Українська мова, 8 клас
Тема: Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами Мета. Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння
знаходити узагальнюючі слова при них та правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з однорідними членами при узагальнюючих словах, поширювати речення узагальнюючими словами, будувати висловлювання з використанням цих слів.
Розвивати мислення та мовлення учнів, активізувати та поповнювати їх словниковий запас.
Виховувати любов до природи
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок Обладнання: лексичний та граматичний матеріал, ілюстрації (краєвиди України), мікрофон, квітка-схема,схеми речень з однорідними членами
Епіграф уроку:
А цій землі нічого не забракло,
Ні рік, ні моря, ні озер, ні трав.
Л. Костенко
І. Організаційна частина.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчання учнів.
Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон».
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Тип зв’язку між однорідними членами речення? (сполучниковий, безсполучниковий і змішаний)
- Закінчити речення: між однорідними членами речення бувають відношення...єднальні, протиставні, розділові.
Складання квітки (у групах)
«Ознаки однорідних членів речення.»
Речення на дошці. Вставити розділові знаки. Визначити однорідні члени речення.(Розділові знаки пропущено).
Лексична робота.
Дібрати синоніми.
Лелека - чорногуз, бузько, бусол, бусел, боцян, жабоїд, гайстер.
Спостереження
1.Аналіз тексту з елементами зіставлення нових знань з базовими на снові актуалізації.
Дошка. Речення. Синтаксичний розбір. Добір схем.
Течуть до нас здалека ріки: Дніпро і лагідна Десна. ∆: о і о, о і о
Жито, пшениця й овес - усе разом поспіло. о, о й О - ∆
Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок - можна було викосити косою в траві або впіймати. ∆, як-от: О,О,О.
Однорідні члени речення можуть супроводжуватися узагальнюючими словами.
Ці слова виражають загальні поняття чи є родовими стосовно тих понять, які названі однорідними членами.
Узагальнюючі слова можуть стояти перед однорідними членами речення або після них і завжди є тими ж членами речення, що й однорідні члени речення, які вони узагальнюють.
Опрацювання теоретичного матеріалу.
Інтонація Розділові знаки (схема)
Картки (робота в парах)
Списати речення, вставити розділові знаки.
На всьому просторі запорізьких степів водилася сила звірини й птахів. Тут були такі звірі вовки лисиці дикі кішки олені лані лосі дикі кабани ведмеді зайці бобри куниці. Птахи водилися такі лебеді гуси качки дрохви стрепети лелеки журавлі тетеруки куріпки жайворонки. Білуга севрюга стерлядь соми корони судаки окуні щуки карасі ця риба кишіла в річках озерах та лиманах козацьких вольностей. У степах водилися комахи як-от бджоли цвіркуни мурахи таргани павуки. З плазунів відомі гадюки вужі жовтобрюхи тощо.
(За книгою Д. Яворницького «Історія запорозьких козаків» )
Творче моделювання і конструювання.
Робота в групах. (Картки зі схемами речень, вони є на форзаці підручника).
Користуючись ілюстраціями, скласти речення з однорідними членами речення та узагальнюючими словами при них. Використати схеми речень.
Наприклад.
У степах українських ростуть лікарські трави: чебрець, Петрів батіг, звіробій.
В Україні є такі прекрасні озера: Світязь, Синевір, Ялпуг.
Дніпро, Десна, Південний Буг - ці ріки є найбільшими в Україні.
Птахи, як-от: куріпка, дрохва, фазан - водяться в українських степах.
Синиці, снігурі, горобці - ці птахи залишаються у нас зимувати.
Перевірка завдань.
Оцінка роботи класу вчителем.
Оцінка учнями своєї роботи на уроці, набутих знань.
Скласти 4 речення з узагальнюючими словами і однорідними членами речення за
схемами.