Олександр Довженко «Ніч перед боєм»

Про матеріал
Образи Діда Платона і Савки – представників українського трудового народу. Визначити роль образів - персонажів у розкритті ідейного змісту твору та авторської позиції, самостійно робити висновки з почутого й прочитаного, схарактеризувати головних героїв твору.
Перегляд файлу

КЗ «Христофорівська гімназія»                                                        Лозуватської сільської ради

 

 

 

 

Олександр Довженко

«Ніч перед боєм». Образи Діда Платона і Савки – представників українського трудового народу

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

Вчитель – Валецька                                      Сніжана Олександрівна

 

 

 

 

смт Христофорівка

 

Тема: Олександр Довженко  «Ніч перед боєм». Образи Діда Платона і Савки – представників українського трудового народу.

 

Мета: визначити роль образів-персонажів у розкритті ідейного змісту твору та авторської позиції, самостійно робити висновки з почутого й прочитаного, охарактеризувати головних героїв твору;

 розвивати вміння учнів сприймати й осмислювати художній твір, логічне мислення, зв’язне мовлення, сприяти  розвитку творчих здібностей учнів;

 виховувати почуття патріотизму,  сприяти формуванню національної свідомості, вихованню почуття гордості за свій народ.

 

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: портрет автора, опорні схеми з теорії літератури; презентація творчості  О.Довженка

 

Міжпредметні зв’язки: художня культура, історія України

 

                                                            Є речі й гірше війни:  боягузтво гірше, зрадництво гірше, егоїзм гірше…

 

Ернест Хемінгуей

 

Структура уроку

  1. Повідомлення теми, мети,завдань уроку (мотивація навчальної діяльності)

 

                                                      Цілі уроку

знати:

  • біографію О.Довженка;
  • зміст оповідання «Ніч перед боєм»;
  • теоретичні поняття.

 

вміти:

*   аналізувати оповідання;

*  давати власну оцінку вчинкам героїв;

*  висловлювати особисте ставлення до прочитаного.

 

 

  1. Декламування епіграфа.

 

  1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про доброту, самовідданість, милосердя – провідні мотиви творчості видатного українського письменника О.Довженка. Він завжди передавав на папері те, чим повнилося серце, що його хвилювало.

 

Відтворення і корекція опорних знань

 

1.Вправа «Асоціативний кущ»

 

Олександр Довженко

 

 

 

кінорежисер   письменник   публіцист   художник

 

Великий син свого народу, який усе життя присвятив їй –своїй Україні

 

Поетична хвилинка

(Повторити поезію В.Сосюри «Любіть Україну!». Виразне читання напам»ять.)

2. Виступ експерта-мистецького критика про історію написання оповідання «Ніч перед боєм».

                 Важким випробуванням для Олександра Довженка, як і для всіх українців,

                   став період Великої Вітчизняної війни .

Олександр Довженко у своїх статтях, оповіданнях, листівках, нарисах вражав  умінням зворушити серця воїнів та людей, які працювали задля перемоги в тилу. Чимало страшних воєнних картин лягло в основу творів письменника: «Україна в огні», «Мати», «Повість полум’яних літ», «Я бачу перемогу». Зокрема, на основі реальних подій написане й оповідання «Ніч перед боєм», головні герої якого – дід Платон Півторак та дід Савка – ціною власного життя топлять у Десні човен із ворогами. Оповідання  з’явилося в серпні 1942 року в газеті «Червона зірка» і було опубліковано вісімнадцять разів дванадцятьома мовами.

  1.  

? Проблема                У чому ж секрет популярності оповідання?

  1.  

Творче завдання в малих групах.

(Учні складають сенкан за схемою-опорою)

 

Війна

Страхітлива, безжалісна.

Нищить, руйнує, вбиває.

Загроза для всього людства.

Смерть.

 

 

  1. Робота з підручником.

 Розташуйте в хронологічному порядку події :

 

1. Діди втопили німців. 2. Іван запитує в Петра про його «внутрішній секрет».

3. Солдати  відступали. 4. Діди казали, що краще смерть, а ніж утеча від ворога.

 

  1. Учні складають інтерактивну технологію «Кубування» (за змістом оповідання)   

 

Алгоритм роботи:

  1. Хто головний герой оповідання?
  2. Який він?
  3. Асоціації.
  4. Його прагнення.
  5. Чого можна навчитися?

Відповіді:

  1. Петро Колодуб.
  2. Відважний, щирий,  мужній…
  3. Воїн, патріот, переможець, …
  4. Бажання перемоги на полі бою,  турбота про молодих бійців.
  5. Вчитися бути патріотом рідної землі, не розчаровуватися у житті, бути сильним.

 

5.Робота з підручником (історичні координати)

 

Історична довідка про початок війни

? Проблема                 Чому початок війни був невдалим для Радянського Союзу?

 

 

  1. Складання сенкану за схемою-опорою.

 

Дід Платон

Сміливий,вольовий.

Працює, допомагає, ненавидить.

Не цінує власного життя.

Перевізник

 

  1. Самостійна робота (диференційована).

 

I-II рівень

Сформулюйте основні сюжетні лінії твору.

-Зустріч перед боєм.

-  Відступ радянських солдат.

 -  Переправа через Десну.

-  Самопожертва дідів-перевізників.

-  Розповідь Івана Дробута.

III-IVрівень

Складіть схему-опору.

Кіноповість – жанр, що поєднує в собі риси кіносценарію та повісті.

 

  1. Повторення і аналіз фактів

 

  1. Прес-метод (постановка проблемного запитання уроку).

У чому виявилася ідея самопожертви у творі О.Довженка «Ніч перед боєм»?

I етап –  я вважаю, що діди-перевізники пожертвували своїм життям за для інших.

II етап – тому, щовони  були справжніми патріотами рідної землі.

III етап – наприклад вони постійно повчали солдат не боятися смерті.

IV етап – отже, таким чином ціною власного життя вони допомогли радянським воїнам.

IV.    Узагальнення і систематизація понять

  1.     Гра «Незакінчене речення» .
    1. «Ніч перед боєм» - це розповідь… про воїнів – визволителів.
    2. Тема  твору– це зображення… захисту рідної землі та героїзм людей у боротьбі з ворогом.

3.За жанром – це… оповідання.

4.Оповідь у творі веде… Герой Радянського Союзу Петро Колодуб.

5.Дід Платон і Савка були… відважними перевізниками.

6. Головний заклик оповідання  … «Ні кроку назад!»

 

  1. Вирішення проблеми.

-  У чому актуальність цього твору?Чи можна провести аналогії між минулим і сучасністю?

(Звучить  пісня В.Вакарчука «Не твоя війна»)

 

  1. Засвоєння ведучих ідей і основних теорій
  1. Рефлексія навчальної діяльності.

-  Що вам допоміг з'ясувати сьогоднішній урок?

-  Що з уроку ви взяли для себе?

-  Виразіть свій настрій одним словом (іменником, прикметником).

 

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці

Заключне слово вчителя

 Шановні діти! Завжди слід пам»ятати про страшну війну, яка принесла горе майже в кожну домівку, саме ви  не повинні забувати тих, хто захищав нашу Батьківщину від фашистської навали. Берегти спогади про тих, хто недолюбив, у кого так і не здійснилися мрії, хто поліг у боях, визволяючи міста і села України, хто свідомо зробив крок на зустріч зі смертю, аби ви жили у мирній Україні.

 

VI. Домашнє завдання  

o       Підготувати характеристику одного з героїв твору.

o       Повторити поезію В.Сосюри «Васильки», «Осінь».

 

Творче завдання ( написати листа до воїна АТО).

 

docx
Додано
8 грудня 2023
Переглядів
1271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку