Образ столиці ( як чужого й ворожого для людини простору) . Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема « маленької людини»»

Про матеріал
Мета( формувати компетентності) : предметні ( розуміння значення образу столиці в повісті « Шинель», елементів фантастики в реалістичному творі; уміння визначати ознаки художнього новаторства письменника в розробці теми « маленької людини»; розвинені звязне мовлення та критичне мислення; найкращі людські якості); ключові ( уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне і аналітичне мислення); комунікативні ( навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні : навички роботи з книою; загальнокультурні : естетичний смак; вишукані читацькі вподобання; світоляд). Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань , умінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема. « Образ столиці ( як чужого й ворожого для людини простору) . Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема « маленької людини»»

Мета( формувати компетентності) : предметні ( розуміння значення  образу столиці в повісті

 « Шинель», елементів фантастики в реалістичному творі; уміння  визначати ознаки художнього новаторства письменника в розробці теми « маленької людини»; розвинені звязне мовлення  та критичне мислення; найкращі людські якості);

ключові ( уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне і аналітичне мислення);

комунікативні ( навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні : навички роботи з книою; загальнокультурні : естетичний смак; вишукані читацькі вподобання; світоляд).

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань , умінь і навичок.

Обладнання : підручник, портрет письменника, ілюстрації до твору ,медіазасоби.

I . Організаційний момент

  II . Оголошення  теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором М. Гоголя

 « Шинель» .Розглянемо образ Петербургу в повісті, спробуємо пояснити  фінал твору та значення в ньому фантастичних елементів, також зупинимося на понятті « маленька людина».

Мотивація навчальної діяльності

В повісті « Шинель « автор продовжує створювати образ столиці, як і у всіх петербурзьких повістях. Петербург… У цьому місті близько півтора сторіччя тому жив Акакій Акакійович Башмачкін – герой повісті «Шинель», «маленька людина» .

Як же жилося в ньому  бідному Акакію Акакійовичу ?

III.  Актуалізація опорних знань

Давайте спробуємо описати реалії цього міста , використавши цитати з тексту .

IV. Робота над  темою уроку

А тепер давайте подивимося , яким побачила Петербург учениця

Презентація « Петербург – місто контрастів»

 

  1.    Чи згодні ви з  таким баченням російської столиці ?
  2.    Які висновки можна зробити з усього вище сказаного?

Висновок

Петербург – місто контрастів. З однієї сторони  - це місто прекрасне своїми будинками , памятниками, а з іншої воно огидне своїми халупами , у яких живуть бідні люди. Воно прекрасне своїми талановитими та здатними на співчуття людьми і в той же час воно огидне  своїми пихатими багатими вельможами, які крім себе нікого не помічають. Петербург притягує своїм блиском і відштовхує своїм холодом  та воржістю.

 

      V . Слово вчителя

Дійсно, Петербург , зображений Гоголем у повісті  « Шинель», це місто сповнене протиріч. І зовсім не комфортно почуває себе  наш головний герой  і на вулиці , і серед людей.

VI . Робота в групах

1 група.  Спробуйте створити  асоціативний портрет Акакія Акакійовича і зробити висновки

Асоціативний портрет Акакія Акакійовича

( чиновник 14 рангу, незлобливий, беззахисний, обєкт насмішок, підсліпуватий, рябуватий, спокійний, принижений, занурений у власний світ, боязкий , замкнений, самотній, має бідне мовлення, не прагне змін, живе у світі літер, мрія – шинель)

2 група. Відповісти , кого ми називаємо «маленькими людьми» і скласти сенкан про Башмачкіна.

«Маленькі люди»-  це люди , які займають  низьке місце  в соціальній ієрархії : дрібні чиновники, міщани, збіднілі дворяни.

3 група . Зробіть героя своїм сучасником

( Який носитиме одяг, які риси характеру підкреслюватиме, з ким товаришуватиме, чи кардинально зміниться його життя, чим тепер може цікавитися. Складіть початок твору з сучасним героєм. Щоб він зробив тепер?)

 

VII. А зараз пропоную переглянути презентацію  учня , де він покаже нам своє бачення образу « маленької людини»

Презентація « Хто така « маленька людина»?

Бесіда

  1.    Чи згодні ви з трактуванням учнем поняття « маленька людина»?
  2.    Щоб ви хотіли додати до даної презентації?
  3.    Які висновки ми можемо зробити прочитавши твір, переглянувши презентацію?

Висновки

  •                     Жодна людина , навіть така на перший погляд мізерна не заслуговує презирства і знущання.
  •                     Всі люди мають право на існування і справедливе ставлення до себе
  •                     Кожна людина має право на мрію , але хотілося б , щоб вона не заміщувала духовне єство людини матеріальним.

VIII. Дома ви мали виписати  елементи реалізму і романтизму з твору «Шинель».

Романтичне                                                                  Реалістичне

  •                     Поява привиду     - зображення побуту чиновника
  •                     Покарання «значної особи  «   - пошиття шинелі

-байдужість чиновників, урядовців

 IX   Проблеине питання

Повість М. Гоголя цілком реалістична,  чому ж письменник вдається до фантастичного фіналу ?

  ( У повісті Башмачкін – забитий, зляканий в стані марення виявляє своє невдоволення «значними людьми», які принижують, ображають. А коли він стає привидом , то вже нікого не боїться, навпаки бояться його. Адже привиду ніхто нічого не може зробити , бо люди бояться того , чого не можуть пояснмти. Тому М.Гоголь  у фантастичній формі показує протест Акакія Акакійовича, який у вигляді привида карає « значну особу», що не захотіла займатися такою дрібницею, як пошук шинелі.

Письменник використовує фантастичні елементи в кінці твору, щоб показати ідею справедливого покарання, адже всі люди мають право на справедливе ставлення до себе)

X. Підсумки уроку

Незакінчене речення

  •                     Роль «маленької людини» дуже важлива, бо…… 
  •                     « Маленька людина « стане великою, якщо…

 XI. Домашнє завдання

Підготуватись до написання твору – роздуму на тему « Як має жити людина?»( за творами  О. Бальзака « Гобсек» та М. Гоголя « Ревізор»,

 « Шинель»)

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
3230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку