Довгеньківський навчально – виховний комплекс
Ізюмської районної ради Харківської області
Опис досвіду на тему:
«Медіаосвіта – актуальний компонент Нової української школи»
Виконала:
вчитель зарубіжної літератури
другої кваліфікаційної категорії
Мозглякова Наталія Олександрівна
Довгеньке 2020
В умовах Нової української школи сучасну освіту важко уявити без використання інформаційних технологій і засобів масової комунікації. Медіа освіта – це сучасна і актуальна тема, яка цікавить багатьох вчителів та викладачів, бо надає багато можливостей для поліпшення навчального процесу.
У сучасних умовах комп’ютеризації усіх галузей людських інтересів та медіа грамотності посилюється роль та вплив сучасних інформаційних технологій на процес розвитку дітей з перших днів життя. Кожна дитина є активним користувачем телебачення, комп’ютера, планшета, Інтернету. Діти пізнають світ з особливою допитливістю та спонтанністю і збирають інформацію про своє оточення за допомогою своїх почуттів.
Медіаосвіта учнів в Довгеньківському НВК
Відповідно до розробленої моделі впровадження медіаосвіти в Довгеньківському НВК я вважаю доцільним використовувати такі форми роботи на уроках зарубіжної літератури.
Використання елементів медіаосвіти під час уроків зарубіжної літератури
Я пропоную розглянути особливості медіа грамотності при вивченні зарубіжної літератури, які використовую на уроках.
Дуже важливим моментом для формування медіа грамотності учнів є розвиток критичного мислення та творчої медіа грамотності на уроках. Під час роботи з медіа потрібно націлити дітей на те, що потрібно розуміти різницю між реальністю і тим, що їм пропонує візуальне медіа. Застосовуючи на уроках зарубіжної літератури прийоми критичного мислення дитина вчиться вирізняти знання та факти , від уяви дітей. У чинній програмі з зарубіжної літератури є багато творів , на які створена екранізація. Тому я дуже часто практикую на уроках показ фрагментів з фільму , приблизно 10 – 15 хвилин. При цьому намагаюсь вибрати найбільш цікавий фрагмент. Але пропоную учням обговорити побачене в такому порядку:
-Екранізація як відображення режисерського світосприйняття особливостей часу створення фільму;( звернути увагу на час написання твору).
- Екранізація як переосмислення першоджерела , як ключова точка у створенні іншої художньої структури , але адекватної в загальній ідейній та емоційній налаштованості.
- Екранізація як аналіз авторської думки в першоджерелі, але в іншій формі її розвитку . Під час обговорення учні навчаються порівнювати літературний твір з екранізацією, враховуючи при цьому особливості кожного виду мистецтва. Здійснюється перехід від поверхневого стереотипного читання і сприйняття твору до цілеспрямованого та опосередкованого, а в учнів формується аналітичний підхід до прочитаного та побаченого.
Після перегляду та обговорення учні отримують практичні завдання.
Учні 5 – 6 класів :
Учні 7-8 класів:
Учні 9- 11 класів:
На формувальному етапі експерименту з упровадження медіаосвіти мною було розроблено низку уроків зарубіжної літератури на основі методу проєктів та з елементами медіаосвіти:
1.6 клас, «Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст»;
2. 6 клас, «Ч. Дікенс. «Різдвяна пісня в прозі». Подорож Скруджа в часі й просторі»;
3. 5 клас , «Л. Керолл. «Аліса в Країні Див» Персонажі, які оточують героїню».
Я намагаюся заохочувати учнів аналізувати свої й інші роботи через призму ключових запитань, задумуватися над їхньою власною метою, аудиторією, наявними методами та потенційним впливом на глядачів і самих авторів.
Учні із задоволенням виконують такі завдання, активно беруть участь у дискусіях, обговоренням, вчаться формувати та висловлювати свої думки конкретно та наводячи при цьому вагомі аргументи.
Медіаграмотність надає учням базові знання, щоб боротися із стереотипами, та знайомить їх з методами пошуку надійних джерел інформації в процесі знайомства з чимось новим. На уроках літератури ми маємо виховувати компетентного читача, телеглядача.
Медіа освіта дає інструментарій для самозахисту й учить критично сприймати медіа повідомлення. Тимчасом розуміння закономірностей функціонування мас-медіа, способів спотворення дійсності й впливу медіа на людей — на мій погляд, обов’язкові складники успішної медіа освіти.
Отже, можна зробити висновок, що викоритання елементів медіаосвіти на уроках зарубіжної літератури дає змогу середній школі вирівняти дисбаланс у розвитку дітей, закласти світогляд учня, сформувати особистість, її громадянську позицію та моральні якості, заохотити людину навчатися впродовж життя, на чому саме й акцентує увагу Концепція розвитку Нової української школи.