Мета уроку: 1. Проаналізувати образи поеми, на їх прикладах проілюструвати патріотичну спрямованість твору, ідею волелюбних прагнень українського народу, його високих моральних якостей. Розглянути особливості мови твору та віршування (розміри, римування), їхньої ролі у творенні образів та художнього тла поеми. 2. Розвивати вміння висловлювати власні міркування про вчинки і характер героїв. Вміння працювати з художнім текстом, аналізувати його, роботи висновки. 3. Виховувати в учнів позитивні людські якості, інтерес до художніх творів, на прикладах літературних героїв виховувати почуття патріотизму.
«Поема Котляревського – самобутній і глибоко національний твір…» М. Рильський «Енеїда» Котляревського народна за своїм стилем, з влучним порівняннями, взятими з української природи, історії і побуту; і зворотами, запозиченими з народної поезії; і змістом, і, нарешті, загальним спрямуванням.» М. Дашкевич
Мова поеми Мовні засоби Приклади Фразеологізми «п'ятами з Трої накивав», «бісики пускати», «дати тришия» Порівняння «розкудкудакалась, як квочка…, мчалась, як оса…» Розмовна лексика «Юнона з Турном як шутила, Еней про теє ні гу-гу…» Прислів'я та приказки «Не розгледівши, кажуть, броду, не лізь прожогом перший в воду…» Синоніми «Поганий, мерзький, скверний, бридкий, нікчемний, ланець, кателик!..» Нагромадження однорідних членів «тут всі по волі забавлялись, пили, і грали, женихались…» Лайлива, груба лексика «но зла Юнона, суча дочка» Макаронічна мова «Енеус ностер магнус панус і славний троянорум князь…» «Вивернута» мова «Борщів як три поденькуєш ,на моторошні засерчить…» Запозичена лексика «тут всякії були цехмістри, і ратмани, і бургомістри…» Пестливі форми Енеєчко, Лавися,
Особливості віршування «Енеїди» «Енеїда» написана силабо-тонічним віршем Строфа «децина» - 10 рядків Римування перехресне (абаб), паралельне (вв), кільцеве (гддг) Рими жіночі та чоловічі Віршовий розмір – чотиристопний ямб Пірихій та спондей Практична робота Проаналізуйте уривок з поеми щодо віршування і складіть схему. В підручнику можна звернутись до матеріалу на стор. 104