ОПОРНІ СХЕМИ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ НА УРОКАХ ГЕОМЕТРІЇ В 7 КЛАСІ
Писарєва Алла Володимирівна,
учитель математики Ліцею №5
імені Т.Г.Шевченка
Коростишівської міської ради
Уміння розв’язувати задачі – таке саме практичне мистецтво,
як уміння плавати й бігати. Ним можна оволодіти
тільки шляхом наслідування та вправ.
Д. Пойа
Під час навчання геометрії учні знайомляться з основними геометричними поняттями, їх властивостями, починають розв’язувати найпростіші геометричні задачі. З вивченням все більшого обсягу геометричного матеріалу вони зіштовхуються з першою проблемою: маючи деякі знання (вивчивши правила), не знають, як їх застосовувати (не можуть розв’язати задачу).
Практика показала, що інформація, подана у вигляді певних моделей, алгоритмів, схем та асоціацій краще запам’ятовується; використання таких прийомів розвивають в учнів логічне мислення, краще формуються практичні уміння й навички.
Успішне оволодіння саме геометричними навиками базується на таких «трьох китах»:
Наприклад, розглянемо медіану трикутника.
Учень повинен:
учень повинен дати назву відрізку АD (АD – медіана трикутника АВС).
* * *
Головним орієнтиром для пошуку ідеї розв’язання геометричної задачі є така схема:
Зробивши логічний висновок за такою схемою, учні просунуться до розв’язку задачі.
Кожний геометричний факт зображується у вигляді такого ж логічного ланцюжка, який містить стрілочки: → - слідує (випливає), ↔ - рівносильність. У таких ланцюжках уже спостерігається логіка: що випливає з того чи іншого геометричного факту. Розглянемо приклади.
Поняття «середина відрізка» часто зустрічається в геометрії і несе теоретичне і практичне навантаження, оскільки міститься у таких геометричних поняттях: медіана трикутника, середня лінія трикутника та трапеції, діаметр кола тощо. Тому учням потрібно розуміти його зміст, вміти позначити на малюнку і використати для розв’язання задачі. Засвоєнню цих вимог сприяє така схема (логічний ланцюжок):
Середина відрізка ↔ Відрізок ділиться навпіл → Два рівних відрізки
Наприклад, для бісектриси кута аналогічна схема:
Бісектриса кута ↔ Кут ділиться навпіл → Два рівних кута
Розглянемо застосування таких прийомів при вивченні теми «Коло, дотична до кола», геометрія, 7 клас.
Основні знання з теми (перелік правил, які повинен знати учень):
Орієнтири для розв’язування задач:
Для утвореного, наприклад, рівнобедреного трикутника у відповідній темі діти вже опрацювали таку опорну схему:
Приклад застосування орієнтиру «Факт – Висновок» та опорної схеми для розв’язування задачі показано на схемі:
Задача: У трикутнику АВС медіана ВК перпендикулярна до сторони АС, довжина якої дорівнює 6 см. Знайти периметр трикутника АВС, якщо кут АВК дорівнює 30о.
Дуже важливий візуальний супровід: рисунок до задачі з відповідними позначками.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ У 7 КЛАСІ
Тема: ВЗАЄМНЕ РОЗМІЩЕННЯ ПРЯМИХ НА ПЛОЩИНІ
Паралельність прямих
Орієнтир для розв’язування задач:
Тема: ТРИКУТНИКИ. ОЗНАКИ РІВНОСТІ ТРИКУТНИКІВ
Рівнобедрений трикутник
Прямокутний трикутник
Орієнтири для розв’язування задач на прямокутний трикутник:
Ознаки рівності трикутників
Орієнтири для розв’язування задач:
Тема: КОЛО І КРУГ
Орієнтири для розв’язування задач
Тема: КОЛО І ТРИКУТНИК
Основні знання з теми:
.