Мета : систематизувати знання про одиниці часу та співвідношення між ними,закріплювати вміння замінювати одні одиниці часу іншими;формувати вміння використовувати набуті знання для заміни одних одиниць вимірювання величин іншими;вчити дітей розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного;розвивати аналітико-синтетичні вміння, обчислювальні навички;виховувати наполегливість, відповідальність за виконану роботу.
Тема: «Одиниці вимірювання часу. Перетворення одиниць часу.»
Мета : систематизувати знання про одиниці часу та співвідношення між ними,закріплювати вміння замінювати одні одиниці часу іншими;формувати вміння використовувати набуті знання для заміни одних одиниць вимірювання величин іншими;вчити дітей розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного;розвивати аналітико-синтетичні вміння, обчислювальні навички;виховувати наполегливість, відповідальність за виконану роботу.
Очікувані результати. Предметні:
-формування вмінь висловлювати час в різних одиницях, порівнювати тривалість проміжків часу; орієнтуватися по шкалі часу;
-формування умінь визначати початок, кінець, тривалість подій;
- формування умінь виконувати арифметичні дії з одиницями часу.
Метапредметні:
• Пізнавальні: вміти орієнтуватися в своїй системі знань, відрізняти нове від вже відомого; здобувати нові знання, знаходити відповіді на запитання, використовуючи навчальну літературу, свій життєвий досвід і інформацію, отриману на уроці; вміти порівнювати, встановлювати аналогії;
• Регулятивні:
• Комунікативні: враховувати різні думки, уміння повно і точно висловлювати свої думки.
Обладнання: презентація, мультимедіа - проектор,малюнок наплічника(рюкзака),картки математичні для групових робіт,мелодія для релаксаційної паузи, макети годинників,підручники М.В.Богданович
Тип уроку: урок-телестудія. Кожна телепрограма супроводжується музикою.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ.
Вчитель : Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемося обличчям до гостей
І лагідно їм скажемо «Добрий день!»
- А тепер поверніться і подаруйте посмішку своєму товаришеві. Щоб урок наш був гарним,цікавим і змістовним, якими ви повинні бути на уроці? (активними, уважними, розумними…)
Учні хором повторюють слова – налаштування на урок ( на слайді)
Чарівні слова на сьогоднішній день:
Я школяр, я особистість творча,
я думаю, замислююсь, аналізую, висловлюю свої думки, я хочу знати …
2. Перевірка домашнього завдання
Вчитель : Наступна студія телепередачі – «Стосується кожного» ( на слайді )
Робота в парах. Взаємоперевірка домашнього завдання.
3. Мотиваційний момент.
- Наступна студія нашого телебачення називається «Світ на виворіт» ( на слайді )
- Відгадайте загадку.
Справно йде, хоч ніг немає,
Цоки - цок, усім співає.
І секунди, і хвилини нам рахує він щоднини. (Годинник)
- Що показує годинник?
- Для чого в житті він потрібний?
Хвилинка-цікавинка про види годинників. ( на слайді )
- Сьогодні на урок до нас завітали Котик – Розумник та Дівчинка – Чомучка. Послухайте їх цікаву розповідь. (Відео з сайту Нова школа)
- Діти,як ви гадаєте,як же наші пращури визначали час без годинників? (Версії учнів)
- Вони визначали час за допомогою сонця,пташок,квітів…
- Перший раз півень співає о першій годині ночі. Другий раз-о другій годині. А втретє він дає сигнал о п’ятій годині ранку. О шостій годині починають цвірінькати горобчики.
4. Повідомлення теми уроку. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу.
- Послухайте уважно тему нашого уроку. (Відео з сайту Нова школа) ( на слайді )
Повторити тему і задачі уроку .
1 учениця:
Одиниці вимірювання часу пов'язані з рухом нашої планети навколо Сонця, рухом Місяця навколо Землі, обертанням Землі навколо власної осі. Земля робить повний оберт навколо Сонця приблизно за 365 діб і 6 год. Це - один рік.
Для зручності лічби з давніх часів прийнято, що три роки налічують по 365 днів, а четвертий - високосний -366 днів
2 учениця:
Проміжок часу в 100 років має назву століття. Рік поділяють на 12 проміжків - місяців. За час,коли Земля обертається навколо Сонця-1 раз,Місяць обертається навколо Землі 12 разів. Тому рік-це 12 місяців.
Проміжок часу обертання Землі навколо своєї осі -доба. Доба поділяється на 24 рівні частини - години.1 год - це 1/24 доби.
Година поділяється на 60 рівних частин - хвилин, а хвилина - на 60 секунд. 1 с – це 1/60 хвилини. 5. Робота над матеріалом уроку. Студія «Знайти крайнього» ( на слайді )
Каліграфічна хвилинка . Методика взаємних запитань.
Учні повинні задати один одному по 1 запитанню на вивчену тему, а відповідь каліграфічно записати. (Наприклад, скільки годин у 1 добі?,скільки буде у хвилинах 1/4 год ?, знайди половину доби)
6. Релаксаційна пауза відпочинку (кольоротерапія). Музика релаксійна
- Зараз хвилинка відпочинку. Я запрошую всіх сісти зручніше, заплющити очі.
( Звучить релаксаційна мелодія, під яку учні «малюють» в уяві кольорові картини.)
- Уявіть небесну блакить…
- Блакитне небо: безмежне, чисте, ясне…
- Безкрайній небесний простір…
- Бездонний небесний синій океан…
- Земля прокидається від зимового сну. В зелені шати одягає землю весна… Зелені безмежні поля…
- Зелені безкрайні ліси…
- Зелені садки, парки, вулиці…
- А зараз у ваших душах починають розцвітати червоні квіти. Спочатку вони були дуже маленькі, а зараз розкриваються і стають все більші. І ось ви – вже не ви, а чарівні яскраві червоні квіти, які випромінюють любов до близьких людей, до свого дому, країни, до всієї Землі. Лобов до тих, хто поруч з вами!
7. Закріплення знань. Одиниці вимірювання часу . ( на слайді )
У кожного учня на парті кольорова пам’ятка про одиниці вимірювання часу.
1 гр. -1завдання,
2 гр. – 2 завдання,
3 гр.-3 завдання
Нагадати , що це дії з іменованими числами. ( на слайді )
5 рок. = 2 хв =
3 доби = 1 доба 8 годин =
10 год = 2 роки 4 міс =
50 міс |
72 год |
28 міс |
60 міс. |
130 с |
23 год |
120 с |
32 год |
456міс |
48 год |
600 хв |
55хв |
- Як ви занаходили відповіді? Яким чином?
8. Самостійна робота в групках. Робота з підручником № 354 Гра «Так чи ні»
Завдання вимагає однозначної відповіді. Учні «ланцюжком» виконують завдання. (Діти отримують завдання на червоних роздаткових картках у вигляді телевізора червоного кольору – підвищує увагу, збуджує розумову діяльність.)
- 1,2,3 групи кажуть відповіді
- 4,5,6 групи кажуть-так чи ні
Вчитель.
– Діти! Як ви думаєте, скільки хвилин зайняла ця робота? (Діти називають різні проміжки часу.)
- Насправді ми працювали 2 хв. Нагадайте скільки це секунд?
- А так багато встигли зробити. І якщо ми й надалі будемо так продуктивно витрачати час, ми дуже добре засвоїмо математику.
Пам’ятка на дошці:
Пам’ятайте! Час потрібно берегти, бо згаяні марно хвилини повернути назад неможливо.
9. Творча робота над задачею №359 (на слайді)
Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу « Математика повсюди »
Учасниками є всі учні класу. Одні учні – «запрошені гості», інші - «глядачі»
Тема дискусії : « Розв’язання задачі № 359»
Правила ( на дошці) :
- Усі учасники говорять стисло і конкретно
- Надавати слово може тільки ведучий
- Ведучий має право зупинити того,хто перевершив ліміт часу
- Обов’язкова повага до інших учасників та до ведучого
- В студії є запрошені гості та глядачі.
- Отже, «запрошені» ( хтось один ) читають умову задачі, інший хтось запитання.
- Нагадайте складові задачі?
- Що таке в’яз?
- Які головні слова цієї задачі?
- Скільки було в’язів?
- За скільки місяців вони поглинають повітря?
Діти разом складають умову задачі,запитання,колективно її розв’язують.
3 в'язи - 6 міс. - 360 г 360 : 6=60 г - 3 в’язи за 1 місяць 60 : 3=20 г - 1 в’яз
1в’яз – 8 міс.- ? г 20 * 8=160 г
Ведучий по закінченню показує слайд з розв’язанням задачі. Учасники звіряють свій запис у зошиті.
10. Фізкультхвилинка
«Пильне око»
Один школяр спочатку запам’ятовує всіх присутніх,їх зовнішній вигляд,потім виходить із класу. Один з п’яти-шести учнів, що беруть участь у грі, щось міняє у своєму зовнішньому вигляді, наприклад, розстібає ґудзик, знімає годинника і т. ін. Потім до класу повертається відсутній школяр і намагається визначити, у чиїй зовнішності сталися зміни.
11. Закріплення нового матеріалу.
Гра «Хлопчики-дівчатка » № 357,356 ( на слайді)
На картках вчитель записує приклади так, щоб їх було видно всьому класу. Зворотній бік одних карток пофарбовано червоним кольором, інших — зеленим. Учитель бере одну з карток, показує приклад класу і перевертає зворотнім боком. Якщо картка червоного кольору, то відповідь хором називають дівчатка, якщо зеленого — хлопчики. Виграє той, хто менше зробить помилок.
12. Геометричний матеріал.
На індивідуальних картках у вигляді годинника.
- Проведіть відрізок від центра кола до цифри 9,а тепер до цифри 3.
- Хто нагадає мені,як називається відрізок,що з’єднує центр кола з будь-якою точкою (радіус)
- Як називається відрізок 9-3 ? (діаметр)
- Тепер з’єднайте цифри 9 та 3 з цифрою 6.
- Що ми отримали? ( трикутник)
- Дайте йому назву.
13. Рефлексія. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Рюкзак знань»
– Які із отриманих на уроці знань, умінь і навичок ви візьмете для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання?
Папірці складаються в уявний рюкзак, вибірково зачитуються відповіді. (Наприклад, я навчився користуватися настінним годинником; я знаю як можна по-різному назвати 1год-60 хв, 2 год-120 хв; у повсякденному житі мені конче необхідні знання про час, щоб орієнтуватися котра зараз година і коли мені потрібно йти на гуртки або в школу)
14. Домашнє завдання.
Вчитель :
- І остання студія на сьогоднішньому уроці – це студія передачі «Все буде добре» (на слайді)
- Знайти загадки, прислів’я про час, години, годинник.
- Обговоримо ці загадки на уроках з літературного читання.
Обов’язково попросити учнів,що відповідали на уроці,щоденники.