Ольга Кобилянська. Автобіографізм “Impromtu phantasie” (“Фантазія – експромт”). Становлення особистості, цілеспрямованої й цілісної натури. Образ ліричної героїні. Новела “Valse melancolique” (“Меланхолійний вальс”). Образи нових жінок-інтелігенток: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної Ганнусі.
Цілі, яких ми повинні досягти: зрозуміти зміст творів О. Кобилянської; дослідити особливості композиції новел; вдосконалити вміння характеризувати образи; вміти логічно і коротко висловити свої думки, давати оцінку подіям і вчинкам героїв; поважати і розуміти творчих особистостей, їх витвори; розвивати вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації, аналізувати та систематизувати її.
Дайте відповідь на запитання про письменницю. За потреби доповніть конспекти. Чому О. Кобилянська не здобула повної освіти?Якою мовою написані перші твори авторки?Під впливом чого формувались світосприйняття і творчість юної письменниці?Схарактеризуйте тип нової жінки, який змальовувала О. Кобилянська в ранніх творах. Які феміністичні ідеї висувала О. Кобилянська в свої творах?Назвіть основні теми творчості письменниці. У яких жанрах працювала О. Кобилянська?
Бліц-завдання. Доповніть подані твердження, використовуючи інформацію, опрацьовану на попередньому уроці: О. Кобилянська вперше в українській літературі порушує тему …М. Старицький назвав Кобилянську …О. Кобилянську в літературі ще називають…Перші твори О. Кобилянська писала …О. Кобилянська не здобула ґрунтовної освіти, бо…У 1899р у Львові друкує в журналі “Зоря” повість “Людина”, яку присвятила…О. Кобилянська називає себе…У 1926-29 рр. у Харкові вийшло…Повість “Земля” письменниця присвятила…У 32 роки О. Кобилянська закохується в…О. Кобилянська померла….
Бесіда за змістом твору “Impromtu phantasie” 1. Якою постає перед нами головна героїня на початку? 2. Який вплив мали на дівчинку церковні закони, про що вони їй нагадували? 3. Прокоментуйте рядки: “ Вона бачила образи в тонах, відчувала образи в тонах, переживала в уяві з!явища, котрі творила сама: казкові, фантастичні, неможливі, і плакала зі смутку не виясненого ”. Що настільки схвилювало героїню? 4. Чому дівчинка підкралася до норовливого жеребця і намагалася його приборкати? 5. Як вплинув на героїню приїзд стройника фортеп`яна? Опишіть її переживання. 6. Що за почуття зародилися в її серці, про які вона навіть не здогадувалася? 7. Які настанови озвучив музикант? Чому назвав дівчину “будуча славо?” 8. Чому героїня плаче на самоті? 9. Якою постає героїня в дорослості?10. Чому авторка пише: “ Вона стала лише половиною тим, чим обіцювала стати дитиною”? 11. Визначте тему та ідею новели-роздуму.12. Схарактеризуйте композицію твору. Який прийом застосовує О. Кобилянська?
Словникова робота. Хто такий філістер? Філістер – зневажливе визначення людини з обмеженими поглядами, без духовних потреб, яка не цінує мистецтво. Як ви розумієте значення слова меланхолійний? Доберіть до нього синоніми Меланхолійний – схильний до меланхолії, тобто до важкого, похмурого, сумного настрою, туги; тужливий, замислений, засмучений.
Фронтальна бесіда. Хто є оповідачем у новелі?Чому, на вашу думку, саме Марті автор довіряє описати жертовне служіння мистецтву?Яке символічне значення має той факт, що дівчата називають одна одну: Жінка, Музика, Артистка?Ким мріяла стати Ганна?Чого прагнула Марта?Про що мріють дівчата?Які погляди були в дівчат на заміжжя?Чи можемо ми вважати Марту та Ганну типовими представницями тогочасного дівоцтва Буковини?Чому дівчата вирішили запросити ще одну дівчину на квартиру?Яке враження справила Софія на подруг?Ганна мріяла стати художницею, Марта – вчителькою, про що мріяла Софія?Чому Софіїні очі завжди випромінювали сум?Що спричинило смерть Софії?Символом чого є меланхолійний вальс?
План характеристики: Зовнішній вигляд. Соціальне і матеріальне становище. Своєрідність світосприйняття і світогляду, коло інтересів, схильностей і звичок. 3.1. Характер діяльності й основних життєвих поривань; 3.2. Вплив на навколишніх (основна сфера, види і типи дії).4. Область відчуттів. 4.1. Типи ставлення до навколишніх; 4.2. Особливості внутрішніх переживань.5. Авторське ставлення до персонажа.
Підсумок уроку Твори Ольги Кобилянської дають змогу відчути, що осягнення внутрішнього світу для неї – одне з важливих художніх завдань. Вона досить відверта у своїх текстах, не криється від свого читача з найпотаємнішими виявами свого “я”. Життєвим матеріалом для творів ставало переважно те, що наповнювало її душу
Завдання на самостійне опрацювання: Загальне: опрацювати матеріал підручника з теми уроку. Вивчити напам’ять уривок з новели “Меланхолійний вальс” від слів “коли виросла, була майже гарна” до “вона стала лише половиною тим, чим обіцювала стати дитиною”. Розподілити риси характеру героїнь на такі, які умовно можна назвати чоловічими і жіночими.
Законспектуйте статтю Ореста Мацюка “Кобилянська і Шопен: без імітації”, дайте відповіді на запитання: Яке значення в житті О. Кобилянської мала музика?Як це проявлялося у її творчості?Що спільного, крім назви, між музичним твором Шопена і літературним О. Кобилянської?Методична рекомендація: під час виконання завдання прослухайте твір Шопена “Меланхолійний вальс”