Ми залишимо дітей без майбутнього,
якщо продовжимо вчити їх сьогодні так,
як вчили вчора.
Д.Дьюї
Відповідно до Концепції Нової української школи ,основним завданням сучасної освіти є втілення нових підходів до організації освітнього процесу та змісту навчання,виховання творчої особистості,яка володітиме ключовими компетентностями,що визначатимуть здатність особи успішно соціалізуватися. НУШ покликана дати здобувачам таку комбінацію знань,умінь і навичок,способів мислення,дій,цінностей,які знадобляться їм у повсякденному житті та професійній діяльності. Вже маючи певний досвід роботи , я переконалась, що досягти мети і поставленого перед собою завдання , неможливо, використовуючи лише традиційні методи і форми організації навчально-виховного процесу. Я повністю розумію про необхідність впровадження нових форм і методів. Ми залишимо дітей без майбутнього,якщо будемо навчати їх сьогодні так,як вчили вчора. Традиційна школа пояснень відходить у минуле. Все активніше набуває сили школа розвитку. Хоча основною формою організації навчального процесу в школі був і залишається урок. Я прагну розробляти такі уроки, які були б створені для дітей,взаємодіючи разом з ними,враховуючи їхні інтереси і зацікавленості. Керуюсь таким девізом “Вчитись легко,коли цікаво!”
Сучасному вчителю доводиться адаптуватися до постійних змін в освіті. В таких умовах ми повинні вчитися постійно змінюватись,переорієнтовуватись,підвищуючи кваліфікацію. З цією метою я поставила перед собою завдання “Вчити і вчитися самому”.Протягом атестаційного періоду займалася самоосвітою..Маю 120 годин підвищення кваліфікації,де я мала змогу познайомитись з методами і формами роботи в НУШ,з методикою проведення інтегрованих уроків,тематичних тижнів.
Роботу в НУШ і я розпочала зі створення навчального середовища,яке відповідає вимогам нової школи. Це вісім навчальних осередків,де діти навчаються,відпочивають,займаються творчістю, та виставляють свої роботи,проводять дослідження, спостереження,читають улюблені книжки. В класі є постійно діюча дошка новин,стіна слів,,правила класу,куточок настрою,коло вибору,яке допомагає у вирішенні конфліктних ситуацій,куточок для іменинників. Все прагнула зробити у цікавій яскравій формі .Є у нас і ранкове коло,де ми кожного ранку збираємось на ранкову зустріч,де діти вітаються,висловлюють побажання на цілий день чи тиждень,обговорюють новини дня,визначають настрій,висловлюють очікування. Свої висловлювання,думки можуть записувати у “Щоденник вражень”. Під час проведення ранкової зустрічі застосовую різні засоби і форми роботи,щоб зацікавити учнів,налаштувати на роботу,створити позитивний настрій. Зустріч проходить у невимушеній обстановці,де діти вільно висловлюються,можуть пропонувати теми для спілкування..Тут часто застосовую “Крісло автора”.Діти можуть вибрати тему для спілкування за допомогою ігрової методики “Кубування”. Можуть використовувати кубування в парі,або в групі. Кубики виготовляю згідно теми тижня,або теми дня.
Завдання вчителя зробити процес навчання не тільки цікавим ,але й зробити максимально наближеним до життя,формувати в учнів уміння творчо мислити, швидко орієнтуватися і приймати рішення в складних ситуаціях. Розв’язання цих актуальних проблем можливо лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій і методів. Серед них іноваційні та інтерактивні методи та прийоми.
Так у своїй роботі я застосовую методичну систему “Щоденні 5” та “Щоденні 3”.Це я система навчає учнів працювати самостійно. Так “Щоденні 5” складаються з п’яти видів діяльності-”Письма для себе”,”Читання для себе”.”Читання для когось”,”Робота зі словами” і “Слухання”,які діти виконують щодня,під час уроків,чи групи продовженого дня. Окрім власне читання чи письма,ця методика навчає комунікувати. Наприклад,під час “Читання для когось”.діти об’єднуються в пари ,домовляються,хто скільки прочитає,а потім відповідає на питання:чи сподобався текст,чому?Учні вчаться висловлювати свої думки. Вчаться працювати в групах, парах.
Враховуючи психологічні особливості учнів молодших класів та рівень їх готовності до спілкування, застосування інтерактивних методів я почала з роботи в парах і групах. Саме в процесі роботи в парах, групах учні отримують можливість говорити , висловлювати свою думку, що є необхідним для цього вікового періоду. Робота в парах – технологія, яку можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо.
Робота у парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння критично мислити, переконувати, вести дискусію. Я помітила , що використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання. А також під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значних витрат часу.
Я розробила декілька вправ, які зокрема використовую в першому класі, адже шестирічна дитина, яка зараз приходить до школи – це діюча дитина, завжди готова працювати разом і отримувати задоволення від такої взаємодії на уроці. Ці вправи та ігри забезпечують створення позитивного настрою, атмосфери в колективі.
Наприклад, після виконання каліграфічної хвилинки, учні обмінюються зошитами і визначають «Королеву»(найкраще написану букву чи цифру) і вдягають їй корону(малюють над нею)і «Попелюшку»(найгірше написану букву чи цифру) і ставляють над нею лише крапочку. А потім пропонують перетворити «Попелюшку»на прекрасну принцесу, написавши якомога краще рядок цифр, або букв.
Наприклад, після виконання каліграфічної хвилинки, учні обмінюються зошитами і визначають «Королеву»(найкраще написану букву чи цифру) і вдягають їй корону(малюють над нею)і «Попелюшку»(найгірше написану букву чи цифру) і ставляють над нею лише крапочку. А потім пропонують перетворити «Попелюшку»на прекрасну принцесу, написавши якомога краще рядок цифр, або букв. ..................................
При поясненні виконання завдань в парах використовую «Мікрофон». Цей метод сприяє розвитку мовлення, культури спілкування, вчить правильно будувати судження. Наприклад, запропонувавши парам визначити, хто з учнів представлятиме хід виконання завдання, передаю уявний мікрофон і прошу починати відповідь словами: «На мою думку, це завдання треба виконати таким чином…» і після пояснення учень передає мікрофон другому , який має починати свою відповідь словами: « Погоджуюся , що…»і ще раз озвучує відповідь, щоб краще запам’ятати. У випадку, коли учень, який отримав мікрофон, не погоджується з попереднім судженням, тобто має свою думку, то, як і в попередньому випадку, відповідь починає словами: «На мою думку…». На дошці час від часу вивішую ці опорні слова. Згодом я помітила, що ці словосполучення діти стали все частіше використовувати в своєму мовленні.
В своїй роботі також використовую роботу в групах. Для створення емоційного настрою перед груповою роботою, проводжу таку розминку для об’єднання учнів у групи. На дошці можна написати епіграфи , або девізи до роботи в групах:
«Один за всіх, усі – за одного!»
«Ми вітаємо тебе з успіхом! »
«Ми – одна команда!»
«Ми потонемо чи випливемо, але разом. »
«Нам не обійтися без тебе!»
Учням роздаю смужки кольорового паперу . Пропоную записати свій девіз, який би спонукав учасників до діяльності у групі, та записати його на смужці.
Ці смужки складаються в « чарівну скриньку» - красиво оформлену коробочку. Потім ця скринька передається від одного учня до іншого, кожен з яких витягає папірець і читає девіз. Створюється емоційний настрій на роботу в групах. У подальшому, учні, які витягли смужки однакового кольору, об’єднуються в пари чи групи для роботи. Таку розминку «Чарівна скринька» можна використовувати на будь-якому етапі уроку,де її призначення залежить від поставленої мети.
Перед початком роботи в групі пропоную повторити правила роботи. Ці правила теж час від часу вивішую на дошці.
З особливою цікавістю діти виконують дослідницьку групову роботу. Ось, наприклад, як можна організувати таку роботу при вивченні теми «Корисні копалини»
Починаю роботу з повторення правил роботи в групі. Потім діти вибирають конверти з завданнями. Обирають лідера групи. Я наголошую: –
–Завдання, які отримали ваші лідери, дослідницькі, тому вам потрібно обережно поводитись з матеріалами. На дану роботу відводиться 5 хвилин.
Завдання групи 1.
Завдання групи 2.
1.Дослідіть колір та запах кам’яного вугілля. Дані запишіть у таблицю.
2.Киньте шматок кам’яного вугілля у склянку з водою. Зробіть висновок: кам’яне вугілля важче чи легше за воду?.
3. Потисніть монеткою: воно крихке чи тверде?
Завдання групи 3.
Презентація робіт .
Під час звіту групи 1, інші групи заносять дані про торф у свої таблички і навпаки.
Не менш цікаво можна організувати творчу роботу в групах.
Ось приклад уроку з «Я досліджую світ»
Тема . Людина та її здоров’я.
Мета. Закріпити знання про складові здоров’я, здорового способу життя. Розвивати уявлення про те, що дотримання всіх складових – провідна умова збереження і зміцнення здоров’я;виховувати дбайливе і відповідальне ставлення до здоров’я.
Творча робота учнів у групах. Вправа «Модель здоров’я.»(Набуття практичних навичок).
Учні поділяються на 3 групи: «Знайки», «Умійки », «Здоров’ятка».
Кожна група отримує завдання – скласти свою модель здоров’я , виходячи з власного бачення цієї проблеми. Користуються конвертами, в яких малюнки з теми. Відбирають ті , що вважають найголовнішими. Розміщують у схематичні зображення моделей(квітка з пелюстками, паровоз з вагончиками, сонце з променями). Презентують свої моделі.
У той час, як учні складали моделі, один учень відбирає серед їхніх малюнків ті, які зображують негативний, шкідливий вплив на здоров’я людини і складає свою модель «Що шкідливо для здоров’я?»(схематично, навколо кактуса).
На груповій роботі основується і такий метод, як «Мозаїка».
Тема уроку. Рослини лісу. Хвойні ліси. Листяні ліси.
На парті у кожного учня лежить картка. Картки різного кольору, різної форми. Пропоную об’єднатися в групи за кольором картки. Кожна група одержує своє завдання.
Жовтий колір – «Хвойні ліси».
Червоний колір – «Листяні ліси».
Зелений колір – «Рослини лісу».
Після опрацювання матеріалу учні об’єднуються в групи за формою карток і працюють у нових групах. По черзі розповідають матеріал, який вивчили у попередніх групах.
Наприкінці уроку проводжу перевірку, як учні засвоїли вивчений матеріал.
На уроках математики я також використовую технологію «Міні ажурна пилка». Пропоную учням об’єднатися у четвірки або пари, якщо в класі мало учнів, і роздаю кожній групі по 4 завдання так, щоб кожен учень у групі отримав різне завдання. На першому етапі пропоную самостійно обдумати спосіб його виконання. Потім даю вказівку пояснити хід виконання свого завдання сусіду по парті і обмінятися завданнями.
Наступний крок передбачає аналогічну роботу з учнями, що сидять в межах четвірки і обмін завданнями, що отримали після першого спілкування.
На наступному етапі учні знову повертаються до роботи в парах і пояснюють один одному розв’язання завдань, отриманих від попереднього спілкування та відтворюють почуте знову від сусіда. У результаті кожен з учнів зможе пояснити розв’язання всіх чотирьох завдань. Далі пропоную кожній групі визначити учня, який представлятиме хід виконання одного із 3-х завдань, що йому запропонували в групі. Кожний наступний учень, узявши уявний мікрофон, повинен спочатку сказати, чи погоджується він з відповіддю свого попередника. Якщо ні, то обґрунтовує чому і передає мікрофон наступному представнику, який теж має сказати, чи погоджується з почутим, якщо так, то передає розв’язання іншого завдання.
Метод «Прес» допомагає вчитися формулювати свою думку відносно спірного питання, формулювати її у вигляді чіткої та логічної структури.
Використовуючи цей метод, пропоную учням завдання і вішаю на дошці етапи цього методу з опорними словами. Наприклад, на уроці читання в 3 класі при обговоренні оповідання В. Сухомлинського «Як Павлик списав у Зіни задачу», відповідь учня може бути побудована так:
«Я вважаю, що читаючи такі оповідання, ми повинні переживати разом з героями, вчитися добра, засуджувати зло. Наприклад в цьому оповіданні мене дуже схвилював вчинок Павлика. Я хотів би дати йому пораду, якщо ти побачив, що хтось помилився, вкажи на цю помилку і допоможи її виправити. А якщо хлопчик не прислухається до моєї поради, то у нього ніколи не буде друзів. Отже, читаючи оповідання , я вчуся бути людяним, чесним, брати приклад з хороших людей.
У процесі моєї педагогічної роботи з учнями початкових класів, я переконалася, що результативним навчання і виховання є тоді, коли дитина відчує власний успіх, радість пізнання. Ніщо не впливає так на відчуття власного успіху, як можливість кожної дитини взяти участь у грі. В.Сухомлинський писав: У грі немає людей серйозніших, ніж діти.» Для малої дитини гра – основний вид діяльності, засіб пізнання навколишнього світу.
За моїми спостереженнями емоційність гри стимулює працездатність, підвищує продуктивність навчальної діяльності молодших школярів. Гра майже вмить породжує бажання долати будь-які труднощі, які трапляються в процесі навчання. Захоплива гра знімає надмірне навантаження: кудись дівається втома ,коли діти виконують завдання знайомих казкових героїв. Легко підтримати увагу учнів, розширювати їхній світогляд.
На уроках використовую різні розвивальні ігри, акцентуючи увагу на розвиток розумових здібностей учнів, зокрема «Назви узагальнюючим словом», «Четвертий зайвий», «Зроби логічний висновок», «Упізнай тварину за описом», «Знайди помилку».
Організація інтерактивного навчання передбачає використання методу рольових ігор, ігрових ситуацій («Круглий стіл», «Мозкова атака») . Раціональне використання цих ігрових методів сприяє позитивній зміні рівнів активності учнів. Тут допомагає логічне використання даних методів від більш простих до складних (рольових). Ігрові методи впливають на розвиток логічного мислення. Ось наприклад, з першокласниками я використовую такі інтерактивні ігри:
«Доміно»
Перший учень малює свої символи, наприклад, трикутник і кружечок, 2 й повторює останній, тобто кружечок і малює свій і так далі.
«Криве дзеркало»
Малюю на дошці кружечок, прошу учнів змінити форму ( вони малюють квадрат чи трикутник ), малюю стрілочку вправо, прошу змінити напрямок, малюю червону квіточку – прошу змінити колір і т. д.
А ось таку гру , яка закріплює і виробляє обчислювальні навички, можна використовувати і на уроках і в позаурочний час . Діти охоче в неї грають.
Для цього виготовляють невеликі картки з картону, пишуть приклад, а на зворотному боці – відповідь. Перший учень показує приклад і рахує до трьох. Якщо сусід відповідь назвав вірно, то картку віддає йому, а якщо ні, залишає собі. Виграє, той, хто збере за день, чи за тиждень найбільше карток. Цю гру можна використовувати у різних класах з різними видами завдань.
Важливим етапом в процесі навчання є підсумок, визначення головної ідеї, думки. Цього ми повинні вчити вже з першого класу. В процесі роботи я визначила, що цьому сприяє інтерактивний метод «Сенкан». Він дає можливість кожному включитись в роботу і продемонструвати власний досвід, розвивати мовлення.
Наприклад, на уроці читання :
Мама.
Розумна, ніжна.
Народжує, виховує, дбає.
Я люблю свою матусю.
Берегиня.
Для побудови сенкану учням пропоную опорну схему:
–тема (один іменник);
– опис (два прикметники);
–дія (три дієслова) ;
–ставлення ( фраза 4 слова);
–синонім до теми (одне слово).
Серед інших інтерактивних методів, які легко сприймають учні початкових класів, є складання Т-схем. Це сприяє розвитку мислення, мовлення, свого відношення до того чи іншого предмету чи явища. Наприклад , при виконанні каліграфічних хвилинок, вже з першого класу учні складають такі схеми.
Приклад.
Каліграфічна вправа Д Дл До Дв Дощ.
Завдання : скласти Т-схему до слова дощ.
Один ряд висловлює думку, що добре в цьому явищі, а другий ряд – що погано.
Сьогодні в теорії і практиці навчання мови в початкових класах гостро стоїть проблема розвитку зв’язного мовлення, творчих здібностей школярів. З цією метою в своїй роботі на уроках в хвилинках творчості застосовую такі методи, як «Закінчи речення», «Закінчи думку». Пропоную початок оповідання чи казки. Наприклад: «На село наплинув зимовий вечір. Запанувала тиша. Засвітились будинки. І раптом пішов сніг. Легкі сріблясті сніжинки закружляли у свіжому повітрі….». Потім пропоную закінчити від імені дівчинки, що стоїть біля вікна. Сніжинки, що кружляє в повітрі, пташки, що сіла на гілку дерева, собачки, який гуляє, кицьки, що гріється біля печі і т. д. .Це завдання можна запропонувати в групах.
Подобається учням також і такий метод, як «Читання за ключовими словами». Пропоную дітям слова : дівчинка, ліс, квіти, бабуся. вовк, вертоліт,і даю завдання придумати казку. Цю роботу теж можна запропонувати у парах , або у групах.
Важливим елементом кожного уроку, безперечно, є оцінювання. Від того, як вчитель організовує цей процес,залежить відчуття учнями свого успіху,а це в свою чергу підвищує інтерес до навчання.
Самооцінка учнями своєї роботи є важливим різновидом оцінювання. Регулярно застосовуючи цей метод, учитель може дізнатися багато нового та цікавого про дітей, про себе, свої уроки,про настрій та ставлення учнів до того, що відбувається на уроках. Організувати проведення самооцінки учнями можна по-різному. Використовуючи цеглинки Лего за шкалою оцінювання може учень показати рівень засвоєння знань,чи оцінити свою роботу на уроці.Можна використовувати Коло оцінювання,яке засноване на такому жпринципі.
Крім того, самооцінку на уроці, дуже зручно використовувати для подальшої диференціації домашнього завдання.
завдання.
На уроках повторення та закріплення вивченого використовую «Кубування».
Діти сприймають це, як гру. Для цього використовую гральний кубик. А на окремому аркуші даю запитання. Учні по черзі кидають кубик і відповідають на запитання під відповідним номером.
Наукою доведено, що асоціації та аналогії між предметами сприяють запам’ятовуванню матеріалу і його успішному відтворенню.
Коли дитина, навчаючись, створює певні асоціації з раніше побаченим, або з улюбленим предметом чи героєм, і отримує задоволення від цього процесу, вона краще запам’ятовує і сприймає цей матеріал.
Я вважаю, що одним з нелегких завдань вчителів початкової школи є навчання шестирічних дітей письму букв та цифр. Особливо, якщо діти приходять до школи без належної підготовки. Тому такий креативний метод,як асоціація форм літер і букв з предметами чи казковими героями, давно відомими учням, вважаю доцільним і цікавим. Цей метод розвиває креативне мислення у дітей. Тим більше, що провідною діяльністю тут є гра. А також всіма улюблений метод роботи – домальовування, розфарбовування.
Цю роботу проводжу в такому плані:
1.Показую писану букву, яку вивчаємо, аналізую її складові елементи.
2.Щоб створити асоціацію з певним предметом, чи фігурою, задаю питання:
– Що, чи кого вам нагадує ця буква чи цифра?
3.Використавши метод «Кубування», пропоную домалювати певні елементи на нелінованому папері, або на дошці.
4.Аналізуємо, вибираємо кращий, або пропоную свій варіант на дошці. (Додаток 4,).
5.Пропоную написати букву чи цифру на нелінованому папері у ритмі промовляння назви малюнка. ( я-блу-ко, жу-ра –вель )
6.Разом з дітьми створюємо казочку, промовляємо віршик, що доповнює цей образ.
Яблучка червонобокі
На яблуні висять
Щоб зуміти Їх дістати,
Треба Б велику написати.
Бе-маленька–журавель,
По болоту ходить цілий день.
Після виконання завдань в прописах, як фізкультхвилинку, можна використати зафарбовування того асоціативного малюнка на нелінованому папері, що малювали учні, потім зробити виставку.
Аналогічну роботу можна проводити і при вивченні цифр.(Додаток 4)
Я вважаю, що ця робота розвиває творче мислення і мовлення учнів, виховує естетичний смак, розвиває координаційні рухи кисті рук.
Інтерактивні методи і технології застосовую також і у виховній та позакласній роботі.
Так, наприклад, проводячи виховний захід до Дня матері «Наші матусі найкращі у світі», я застосувала такі вправи:
Вправа «Сенкан».
Діти на окремих аркушах паперу пишуть іменник мама, добирають три прикметники. Три дієслова, записують фразу про маму, добирають синонім до слова мама.
Мама.
Рідна, мила, дорога.
Любить , розповідає, навчає.
Мама любить свою дитину.
Ненька.
Вправа «Гронування»
–Діти пишуть центральне слово на аркуші паперу мама;
–потім пишуть фрази, які спадають на па’ять. Коли думають про маму;
–встановлюють зв’язки між поняттями;
–складають твір-мініатюру «Моя мама».
Гра «Мікрофон»
Передаючи «мікрофон» один одному. Діти розповідають про свою маму.
Дискусія «Чому мама найдорожча в світі людина?»
Застосування методу ПРЕС.
Позиція: Я вважаю , що мама найдорожча на світі людина.
Обгрунтування: вона ночей не досипає , пестить, голубить свою дитину, виховує, навчає…
Приклад: коли захворіє дитина, мама так терпляче доглядає, лікує,ніжно гладить, як ніяка інша людина у світі.
Використовуючи різні інтерактивні методи, я переконалась, що вони роблять урок цікавим, а головне діти запам’ятовують і розуміють матеріал значно краще, бо самі крок за кроком знаходять відповіді на запитання, які ставить перед ними вчитель. Учні відчувають себе активними учасниками подій і власної освіти та розвитку. Адже наше завдання полягає саме в тому, щоб не лише передати знання, а й забезпечити розвиток ,саморозвиток особистості учня, активізувати його творчі можливості.
Сучасні діти приходять до школи з бажанням діяти, до того ж діяти успішно, їм подобається на уроці не просто слухати, а ставити питання.
Обговорювати проблеми, брати інтерв’ю , приймати рішення, придумувати, фантазувати, тощо.
Якщо вчитель постійно організовує на уроках таку діяльність, то навчання буде успішним, а здобуті знання якісними.
Така організація педагогічної діяльності вимагає від вчителя оволодіння новими методами роботи,Сучасні діти приходять до школи з бажанням діяти, до того ж діяти впровадження нових технологій, необхідності самому вчителю вчитись, розвиватись та самовдосконалюватись. В цьому я вбачаю успіх своєї педагогічної діяльності.