Олександр Сергійович Пушкін «Пісня про віщого Олега». Поетизація давньоруської старовини. Літописне джерело «Пісні…»

Про матеріал
• навчальна: ознайомити учнів зі змістом твору О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»; показати його зв’язок із літописним джерелом; розкрити прийоми, за допомогою яких поетові вдалося відтворити історичний колорит Давньої Русі; показати причини зацікавленості О. С. Пушкіна історією та відбиття цієї зацікавленості у творі; • розвивальна: удосконалювати навички усного мовлення й виразного читання учнів; формувати вміння встановлювати асоціативні зв’язки між творами різних видів мистецтва; • виховна: стимулювати інтерес учнів до вивчення предмета, до читання взагалі; формувати й розвивати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці, культуру зв’язного мовлення, культуру роботи в малих групах (парах).
Перегляд файлу

Урок

Тема. ПЧ. Олександр Сергійович Пушкін «Пісня про віщого Олега». Поетизація давньоруської старовини. Літописне джерело «Пісні…»

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів зі змістом твору О. С. Пушкіна «Пісня про віщого Олега»; показати його зв’язок із літописним джерелом; розкрити прийоми, за допомогою яких поетові вдалося відтворити історичний колорит Давньої Русі; показати причини зацікавленості О. С. Пушкіна історією та відбиття цієї зацікавленості у творі;
  • розвивальна: удосконалювати навички усного мовлення й виразного читання учнів; формувати вміння встановлювати асоціативні зв’язки між творами різних видів мистецтва;
  • виховна: стимулювати інтерес учнів до вивчення предмета, до читання взагалі; формувати й розвивати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці, культуру зв’язного мовлення, культуру роботи в малих групах (парах).

Обладнання: портрет О. С. Пушкіна; репродукція картини В. М. Васнецова «Нестор-літописець» (ескізний варіант для розпису Володимирського собору в К иєві); роздавальний матеріал (кросворд; 1 на парту); ТЗН.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Слово вчителя

— Ми знову звертаємося до віщих слів О. С. Пушкіна: «Повага до минулого — ось риса, що відрізняє освіченість від дикості». Але, напевно, не тільки це сприяло зверненню видатного російського поета до давньоруської старовини. Можливо, Пушкін намагався знайти в минулому відповіді на запитання, що мучили його в сьогоденні. Під час роботи над «Піснею про віщого Олега» ми намагатимемося поставити правильні запитання й отримати правильні відповіді на них.

III. Перевірка домашнього завдання.

Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

1. Прийом «Ланцюжок» (за груповим домашнім завданням)

Повідомлення про життєвий та творчий шлях О. С. Пушкіна

(Методична порада. Учитель спрямовує повідомлення підготовлених учнів так, щоби деякі тези залишилися незавершеними, а потім звертається до решти дітей із проханням закінчити висловлювання, спираючись на вивчене у попередніх класах: у такий спосіб актуалізуючи знання, здобуті учнями впродовж навчання у 5–6-му класах.)

2. Бесіда

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Робота над темою уроку

1. Повідомлення про «Повість врем’яних літ»

(«Повість минулих літ»; за індивідуальним домашнім завданням)

  • Слухаючи повідомлення однокласника, уявіть зовнішність автора «Повісті врем’яних літ» («Повісті минулих літ»), обстановку, що могла його оточувати.

2. Сприйняття творів мистецтва

(Методична порада. Учитель звертає увагу учнів на репродукцію картини В. М. Васнецова «Нестор-літописець».)

3. Постановка та розв’язання проблемного питання

У ч и т е л ь (зачитує фрагмент з «Повісті врем’яних літ» про смерть князя Олега). Ця літописна історія стала підґрунтям твору О. С. Пушкіна, із яким ви познайомилися вдома.

(Методична порада. Учитель записує на дошці усі варіанти і пропозиції учнів із доказами за і проти.)

Вірш

Билина

Балада

Ритм, рима

Подія, що мала місце насправді, наявність сюжету, що складається з певних частин: зачину, основної частини, кінцівки

Не просто розповідь про події: присутня авторська оцінка героїв, провідну роль в основній частині відіграє діалог

 

Висновок. «Пісня про віщого Олега» О. С. Пішкіна належить до жанру балади.

4. Робота учнів над виразним читанням твору за фрагментами (по черзі)

(Методична порада. Учитель визначає межі фрагментів твору залежно від декламаторських здібностей учнів.)

VI. Закріплення набутих знань, умінь і навичок

1. Лексична робота (за загальним домашнім завданням)

2. Розв’язання кросворда (робота в парах)

(Методична порада. Учні розв’язують кросворд у парах (разом із сусідом по парті) без допомоги вчителя. Правильність розв’язання перевірятиметься на наступному уроці. У класі із загальним високим рівнем навчальних досягнень після розв’язання кросворда можна приділити час поясненню лексичних або фонетичних особливостей застарілих слів могущий, брег та ін.)

Запитання

По горизонталі

1. Язичницький жрець, віщун.

2. Російський лоб як україномовне слово.

3. Язичницький жрець і віщун, сучасне: чарівник.

4. Берег (застаріле).

5. Земляний насип над могилою у давнину.

6. Причина смерті князя.

7. Поминальний бенкет у давніх слов’ян.

8. Обладунки князя.

9. Кочовий тюркський народ, військові супротивники Давньої Русі.

10. Ємність для вина у давнину.

По вертикалі

1. Ім’я головного героя «Пісні…».

2. Хлопчик-підліток.

3. Титул владики Київської Русі.

4. У тексті: доля.

5. Сокира з невеликим лезом на довгому руків’ї.

6. Військовий загін князя.

7. Пристосування для метання каменів.

8. Такий, який передбачає майбутнє, пророчий.

9. Язичницький бог слов’ян, покровитель воїнів, зброї, воєн.

10. Стародавня слов’янська назва Константинополя.

Відповіді

По горизонталі. 1. Волхв. 2. Чоло. 3. Кудесник. 4. Брег. 5. Курган. 6. Змія. 7. Тризна. 8. Броня. 9. Хазари. 10. Ковш. По вертикалі. 1. Олег. 2. Отрок. 3. Князь. 4. Жереб. 5. Секира. 6. Дружина. 7. Праща. 8. Віщий. 9. Перун. 10. Царгород.

VII. Підбиття підсумків уроку

Завершальне слово вчителя

— Сьогодні, спираючись на вже відомі нам відомості про баладу як про жанр літератури, ми визначили жанр твору й довели свою думку, а також визначили прийоми, які використав поет для відтворення історичного колориту.

VIII. Домашнє завдання

З’ясувати за словником значення слова віщий. Відповісти на запитання: «Кого з героїв і чому супроводжує в тексті слово віщий?».

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
10 серпня 2019
Переглядів
1020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку