Міністерство освіти і науки України
Кам’янський державний енергетичний технікум
Олімпіада з екології для 10-11 класів на тему: "Екологія як наука про довкілля"
Розробив викладач екологічних дисциплін:
Понайда Світлана Сергіївна
І рівень (1 бал)
1. Хто запропонував термін «екологія»:
А) Аристотель;
Б) Е. Геккель;
В) Ч. Дарвін;
Г) В.І. Вернадський.
2. Всі фактори живої і неживої природи , що впливають на особини, популяції, види, називають:
А) біотичними;
Б) абіотичними;
В) екологічними;
В) антропогенними.
3. Поняття «біогеоценоз» ввів:
А) В. Сукачов;
Б) В. Вернадський;
В) Аристотель;
В) В. Докучаєв.
4. Сонячна енергія, вітер, приливи, рухлива вода, тепло земних надр - це який вид природних ресурсів:
А) вичерпні;
Б) невичерпні
В) відновлювальні;
В) невідновлювальні.
5. Поняття «екосистема» вів в екологію:
А) А. Тенсли;
Б) Е. Зюсс;
В) В. Сукачов;
Г) В. Вернадський.
6. Природні ресурси – це:
А) потенційно придатні для використання людиною природні компоненти та властивості середовища;
Б) сукупність усіх форм експлуатації природоресурсного потенціалу і заходів з його збереження;
В) це сукупність методів контролю екообмежень при соціально-економічному розвитку країни, регіону чи людства в цілому.
7. Природно-заповідний фонд - це
А) це ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об’єкти, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність;
Б) заходи збереження біорізноманіття;
В) єдина територіальна система, створена з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля.
8. Природокористування – це:
А) потенційно придатні для використання людиною природні компоненти та властивості середовища;
Б) сукупність усіх форм експлуатації природоресурсного потенціалу і заходів з його збереження;
В) це сукупність методів контролю екообмежень при соціально-економічному
9.Абіотичним фактором середовища не є:
А) сезонне зміна забарвлення зайця - біляка;
Б) поширення плодів калини, горобини, дуба;
В) осіннє зміна забарвлення листя у листопадних дерев;
Г) осінній листопад.
10. Із середовищ життя найтонша (у вертикальному розподілі):
А) повітряна;
Б) грунтова;
В) водна;
Г) водна і повітряна.
11. Фактори неживої природи називають:
А) абіотичними
Б) антропогенними
В) біотичними
Г) домінуючими
12. Фактори живої природи називають:
А) абіотичними
Б) антропогенними
В) біотичними
Г) домінуючими
13. Фактори діяльності людини називають:
А) абіотичними
Б) антропогенними
В) біотичними
Г) домінуючими
14. Екологія – це наука, яка вивчає:
А) рослин та тварин минулих геологічних епох та шляхи розвитку органічного світу в минулому;
Б) спадковість та мінливість живих організмів, основні закони та шляхи управління даними явищами;
В) взаємодію живих організмів, їх угруповань між собою та з середовищем існування, особливості функціонування природних та антропогенних екосистем, вплив людини на природні комплекси різного рангу;
Г) процеси життєдіяльності (функції) організмів тварин та рослин, їхніх окремих клітин, тканин, органів та систем органів;
Д) зародковий та постнатальний періоди індивідуального розвитку живих організмів.
15. Рельєф, ґрунт, повітря належать до факторів:
А) біотичних;
Б) антропогенних;
В) абіотичних;
Г) техногенних.
16. Верхня тверда оболонка Землі:
A) літосфера;
Б) гідросфера;
B) тропосфера;
Г) стратосфера.
17. Найлегша оболонка Землі:
A) літосфера;
Б) гідросфера;
B) біосфера;
Г) атмосфера.
18. Головними завданнями екології є:
А) створення наукової основи раціональної експлуатації природних ресурсів
Б) збереження середовища існування людини
В) цілеспрямоване управління процесами взаємодії людини з навколишнім середовищем
Г) перехід на міжнародні екологічні стандарти якості навколишнього середовища, технологічних процесів та продукції
19. Предметом дослідження екології як науки є:
А) сукупність або структура зв’язків між організмами й середовищем.
Б) детальне вивчення за допомогою кількісних методів основ структури та функціонування природних та створених людиною систем;
В) дослідження особливостей організації життя, в тому числі в зв’язку з антропогенним впливом на природні системи;
Г) біологічне різноманіття та зв’язки, що виникають між живими істотами та навколишнім середовищем.
20. Основним об’єктом антропогенного забруднення є:
А) Літосфера
Б) Гідросфера
В) Атмосфера
Д) Ноосфера
Г) Біосфера
21. Максимальна кількість шкідливих речовин в одиниці об’єму або маси середовища, яка при достатньо тривалій дії практично не впливає на стан здоров’я людини та не викликає залишкових ефектів – це:
А) ГДК
Б) ГДВ
В) ГДС
22. Гранично допустимий рівень надходження шкідливої речовини від певного джерела забруднення в атмосферу протягом встановленого проміжку часу – це:
А) ГДК
Б) ГДВ
В) ГДС
23. Гранично допустимий обсяг надходження забруднювальних речовин від певного джерела забруднення у водні об’єкти – це:
А) ГДК
Б) ГДВ
В) ГДС
24. Назвіть сферу, де зосереджена основна частина азоту:
А) гідросфера;
Б) літосфера;
В) техносфера;
Г) атмосфера
25 Функцію захисту від ультрафіолетового випромінювання Сонця здійснює:
А) Азот
Б) Озон
В) Інертні гази
Г) Вуглекислий газ
Д) Кисень
Є) Водяна пара
26. Оболонка Землі, що являє собою сукупність океанів, морів, поверхневих вод суші, а також підземних вод і льодів, називається:
А) Літосфера
Б) Гідросфера
В) Атмосфера
Г) Біосфера
27. Сфера гармонійної взаємодії природи і суспільства, у межах якої розумна діяльність стає головним, вирішальним фактором розвитку біосферних процесів – це:
А) Літосфера
Б) Гідросфера
В) Атмосфера
Д) Ноосфера
Г) Біосфера
28 Єдиний природний або природно-антропогенний комплекс, утворений живими організмами та середовищем їх існування, в якому живі й неживі компоненти поєднані між собою причинно-наслідковими зв’язками, обміном речовин та розподілом потоку енергії – це:
А) Біосфера
Б) Ноосфера
В) Навколишнє середовище
Г) Екосистема
29. Екологічний чинник – це…
А) усі умови живої і неживої природи, у який існують організми;
Б) окремі властивості або елементи природного середовища, які впливають на стан і властивості організму;
В) пристосування організмів до навколишнього середовища;
Г) чинник, який безпосередньо впливає на живий організм.
30. До штучного забруднення відносять:
А) сажа, пил;
Б) вулканічна діяльність;
В) оксиди азоту;
31. Побудова водосховища належить до…
А) абіотичних чинників;
Б) біотичних чинників;
В) антропогенний чинник.
32. Взаємозумовлений комплекс живих і неживих компонентів однорідної ділянки земної поверхні, що пов’язані між собою обміном речовин та енергії:
А) біоценоз
Б) біогеоценоз
В) біосфера
33. офіційним державним документом, який містить перелік рідкісних видів тваринного і рослинного світу, що перебувають під загрозою зникнення в межах території України, та заходи щодо їх збереження і відтворення –це
А) Зелена крига України;
Б) Червона книга України;
В) Закон України «Про охорону навколишнього середовища»
34. За типом походження забруднення поділяють на (поєднати визначення):
А) Фізичне забруднення |
1) це зміни теплових, електричних, радіаційних, світлових полів у природному середовищі, шуми, вібрації, гравітаційні сили, спричинені людиною |
Б) Хімічне забруднення |
2) це різні тверді частки та предмети (викинуті як непридатні, спрацьовані, вилучені з вжитку) |
В) Біологічне забруднення |
3) тверді, газоподібні й рідкі речовини, хімічні елементи й сполуки штучного походження, які надходять - у біосферу, порушуючи встановлені природою процеси кругообігу речовин і енергії |
Г) Механічне забруднення |
4) різні організми, що з'явилися завдяки життєдіяльності людства - бактеріологічна зброя, нові віруси |
35. Вкажіть наслідки хімічного забруднення атмосфери:
А) кислотні дощі;
Б) підвищення радіаційного фону;
В) сміттєзвалища.
ІІ рівень (5 балів)
1. Вкажіть складові атмосфери у порядку зростання, починаючи з 0 м від літосфери.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Перелічити природні території та об’єкти Природно-заповідного фонду України __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Перелічити штучні території та об’єкти Природно-заповідного фонду України __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Перелічити екологічні стандарти і екологічне нормування
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Описати будову біосфери
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ рівень (10 балів)
1. Розв’яжіть задачу:
Біомаса сухого сіна з 1 м2 становить 200г. Використавши правило екологічної піраміди, визначте скільки гектарів лугу потрібно, щоб прогодувати протягом року школяра масою 62 кг ( 75 % становить вода) при ланцюзі живлення трава-корова-людина.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Творче завдання:
За допомогою інтернет-ресурсів або екологічних паспортів регіонів України визначте обсяги і структуру забруднення міст України із складною екологічною ситуацією та порівняйте її з містом або районом вашого проживання
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________