5 клас. Омоніми (повторення та поглиблення). Розрізнення омонімів і багатозначних слів. Словник омонімів
Номер слайду 2
Старайтеся, пробуйте, учіть!Розум, увагу проявіть!Активними й уважними будьте!Про все, що дізналися, не забудьте!Сьогодні на уроці:
Номер слайду 3
Висловіть свої очікування від уроку, продовживши фрази:– Я очікую, що на уроці буде...– Я хочу більше дізнатися про...– Я хочу отримати...– Я хочу навчитися...– Я хочу зрозуміти, усвідомити...– Я сподіваюся, що здобуті знання знадобляться мені в житті, бо... Очікування від уроку:
Номер слайду 4
Вправа «Чарівний пензлик» Методичний коментар: за допомогою уявного пензлика учні малюють свій настрій і почергово говорять: «Мій настрій … кольору, тому що…»
Номер слайду 5
Продовжіть речення- Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови, називається... – Сукупність усіх слів мови, її словниковий склад називають... – Лексичне значення слова пояснюють у словниках, які називають...– Слова, які мають одне лексичне значення, називають... – Слова, які мають кілька лексичних значень, називають... – Властиве слову звичайне значення називають... – Значення образне, пов’язане за смислом із прямим, називають...
Номер слайду 6
Перевірмо- Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови, називається... (лексикологія).– Сукупність усіх слів мови, її словниковий склад називають... (лексикою).– Лексичне значення слова пояснюють у словниках, які називають... (тлумачними).– Слова, які мають одне лексичне значення, називають... (однозначними).– Слова, які мають кілька лексичних значень, називають... (багатозначними).– Властиве слову звичайне значення називають... (прямим).– Значення образне, пов’язане за смислом із прямим, називають...(переносним).
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Лінгвістична задача Двоє учнів прочитали на уроці вірш та засперечалися. Один із них доводив, що слово ключ є омонімом, інший наполягав на тому, що воно багатозначне. Хто з однокласників, на вашу думку, має слушність? Свою відповідь обгрунтуйте. Які слова ми називаємо омонімами? Чим вони відрізняються від багатозначних слів?Ключ журавлиний у небі ширяє, Ключ металічний замок відчиняє. Гайковий ключ слюсар міцно тримає. Ключ є й джерельний. Кожен це знає.
Номер слайду 10
Вправи для очей
Номер слайду 11
Лінгвістичне спостереження Визнач, у яких парах словосполучень є багатозначні слова, а в яких – омоніми. За потреби скористайся тлумачним словником. У першу колонку запиши словосполучення, у яких є багатозначні слова, а в другу – словосполучення з омонімами. Морська чайка, козацька чайка. Теплий чай, тепла зустріч. Дерев’яна лава, вулканічна лава. Крило птаха, крило літака. Лютий звір, місяць лютий. Чиста совість, чиста кімната. Маленький ніс, ніс книжку. Часу не гай, березовий гай. Гостра голка, гострий погляд
Номер слайду 12
Хвилинка творчості Уведіть у речення слова-омоніми, розкриваючи їхнє лексичне значення. Бал (шкільна оцінка) – бал (вечір відпочинку). Лисичка (тварина) – лисичка (їстівний гриб).
Номер слайду 13
Словник омонімів української мови - це лексикографічний довідник, що містить в алфавітному порядку омонімічні пари з граматичними відомостями і стилістичними позначками, а також класифікацію омонімів з точки зору їх утворення або походження.
Номер слайду 14
Фізкультхвилинка. Працювати пересталиІ тепер всі дружно встали. Будемо відпочивати,Нумо, вправу починати!Руки вгору, руки внизІ легесенько пригнись. Покрутились, повертілись,На хвилинку зупинились. Пострибали, пострибали,Раз – присіли, другий – встали. Всі за парти посідали.
Номер слайду 15
Дослідження-спостереження Підкреслити омоніми, пояснити їх значення. Розплелася густа коса аж до пояса. (Т. Шевченко.)Коси, коса, поки роса. (Народна творчість.)Мені подобається ваша коса, на ній такий чудовий пляж.І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав. (Т. Шевченко.)Цілий місяць друзі не бачилися і були раді зустрічі. За це його слід покарати. У лісі ми побачили слід зайця.
Робота біля дошки Записати речення, визначити лексичне значення омонімів: Вітром збило трепетну крону, снігом вкрило зламану віть. Черевики для ворони продаються за три крони. Земле рідна, ти подих ласки і добра. Спів кладеться на звичайні ноти. Дипломати теж складають ноти.
Номер слайду 18
Загадки. Завдання: дати відповіді на питання. Відповіді-омоніми. Якою косою не можна косити? Яким гребінцем не можна розчесатися? Який ключ літає?З якого крана не набереш води? Яку державу влітку можна носити на голові?
Номер слайду 19
ВідровідіЗавдання: дати відповіді на питання. Відповіді-омоніми. Якою косою не можна косити? (ДІВОЧОЮ)Яким гребінцем не можна розчесатися? (КУРЯЧИМ)Який ключ літає? (ЖУРАВЛИННИЙ)З якого крана не набереш води? (АВТОМОБІЛЬНОГО)Яку державу влітку можна носити на голові? (ПАНАМА).
Номер слайду 20
Бесіда- Які знання ви здобули сьогодні на уроці?– Які завдання виявилися складними, а які виконувати було легко?– Чи досягли ви поставлених цілей уроку?
Номер слайду 21
Методичний коментар: учні оцінюють свою роботу на уроці, малюючи кольорові смайлики: зелений – працював (працювала) добре, своєю роботою задоволений (задоволена); жовтий – виникли деякі труднощі; червоний – було складно, потрібна допомога вчителя. Оцінювання
Номер слайду 22
Домашнє завдання. Скласти самостійно каламбури зі словами ніс (іменник) і ніс (дієслово), мати (іменник) і мати (дієслово), три (числівник) і три (дієслово).