Онлайн-урок з теми "І. Котляревський "Наталка Полтавка" Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії. Колоритні образи твору

Про матеріал
Онлайн-урок розрахований на 30 хвилин ефірного часу, містить покликання на завдання та презентацію.
Перегляд файлу

Тема. Іван Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії. Колоритні образи твору

Мета: (формувати компетентності):

предметні: продовжити роботу над творчим доробком І.Котляревського, визначити головні особливості першого драматичного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт;

ключові: навички аналізу дійових осіб п'єси;

комунікативні: розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо основного конфлікту твору;

інформаційні: навички узагальнення та систематизації інформації;

загальнокультурні: осмислювати важливість таких моральних чеснот, як чесність, вірність, почуття гумору.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, відеофрагменти із вистави «Наталка Полтавка», дидактичний матеріал (інтерактивні вправи).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Життя – театр, а ми актори,

І кожен грає свою роль,

У когось радість, у когось горе,

Хтось раб злиденний, хтось король.

Хтось тут в раю, а хтось як в  пеклі,

Хтось в світлі, а хтось у тьмі,

У когось вороги запеклі,

А в інших друзі є старі.

Хто ми у цім світі контрастів?

І яка ж наша роль?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Театральна діяльність – одна з найцікавіших сторінок біографії Івана Котляревського.

Пропоную розглянути картинку, яка зображена на барельєфі на одному з пам’ятників І. Котляревському в Полтаві. «Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка кароока чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Удалині — вишневі садки, луки, в’ється річка...». Саме такий живопис побачила в 1819 р. публіка на виставі «Наталка Полтавка».

Глядачі були вражені: замість давно обридлих палаців та аль­танок вони побачили милі їхньому серцю краєвиди рідної Полтавщини а замість фальшивої мелодрами чи пустого фарсу —  глибоку драму серця простої дівчини-селянки.

Тож і ми сьогодні будемо насолоджуватися цим твором мистецтва слова.

Тема нашого уроку…

Для того щоб прочитати епіграф твору, вам необхідно виконати завдання за покликанням https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2b3e7b7a61d6  (учні виконують завдання і читають епіграфи). Отже, епіграфами до сьогоднішнього уроку є слова І. Карпенка-Карого ««Наталка Полтавка» - праматір українського народного театру» та І. П. Котляревського

Де згода в сімействі,

Де мир і тишина,

Щасливі там люди,

блаженна сторона.

Метод «Незакінчене речення»

  •                   Як ви вважаєте, про що може йтися на уроці, який розпочинається такими епіграфами?
  •                   Ваші очікування від уроку?
  •                   Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчене речення»:
  •                   Я вважаю, що на цьому уроці ми…
  •                   Сьогодні буде йтися про…
  •                   Скоріш за все на уроці ми розглянемо…

Метою нашого уроку є…

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Мозковий штурм»

  1.               Де відбуваються події п’єси?
  2.               Із якої родини походить Наталка?
  3.               Де подівся її коханий Петро?
  4.               Хто вирішив свататися до Наталки?
  5.               Чому Наталка вирішила погодитися на весілля?
  6.               Як Петро опинився в цьому ж селі?
  7.               Чому хлопець не одразу вирішив показатися Наталці?
  8.               Як завершується п’єса?

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.               Обговорення історії створення п’єси

Слово вчителя

Написана п’єса І. Котляревським до 1819 року, точної дати її створення не залишилось.

Ставши директором полтавського театру, І. Котляревський був невдоволений репертуаром. Тому, на відміну від «високої» класицистичної трагедії, яка за допомогою абстрактно-логічного узагальнення показувала подвиги й страждання великих людей, та комедії, де об’єктом смішного виступав народ, у п’єсах І. Котляревського представники простого народу виходять на сцену як герої, гідні поваги й наслідування.

П’єсі судилося тривале сценічне життя. Ще за часів Котляревського вона мала нечуваний театральний успіх у Полтаві, Харкові, Києві, Москві, Петербурзі, у багатьох інших містах Російської імперії, про що писала тодішня преса. Вона увійшла до репертуару більшості театрів, скрізь сприймалася «з гучним схваленням, а ім’я творця повторювалося з любов’ю не тільки в усій Україні, а й у багатьох містах Росії».

Першою роль Наталки виконувала артистка Полтавського театру Катерина Нальотова. Майстерною грою відзначалися актори М. Щепкін, корифеї українського театру: М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, М. Садовський, П. Саксаганський. Образ Наталки відтворила неперевершена М. Заньковецька, пізніше М. Садовська-Барілотті, О.Петрусенко.

  1.               Робота з підручником (с. 114)

За жанром «Наталка Полтавка» - соціально-побутова драма, глибоко національна характерами й естетичною формою, перший твір нової української драматургії, у якому поєдналися ознаки сентименталізму та просвітницького реалізму.

Іван Котляревський так визначив жанр: «Опера малоросійська у двох діях», що передбачає багато музики та пісень.

  1.               Характеристика образів (учні висловлюють свої міркування)
  •                   Наталка Полтавка (перегляд відеофрагменту)
  •                   Возний (перегляд відеофрагменту)
  •                   Петро
  •                   Виборний
  •                   Терпилиха
  •                   Петро
  •                   Терпило
  1.            Закріплення навчального матеріалу

Інтерактивна вправа через платформу LearningApps https://learningapps.org/22694407

Перевірка виконаного завдання

«… Золото – не дівка! …красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна…» (виборний)

«… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба» (старий Терпило)

«… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним» (возний)

«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» (Петро)

«… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» (Микола)

«…Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна… я вам не під пару… » (Наталка)

VІ. Підсумок уроку

Бесіда за запитаннями

- Згадайте епіграф до уроку та дайте відповідь на запитання: у чому, на думку І. Котляревського, полягає людське щастя?

Рефлексія

Написати на дошці Padlet за покликанням свої враження від уроку (сподобалось чи не сподобалось, що дізналися нового, що вдалося)

VІІ. Домашнє завдання

  •                 Повторити зміст драми «Наталка Полтавка», заповнивши паспорт твору (у підручнику на форзаці), виписати незрозумілі слова.

 

 

 

 

docx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку