Словосполучення (мін. непредикативна одиниця синтаксису, утворена за нормами і правилами національної мови з двох або більше лексико-повнозначних слів на основі синтаксичного зв’язку (підрядного).
Ознаки, які покладено в основу класифікації |
Типи с\с, вияв ознаки |
Приклад |
1. Синтаксичні відношення у с\с |
1. Узгодження ( тип синт. зв’язку, при якому залежне слово набуває форм, властивих стрижневому ) : а) повне (рід, число, відмінок) б) часткове (якась із форм не співпадає) 2.Керування а) посереднє(прийменникове) ↓ сильне ( залежний компонент обов’язковий і стоїть тільки в тому відмінку, що і стрижневе) б) безпосереднє (безприйменникове) ↓ слабке (відмінок може бути різним) 3.Прилягання (тип синт. зв’язку, при якому залежний компонент – незмінюване слово: дієслівні форми, прислівник) 4.Тяжіння (в шк. програмі не розгляд.) |
1. а) Ранкова зоря. б) Місто Суми. Дівчина – шофер. 2. а) Написати + Зн.в. Лежить на + Д.в.
б) Лежати на + Д.в. Лежати під ,за +О.в. Лежати у +Д.в. 3.Говорити охоче . Іти наспівуючи. |
2.Смислові відношення (семантичні) |
1. Означальні (атрибутивні) ↓ залежне слово – означення 2. Додаткові (об’єктні) ↓ залежне слово називає об’єкт дії 3.Обставинні (адвербіальні, релятивні) ↓ залежне слово – обставина 4.Синкретичні ↓ залежне слово може мати подвійну функцію |
1. Синій птах.
2. Писати пером.
3. Співати голосно.
4. Поїхали до бабусі . Поїхали до бабусі. |
3. За морфологічним вираженням стрижневого слова |
1.Дієслівні (дієслово + його форми) 2. Іменні (іменники, прикметники, числівники, займенники) 3.Прислівникові |
1. Керувати гуртком. 2. Готовий до бою.
3. Дуже голосно. |
4. За будовою |
1. Прості ( 2 компоненти: головний і залежний) 2.Складені ( 3 і більше компонентів) може бути розкладений на прості с\с |
1. Дівчина з кирпатим носом. 2. Героїчний подвиг народу. Героїчний подвиг народу. |
Граматичне значення
1.Підмет і його ознака (особа) |
Червона троянда. Поїзд ”Київ-Харків ”. |
2. Дія і предмет, на який переходить дія |
Посадити дерево. Написати листа. |
3. Дія та її ознака |
Говорити чітко. |
4. Назва предмета і особи, якій належить цей предмет |
Зошит учня. Портрет матері. |
5. Дія та її знаряддя |
Малювати фарбами. Писати пером. |
Не є с\с
1.Предикативне словосполучення ( підмет + присудок): Сонце сховалося.
2.Лексичні, фразеологічні сполуки:
а) кількісно-іменні: Два учня. Сотня дітей. Табун коней.
б) збірні поняття: Зграя горобців. Гурт хлопців. Табун коней. Отара овець. Метр тканини.
в) сполуки типу: Дехто з учнів. Хтось із… Кожний із… Хто-небудь із…
г) соціативні підмети: Серпень з вереснем… Батько з сином розмовляють. Пор.: Батько з сином розмовляє.
д) прізвище, ім’я по батькові: Іван Якович Франко.
е) сполуки із словами: з очима, з лицем, з плечима, вдачі, розміру, кожний, останній, минулий, кінець, середина, початок, край, центр, шматок, решта, ряд, вид, весь, сам (= навіть, теж, один). Пор.: Сам батько займався дітьми. Батько хату побудував сам (= самостійно). Дівчина з чорними очима (= чорноока). Чай вищого ґатунку. Хлопець з широкими плечима. Минулий рік. Кожний учень.
3.Метафоричні сполуки: Золота душа. Пор.: Золотий годинник.
4.Перифрази (описові звороти) : Корабель пустині. Дочка Прометею. Люди в білих халатах.
5.Канцеляризми ( ”розщеплені” присудки) : Надати допомогу. Взяти участь.
6.Аналітичні форми часу, ступені порівняння, способу : Буду…\ хай..\ нехай…
7.Поєднання однокореневих слів: Бити не б’є, а жити не дає. Красуня з красунь. Хата не хата.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
А зупинилися поруч, бачив її, виросла швидко, повернено власнику
Б кам’яна стіна, ледве помітний, ракети і м’ячик, готовий до змагання
В зимовий сад, зошит у клітинку, унаслідок повені, сніданок натще
Г аркуші зошита, хлопчик подякував, час втрачено, написала знов
Д підписати заяву, запросити гостя, стежити очима, накивати п’ятами
А дитячий сон, згадав дитинство, захист дитинства, незабутнє дитинство
Б крокви з дуба, зроблений з дуба, під столітнім дубом, дуб край села
В створений проект, створений митцем, створіння природи, новий витвір
Г малювання з натури, виставка малюнків, зробити малюнки, малюнки сина
Д ніжні квіти, сумні очі, очі дівчини, пам'ять серця