Методичні рекомендації "РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ"

Про матеріал
Учитель повинен уособлювати в собі майстерність актора, скульптора, живописця, але найскладніше -це його вираження за допомогою слова, адже тут має значення модуляція, темп, тон, наголос, зміст, наслідок, тобто образно - усе. Викладаючи літературу, навчаючи її основам учнів, учитель повинен прислухатися до голосу свого серця — тільки тоді він буде не просто викладачем предмета "світова література", а творцем. Виражати думку на уроці - це одна із необхідностей, набагато складніше - розповсюджувати її, адже кожний учень має особистий світ мислення.
Перегляд файлу

 РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ                                  

Сучасність.    Це час, коли література покликала до життя нового читача, спроможного актуально, нестандартно мислити. Єдність емоційно -  образного й свідомого осягнення художнього твору,  гармонійне поєднання розуму і почуттів,   естетики і аналітики, логіки і риторики - це вимоги до учнів сьогодення. Як наслідок, змінилися і вимоги до уроку світової літератури в школі. Це урок особливий, пов'язаний з мистецтвом. Тому теж повинен будуватися за його законами. Справжній урок, певною мірою, - це той же художній твір. Це витвір творчості, фантазії, зусиль, а головне спільного пошуку вчителя та учнів.

Учитель повинен уособлювати в собі майстерність актора, скульптора, живописця, але найскладніше -це його вираження за допомогою слова, адже тут має значення модуляція, темп, тон, наголос, зміст, наслідок, тобто образно - усе.

Викладаючи літературу, навчаючи її основам учнів, учитель повинен прислухатися до голосу свого серця тільки тоді він буде не просто викладачем предмета "світова література", а творцем. Виражати думку на уроці - це одна із необхідностей, набагато складніше - розповсюджувати її, адже кожний учень має особистий світ мислення.

Потрібно вплинути на думки і почуття вихованців, спонукати їх до певних поглядів, переконати їх у тому, що тільки знавці літератури, мистецтва, науки — це виразники різноманітного, майстерного та оригінального мислення, зосередити увагу на головному, підвести до самостійного пошуку істини, акцентувати увагу на тому, що для успіху кожної справи найбільше потрібно вміння людини володіти своїми думками, бо саме вони початок усього. І тому той, хто прагне досконалості, повинен уміти працювати над думками.

Для розвитку творчих здібностей учнів використовувати різні форми роботи. Словникова робота, розв’язання індивідуальних завдань, виразне читання вивчених напам’ять творів, підготовка повідомлень, презентація проектів, написання творів, виконання проблемних завдань, інсценування уривків з творів – це шляхи творчо-конструктивної позиції під час вивчення світової літератури.

Доцільно використати такі форми роботи: "хвилини поезії", на яких учні декламують самостійно підібрані вірші до даної теми, більш складну форму " моє самовираження", де треба логічно показати своє ставлення до творів через порухи душі - це творення самостійних ліричних зразків. Як відомо, поезія найвеличніша форма, у яку може обґрунтуватися людська думка.

Тільки творчо - конструктивна позиція може принести успіх при вивченні світової літератури. Учень лише в тому разі найефективніше сприймає текст, коли перебуває в позиції творця. Важливо, щоб з самого початку він став не лише свідком, а й учасником дійства, був здатний до експромту, імпровізації.

Так, при вивченні творчості Гомера, Горація, Овідія у 8 класі запропонувати учням скласти експромт — продовжити думку автора. Учні виконують завдання в певному напрямку: сентиментальному , романтичному, реалістичному.

Під час вивчення творчості Д.Джойса в 11 класі розкрити думки щодо питання «модерн», акцентувати увагу на образі головної героїні Амаліїї Поппер, самому авторові – Д.Джойсу

 

Експромти на тему  “Д. Джойс”, ‘’Амалія Поппер’’, “Модерн”  (створені учнями 11 класу Козелецької гімназії  № 1)

Д.Джойс

Д.Джойс – це мить і вічність,

Епос духа й тіла,

Потік свідомості, ілюзії, момент

Це все есе - французьке слово ‘’спроба’’.

І в нім вміщається усе.

Модерн

Модерн – розрив, відмова, визнання,

відкритість створення ілюзій.

Постійність? Стислість?

Ні – нове вчення.

ремінісценція, інтертекстуальність,

пародія - і звернення до читача.

Амалія Поппер

Хто вона?

“Зоряна гадюка”,”лоша,курча чорняве,’одаліска

Хто вона ?

Миттєвість? Вічність? Кохання ? Чи жага?

 

Вивчаючи драматичні твори використати завдання театрально-творчого розвитку учнів - це інсценування уривків твору, створення мізансцени, складання діалогів.

Звичайно, для цього потрібно велике терпіння, адже стати на деякий час актором, увійти в роль, зрозумівши при цьому суть твору, дуже складно, усе це проходить через роздуми, пошуки, а кінцевий результат видно тільки через певний час.

Систематично розвивати й поповнювати словниковий запас учнів, знайомлячи їх з додатковими поняттями на уроці. Кожний учень повинен мати літературознавчий словник термінів, який поділений на дві графи: "Шкільні заняття" і "Особиста праця".

На кожному уроці буде доцільним використання епіграфу до даної теми. Запропоную учням індивідуальне завдання - самостійно підібрати епіграф до твору. Наприклад, при вивченні творчості Гомера у 8 класі:

"З Гомера можеш взяти стільки, скільки сам можеш взяти..."

"З часів Гомерівської Трої обрати свій єдиний,

вірний шлях допомагають нам герої... "

Завдання дає можливість учням попрацювати з енциклопедіями думок, афоризмів, епіграм усіх часів і всіх народів, допомагає відкрити їм очі на сміливий аналіз, чіткість думки, силу філософської побудови. Ця пошукова робота є стимулом до критичної оцінки, до відображення свого погляду на дану тему.

Робота з текстом має бути різноманітною. І тому потрібно використовувати різні типи уроків для поліпшення якості знань учнів та пробудження інтересу до читання художніх творів.

У їх основі -  здатність саморегуляції за умов постійного руху і зміни ситуацій в залежності від даної теми, проблеми.

Дитинство, юність — це пора обдумувань і прийняття важливих рішень, згодом прийде зрілість, де потрібно буде активно діяти, і учні повинні знати різні способи життя та мислення, та самостійно вибрати той з них, який вважають за свій, у якому зможуть реалізуватися. Зробити це допоможуть саме нестандартні уроки: урок - подорож, урок - дослідження, урок — роздум, урок - конференція, урок мистецький салон, урок - заочна екскурсія.

Нестандартні уроки допоможуть більш творчо та зріло сформувати ставлення учнів до вивчення світової літератури. Довести вихованцям, що читання звеличує душу й виховує благородні почуття, а поєднання читання та роздумів — це гімнастика розуму.

Використовувати диференційовані завдання під час вивчення певних тем: розповісти про творчість письменника від імені автора, відповісти на проблемні запитання, художнє читання творів, переказ уривку твору з доповненням свого варіанта.

З метою надання учням більших можливостей для творчого спілкування, висловлювання власних думок і почуттів, домінантною формою навчання на уроці повинен бути діалог, під час якого якнайбільше виявляється рівень знань, формується самовираження.

Діалог – це основа творчості, самостійного пошуку істини. Не так легко розпочати діалог, і тим більше підтримувати його на певну, обрану тему. Учень не тільки повинен відповідати на запитання, а й навчитися їх ставити. Структура запитання повинна бути така, що стимулює учнів до творчої діяльності.

Учням молодших класів (5-7) запропонувати сформувати логічні, змістовні речення на дану тему. Форми роботи різні: інтерв’ю з письменником, героєм твору, літературні ігри «У гостях у казки», «Стежками казки», «Гра в радість», «Світ літератури».

Для учнів 8-9 класів доцільним будуть міні-інсценізації при вивченні творчості трубадурів, вагантів. Учні на основі теоретичного матеріалу самостійно створять міні-спектаклі «Студентська ватага», «Кодекс честі». Під час вивчення драматичних творів В.Шекспіра «Гамлет», «Ромео і Джульєтта», Мольєра «Міщанин-шляхтич», обов’язковими є  інсценування уривків з творів.

У 10-11 класах використовую «павутинки дискусії», «Запишіть за мною слово», «Дискусійну піраміду».

Дискусійну піраміду слід розпочати з індивідуального роздуму, потім продовжити обговорення в парах, а на закінчення заняття – роздуми всієї групи.

Перевагу в плані розгортання діалогу на уроці надати відкритим , проблемним запитанням, на які не можна відразу дати відповідь.

Інтегровані уроки є надзвичайно широкими та ефективними при поєднанні іноземної мови та світової літератури. Вони сприяють повнішому осмисленню учнями навчального матеріалу, формуванню вмінь використовувати знання з однієї галузі науки в іншій, розвитку емоційно-творчої сфери.

Для того, щоб збагатити духовний світ учнів, розвинути їх творчу активність і створити в них позитивний емоційний стан, слід використовувати кращі зразки англійської та німецької поезії (мову оригінала). Доцільно, щоб на уроках звучали сонети В.Шекспіра «Якщо не любиш, кинь мене сьогодні»("Тhеn hate me when thou with, if ever now"), Г.Гейне «Сосна» ("Ein Fichtenbaum steht einsam"), «Лорелей»(«Lоге1е1»), Р.Бернса «Моє серце в верховині»("Му Heart's in the Highlands").

Обов’язковим є виразне читання на уроках світової літератури - це не тільки мистецтво виконання художнього тексту, а й предмет навчання цьому мистецтву, метою такого навчання є формування естетично-творчо розвиненого читача, здатного відчувати художнє слово, уміти насолоджуватися прочитаним.

Запропонувати учням вести «Щоденник літературних вражень», який розподілений за рубриками. «Світі казок», «Пригоди і фантастика» для учнів 5 класів (школярі в прозовій формі висловлюють свої думки щодо літературних творів), для 6-7 класів пропоную розділ «А чи знаєте ви?» (учні читають додаткову літературу на дану тему і діляться цікавими фактами – за творчістю Ж.Верна, Р.Стівенсона, М.Гоголя), – це такі теми: «Захоплення Ж.Верна», «Стійкість Р.Стівенсона», «Таємниці М.Гоголя», «Значення сімейного вогнища для Ч.Діккенса». На уроці сформувати проблемні питання: Чи можна сказати, що хобі Ж.Верна вплинуло на його творчість? Який же письменник Гоголь – російський чи український? Чи було головним сімейне вогнище для Ч.Діккенса в його житті й для героїв його твору «Різдвяна пісня у прозі»?; учні 8-9 класів заповнюють рубрику «Проби пера», де виражають себе через римування

Щоденник літературних вражень

Зарубіжна література

Тут є кохання, є й ненависть,

Тут є і сльози й радість є,

Тут від жадоби Скрудж аж марить,

А Пеппі знов кудись майне.

Тут Холмс із Ватсоном мудрує,

А Фауст з бісом десь літає,

Хоробрий Телль по горам ходить,

А Чичиков по місту «бродить»

 

Геракл дванадцять подвигів здійснив,

А Ной в ковчезі ось поплив –

Кожної тварі по парі взяв

І багато днів по морю блукає.

 

Війна і мир, сердечні болі,

Страшенний гріх і каяття

Джульєтта плаче за Ромео,

Трістан – Ізольду вигляда.

 

Лунає скрізь: «Життя – театр!»,

«Я вас любив, люблю», - співають

І все життя у книзі акт,

Де всі, по-своєму, щось грають.

 

Добирають музичний супровід до літературного твору або уривка з нього (до творчості Сапфо, Омара Хайяма, лірики вагантів, Г.Гейне, Д.Г.Байрона), для 10-11 класів є рубрики «Світова література», де учні висловлюють враження від переглянутого кінофільму (10 клас – «Червоне і чорне», «Гобсек», «Злочин і кара», «Анна Кареніна»), 11 клас – «Пігмаліон», «Майстер і Маргарита», «Старий і море», «Парфумер»; вистав «Моя прекрасна леді», «Життя Галілея», «Ляльковий дім», «Чайка»; пишуть листи письменнику, створюють каліграми (фігурні вірші)

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Image1.tif

 Інсценують епізоди, характерні для конкретного періоду життя письменника (Одіссея вулицями Дубліна» до творчості Д.Джойса «Щоденники Ф.Кафки», «Українські стежини Р.Рільке», «Три зірки на небосхилі Всесвіту» (розгляд листування Р.Рільке, Б.Пастернака, М.Цветаєвої), пишуть вірші на певну тематику. 

Для учнів середніх, старших класів доцільним буде рекламне представлення прочитаного твору. Це дозволить акцентувати увагу на аналізі літературного твору і разом з тим розвити творчі здібності учнів (мислення, уяву, мовлення)

Рекламне представлення прочитаного твору – одна з форм роботи, що дозволяє акцентувати увагу на аналізі літературного твору і разом з тим розвиває творчі здібності учнів.

Поезія – це завжди неповторність…

Поезія багатовіковим існуванням довела свою самостійність і право служити людям. Вірші, наче живі істоти, радили, лікували душі, навчали, благословляли, карали чи вбивали: коли виконували місію ангелів-охоронців чи підступних спокусників.

Читайте поетичні твори! Лікуйте свої серця, нехай співає ваша душа.

Шановні пані та панове!

Тільки сьогодні і тільки у нас, Ви, маєте можливість придбати один з найбільш зрілих і досконалих драматичних творів Фрідріха Шіллера - народну драму «Вільгельм Телль».

У ній автор звертається до історії Швейцарії, до одного з епізодів боротьби громадян цієї гірської країни в XIII столітті проти іноземного поневолення. Головний герой п'єси - блискучий стрілець з луку Вільгельм Телль. На його долю випадає не одна перешкода, але він з ними справляється. Навіть знавці творчості Шіллера відмічають багатство мови й розмаїття художніх засобів у п'єсі, широке використання скарбів німецького й швейцарського фольклору.

Придбайте цю книгу і ,Ви, не пожалкуєте! Адже шляхетність помислів і почуттів головних персонажів, приваблива сила їх патріотичних устремлінь виливаються у звучні карбовані рядки поетичних монологів. Але не лише високий пафос присутній у словах персонажів, а й жива розмовна мова, простолюдні, влучні й образні вислови, щедрі засоби поетики народної мови. Ця драма може просто зачарувати Вас! Приємного читання!

Творчість Д.Джойса.

Ви втомилися від реалістичного сприйняття дійсності? Розчарувалися? Протестуєте проти застарілих ідей, форм? шукаєте нових шляхів? Прагнете оновлення? Тоді до нас!

Запрошуємо Вас у світ Д.Джойса – ірландського письменника-модерніста. Ви відчуєте внутрішній монолог, відкриєте асоціації, ірреальне і непізнане, приховане та універсальне. «Потік свідомості», алюзії, ремінісценція, інтертекстуальність, пародійність, іронічність – це все для Вас.

 

Навчальні станції («Біографічна», «Пошукова», «Театральна») – це одна з форм роботи, яка збагачує розвиток творчого потенціалу кожного учня, дає можливість показати свої індивідуальні, пізнавальні можливості.

Ефективним буде прийом використання біографічного та краєзнавчого матеріалів у дослідницькій діяльності. Учні збирають та аналізують факти із життя письменника, ознайомлюються з пам'ятними місцями, музейними матеріалами.

Імпровізація, експромт, постійний пошук, винахідливість, оригінальність, допитливість, самовираження – це все кроки учителя в розвитку творчих здібностей учнів.

 

docx
Додано
30 липня 2019
Переглядів
879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку