МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕХАНІКО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ
відкритого заняття
Управління силами та засобами ОГ у Нс.
надання першої допомоги потерпілому
з дисципліни: Безпека життєдіяльності
2019
Дисципліна: Безпека життєдіяльності
Тема 7 Управління силами та засобами ОГ у Нс.
надання першої допомоги потерпілому
Мета заняття:
Дидактична:
навчальна: вивчення, дослідження об’єму, послідовності і прийомів надання першої допомоги;
розвивальна: розвивати аналітичне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, спонукати студентів робити узагальнення і висновки з ситуації; оволодіти способами самостійної оцінки ситуації, прийняття рішення та переходу до дій з урятування життя людини.
Виховна: виховувати розуміння цінності людського життя, почуття милосердя, власної відповідальності за прийняті рішення, формувати активну громадську позицію.
Література:
Основна:
Допоміжна:
3 Швидка медична допомога: Навч. посіб. / Л.П. Чепкий, О.Ф. Возіанов, О.Й. Грицюк та ін.; За ред. Б.Г. Ананасенка, Л.П. Чепкого. – К.: Вища шк., 1998. – 311 с.
План вивчення нового матеріалу
1 Зміст першої допомоги.
2 Послідовність дій при наданні першої допомоги.
3 Способи визначення життєвих функцій потерпілого.
4 Аптечка першої допомоги
1 Зміст першої допомоги
Притча про доброго Самаритянина
Давним-давно самотній мандрівник прямував з міста Єрусалим в місто Єрихон. Шлях лежав по кам'янистій гірській дорозі. Сліпучо палило сонце. У цих місцях подорожніх частенько підстерігали злі розбійники. Вони-то і напали на одинокого подорожнього, побили, пограбували його і зникли. А подорожній, ледве живий, залишився лежати на дорозі. Навколо ні душі. Чи не кому ні руки подати, ні ковтка води.
Але раптом на дорозі з'явився священик. В цей день був релігійне свято, і за буквою закону в цей день не можна нічого було робити, дозволялося тільки молитися. Священик побачив бідну людину і ... пройшов мимо.
Ось ще хтось з'явився на дорозі. Він напевно допоможе. Але ні, людина теж проходить мимо. Він служитель храму і теж вважає, що надання допомоги в такий день - порушення релігійного закону.
Вдалині показався третій мандрівник. Це житель провінції Самарія. Про ці самаритян дуже презирливо відгукуються священики і служителі храмів. Він і поготів пройде мимо, подумав нещасний подорожній.
Але, побачивши потерпілого, самаритянин спішився з ослика, підійшов до страждальця. Він промив і перев'язав йому рани, посадив на осла і відвіз на заїжджий двір. Він продовжував доглядати за нещасним доти, поки йому не стало краще. А коли прийшов час виїхати, добрий самаритянин сказав господареві заїжджого двору: "Ось гроші за наше проживання, я залишаю тобі їх більше, тому що бідолаха залишиться тут до повного одужання. Якщо не вистачить, доплачу, коли буду повертатися назад. Будь ласка, доглядай за ним добре ".
Завдання:
Визначте послідовність дій Самаритянина на фоні вчинків «добропорядних» співгромадян і запишіть варіанти етапів першої допомоги в опорний конспект.
1 Запитання:
Що зробив Самаритянин?
Відповідь:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2 Запитання:
На які перші небезпеки наражався потерпілий і які були усунені діями Самаритянина?
Відповідь:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Перша долікарська допомога — _________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання:
Визначте якості людини, необхідні для успішного надання першої допомоги, користуючись рекомендованим переліком якостей:
Щирість
2 Послідовність дій при наданні першої допомоги
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________
Зробити висновок про смерть потерпілого має право лише лікар!
3 Способи визначення життєвих функцій потерпілого.
Життєво важливі функції для людини :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ознаки життя у людини:
Ознака |
Людина жива |
Клінічна смерть |
Пульс |
Визначається на шиї збоку і вище адамового яблука притисненням двох пальців |
|
Серцеві скорочення |
Визначаються прослуховуванням грудної клітини |
|
Дихання |
Визначається по руху грудної клітини, крил носа, губ. Дзеркало, піднесене до рота, пітніє. Пушинка, тонка нитка, піднесена до рота або носа, коливається |
|
Реакція зіниць на світло |
Зіниця вузька, на світло звужується |
|
Рефлекс рогівки ока |
При доторканні до рогівки кінчиком носової хустки повіки здригаються |
|
Помірне перетягування руки вище ліктя |
Вени нижче джгута набухають |
|
4 Аптечка першої допомоги
Медикаменти і засоби для надання першої долікарської допомоги.
Завдання:
Самостійно доповнити таблицю «Медикаменти і засоби для надання першої долікарської допомоги»
Медикаменти і засоби для надання першої долікарської допомоги
Медикаменти та медичні засоби |
Призначення |
Індивідуальні перев'язочні асептичні пакети |
Для накладання пов'язок |
Бинти |
|
Вата |
Для накладання пов'язок |
Ватно-марлевий бинт |
|
джгут |
|
Шина |
Для укріплення кінцівок при переломах |
Гумовий пузир для льоду |
Для охолодження пошкодженого місця при забоях, вивихах, переломах |
Склянка |
Для прийому ліків, промивання очей, шлунка і приготування розчинів |
Чайна ложка |
Для приготування розчинів |
Йодна настойка( 5%) |
|
Нашатирний спирт |
|
Борна кислота |
З метою приготування розчинів для промивання очей і шкіри, полоскання рота при опіках лугами, для прикладок на очі при опіку електричною дугою |
Сода питна |
З метою приготування розчинів для промивання очей і шкіри, полоскання рота при опіках кислотою |
Розчин перекису водню (3%) |
|
Настойка валеріани |
|
Нітрогліцерин |
Для прийому при сильних болях в ділянці серця і за грудиною |
Практичне творче завдання
«Головні принципи Першої медичної допомоги»
Прокоментуйте Головні принципи Першої медичної допомоги:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПАМ'ЯТАЙТЕ! ВАШЕ ОСОБИСТЕ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВ'Я ОТОЧУЮЧИХ У ВАШИХ РУКАХ!
Домашнє завдання
1 Опрацювати матеріал лекції.
Інтернет - ресурси:
1 Перша долікарняна допомога при переломах кісток
2 Перша долікарняна допомога при опіках
3 Перша долікарняна допомога при кровотечах
4 Перша долікарняна допомога при шоку
5 Перша долікарняна допомога при ураженні електричним струмом
6 Перша долікарняна допомога при втраті свідомості
7 Перша долікарняна допомога при теплових ударах
8 Перша долікарняна допомога при отруєнні газами
9 Перша долікарняна допомога при охолодженні та відмороженні
10 Типові помилки під час надання долікарської допомоги
Номер варіанта завдання студент обирає за номером в навчальному журналі.
3 Опрацювати методичні матеріали до лекції (надаються групі в печатному та електронному вигляді) та відповісти на індивідуальні тестові завдання.
Тест для перевірки знань
_____________________________________
Визначте вірну відповідь:
1 Небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила загибель людей або створює на об'єкті чи окремій території загрозу життю та здоров'ю людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди довкіллю, називається:
а) аварія;
б) небезпечна подія;
в) катастрофа;
г) надзвичайне лихо.
2 Масове розповсюдження інфекційної хвороби людей у часі та просторі у межах певного регіону, що значно перевищує звичайний рівень захворюваності, який реєструється на цій території, називається:
а) епізоотія;
б) пандемія;
в) епідемія;
г) захворюваність.
3 Одночасне поширення інфекційної хвороби серед великої кількості одного чи багатьох видів тварин, що значно перевищує звичайний зареєстрований рівень захворюваності на певній території, називається:
а) епіфітотія;
б) епофітія;
в) епізоотія;
г) епофізія.
4 Порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат, називається:
а) стихійне лихо;
б) надзвичайна ситуація;
в) небезпечне явище;
г) катастрофа.
5 Ступінь зараження повітря хімічними речовинами вимірюється у:
а) г/м3
б) г/м2
в) г/км
г) г/год.
6 До небезпек соціально-політичного характеру не відносяться:
а) страйки
б) пандемія
в) злочинність
г) низький життєвий рівень
7 При підозрі на наявність вибухового пристрою неможна:
а) негайно викликати міліцію
б) ізолювати місце з підозрілим предметом
в) оглянути предмет на наявність електродетонатору
г) не користуватися поблизу підозрілого предмету мобільним зв'язком
8 Як не повинен себе вести заручник:
а) сидіти тихо, не вставати без дозволу
б) не привертати до себе уваги
в) спробувати втекти самостійно
г) не вести активні розмови між заручниками
д) не дивитися в бік терористів
9 Чи можуть соціальні надзвичайні ситуації викликати природні або техногенні:
а) не можуть
б) можуть
в) можуть викликати лише техногенні
г) можуть викликати лише природні
д) можуть викликати лише техногенні надзвичайні ситуації та небезпечні екологічні наслідки
10 Карантин це:
а) заходи по попередженню розповсюдження інфекції та ліквідації епідемії
б) заходи, що обмежуються закриттям шкіл, установ, підприємств під час епідемій
в) заходи по попередженню розповсюдження інфекції
г) заходи по ліквідації епідемії
Шкала оцінювання тестового завдання
Кількість правильних відповідей |
Оцінка |
9-10 |
5 |
7-8 |
4 |
5-6 |
3 |
1-4 |
2 |