розширити знання учнів про словники, походження слів; збагачувати мовлення новими словами; розвивати пам'ять, дослідницькі вміння, навички правильного свідомого читання; виховувати прагнення до нових знань та любов до рідної мови.
Олександра Савченко «Привчайтеся працювати зі словниками».
Д.Білоус «Дивне розмаїття»
Мета: розширити знання учнів про словники, походження слів; збагачувати мовлення новими словами; розвивати пам’ять, дослідницькі вміння, навички правильного свідомого читання; виховувати прагнення до нових знань та любов до рідної мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
1.Робота над чистомовкою
2. Робота над скоромовкою
III. Перевірка домашнього завдання
1.Гра «Хто краще?»
Конкурс на кращу придуману розповідь про зустріч короткого і довгого слів.
IV. Мотивація навчальної діяльності
— На сьогоднішньому уроці мова піде про наших вірних друзів та добрих помічників. А кого можна назвати помічником? Як ви розумієте значення цього слова? Яку роль відіграють у нашому житті книги? Які вислови про них ви знаєте?
— Дійсно, книга — надійний друг та помічник. Багато поколінь люди сприймають книгу як безцінний дар, створений розумом людини тисячоліття тому. Ви більше знайомі з художньою літературою, але настав час увійти в світ наукової книги. Сьогодні мова піде про словники. Яку допомогу надають словники? Вони надають нові свідчення з різних галузей науки, техніки, мистецтва та літератури, розвивають культуру мовлення, прилучають до культури народу. Словники надають багато інформації тим, хто постійно ними користується, читає їх. Відомий французький письменник А. Франс писав: «Словник —це весь усесвіт в алфавітному порядку».
— Наша мова постійно оновлюється і розвивається. Одні слова застарівають, відходять у минуле разом із предметами, що вийшли з ужитку, а інші, навпаки, з’являються або набувають нового значення, разом із розвитком науки і новими відкриттями.
— Послухайте, як пише про це Дмитро Білоус.
— Я читала,— повідає Люда
Стишеній цікавій дітворі,—
Що слова так само, як і люди,
Молоді бувають і старі.
Кожен з нас неологізми знає:
Це нові слова. Вони кругом.
А в старих їх словниках немає,
Мотобол, фломастер, космодром.
А якісь слова обов’язково
Тільки змінює життя живе.
То й буває, що відоме слово,
Але значення його — нове.
В нашім побуті така новинка,
Для старих людей звучить невлад:
Каблуки — шпильки, вид меблів — стінка,
А портфель квадратний — дипломат.
І якби моя бабуся встали,
Здивувались теж би, що двірник —
Не людина, як вони вважали,
А на склі машини очисник!
Фізкультхвилинка
Учні плескали в долоньки.
Всі синочки ми і доньки.
Ніжками затупотіли,
Потім весело присіли.
Віяв вітер тут і там.
Ти в гурті тепер не сам.
Ми за руки всі взялися,
Піднялись і потяглися.
Спину добре всі прогнули
І про втому геть забули.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
— Словник — це зібрання слів, розміщених переважно в алфавітному порядку, з поясненням, тлумаченням чи перекладом на іншу мову. Саме слово словник з’явилося у нашій мові в кінці ХVІІІ століття. Науку про словники називають лексикографією.
— Словники допомагають нам не тільки правильно писати слова, дізнаватися про їхнє значення, пояснювати походження слів, а й розширюють кругозір, дають різноманітну інформацію з різних галузей науки, техніки, мистецтва, розвивають культуру мовлення. Тому їх справедливо називають ще мовними скарбницями. Зі словниками постійно працюють учені, письменники, журналісти, вчителі, студенти, школярі.
2. Робота за таблицею «Словники»
— Словники бувають різних видів і виконують різні функції. Роздивіться таблицю, запам’ятайте, якібувають види словників.
3. Опрацювання тексту Олександри Савченко «Привчайтеся працювати
зі словниками» (с. 25–26)
1) Робота над заголовком.
— Прочитайте назву тексту.
— До чого вона закликає?
— Яким за метою висловлювання є це речення?
— Як би, на вашу думку, воно звучало, коли б було розповідним, питальним?
2) Виразне читання тексту вчителем.
— Який текст ви прослухали? (Науково-популярний)
3) Повторне читання тексту учнями «ланцюжком».
— Про які словники йдеться в тексті?
4) Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
— Що таке словник? Що означає слово прапор?
— Як розкривається значення слів у тематичному словнику?
— Про що розповідає етимологічний словник?
— Що являло собою знамено у давні часи?
Опрацювання вірша Дмитра Білоуса «Дивне розмаїття» (с. 26)
1. Первинне читання вчителем
— Чому вірш називається «Дивне розмаїття»?
2. Повторне читання вірша учнями
— Скільки, на думку автора, існує мов?
— Що сталося б, якби зникла хоч одна?
— А чи знаєте ви, що в світі існує така мова, народ якої давно зник? Це латинська мова. Зараз вона використовується лише в медичних рецептах. Але багато слів, добре нам відомих, мають латинські корені.
3. Робота над виразним читанням вірша
VІ. Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Які бувають словники?
— Запам’ятайте слова Максима Рильського.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
VІІ . Домашнє завдання
Виразно читати вірш (с. 26). Користуючись словниками, довідковою літературою, дібрати цікаві вирази зі словом ніс.