ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.
ОБСТАВИНА
Знайдіть у реченнях обставини і заповніть відповідну комірку поданої таблиці.
Яку обставину ви не записали до жодної колонки? Чому?
Обставини, виражені іменниками в непрямих відмінках |
Обставини, виражені прислівниками |
|
|
Визначте «зайвий елемент» у кожному рядку.
Аргументуйте свій вибір.
1. Глянути вгору, задивитися вдалеч, вирушити зранку.
2. Підвівся неохоче, прокинутись вдосвіта, чекати з дня на день.
3. Стояти непорушно, підніматися поступово, святкувати восени.
Дайте повну характеристику поданих речень.
Поширте ці речення обставинами. Як змінилася структура речень?
Тихий дзвін.
Золоте листя.
Заквітчаний сад.
Шум дощу.
Гул джмелів.
Замість виділених слів у словосполученнях вставте фразеологізми з довідки.
Складіть і запишіть речення.
Доведіть, чи потрібна кома перед сполучником ЯК.
Виділіть головні члени в змодельованих реченнях.
Дослідіть, чи всі фразеологізми виконуватимуть роль обставини.
Глянув неприязно; рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже; працювати самовіддано; знати досконало.
як вилизана; як п’ятака дав; як свої п’ять пальців; як проклятий; як слимак; як з води; як сич.
1 учень – називає дієслово;
2 учень –добирає обставину;
3 учень – визначає вид обставини та засіб вираження.
Наприклад: 1 – вітати ; 2 – вітати щиро; 3 – щиро – обставина способу дії, виражена прислівником.
Учитель «кидає» у клас фразеологізми, а учні «відбивають», замінивши їх синонімічними словами.
З’ясуйте, до якого різновиду обставин були б зараховані ці синоніми, якби їх увести в речення ?
Як рак свисне – нескоро.
За царя Гороха – давно.
Як по нотах – докладно.
Як сніг на голову – несподівано.
Як у вусі – тихо.
Як черепаха – повільно.
Ніде голці впасти – багато.
Хоч греблю гати – багато.
Як гриби після дощу – швидко.
Як в око вліпити – влучно.
Відновіть прислів’я і приказки, уставивши замість крапок обставини з довідки.
Дайте повну характеристику обставин.
1. Добре діло роби ...
2. Доброму ... добре.
3. Добре ... пам’ятається.
4. Правда і ... не втоне.
5. Кривда людськая ... вилазить.
6. ... не вмирають (Нар. творчість).
довго, сміло, в морі, боком, від щастя, скрізь.
Назвіть фразеологізми, визначте їхню синтаксичну роль.
З’ясуйте вид обставин.
Замініть фразеологічні звороти синонімічними словами з довідки.
повністю, на світанку, недбало, посередньо, легко, скрізь, раптово, відразу ж, незвичайно сильно.
Відтворіть прислів’я , дібравши їх продовження з іншої колонки. Запишіть.
Поясніть уживання розділових знаків.
Виділіть у них обставини, визначте спосіб їх вираження.
Хто в горох,… Хто пізно встає,… Хто легко живе, … Очам страшно,… Хто вчиться змолоду,… Хто вліті гайнує, … |
… той узимку голодує. … хто в сочевицю. … тому хліба не стає. … той легко одягнений. … а руки зроблять. … не знає на старість голоду. |
Перепишіть речення, підкресліть головні члени.
Визначте в реченнях обставини.
Після кожної обставини запишіть у дужках запитання.
Випишіть у відповідні комірки таблиці обставини.
Проаналізуйте, чим найчастіше виражені обставини?
Іменник |
Прислівник |
Інфінітив |
Дієпри- слівник (дієприслівни- ковий зворот) |
Порівняльний зворот |
|
|
|
|
|
Відновіть із хаотично розташованих слів прислів’я.
Підкресліть у них обставини, у дужках зазначте їхній різновид.
1. По-новому, пісня, стара, співана.
2. Важко, легко, піднятись, опуститись.
3. Прийде, піде, легко, прахом.
4. Тяжко, а, жаль, нести, покинуть.
5. Не, чорта, без, болоті, в.
6. З, на, торг, козами, поспієш.
7. Добре, краще, гостях, дома, а, в.
8. Язик, Києва до, доведе.
9. Кожна, легка, коли, охоче, зробиш, її, робота.
Знайдіть у тексті обставини місця, поставте до них запитання.
Уведіть їх до самостійно складених речень.
Проаналізуйте, чи однакову синтаксичну роль виконують виділені слова?
Зробіть власні висновки про складні випадки визначення другорядних членів речення.
1. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах.
2. Сердитий вітер заплутався в очеретах і несподівано притих.
3. Соломія з Остапом заховалися в очеретах від переслідувачів (І. Нечуй-Левицький).
З’ясуйте, якими двома різними членами речення можна вважати виділені слова?
Спишіть, розставляючи потрібні розділові знаки.
Укажіть на слова, яких стосуються порівняльні звороти.
Визначте їхню синтаксичну роль.
Уставте пропущені букви та розділові знаки, поясніть орфограми й пунктограми.
Знайдіть у реченнях обставини, схарактеризуйте їх.
Випишіть з поданих речень тільки обставини місця.
Поставте до них запитання, з’ясуйте спосіб вираження.
Перепишіть речення, розкривши дужки.
Поясніть орфограми.
З’ясуйте, до якого розряду належать ці обставини.
Перебудуйте речення з порівняльними зворотами на речення з обставинами.
Схарактеризуйте обставини.
1.Час летить, як бистрокрилий птах.
2.Зненацька посипався град , як горох.
3.Стежка, мов гадюка, звивається під горою.
4.Роса посипалась, як дощ.
5.Як вогняна куля, пірнуло сонце за обрій.
Прослухавши уважно речення, запишіть тільки схеми до них.
1.Тихо строчать дощі.
2. Лежить у літа осінь на плечі.
2. В цьому саду я виросла.
4. У верховіттях вітер колобродить.
5. І струшується ліс над трасою вві сні.
6. Шипшина важко віддає плоди.
7.Стояли сосни в білих кімоно.
8. Виходжу в сад.
9. Історія стоїть біля дороги.
10. Він приїздив щоліта на канікули.
11. То білий-білий кінь шукає літо у сухому листі.
12. Фанерні журавлі не полетять у вирій.
13. Од холоду в ногах посивіли дуби.
14.Двори стоять у хуртовині айстр.(Л. Костенко).
Знайдіть речення, що відповідає схемі.
Складіть речення з поданими фразеологізмами.
До кожного фразеологізму в дужках поставте запитання, підкресліть як член речення.
Наприклад: за царя Гороха – ця подія відбулася (коли?) за царя Гороха.
1. Як у сні –
2. Як шуліка улетів –
3. Як укопаний –
4. Як черепаха –
5. Як вареник у маслі –
6. Як ужалений –
Знайдіть відокремлені обставини та виділіть їх комами.