Зараз настала ера інформаційних технологій. Немає, мабуть вже, ні одної сім'ї де б не було, комп'ютера, ноутбука, планшета і особливо смартфона. Кожен учень збираючись в школу бере з собою якийсь гаджет. Він може забути щоденник, підручник, ручку або зошит, але ніколи не забуде свій смартфон, або планшет. Дітей зараз важко зацікавити, якщо в них є такі гаджети з іграшками, але задача вчителів – це зробити. Коли діти вперше беруть свій гаджет для того щоб знайти , або скачати гру в Play Market їм обов'язково треба зареєструватися в Google Apps. Вони автоматично створюють електронну пошту Gmail, диск Google, Google документи, youtube.com. А це все вже хмарні технології. І вчителю треба лише правильно використати його гаджет.
Тренінг вчителів Танського НВК І-ІІ ступенів «Використання хмарних технологій на уроках» , вчителя трудового навчання Патлай Тетяни Валеріївни.
Зараз настала ера інформаційних технологій. Немає, мабуть вже, ні одної сім’ї де б не було, комп’ютера, ноутбука, планшета і особливо смартфона. Кожен учень збираючись в школу бере з собою якийсь гаджет. Він може забути щоденник, підручник, ручку або зошит, але ніколи не забуде свій смартфон, або планшет. Дітей зараз важко зацікавити, якщо в них є такі гаджети з іграшками, але задача вчителів – це зробити. Коли діти вперше беруть свій гаджет для того щоб знайти , або скачати гру в Play Market їм обов’язково треба зареєструватися в Google Apps. Вони автоматично створюють електронну пошту Gmail, диск Google, Google документи, youtube.com. А це все вже хмарні технології. І вчителю треба лише правильно використати його гаджет.
Хмарні технології – це кардинально новий сервіс, який дозволяє віддалено використовувати засоби обробки й зберігання даних. Найбільш поширена у використанні є хмарна платформа Google Apps Education Edition основними інструментами якої для використання учнями й вчителями є:
Чому обирати Google-сервіси? 10 аргументів «за»:
1. Безкоштовність. Доступні всі базові можливості, відсутність обмежень на період використання.
2. Один акаунт – всі сервіси. Реєстрація необхідна на самому початку, нові сервіси можна підключати по мірі необхідності, наявність та настройка персонального організатора всіх сервісів.
3.Знайомий інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Інтерфейс відповідає стандартним офісним програмам, україномовна версія.
4. Хмарне зберігання інформації. Можливість втрати даний виключена, спрощений доступ за прямими посиланнями, редагування та доступ з будь-якого комп’ютера що має підключення до мережі Інтернет.
5. Мінімальні вимоги для доступу. Відсутність необхідності встановлення додаткових програм, підтримка різними браузерами, доступ з портативних пристроїв.
6.Сумісне створення документів. Об’єднання людей що працюють над спільним документом, узгодженість документів «швидко», інтерактивність, відображення змін в реальному часі.
7.Історія всіх змін. Ведення статистики змін, можливість відновлення документу попередньої редакції.
8.Розмежування прав на доступ. Різні права на доступ (редагування, перегляд, коментування), можливість вбудовування у вигляді посилань
9.Підтримка та розвиток. Інноваційність, оновлення інтерфейсу та можливостей, інтеграція з сучасними технологіями Веб 2.0 та іншим.
10.Спільнота користувачів. Обмін думками та можливостями, ефективні приклади та досвід, широка аудиторія для тестування інструментів.
Хмарні сервіси на даний момент є повноцінним навчальним інструментом, що дозволяє навчальному закладу створити власний онлайн-простір та формувати особисте освітнє середовище вчителів та учнів максимально ефективно.
Необхідні компоненти для роботи в «хмарах»
-Інтернет
-комп’ютер (планшет, мобільний телефон, нетбук)
-браузер
-компанія, яка надає послуги хмарних технологій
-навички роботи з Інтернет та веб-застосунками.
Є й ряд недоліків:
хмарна послуга надається завжди якоюсь компанією, відповідно,
збереження даних користувача залежить від цієї компанії;
поява хмарних монополістів;
необхідність завжди бути в мережі для роботи;
небезпека хакерських атак на сервер (при зберіганні даних на
комп'ютері ви в будь-який час можете відключитися від мережі і
очистити систему за допомогою антивірусу);
цілком можливо, що компанії надалі вирішить брати за послуги
плату з користувачів
Google Диск - єдиний простір для зберігання файлів і роботи з ними. Він дозволяє працювати над документами одночасно з іншими користувачами - наприклад, готувати спільний проект з колегою, планувати будь-які події або вести облік витрат з партнерами. Досить зручно в сервісі Google Диск створювати документи, презентації, таблиці, але для оцінювання та контролю самостійної роботи учнів, на мою думку, найкращим варіантом буде використання форм. Зайшовши на свою сторінку в сервісі ,і в закладці «Створити» вибравши додаток «Форма», наповнивши відповідним матеріалом (наприклад, тестовим), отримаємо форму для он-лайн перевірки знань учнів .
Зручність використання даної форми полягає в тому, що вчитель може переглянути відповіді учнів поіменно із зазначенням дати і часу, коли дана форма опрацьовувалася. На сучасному етапі запровадження ІКТ з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади отримали можливість подавати нову інформацію, задовольняючи індивідуальні потреби кожного суб’єкта навчального процесу. Ефективність такого навчання залежить від вмілої організації вчителем навчального процесу як на заняттях, так і в позаурочний час. Разом з тим від того, як кожний учень уміє самостійно працювати, опановуючи необхідну інформацію, залежить рівень його навчальних досягнень.
Серед можливостей використання інформаційних технологій у процесі навчання виокремлюють: прямий і зворотний зв'язок між користувачами ІКТ; архівне зберігання великих обсягів інформації з можливостями їх передачі; можливість проведення віртуального експерименту; обробка та аналіз результатів експерименту та висновків, що з них випливають; автоматичне реферування і анотування матеріалів; можливість оцінки і контролю рівня опанування відповідною навчальною інформацією і коригування рівня навчальних досягнень.
Реалізація перерахованих можливостей ІКТ у педагогічній сфері діяльності дозволяє визначити такі види діяльності, до яких можна залучити учнів під час навчання: збір, зберігання, обробка інформації про досліджувані об'єкти; передача інформації її інтерпретація та подання в різній формі; взаємодія користувача з програмною системою, що припускає обмін текстовими запитами і відповідями; автоматизований контроль результатів знань, тестування тощо. Зазначені види діяльності засновані на інформаційній взаємодії між учнями, вчителями і засобами інформаційних та комунікаційних технологій, спрямованих на досягнення навчальних цілей і досягнення запланованого засвоєння навчальної інформації.
Одним із видів інтерактивного навчання є використання інтерактивних вправ на уроці. Створювати інтерактивні вправи можна за допомогою онлайнового сервісу LearningApps.org. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використання і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників.
Сервіс Learningapps є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Сервіс Learningapps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів.
Сервіс працює на декількох мовах, зараз українську мову додано до переліку мов інтерфейсу сервісу: перекладені загальні текстові рядки та всі рядки, що стосуються різноманітних вправ. Вправу можна запозичити з будь-якого мовного середовища і переробити під український варіант або ж використовувати мовою оригіналу.
Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі.
За допомогою шаблонів даного сервісу можна створити такі приклади інтерактивних вправ:
а) Шаблон «Фрагменти зображення». По натисненню на «фішку» з’являється фрагмент зображення зі списком, в якому треба вибрати відповідний допис;
б) шаблон «Вікторина». В середовищі пропонуються шаблони для створення вікторин двох видів: з однією правильною відповіддю та з множинним вибором відповіддю. В обох шаблонах присутня можливість вставки мультимедійного контенту: зображення, аудіоматеріалів та відеоматеріалів.
До цього виду прикладів можна віднести і гру «Перший мільйон» (аналог відомої телегри), шаблон якої також можна використати в середовищі.
в) шаблон «Знайти слова». Навчальна гра, суть якої полягає в складання слова з букв, розташованих у сітці поруч один з одним. Слова можна розташовувати не тільки по вертикалі і горизонталі, але і по діагоналі. Створюючи завдання, можна відразу задати ключові слова, які потрібно знайти в таблиці та виділити їх, а можна подати опис цих понять і учні повинні дати відповідь, віднайшовши її в таблиці.
Використовувати цю програму можна , як на уроці , так і як домашнє завдання, а також для самоперевірки, тому що в деяких вправах є самоперевірка. І та дитина яка боїться на уроці помилитися, вона виконує вправу із задоволенням.
На даний час майже кожен вчитель має свій блог, або сайт. На якому він може виставити і вправи LearningApps.org. Дуже зручно коли в школі є доступ до інтернету, і вчитель готуючись до уроку на свій сайт може наприклад закачати : тести, відеоматеріали, цікаві завдання тощо. Наприклад на початку уроку, або на закріплення учень пройшов онлайн тест і йому програма виставила автоматично оцінку. Це бачить як учень, так і вчитель.
Google Classroom є унікальним додатком Google оскільки розроблена саме для освітніх потреб. Ця платформа дозволяє використання вчителем всіх інтегрованих інструментів пакету Google Suite, наприклад, Google Drive і Gmail, Google Form G+.
У Класі зручно працювати і вчителю і учню. оскільки сервіс забезпечує користувачів універсальним робочим апаратом, має зручний, інтуїтивно-зрозумілий інтерфейс і можливості, необхідні учасникам освітнього процесу.
Основні можливості Classroom:
При створенні завдання у вигляді Google-документа, платформа буде створювати і поширювати індивідуальні копії документа для кожного учня класу з назвою типу <назва документа> – копія – <прізвище, ім’я учня >.doc. Це дає можливість давати завдання на відновлення записів, вставлення пропущених і завдання, що вимагають розгорнутої відповіді.
Також є можливість надання доступу для одночасної роботи над одним документом кільком користувачам. Спільна робота розширює можливості навчання, учні можуть допомагати один одному. Такий підхід сприяє розвитку комунікативної компетентності.
Простота у використанні, безкоштовність та високий рівень доступності Google Classroom та інших сервісів Google, які цифровий гігант Google постійно оновлює та вдосконалює, дає можливість вчителям математики та інших спеціальностей організовувати ІКТ-підтримку звичайних форми навчання, а також для перевернутого і дистанційного, індивідуалізувати навчання і широко використовувати групові форми роботи. Навчання не обмежуються лише школою. Матеріали розміщені на хмарі учні можуть переглядати вдома для повторення вивченого на уроці, або ж для того, щоб краще розібратись в темі, якщо при вивчені було щось незрозуміло. Для засвоєння матеріалу кожен учень матиме змогу підібрати темп сприйняття, обробки та засвоєння інформації. Вважаю, що це сприятиме підвищенню мотивації до навчання та кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Література.