Актуальність проблеми
Актуальною є проблема читацької компетентності школярів, вирішення її безпосередньо залежить від формування в учнів повноцінної навички читання, формування умінь сприймати, розуміти,аналізувати літературні тексти різних видів .
Опрацювання всього матеріалу повинно спиратися на природне бажання дитини гратися, фантазувати, діяти. Духовне
життя дитини повноцінне тільки тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості.
„ Без них вона – засушена квітка ” , говорив В.О.Сухомлинський.
Відповідно до освітньої галузі «Мови і літератури» нового Державного стандарту початкової загальної освіти з літературного читання метою вивчення предмету є розвиток дитячої особистості засобами читацької діяльності, формування читацької компетентності молодших школярів, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної компетентностей, ознайомлення учнів із дитячою літературою як мистецтвом слова, підготовка їх до систематичного вивчення курсу літератури в основній школі.
Ø формування в учнів повноцінної навички читання як базової у системі початкового навчання;
Ø ознайомлення учнів із дитячою літературою
різної тематики і жанрів;
Ø формування у дітей соціальних, морально-етичних цінностей через художні образи літературних творів; Ø формування у школярів умінь сприймати, розуміти, аналізувати й інтерпретувати літературні тексти різних видів із використанням початкових літературознавчих понять; Ø розвиток мовлення учнів; формування умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого);
Ø розвиток творчої літературної діяльностішколярів;
Ø формування у школярів прийомів самостійної роботи з дитячими книжками різних типів і видів, довідковим матеріалом, умінь здійснювати пошук, добір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань; Ø виховання потреби в систематичному читанні як засобові пізнання світу, самопізнання, загальнокультурного розвитку.
Øсприяють вдосконаленню навички читання;
Øполегшують засвоєння програмового матеріалу;
Øпожвавлюють навчально–виховний процес;
Øактивізують увагу, образне мислення;
Øпривчають дітей до пошукової розумової діяльності;
Øрозвивають зосередженість,стійкість інтелектуальних процесів;
Øскеровують у бажане русло основні мислительні операції – аналіз, синтез, узагальнення,абстрагування.
Ø не довготривалість, а частота тренувальних вправ;
Ø напівголосне читання (читання-гудіння);
Ø поурочні п’ятихвилинки читання;
Ø читання перед сном;
Ø режим помірного читання;
Ø читання у темпі скоромовки;
Ø проведення самозамірів читання.
Øвправи на розвиток вміння передбачати слова в реченні; Øвправи для розширення кута зору;
Øритмічні вправи;
Øвправи для розвитку здатності римувати слова;
Øшвидке орієнтування в тексті.
Ø важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ;
Øсистематичність їх проведення.;
Øрозвиток оперативної пам'яті за допомогою зорових диктантів;
Øзбагаченя активного словника учнів; Øсистематичний контроль з боку вчителя за успіхами дітей у пришвидшенні свого темпу читання;
Øсамозаміри швидкості, ведення таблиці “Як я читаю”;
Øобов’язкові читацькі розминки .
Ø стеж за словами у рядку, не
переставляй їх;
Øнамагайся зрозуміти, про що читаєш; Øбудь уважним до кожного слова, вимовляй орфоепічно правильно
закінчення;
Øпри читанні мовчки не воруши губами.
Øпрочитай речення з різною силою голосу;
Øпрочитай речення з різною швидкістю;
Øперестав слова в реченні;
Øзаміни одне слово;
Øпрочитай, змінюючи логічні наголоси;
Øвизнач загальний настрій твору;
Øзроби інтонаційний малюнок речення ;
Øпрочитай речення з різною інтонацією.
Всі зазначені вище чотири якості читання взаємопов’язані і взаємозумовлені. Удосконалення однієї з них веде до поліпшення іншої. Недоліки якоїсь з ознак читання впливають на якісну характеристику іншої риси уміння читати. Так, усвідомлено можна читати лише при правильному читанні, що забезпечується, в свою чергу, розумінням слів, речень. Від правильного читання залежить швидкість його, основою виразного читання стає свідоме сприйняття тексту, що диктує знаходження пауз, логічних наголосів, прискорене чи уповільнене прочитування твору. Разом з цим успіх виразного читання залежить і від правильного та швидкого читання. Незаперечний і зворотний вплив виразного читання на глибоке усвідомлення прочитуваного.
Лісова колиска
Стежка, озеро, стіжок – все у падолисті.
Ліс нудьгує без пташок, і в гніздечку для пташок
задрімав сухий листок,
спить, мов у колисці.
В. Скомаровський