Тема. « Образ столиці ( як чужого й ворожого для людини простору) . Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема « маленької людини»»
Мета( формувати компетентності) : предметні ( розуміння значення образу столиці в повісті
« Шинель», елементів фантастики в реалістичному творі; уміння визначати ознаки художнього новаторства письменника в розробці теми « маленької людини»; розвинені звязне мовлення та критичне мислення; найкращі людські якості);
ключові ( уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне і аналітичне мислення);
комунікативні ( навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні : навички роботи з книою; загальнокультурні : естетичний смак; вишукані читацькі вподобання; світоляд).
Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань , умінь і навичок.
Обладнання : підручник, портрет письменника, ілюстрації до твору ,медіазасоби.
I . Організаційний момент
II . Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором М. Гоголя
« Шинель» .Розглянемо образ Петербургу в повісті, спробуємо пояснити фінал твору та значення в ньому фантастичних елементів, також зупинимося на понятті « маленька людина».
Мотивація навчальної діяльності
В повісті « Шинель « автор продовжує створювати образ столиці, як і у всіх петербурзьких повістях. Петербург… У цьому місті близько півтора сторіччя тому жив Акакій Акакійович Башмачкін – герой повісті «Шинель», «маленька людина» .
Як же жилося в ньому бідному Акакію Акакійовичу ?
III. Актуалізація опорних знань
Давайте спробуємо описати реалії цього міста , використавши цитати з тексту .
IV. Робота над темою уроку
А тепер давайте подивимося , яким побачила Петербург учениця
Презентація « Петербург – місто контрастів»
Висновок
Петербург – місто контрастів. З однієї сторони - це місто прекрасне своїми будинками , памятниками, а з іншої воно огидне своїми халупами , у яких живуть бідні люди. Воно прекрасне своїми талановитими та здатними на співчуття людьми і в той же час воно огидне своїми пихатими багатими вельможами, які крім себе нікого не помічають. Петербург притягує своїм блиском і відштовхує своїм холодом та воржістю.
V . Слово вчителя
Дійсно, Петербург , зображений Гоголем у повісті « Шинель», це місто сповнене протиріч. І зовсім не комфортно почуває себе наш головний герой і на вулиці , і серед людей.
VI . Робота в групах
1 група. Спробуйте створити асоціативний портрет Акакія Акакійовича і зробити висновки
Асоціативний портрет Акакія Акакійовича
( чиновник 14 рангу, незлобливий, беззахисний, обєкт насмішок, підсліпуватий, рябуватий, спокійний, принижений, занурений у власний світ, боязкий , замкнений, самотній, має бідне мовлення, не прагне змін, живе у світі літер, мрія – шинель)
2 група. Відповісти , кого ми називаємо «маленькими людьми» і скласти сенкан про Башмачкіна.
«Маленькі люди»- це люди , які займають низьке місце в соціальній ієрархії : дрібні чиновники, міщани, збіднілі дворяни.
3 група . Зробіть героя своїм сучасником
( Який носитиме одяг, які риси характеру підкреслюватиме, з ким товаришуватиме, чи кардинально зміниться його життя, чим тепер може цікавитися. Складіть початок твору з сучасним героєм. Щоб він зробив тепер?)
VII. А зараз пропоную переглянути презентацію учня , де він покаже нам своє бачення образу « маленької людини»
Презентація « Хто така « маленька людина»?
Бесіда
Висновки
VIII. Дома ви мали виписати елементи реалізму і романтизму з твору «Шинель».
Романтичне Реалістичне
-байдужість чиновників, урядовців
IX Проблеине питання
Повість М. Гоголя цілком реалістична, чому ж письменник вдається до фантастичного фіналу ?
( У повісті Башмачкін – забитий, зляканий в стані марення виявляє своє невдоволення «значними людьми», які принижують, ображають. А коли він стає привидом , то вже нікого не боїться, навпаки бояться його. Адже привиду ніхто нічого не може зробити , бо люди бояться того , чого не можуть пояснмти. Тому М.Гоголь у фантастичній формі показує протест Акакія Акакійовича, який у вигляді привида карає « значну особу», що не захотіла займатися такою дрібницею, як пошук шинелі.
Письменник використовує фантастичні елементи в кінці твору, щоб показати ідею справедливого покарання, адже всі люди мають право на справедливе ставлення до себе)
X. Підсумки уроку
Незакінчене речення
XI. Домашнє завдання
Підготуватись до написання твору – роздуму на тему « Як має жити людина?»( за творами О. Бальзака « Гобсек» та М. Гоголя « Ревізор»,
« Шинель»)