Дана розробка формулює поняття «генна інженерія», «клітинна інженерія», ознайомлює з основами генної та клітинної інженерії, їх основними напрямками та особливостями; розкриває значення генної та клітинної інженерії для людства; формує уявлення про практичне застосування біологічних знань.
Тема: Генна та клітинна інженерія.
Мета: сформувати поняття «генна інженерія», «клітинна інженерія», ознайомити з основами генної та клітинної інженерії, їх основними напрямками та особливостями; розкрити значення генної та клітинної інженерії для людства; формувати уявлення про практичне застосування біологічних знань; розвивати критичне мислення; виховувати вміння сприймати точки зору на питання, відмінні від власної.
Обладнання: фотографії продуктів (речовин), які виготовляють за допомогою генної інженерії, фотографії генетично модифікованих організмів.
Терміни та поняття: генна інженерія, клітинна інженерія, плазміди, ГМО, клон.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, підприємницька, історична, науково-природнича.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування позитивного настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Біологічний диктант» (Самостійна робота)
1. Наука, що вивчає методи створення нових сортів, порід тварин та штамів – це … (селекція)
2. Штам – це … (культура м/о)
3. Форми штучного добору - … (масова та індивідуальна)
4. Гібридизація буває … (міжвидова та внутрішньовидова)
5. Тип схрещування, який використовують для отримання чистих ліній - … (інбридинг)
6. Тип схрещування для якого властивий гетерозис … (аутбридинг)
7. Вчений, що визначив основні центри походження культурних рослин … (М. І. Вавилов)
8. Наука, що використовує біологічні об’єкти у виробництві - … (біотехнологія)
9. Об’єктами біотехнології можуть бути … (молекули, віруси, одноклітинні та багатоклітинні організми)
10. Біотехнологи використовують такі методи … (культивування біологічних об’єктів, вирощування клітин і тканин, генна і клітинна інженерія)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Генетична (генна) інженерія, її методи (Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Генетична інженерія – сукупність прийомів, методів і технологій одержання рекомбінантних РНК і ДНК, виділення генів з організму, здійснення маніпуляцій з генами та введення їх до інших організмів.
Методи генної інженерії:
Клітина з геном іРНК ДНК видалення іРНК вбудування в ДНК плазміди.
Або
Розділення ДНК на фрагменти сполучення фрагментів з векторною ДНК переміщення в клітину від’єднання від вектора приєднання до ДНК хазяїна.
2. Значення генетичної інженерії (Розповідь вчителя з елементами бесіди):
«ГМО: за і проти» (Повідомлення учнів)
3. Клітинна інженерія (Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Клітинна інженерія – галузь біотехнології, у якій застосовують методи виділення клітин з організму, перенесення їх на штучні поживні середовища, де ці клітини продовжують жити й розмножуватися.
Напрям клітинної інженерії – клонування.
Клон – сукупність клітин або особину, яка утворилася від спільного пращура нестатевим шляхом.
Цікаво знати!
5 липня у 1996 році у Шотландії, на світ з'явилася перша клонована тварина у світі, ссавець. Преса дізналася про потужний прорив у генетиці лише через сім місяців після народження вівці.
Як виявилося, Доллі стала однією із численних спроб вчених клонувати живий організм. У процесі створення Доллі в 277 яйцеклітин було підселено ядра із нестатевих клітин, після чого було утворено 29 ембріонів, із яких вижила лише Доллі. Своєю появою вона завдячує технології пересадки ядер соматичних клітин. Тобто Доллі стала результатом пересадки ядра соматичної клітини в цитоплазму яйцеклітини. Вівця Доллі була генетичною копією вівці-донора клітини.
Клонована вівця прожила всього шість років, хоча середній вік цього виду тварин - 10-12 років. Доллі померла 14 лютого 2003 року від прогресуючого захворювання легень, яке було спричинено ретровірусом. Такі захворювання частіше за все проявляються лише у старих овець. За своє життя Доллі встигла народити шість ягнят та стати улюбленицею багатьох вчених і людей.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальна бесіда:
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити параграфи 52-53.
Підготуватися до уроку-конференції.