«ЧИ КОЖЕН ЗДАТЕН ВИНЕСТИ СВІЙ ХРЕСТ, ЩЕ ЗА ЖИТТЯ НЕ ЛІГШИ В ДОМОВИНУ…» (ЗА НОВЕЛОЮ В. СТЕФАНИКА «КАМІННИЙ ХРЕСТ»)Еміграція!.. Гонить їх голод з дому за світові води… Море сліз, ціле пекло муки!.. В. Стефаник. Мета уроку: ознайомити десятикласників зі світом болю й любові в новелі "Камінний хрест; розвивати мислення учнів, виробляти вміння самостійно аналізувати та робити висновки; розкрити, як засобами експресіонізму митець змалював найважливіші проблеми галицького селянства; виховувати співчуття, співпереживання до драматичних напружених життєвих ситуацій; формувати внутрішнє переконання в тому, що людина буває по-справжньому щаслива лише на рідній землі. Вчитель Шевчук В.І.
Номер слайду 2
Васи́ль Семе́нович Стефа́ник — український письменник, майстер експресіоністичної новели, громадський діяч, політик. Зберігся будинок Василя Стефаника — він стоїть на околиці села, на горі, а з його ганку відкривається чудовий краєвид. Якщо уважно придивитися, то на горизонті видно один-єдиний кам’яний хрест — саме той, описаний у новелі «Камінний хрест».
Номер слайду 3
“Я свою душу пустив у душу народу, і там я почорнів з розпуки”, — писав В. Стефаник. Ці слова свідчать, наскільки сильно турбувала письменника доля України й українців. До Русова — батьківщини славетного нашого прозаїка – з’їжджаються люди не тільки з України, а й з цілого світу. На затишному обійсті Стефаників досі існує криниця, звідки пила воду їхня родина. З того місця можна побачити все село.
Номер слайду 4
Еміграція (лат. emigratio — «виселення», «переселення») — вимушена чи добровільна зміна місця проживання людей, переселення зі своєї батьківщини, країни, де вони народилися і виросли в інші країни з економічних, політичних, релігійних причин. В історії української еміграції визначають чотири хвилі переселенського руху. Перша хвиля (кінець XIX століття — початок Першої світової війни). Емігрували до США, Бразилії, Канади, Аргентини, Австралії, Нової Зеландії. Причини еміграції: економічні, соціальні, політичні. Друга хвиля (період між Першою і Другою світовими війнами). Зумовлена поєднанням соціально-економічних та політичних причин. Третя хвиля (кінець Другої світової війни). Викликана політичними мотивами. Четверта хвиля — так звана «заробітчанська» (з 1990 років і до сьогодні ). Причини — економічна скрута перехідного періоду в Україні.
Номер слайду 5
Видиш, брате мій, Товаришу мій, Відлітають сірим шнуром. Журавлі у вирій. Кличуть: кру!кру!кру! В чужині умру, Заки море перелечу, Крилонька зітру,Крилонька зітру. (Б. Лепкий)
Номер слайду 6
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ознаки експресіонізму. Лаконічність і місткість художнього вислову; зображення людини у винятковій екстремальній ситуації, у ситуації хронічного соціального зубожіння; емоційне напруження внутрішнього світу особистості; асоціативність мови; емоційно виразні монологи героїв; глибокий підтекст.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Новела(італ. novella, від лат. novellus - новітній) - невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією. За аналогією до багатьох інших творів В. Стефаника «Камінний хрест» теж називають новелою. Автор же назвав твір студією. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Студіяпоходить від італійського слова «studium» (від studere) - навчання).художнє дослідження внутрішнього світу.
Номер слайду 7
Образ Івана Дідуха Цитати – Івана Дідуха запам’ятали в селі газдою. – Отакий був Іван, дивний і з натурою, і з роботою. – …де мені, переломаному, до ходів? Я зробок – ціле тіло мозиль, кості дрихлаві, що заки їх рано зведеш докупи, то десіть раз йойкнеш! – Я ціле житє лиш роб, та й роб, та й роб! Не раз, як днинка кінчиласи, а я впаду на ниву та й ревно молюси до бога: господи, не покинь ні ніколи чорним кавалком хліба, а я буду все працувати, хіба бих не міг ні руков, ні ногов.
Номер слайду 8
Робота з мережі.
Номер слайду 9
Важка людська праця,нагнутий до землі. Обрядовий сніп-символ урожаю,традиції народу,хліб,звичаї предків. Образи-символи твору. Душевна мука, прощання з рідною землею навіки. Страдницька доля селянина, частка душі Івана,пам’ять. Рідний дім, батьківська земля,пуповина родини. Важка праця,марні намагання обробляти землю,безвихідь,спадок
Номер слайду 10
Перед самим від’їздом говорить заповіт усім людям:” Та я вас просю, газди аби ви, ніколи мого горба не минали. Будь котрий молодий і вибіжить на горб тай покропить хрест свяченою водою просю я вас за це дуже грешно, щоб ви мого хреста м не минали”Камінний хрест у новелі не є лише пам’яткою, що її залишив по собі старий Іван Дідух. Це в першу чергу символічний образ знедоленого народу-трудівника, який змушений шукати щастя на чужині. Він з вражаючою силою символізує пам’ятник тисячам українських селян, які так i не повернулись додому, засуваючи чужі землі своїми кістьми. Образ-символ
Номер слайду 11
Хрест називають знаком знаків. Він є охоронним символом майже у всіх культурах світу. Хрест в алхімії є символом чотирьох елементів: повітря, землі, вогню і води. Однак найперше хрест – це символ Христа, Його розп’яття, а відтак Християнської віри і Церкви. Хрест являє собою образ людини з розпростертими руками. Це прямий образ Страстей Христових. Це хрест Розп’яття, хрест Життя, хрест Страждання. Хрест це – символ вічного життя
Номер слайду 12
Що ж символізує собою камінь? Слово це незчисленну кількість разів вживається на сторінках новели («Стояв перед гостями, тримав порцію горівки у правій руці і, видко, каменів, бо слова не годен був заговорити» , «То як часом якась долішня хвиля викарабутить великий камінь із води і покладе його на беріг, то той камінь стоїть на березі тяжкий і бездушний. Сонце лупає з нього черепочки давнього намулу і малює по нім маленькі фосфоричні звізди. Блимає той камінь мертвими блискатами…» , «Отак Іван дивився на людей, як той камінь на воду» ), звучить воно і в назві твору. Камінь є символом буття, означає міцність і гармонійне примирення з самим собою. Він є одним із першоелементів світу (поряд із землею, водою, вогнем, повітрям). Камінь символізує вічність. За народними віруваннями, каміння може народжувати людей, а люди перетворюються на каміння
Номер слайду 13
Над чим змусила задуматися новела«Камінний хрест»?Чи кожна людина здатна нести свій хрест? Фразеологізм "нести свій хрест" — означає терпіти тяжку долю, великі страждання