Контрольна робота за темою "Головні й другорядні члени речення. Тире між підметом і присудком"

Про матеріал
Контрольна робота містить завдання з теми "Головні члени речення. Тире між підметом і присудком". Складається з 2 варіантів. Завдання 1-4 побудовані у формі тестів. Завдання 5-7 на встановлення відповідностей. Завдання 8 містять ряд речень, у яких необхідно підкреслити граматичну основу. Завдання 9 передбачає складання речень з певнимии завданнями.
Перегляд файлу

Головні члени речення. Тире між підметом і присудком

Варіант 1

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.(0,5б.)

А) Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих?

Б) Темна ніч сповила спорожніле місто (В. Мірошніченко).

В) Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі

Г) Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода.

2. Позначити рядок, у якому записано речення зі складеним дієслівним присудком. (0,5б.)

А) Стежка вузенька.

Б) Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі.

В) Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим.

Г) Наша історія – це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем.

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком. (0,5 б.)

А) Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен.

Б) Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві.

В) Уже стояла пополудня пора.

Г) По синіх водах небес плив місяць.

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживають. (0,5 б.)

А) Мова кожного народу явище давнє.

Б) Доля української мови сумна й героїчна водночас.

В) Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу.

Г) Мова основа культури, нації, найбільший її скарб.

Д) Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства.

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів (2 б.)

А) Увійшло двоє.

Б) Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди.

В) Багато грабіжників зазіхало на багатство. і могутність Києва.

Г) У Херсонесі вчені відкрили частину підводного античного міста

Д) Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пилкою чи сокирою.

Е) Чумацький Шлях – вірний орієнтир наших пращурів.

1.Іменник

2. Займенник

3. Числівник

4. Сполучення числівника з іменником.

5. Власна назва

6. Дієприкметник у  значенні іменника.

6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, що вжиті у цих реченнях (2 б.)

А) У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави.

Б) Чебреці не хвилюються від вітру  і не сохнуть від сонця .

В) Великдень – день особливий.

Г) Без застосування одиниць виміру  часу  люди не змогли  б існувати.

Д) Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ.

Е) У Михайлівці живуть люди стримані.

1. Простий присудок

2. Складений дієслівний присудок.

3. Складений іменний присудок.

4. Простий іменний.

7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих  реченнях (2 б.)

А) Ще сорок років тому неодмінним атрибутом              1 Іменник у формі називного відмінка.

українського сільського весілля була скриня                   2 Іменник у формі орудного відмінка.

                                                                                         3 Прикметник у формі називного відмінка.

Б) У багатьох місцевостях відомий був весільний      4  Прикметник у формі орудного відмінка.

 обряд  «пересуви» і « викупу» скрині.

В) Хліб завше був трудним.

Г) Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк.

Д) Михайлівські вулиці сірі, піщані.

Е) Київ – колиска нашої свободи  і державності.

8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).(2 б.)

Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов’янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії. Друкування Біблії – це була знаменна подія в усьому слов’янському світі, це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх прикрас.

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому – присудок був виражений фразеологізмом.(2 б.)

 

 

 

 

 

 

 

Головні члени речення. Тире між підметом і присудком

Варіант 2

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника. (0,5 б.)

А) Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський).         

Б) Більшість людей пише листи майже автоматично(Є. Чак).  

В) Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький).

Г) З приємністю згадується дитинство(В. Скуратівський).

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком. (0,5б.)

А) Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна(В. Дрозд).

Б) Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни(Ю. Збанацький).

В) За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький).

Г) Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубань).

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком. (0,5 б.) 

А) Я сидів на ганку з важкою душею… (О. Кониський).

Б) Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович).

В) За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик).

Г) За горами почався болотистий ліс (В. Рубан).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживають тире. (0,5 б.)

А) Життя це пізнання світу (П. Загребельний).

Б) Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний(І.Франко).

В) Добре слово безцінна сила (Є. Чак).

Г) Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю Мушкетик).

Д) Конвалія отруйна (М. Приходько).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. (2 б.)

А) Одного разу Олеся з Михаликом лагодилися           1  Займенник.

     у ліс по ягоди (Б. Грінченко).                                      2  Сполучення двох іменників.

Б) Ніщо так легко не зводить, зближаючи і                    3  Сполучення числівника з іменником.

     єднаючи нас, як дорога (Б. Харчук).                           4  Прикметник у значенні іменника.

В) Сильний уміє захищати, уміє любити.

Г) Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей(Т.Бордуляк).                                

Д) Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок сході, глянув на небо, підвівся (Ю. Мушкетик).           

Е) Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих.

6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, що вжиті у цих реченнях (2 б.)

А) Почувся шерхіт босих хлоп’ячих ніг (В. Дрозд).                      1  Простий присудок.

Б) День був літній, спекотний(М. Красуцький).                             2  Складений дієслівний присудок.

В) Ліс зробився страшенно густий (Б. Грінченко).                          3  Складений іменний присудок.

Г) Орда хотіла накрити чорними крилами Україну  (Б. Харчук).

Д) На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека (В. Дрозд).

Е) Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе  (Б. Антоненко-Давидович).

7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях (2 б.)

А) Моє дитинство не було безжурним (Р. Іваничук).             1  Іменник у формі називного відмінка

Б) Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом               2  Іменник у формі знахідного відмінка.

     мудрості на українській землі (В. Шевчук).                       3  Іменник  у формі орудного відмінка.

В) Осінь того року випала дощова (Гр.Тютюнник).              4  Прикметник у формі називного відмінка.

Г) Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало               5  Прикметник у формі орудного відмінка.

 вагому суспільну функцію повсякденного життя         

 серед людей  (В. Скуратівський).                               

Д)  Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості (М. Приходько).

Е) 20 – 50-ті роки XX століття – це епоха нечуваного  в нових часах геноциду.

8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення ( підмети і присудки). (2 б.)

Кожна нація, кожен народ, кожна соціальна група має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. Звичаї народу охоплюють усі ділянки громадського, родинного і суспільного життя. Вони — неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах. Звичаї, а також мова — це ті найменші елементи, що об'єднують окремих людей в один народ, в одну націю. Звичаї, як і мова, виробилися протягом усього довгого життя і розвитку кожного народу (За О. Воропаєм).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений складною власною назвою, у другому – присудок був виражений фразеологізмом (2 б.).

 

docx
Додано
25 листопада 2023
Переглядів
821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку