особистість в літературі.

ТЛ ліричний вірш, художні засоби виразності, мариністичні мотиви в мистецтві

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: Українська література: підруч. для 6 кл. загальноосвітн. навч. закл./ О.М.Авраменко  – К. : Грамота, 2014. – 264 с.іл., довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua,//knigasvit-2013.blogspot.com; книжкові викладки відповідної тематики, портрет Лесі Українки, фотокартки музею поетеси в Ялті, репродукція картини І.Айвазовського «Неаполітанська затока», ілюстрації картин мариністів.

 

Перебіг уроку.

 

І. Етап орієнтації.

Активізація уваги учнівського колективу.

  •   Перевірка домашнього завдання: читання міні-творів «Лірична героїня і авторка поезії: спільне і відмінне?»., взаєморецензування.

 

ІІ. Етап цілепоклоадання

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство із творчістю неперевершеної поетеси Лесі Українки, визначимо автобіографічні мотиви у творах, їх ідейно-тематичні та художні особливості.

 

ІІІ. Етап проектування

1. Вступне слово вчителя

2. Літературна вікторина за запитаннями

3. Аналіз поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».

3.1.  Ідейно-тематичне спрямування поезії.

3.2. Бесіда за питаннями для обговорення змісту поезії.

3.3. Художні особливості поезії. Робота за визначенням учителя (самостійна робота, у парах, чи поєднанням біля дошки й фронтально з наступним коментуванням).

4. Фізкультхвилинка

5. Опрацювання твору Лесі Українки «Тиша морська»

5.1. Перегляд та обговорення картини І. Айвазовського «Неаполітанська затока». 5.2. Виразне читання поезії(на розсуд учителя).

5.3. Ідейно-тематичне спрямування поезії.

5.4. Обговорення змісту твору.

5.5. Художні засоби поезії (встановлення відповідності).
 

ІV. Етап організації виконання плану діяльності.

1. Вступне слово вчителя.

2. Літературна вікторина за питаннями.
1. Народилася Леся Українка на… ( на Волині)
2. Скільки років було майбутній поетесі, коли вона малою написала змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову? (5 років)
3. Коли ще Леся не вміла читати, твори яких письменників батько навчав її проказувати за ним? (Байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна)
4. Які твори найулюбленішими були для Лесі відтоді, коли вона навчилась читати? (Тараса  Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижних мандрівників).
5. В яку предивну істоту з розповідей мами повірила Леся ? (Мавку)
6. У дитинстві майбутня письменниця найбільш полюбляла… (Співати і танцювати)
7. Скільки років було Лесі, коли вона розпочала літературну діяльність? (Дев’ять)
8. Перший вірш Лесі, присвячений тітці «Елі» (О. Косач), яка була заслана у Сибір за політичні погляди, мав назву («Надія»)
9. Коли Лесі було тринадцять років, з’явився її перший друкований вірш … («Конвалія»)
10. Як підписувала мати вірші тринадцятирічної Лесі, відсилаючи їх до друку в Галичину? (Леся Українка)
11. Душею родинних літературних і народних свят сім’ї Косачів завжди була Леся, де їй відводилась роль… (Сценариста, режисера, костюмера)
12. До яких міст їздила письменниця на лікування? (Одеси, Ялти, Євпаторії)
Примітка. 

Доцільно виконати взаємоперевірку робіт.

 За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

Увесь клас за стислий проміжок часу одержує оцінки.

3. Аналіз поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».

3.1. Ідейно-тематичне спрямування поезії.
1. Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.
2. Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
3. Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.
3.2. Бесіда за питаннями для обговорення змісту поезії:

1. Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?
2. Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
3. А ви вмієте терпіти навіть тоді, коли це неможливо?
4. Які риси характеру притаманні дівчині? (Сила волі, мужність, терпимість, витримка, гордовитість, вміння долати будь-які перешкоди)
5. Поясніть рядок з поезії: «…плачу я, щоб не сміятись?»
6. Який зв’язок цієї поезії з іншими, вже вивченими творами Лесі Українки?
3.3. Художні особливості поезії:

 

Художні особливості

Приклади

 

«Що болить?»;

 

«біль доходив», «зірватись має…епіграма»;

 

злий жарт», «епіграма гостра, злобна

 

«Що болить?» -  мене питали

 

Записати, які художні особливості авторка використала у творі(самостійна робота, у парах, чи поєднанням біля дошки й фронтально з наступним коментуванням)

1. Риторичне запитання

2. Метафори

3. Епітети

4. Пряма мова

4.Фізкультхвилинка, руханка (на розсуд учителя).

5. Опрацювання твору Лесі Українки «Тиша морська».

5.1.Перегляд та обговорення картини І. Айвазовського «Неаполітанська затока»(сторінка 52 підручника).

1. Який настрій, на вашу думку мав художник, коли створював пейзаж?

2. Що значить термін художник-мариніст?

3. Які кольори використав? Чому?

4. Який настрій викликає у вас? Умотивуйте.

5.2. Виразне читання поезії (на розсуд учителя: учителя: ланцюжком, індивідуально за бажанням учня, парами.).

5.3. Ідейно-тематичне спрямування поезії
1.Тема: зображення казкової краси морської тиші, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і сяє сонечко.
2. Ідея: возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі.
3. Основна думка: приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій.
5.4. Обговорення змісту твору.
1. Яку картину побачила героїня твору через віконце? Виразно прочитайте. («Ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце»)
2. Чи завжди на морі буває тиша? З чим пов’язані зміни погодних умов на морі?
3. Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?
4. Про що свідчить бажання поетеси вирушати в морську подорож? Чи любите ви подорожувати? Чому?
5. Які риси характеру притаманні героїні твору? (Чуйна, душевна, багата, цілеспрямована, волелюбна, вміє протистояти труднощам і долати їх, любить природу і захоплюється нею)
6. Чому героїня твору не боїться труднощів під час мандрівки? Як це її характеризує?
7. За допомогою яких епітетів змальовується краса природи, її чарівність і казковість?
8. А чи знаєте ви про користь морської води, повітря? Продемонструйте власні знання з цього питання.
9. Прокоментуйте останню строфу поезії.
5.5. Художні засоби поезії.

Вправа на встановлення відповідності.

 

Художні засоби

Приклади

1. Повторення

А. «Що бува негода в світі!»; «Золотим шляхом поплисти!

2. Риторичні оклики

Б. .«Золото спадає», «колихає море хвилі»,

3.Епітети

В. «Ледве-ледве»;

4. Метафори

Г«Час гарячий», «ясне небо, море, хмарки, сонце», «злотиста блакить».

Відповідь: 1 – В; 2 – А; 3 – Г; 4 – Б.
 

ІV. Контрольно-оціночний етап

Доведіть або спростуйте думку: вивчені поезії Лесі Українки мають автобіографічний характер.

 

Оцінювання. Аргументація оцінок.

Домашнє завдання. Знайти малюнки, ілюстрації, фотографії соловя. Намалювати власний малюнок. У мережі Інтернет знайти цікаві відомості про птаха.

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
1609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку