Клас: 11
Тема:Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем. Розв’язування екологічних задач.
Мета:
- розвиваюча: розвивати вміння учнів знаходити з додаткових джерел суттєву та чітку інформацію про вплив на довкілля оксидів, кислот, солей; розвивати вміння учнів проявляти ініціативу і самостійність; розвивати вміння працювати в парах та в різнорівневих групах чи команді, обговорювати, дискутувати, аналізувати, робити висновки;
- виховна:виховувати розуміння відповідальності кожного за розв’язання проблеми чистої, незасміченої зелено-блакитної планети; сприяти екологічному, економічному вихованню учнів;
Цілі уроку:
Учень: називає: загальні формули молекул складних неорганічних сполук – солей, основ, кислот, оксидів ( основних, кислотних, амфотерних), основні явища забруднення довкілля ( парниковий ефект, смог, кислотні дощі, «озонові діри», нітрати і нітрити продуктів харчування та с/г продукції…)
наводить приклади: формул та назв представниківскладних неорганічних сполук – солей, основ, кислот, оксидів ( основних, кислотних, амфотерних);
розрізняє: суть кожного екологічного явища та які класи речовин спричиняють ці явища;
складає: рівняння реакцій та знаходить загальну суму коефіцієнтів процесів, що лежать в основі екологічних явищ;
обчислює: формулу речовини, масу, кількість речовини, молярну масу речовини;
висловлює судження: про вплив діяльності людини на чистоту довкілля, природи та їх охорону від забруднень;
використовує: набуті знання та навички в побуті для збереження довкілля
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок практикум, з використанням створення міні проектів.
Методи і прийоми: бесіда, ігрова ситуація, навчальна гра, кооперація учнів, робота в парах, робота в різнорівневих групах, інтерактивні вправи «Мозковий штурм» та гра «Мікрофон», формування пізнавального інтересу, самоконтроль та взаємоконтроль.
Засоби навчання: О.В. Григорович Хімія, 8 клас, Харків «Ранок» 2016 та інші підручники, слайди із картками, таблицями, малюнками.
Обладнання та реактиви: таблиці, малюнки, слайди про збереження чистої природи та збереження життя на планеті;
Епіграфи: «Продуктивність – це здатність живої природи створювати, трансформувати, нагромаджувати біомасу (оргречовину).
Сім’я – це не просто щось важливе у житті, це і є ваше життя.
Будинки будують руками, а сім’я будується серцем та коханням!»
Перебіг уроку:
Учитель: Це 5 урок по темі: «Популяція. Екосистема. Біосфера.» Тому, які б цілі поставили перед собою та ще, знаючи, що наступний урок це практична робота по розв’язку екологічних задач. Діти формують цілі уроку. Так дякую. Тому, поставлені разом цілі уроку такі:
-вивчити різні види екологічних пірамід: маси та енергії, чисел;
- познайомитися з різними екосистемами та їх продуктивністю, що впливають на існування живих організмів;
- удосконалити вміння розв’язування екологічних задач;
- навчитися на прикладах визначати різні типи ланцюгів живлення та складати їх;
- більше дізнатися про сукцесії, агроценози, трофічні сітки, перетворення енергії та речовин в біогеоценозах та екосистемах.
Оголошення теми і мети уроку.
Тема: Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем. Розв’язування екологічних задач. До сьогоднішнього уроку я підібрала такі епіграфи:
Продуктивність – це здатність живої природи створювати, трансформувати, нагромаджувати біомасу (оргречовину).
Сім’я – це не просто щось важливе у житті, це і є ваше життя. Будинки будують руками, а сім’я будується серцем та коханням. Чи зацікавили вас зовсім різні на перший погляд епіграфи? (… відповіді дітей). Чи можна пов’язати продуктивність екосистем із вашим майбутнім та вашою майбутньою сім’єю? Тож, це перша проблема- питання на яке ми дамо відповідь у кінці нашого уроку. Згідні? ….
Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм» Назвіть прикладами чого є ці схеми:
а) злакове поле - миша польовка – змія степова – орел степовий;
б) органічні рештки – дощовий черв’як – курка – лисиця; Які ж типи ланцюгів живлення існують? Чим характеризується ланцюг живлення пасовищного типу? Чим характеризується ланцюг живлення детритного типу? Так, вірно. (Слайд : Ланцюги живлення: - пасовищного типу: продуценти -консументи І,ІІ,ІІІ - редуценти. - детритного типу: мертві органічні речовини - сапротрофи - консументи І,ІІ,ІІІ -редуценти. ) Що означають консументи І; ІІ, ІІІ порядків? Тож, вперше отримайте шанс для побудови свого майбутнього та своєї найкращої сім’ї. Виберіть елементи по балам: 1 вірна відповідь = 1 елемент малюнка, що сподобався вам для створення вашого майбутнього. Чим характеризується будь-яка біосистема: - біогеоценоз, - екосистема, - біоценоз? Відповіді дітей. Так, вірно продуктивністю та екологічними правилами чи екологічними пірамідами. (Слайд:
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.(ЗНМ та ПЗНМ)
V. Узагальнення й систематизація знань
Міні гра «Мікрофон» - Якщо б я був справжнім господарем і другом Природи, щоб я зробив для збереження атмосфери, гідросфери, літосфери, біосфери.
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Що найбільше вас здивувало на уроці? Що вдавалося легко виконувати, а що важче? Що сподобалось або не сподобалось?
Робимо висновки по темі уроку. Підбиття підсумків. Проведення оцінювання.
VІІ. Інструктаж Д/З повторити параграфи: 30, 33, 35, 38, 40, 41 по підручнику О.В. Григорович Хімія 8 клас. Харків «Ранок» 2016.
1. *Вправа № 12, 13* с 222; ** Вправа № 14 с 227, 13* с 222;
2. Дізнатись з Інтернету чи з інших джерел про різноманітні впливи оксидів, основ, кислот, солей на природу або довкілля;
ІХ. Список використаних джерел. 1. В гармонії з природою: Збірник еколого-натуралістичних заходів, свят / За ред.. В.В. Климчика. – Кам’янець - Подільський: Абетка, 1999.
2. Вельберт Д.О., Токар Н.Г. Позакласні екологічні заходи. – Х.: ВГ «Основа», 2003.
3.Данильченко ВЄ, Фрадіна Н.В. Хімія 8-9 та 10-11 класи, навчальний посібник. – Х.: Країна мрій, 2003.
4. Граждіян О.В. Тиждень хімії та екології в школі. – Х.: Хімія. Видавнича група «Основа» №2 (26), лютий 2016. - 5с.
5. Задорожний К.М. Активні форми та методи навчання біології. – Х.: вид. група «Основа», 2008
6. Підкашний П.І. Самостійна пізнавальна діяльність учнів у навчанні. – К.: Педагогіка, 1980.
7. Тализіна Н. Ф. Формування пізнавальної діяльності учнів. – К.: Вища школа, 1983.