Тема уроку: Олесь Гончар. Новела-засторога «Залізний острів» з роману «Тронка»
Завдання до уроку^
1.Запишіть у зошити дату та тему уроку.
2.Перейдіть за посиланням та познайомтесь із текстом новели та перегляньте відеоурок
Відеоуроки https://www.youtube.com/watch?v=MWBas1Alpx4
https://www.youtube.com/watch?v=m1CFryCkKM4
Аудіо текст https://www.youtube.com/watch?v=tXV0-WJ7Xzo
3. У зошиті зробіть паспорт новели
Головне: у творі розповідається про подорож двох юних закоханих — Віталика й Тоні — до старого крейсера; оспівується почуття кохання. Автор застерігає, що людське життя часто опиняється під загрозою цивілізаційних процесів.
Рід літератури: епос.
Жанр : новела-засторога (з роману в новелах «Тронка»).
Тема: розповідь про романтичну подорож закоханих Тоні й Віталика на старий залізний крейсер, яка мало не закінчилася трагедією.
Ідея: оспівування першого юнацького кохання; уславлення людей, які здатні взяти на себе відповідальність за долю планети, які високодуховні, кмітливі, є носіями народної мудрості та снаги, які розуміють призначення людини на землі; заклик до збереження й захисту людського єства перед загрозою цивілізаційних процесів.
. Проблематика твору :
– війни і миру;
– творчої праці, без чого людське щастя немислиме;
– наступності й спадкоємності поколінь – одвічне питання батьків і дітей;
– науково-технічної революції й людини;
– обов’язку перед іншими людьми;
– сенсу людського життя.
Сюжет : Віталик і Тоня кохають одне одного. Через свою легковажність опиняються на військовому кораблі, який служить полігоном для нічних бомбардувань. Їхній човен відв’язався, і вони не можуть повернутися на берег. Однак дівчина і юнак не впадають у відчай, прагнуть знайти порятунок, не втрачають гідність.
Герої: радист Віталик та його кохана Тоня (вожата), Лукія Назарівна (Віталикова мати), Тонин батько, дядько Сухомлин.
Значення в літературі: твір є яскравим прикладом новели-застороги в українській літературі. Автор вводить багато образів (крейсер — трагічне минуле; птах — спокій).
Особливості: назва новели є символічною: залізний острів-корабель виступає мішенню для бомбардувань у мирний час.
4. Виконайте завдання у зошитах:
1. У якому році опубліковано роман «Тронка» і якою нагородою відзначений? (1)
2. Зі скількох новел складається роман «Тронка»? (0,5)
3. Поясніть символіку назви новели «Залізний острів». (1)
4. Які символи зустрічаються у новелі? (1)
5. Які позасюжетні елементи наявні у творі? (1)
6. Як по-тутешньому зветься один із мальовничих островів? (0,5)
7. Чий це опис: «… всякого вміє приструнчити, все ж малюки чомусь липнуть до неї найбільше, їм з нею весело»? (0,5)
8. Як дівчина скорочує шлях, щоб дійти до радгоспу від табору? (0,5)
9. Куди поспішала героїня новели? (0,5)
10. Як звати матір Віталика? (0,5)
11. На якому транспортному засобі закохані вирушили на відпочинок? (0,5)
12. Кого вони зустріли біля моря? (0,5)
13. Хто запропонував відвідати дредноут (судно, що бовваніє в затоці)? (0,5)
14. Який колір мається на увазі у словосполученні «серед густої сапфірної синяви»? (0,5)
15. «Тріщить під ногами серед іржі щось біле, блискуче». Що це? (0,5)
16. Залізний острів – Арарат серед моря – це … . (0,5)
17. Які порівняння вжито в кінці твору щодо персонажів? (1)
18. Яка ж головна думка новели? Чому це новела-засторога? (1)