Опорні конспекти з теми "Обробка фанери" 5кл

Про матеріал
Опорні конспекти з теми "Обробка фанери" - Тема. Свердління отворів Мета: сформувати в учнів поняття про процес свердління як один із видів різання, навчити свердлити отвори в деревині; розвивати політехнічний світогляд; виховувати відповідальність за результат роботи. Ключові поняття: свердління, свердло, коловорот, дриль. - Тема. Випилювання лобзиком. Мета: удосконалити навички пиляння фанери; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці. Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів, - Тема. Обпилювання та зачищання заготовок з фанери. Мета: сформувати в учнів поняття про технологічний процес обпилювання та зачищання як один із видів різання; розвивати політехнічний світогляд; виховувати відповідальність за результат роботи. Ключові поняття: насічка, напилок, рашпіль, надфіль, матеріали для шліфування.
Перегляд файлу

Тема. Свердління отворів

Мета: сформувати в учнів поняття про процес свердління як один із видів різання, навчити свердлити отвори в деревині; розвивати політехнічний світогляд; виховувати відповідальність за результат роботи.

    Ключові поняття: свердління, свердло, коловорот, дриль.

Обладнання: столярний верстат, ручний дриль (коловорот), свердла, плакати із зображеннями різних видів свердел та різальних частин інструментів.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів

––  Який технологічний процес називають різанням?

  Які різальні інструменти застосовують у деревообробці під час виготовлення виробів?

III. Оголошення теми та освітньої мети.

IV. Вивчення нового навчального матеріалу

1.  Поняття про свердління.

2.  Правила свердління

3. Правила безпечної праці під час свердління

V. Закріплення знань.

  •                Спробуйте обґрунтувати, чому наприкінці свердління натиск на упор і швидкість обертання треба зменшити.

         - З якою метою перед свердлінням під заготовку підкладають дошку?

  •                Запропонуйте найбільш раціональний спосіб свердління отворів одного діаметра в кількох тонких деталях.

VІ. Практична робота
Виконання тренувальних вправ. Свердління отворів у деталях майбутнього виробу.

VIІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

VIIІ. Домашнє завдання.

Поняття про свердління.

Свердління виконують за допомогою різних за конструкцією та призначенням свердел. Усі свердла мають три основні частини: різальну робочу і кріпильну .

Різальна частина спірального свердла має дві різальні кромки у формі клина. Заглиблюючись у деревину, вони зрізують певний її шар. Між різальними ребрами вздовж робочої поверхні розміщені спіральні канавки, за допомогою яких зрізані частини деревини відводяться на поверхню заготовки у вигляді стружки. Робоча частина свердла має дві спіральні стрічки, призначені для спрямування свердла та зменшення його тертя об стінки отвору. Хвостовик та лапка свердла слугують для його закріплення у певному пристрої або механізмі.

Правила свердління

  1. Перед свердлінням треба розмітити центр майбутнього отвору. Розмітку центру отвору у деревині можна виконати олівцем або шилом.
  2. Щоб мати рівні краї отвору на виході свердла і захистити кришку верстата від пошкодження, під заготовку слід закласти дошку, яку слід притиснути струбциною до кришки верстата.
  3. Обрати свердло відповідного діаметра і закріпити у дрилі (коловороті) таким чином, щоб його вісь збігалася з віссю патрона.
  4. Установити свердло у центр майбутнього отвору під прямим кутом до заготовки.
  1. Під час свердління долонею лівої руки натискати на упор коловорота або дриля, а правою рукою обертати рукоятку. Напрям обертання має бути за годинниковою стрілкою.
  2. Наприкінці свердління натиск на упор треба зменшувати.
     

Правила безпечної праці під час свердління

-Не можна тримати коловорот або дриль свердлом до себе!

-Перед свердлінням отворів треба надійно закріпити заготовку і підкласти під неї дошку.

-Свердло має бути закріплене в патроні міцно, без перекосів.

-Подачу свердла під час роботи треба здійснювати плавно, без ривків.

-Натиск на упор коловорота (дриля) на початку та наприкінці свердління повинен бути невеликим, обертання рукоятки — повільним.

-Забороняється контролювати якість обробки і чистити отвір від стружки пальцями рук!

-Не можна здмухувати стружку з поверхні виробу, її треба змітати спеціальною щіткою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Випилювання лобзиком.

Мета: удосконалити навички пиляння фанери; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці.

Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів,

Обладнання: столярний верстат, столярні ножівки, лобзики, запасні лобзикові пилки, шило, заготовки з фанери та ДВП.

Тип уроку: практичний.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

 

II. Вступний інструктаж щодо виконання практичної роботи.

1.  Повторення правил безпечної праці під час пиляння.

Працюючи лобзиком, необхідно знати такі правила

1. У процесі роботи слід сидіти(стояти) прямо.

2. Лобзик слід тримати перпендикулярно до фанери.

3. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не натискаючи сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.

4. Через кожні 15-20 хв. робити перерву.

Спочатку випилюють внутрішній контур, а потім – зовнішній.
 

 

III. Практична робота.

 Випилювання деталей майбутнього виробу. Зачищання деталей виробу наждачним папером різної зернистості.

 

IV. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

 

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Обпилювання та зачищання заготовок з фанери.

Мета: сформувати в учнів поняття про технологічний  процес обпилювання та зачищання як один із видів різання; розвивати політехнічний світогляд; виховувати відповідальність за результат роботи.

    Ключові поняття: насічка, напилок, рашпіль, надфіль, матеріали для шліфування.

Обладнання: столярний верстат, лобзики, пристосування для випилювання, пристосування та інструменти для обпилювання та шліфування.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів

––  Чи задовольняє якість кромки, яка утворилася після випилювання лобзиком? Чому?

  Чому утворюється нерівність поверхні?

III. Оголошення теми та освітньої мети.

IV. Вивчення нового навчального матеріалу

1.  Поняття про свердління.

2.  Правила свердління

3. Правила безпечної праці під час свердління

V. Закріплення знань.

  •                Спробуйте обґрунтувати, чому наприкінці свердління натиск на упор і швидкість обертання треба зменшити.

         - З якою метою перед свердлінням під заготовку підкладають дошку?

  •                Запропонуйте найбільш раціональний спосіб свердління отворів одного діаметра в кількох тонких деталях.

VІ. Практична робота

Виконання тренувальних вправ. Свердління отворів у деталях майбутнього виробу.

VIІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

VIIІ. Домашнє завдання: §16.

Поняття про обпилювання

Після виготовлення деталей з деревинних матеріалів їх поверхні ретельно зачищають рашпілями і вигладжують шліфувальними шкурками.

Технологічний процес обробки поверхонь деталі за допомогою рашпілів називають обпилюванням.

Рашпіль – це напилок з крупною насічкою, призначений для обробки м’яких матеріалів.
 

Якщо в процесі роботи рашпіль забивається відходами, його очищають металевими щітками.

Під час роботи рашпілем необхідно стежити, щоб пальці руки, розміщені на хвостовику не потрапили між оброблювальною деталлю та корпусом напилка. Тримай його так, як показано на малюнку.

Деталі з фанери, особливо отвори, не можна обпилювати рашпілями, адже фанера  може розшаровуватися. Тому для фанери використовують надфілі. Надфілі – це маленькі напилки. Обробляють ними  і деревину і метал. При\йоми роботи такіж як і напилками та рашпілями.
 

Шліфування.

Технологічний процес вирівнювання нерівностей широких поверхонь наждачними шкурками називають шліфуванням. Шліфувальні шкурки виготовляють з тканини або цупкого паперу, на один бік яких наклеюють подрібнені частинки твердої речовини – абразиву. Чим дрібніші частинки, тим вища якість оброблювальної поверхні.

Під час шліфування шкурку намотують на спеціальні колодки. Щоб не пошкодити оброблювальну поверхню на основу колодки необхідно закріплювати повсть або інший м’який матеріал.

Щоб зачистити дрібні деталі, їх рухають по шліфувальній шкурці. Великі деталі шліфують переміщенням бруска з шліфувальною шкуркою уздовж поверхні заготовки. Рівні кромки також зачищають за допомогою колодки та шліф шкурки.

Обпилювання та шліфування деталей виконують для того, щоб надати виробу красивого вигляду та високої якості. Після цього виконують оздоблювальні та опоряджувальні роботи, про які дізнаєшся при вивченні наступних параграфів.

 

Правила безпечної праці при обпилюванні та шліфуванні виробів з деревинних матеріалів

  1. Користуватися лише справним інструментом (ручка рашпіля має бути міцно насаджена на його хвостовик. Вона не повинна мати тріщин, сколів, а кільце – міцно триматись на ручці).
  2. Під час обпилювання та шліфування стежити, щоб пальці рук не попадали в проміжок між інструментом та оброблювальною деталлю.
  3. Бути уважним, не відволікатися під час роботи.
  4. Тирсу та інші відходи прибирати щіткою-зміталкою. Забороняється здмухувати їх або змітати рукою.

 

 

 

 

docx
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку