Опорний конспект до уроку узагальнення з історії України у 10 класі з теми «Уроки та наслідки державотворчих процесів»

Про матеріал
Опорний конспект у формі таблиці до уроку узагальнення знань, вмінь та навичок з історії України у 10 класі з теми «Уроки та наслідки державотворчих процесів». Опорний конспект створюється учнями під час уроку в процесі роботи у групах з використанням прийомів «Ажурна пилка» та проблемного навчання. Опорний конспект у формі таблиці створює умови для узагальнення певного фрагменту історичного матеріалу, сприяє встановленню учнями причинно-наслідкових зв’язків, підводить їх до самостійних висновків щодо історичних подій та явищ.
Перегляд файлу

Опорний конспект до уроку 

з історії України у 10 класі

з теми «Уроки та наслідки державотворчих процесів»

 

Підготувала Дикань Алла Василівна,

заступник директора з навчальної роботи,

вчитель історії та правознавства

Комунального закладу «Бугаївський ліцей

Ізюмської районної ради Харківської області»

 

4 групи (прийом «ажурна пилка») роглядають окремі етапи Української революції та узагальнюють діяльність окремих українських національних патріотичних сил,  які вели боротьбу за незалежність на початку XX століття, використовують інформаційні картки та підручник, заносять інформацію до опорних конспектів у формі таблиці, обмінюються інформацією, обговорюють її та роблять висновки. 

 

Пошук відповідей на питання-завдання:

1. У чому причини поразки?

2. Якими є наслідки боротьби за незалежність?

3. Якими є історичні уроки боротьби за незалежність?

4. У чому історичне значення діяльності та боротьби за незалежність?

 

Причини поразки українських національних патріотичних сил на початку XX століття

 

Українська Центральна Рада

(березень 1917-квітень 1918 рр.)

Гетьманат П. Скоропадського

(29 квітня – 14 грудня 1918 р.)

Директорія УНР

(грудень 1918-грудень 1920 рр.)

ЗУНР

(листопад 1918-початок 1920 рр.)

- ігнорування важливого чинника в державотворчому процесі – армії;

- не вдалося налагодити рівноправні відносини з сусідніми і великими державами, домогтися справжнього міжнародного визнання;

- непослідовність, повільність, нерішучість у реалізації соціально-економічної політики;

- не вдалося сформувати дієвого державного апарату, налагодити постачання міст продовольством, забезпечити порядок і законність;

- ослаблення соціальної бази УЦР;

- високий рівень організованості та боєздатності більшовицьких військ, успішна тактика боротьби за владу: уміла соціальна демагогія Рад;

- конфлікт УЦР з німецько-австрійською окупаційною адміністрацією, втручання німецько-австрійської адміністрації у внутрішні справи України

- опора на військову силу німецьких і австрійських війська;

- не було створено боєздатну армію;

- вузька соціальна база;

- несприятливі зовнішньополітич-ні обставини.

- не змогла створити життєздатний і стабільний політичний режим (ефективно працюючий державний апарат);

- не створила боєздатну армію;

- суперечлива і непослідовна внутрішня політика;

- відсутність єдності серед членів Директорії, особисте суперництво лідерів;

- слабка соціальна опора – відсутність підтримки широкими народними масами;

- широкі маси українського населення, особливо селянство, не зовсім усвідомлювали загальнонаціональні інтереси, необхідність створення і зміцнення власної держави;

- відсутність єдності національно-демократичних сил;

- несприятливі зовнішньополітич-ні обставини, військова перевага ворогів Директорії.

- воєнна перевага Польщі;

- не створила достатню за чисельністю і озброєнням армію; - відсутність міжнародної підтримки, міжнародна ізоляція ЗУНР. Прихильне ставлення країн Антанти до Польщі;

- поразка УНР.

 

Причини поразки:

1. Внутрішньополітичні:

- низький рівень національної самосвідомості українців і, як наслідок, слабка соціальна база визвольного руху (Українську революцію очолила українська інтелігенція, яка розраховувала на підтримку селян. Інтелігенція була нечисленною, селянство – політично несвідоме, неосвічене, неорганізоване, розпорошене. Робітники, підприємці, поміщики в більшості своїй не підтримали ідею незалежності України);

- відсутність єдності всіх національно-патріотичних сил, різні погляди на майбутнє України в лідерів національного руху, як наслідок, розкол і ослаблення національного руху (національно-патріотичні сили не пішли на компроміс в ім’я загальнонаціональних інтересів. УЦР була усунута шляхом перевороту П. Соропадського, влада гетьмана була повалена в результаті повстання, організованого Директорією УНР, українські комуністи визнавали лише радянську форму правління, не було єдності між УНР і ЗУНР);

- відсутність підтримки центральної влади широкими верствами населення;

- відсутність ефективного адміністративного апарату;

- відсутність добре організованої і підготовленої армії.

2.Зовнішньополітичні:

- несприятлива зовнішньополітична ситуація: вороже ставлення до незалежної України з боку Росії, Польщі, країн Антанти, намагання її ліквідувати;

- військова перевага ворогів незалежної України.

 

Історичні уроки боротьби за незалежність:

Досягнення незалежності неможливе без:

1) єднання всіх національно-патріотичних сил для досягнення спільної мети – незалежності – необхідність взаємних поступок, компромісів;

2) глибоких соціально-економічних реформ як перспективи поліпшення життя основної маси населення;

3) добре організованої і підготовленої армії;

4) управлінського апарату, прихильного до ідей незалежності, – налагодження керівництва найважливішими процесами життєдіяльності суверенної держави;

5) сприятливої зовнішньополітичної ситуації, підтримки незалежності України провідними зарубіжними країнами.

 

Історичне значення:

- була створена українська незалежна держава, що проїснувала деякий час; український народ продемонстрував своє нестримне прагнення до самостійності, росло переконання в широких масах українського населення, що без власної держави неможливе краще життя кожного зокрема і процвітання України в цілому;

- боротьба за незалежність була прикладом для наступних поколінь українців, без неї неможливе було б проголошення державної незалежності в 1991 році, а існування українського народу взагалі було б поставлене під сумнів;

- досвід державотворення.

doc
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
1148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку