Опис власного досвіду "Інтегративний підхід у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти"

Про матеріал
Автор роботи вважає,що основою картин світу є інтеграція. Саме вона забезпечує узагальнення окремих картин, понять, уявлень дитини про оточуючий світ та саму себе. Представлено фрагменти уроків з використанням інтегративного підходу.
Перегляд файлу

     Як відомо, основою картин світу є інтеграція. Саме вона забезпечує узагальнення окремих картин, понять, уявлень дитини про оточуючий світ та саму себе. Інтегративна система вирішує основні суперечності освіти – протиріччя між безмежністю знань і обмеженими людськими ресурсами.

    На мою думку, інтегративне навчання ефективне на вступних до теми або узагальнюючих уроках. Починаю готувати до них учнів заздалегідь. Для цього насичую їх сприймання різними враженнями, збагачую їх словниковий запас, викликаю інтерес до певної теми. Зазначу, що перевага інтегративного підходу насамперед у тому, що він дає змогу подолати розрізненість у сприйманні. Уроки з інтегративним підходом емоційно забарвлюють навчально-виховний процес, допомагають різнобічно  сформувати необхідні уявлення і поняття, підвищують якість засвоєних знань.

    Наприклад, я будую урок із теми «Корисні копалини рідного краю» (1клас). Для створення у дітей цілісного образу корисних копалин я пропоную переглянути презентацію, ознайомитися з професією геолога, провести дослідницьку діяльність і складати розповідь-захист.

Фрагмент  уроку з природознавства

 «Корисні копалини рідного краю» (1 клас)

IV.Вивчення нового навчального матеріалу

- Запрошую вас до роботи у наукову лабораторію.

- У нас є змога краще ознайомитись з корисними копалинами, які видобувають у нашій місцевості.

- Пам`ятайте, що виконуючи роботу, ви будете й учнями, і вчителями. Виконуйте свої обов`язки старанно, сумлінно, тому що від результатів вашої роботи залежатимуть результати роботи ваших товаришів.

Для роботи кожної групи облаштоване місце.

1.Практична робота з дослідженням по групах.

Група «Науковці» отримує зразки залізної руди, молоток, дощечку.

Група «Дослідники» - зразки граніту, молоток, дощечку.

Група «Геологи» - зразки вапняку, молоток, цвях, дощечку.

Група «Пізнайки» - зразки піску, склянку з водою.

Прийом «Кубування»

- Проведіть досліди і охарактеризуйте корисну копалину за такими ознаками:

1. Колір

2. Стан

3. Властивості

4. Використання

5. Підготуватися до презентації своєї наукової роботи

- За допомогою карток, які лежать у вас на столі, утворіть словосполучення. Використовуючи ці словосполучення, складіть розповідь про корисну копалину.

- Уважно слухайте виступи усіх груп, щоб ви змогли впоратись із перевірними завданнями.

3.Презентація

Презентувати свою роботу починають зі слів: «Група вирішила, що презентувати роботу буду я …».

 

D:\CBeTJIAHA\Опыт\Корисні копалини\P1020217.JPG

 

    Інтегративний підхід у формуванні соціальних компетентностей молодших школярів - це єдність теоретичної і практичної складових підготовки, гармонійне поєднання знань з різних циклів, що вимагає зміну структури змісту певної навчальної дисципліни. Унікальність цього підходу полягає в тому, що учасники освітнього процесу, працюючи над певною проблемою, розширюють і поглиблюють свої знання пов'язані з нею . Інтегративна система водночас робить акцент на подібність, а не на відмінність , що спричиняє пошук схожості у різноманітності , а не їх протиставлення. передбачають. Ці моменти уроків сприяють глибшому сприйманню та осмисленню якогось конкретного поняття.

Фрагмент уроку з природознавства «Вітер» (2 клас)

-Вітри рухаються з різною швидкістю. Бувають слабкі, помірні, сильні та

дуже сильні вітри.

Визначення характеристики вітру за описами у літературних творах:

- Тихо, тихо вітер віє,

Із травою гомонить. (Слабкий)

           Олександр Олесь

- Ох, яка лиха година:

Вітер виє, завиває,

Розходилась хуртовина,

Снігом вікна укриває. (Дуже сильний)

            Олена Пчілка

- По діброві вітер віє,

Гуляє по полю.

Край дороги гне тополю

До самого долу. (Сильний)

             Тарас Шевченко

- Тепляк дмухнув,

Крилом махнув,

По бороді лоскочеться. (Помірний)

                  Леонід Глібов

 

D:\CBeTJIAHA\Опыт\Вітер\20141205_103718.jpg

 

   Інтегративний підхід ставить нові вимоги до вчителя. Особливо важливим є вміння та готовність вчителя початкової школи формувати цілісну картину світу у дітей на основі знань з різних навчальних предметів. Цілісність знань учнів – це необхідна умова наявності у них відповідного образу, який відповідає дійсності. Під час використання інтегративного підходу вчителю необхідно використовувати логічні та дидактичні засоби структурування, враховуючи індивідуальні можливості кожного учня. Не потрібно керувати дітьми і робити усе за них. Достатньо допомагати та забезпечувати учнів необхідними матеріалами, джерелами інформації. Діти повинні працювати разом з учителем, а не робити щось для нього.

Фрагмент уроку з природознавства «Вітер» (2 клас)

3. Мотивація навчальної діяльности.

-Сьогодні ми з вами відвідаємо країну нових відкриттів. На деякий час нам доведеться стати дослідниками. А вони дуже уважні та спостережливі люди, помічають навіть дрібниці. Готові стати дослідниками?

Перший крок дослідника це робота з інформацією. Де і як можна зібрати інформацію?

- Поміркувати, пригадати, подивитися довідник, підручник, провести досліди, спостерігати, запитати у дорослих, подивитися у комп`ютері.

Готуючись до цього уроку, ми вже почали працювати з інформацією.

4. Актуализація знань.

5.Основна частина

А зараз ваш уважний слух дослідника допоможе вам визначити тему нашого уроку.

Аудіозапис вітру.

Визначення та формулювання теми уроку. Що таке вітер?

Як ви вважаєте, що таке вітер? (рух повітря).

Публичний електронний словник української мови: «Більший або менший рух повітря в горизонтальному напрямі»

 

D:\CBeTJIAHA\Опыт\Вітер\2017\P1060341.JPG

 

   Отже, інтегративна система навчання сприяє розвитку вміння бачити взаємозв’язки між різними явищами природи, глибше розуміти будь – яку тему завдяки її дослідженню, усвідомлювати комплексний підхід: предмети, навички  та різні точки зору пов’язані з реальним світом; надається можливість удосконалювати компетентності.

   Таким чином, використання інтегративного підходу у початковій освіті сприяє формування у молодших школярів цілісної картини світу, розвитку системного мислення, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, дає можливість формувати в учнів нові знання, гнучкість розуму, уміння переносити та узагальнювати знання з різних предметів, з'являється творче ставлення до праці, здатність вирішувати складні практичні завдання.

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
1136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку