Конспект уроку української мови 8 клас Тема. "Обставина"

Про матеріал
Конспект уроку 8 клас українська мова Тема. Обставина. Види обставин. Матеріали конспекту містять вправи на розвиток мовлення, мислення учнів, творчі завдання, схеми, картки для індивідуальної перевірки знань . Може бути використаний у класах з поглибленим вивченням української мови
Перегляд файлу

Урок української мови  8 клас

Підготувала: учитель української мови та літератури Марганецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №7  Л.В.Гордієнко 

 

Тема. Обставина. Види обставин

 

Мета. Поглиблювати знання учнів про обставину як другорядний член речення; ознайомити з видами обсавини і способами її вираження; повторити правила виділення на письмі комами дієприслівникового звороту; формувати в учнів вміння визначати обставину в реченнях, використовувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення; виховувати любов до людей, доброту, почуття співпереживання.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: матеріали вправ із завданнями, схема-опора «Види обставин»,                                          індивідуальні картки, таблиця  «Розряди прислівників за значенням»

 

                                      Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

 

                           1. Бесіда – опитування:

  - Над яким розділом науки про мову ми працюємо?

  - Які другорядні члени речення вже вивчили?

  - Що таке прикладка?

  - Яку прикладку ми називаємо поширеною?

  - Назвіть розділові знаки при прикладці?

  - Коли прикладка пишеться через дефіс?

  - В яких випадках прикладка береться в лапки?

                         

       2. Виконання завдань за індивідуальними картками

 

1-А Списати, підкреслити прикладки, доповнити рядки власними прикладами

 

а) гори Карпати, озеро Байкал, письменник Панас Мирний;

б) Калина-красуня, Марчук-молодший, Дніпро-ріка;

в) футбольна команда «Карпати», фірма «Світоч», газета «Колос».

 Скласти по одному реченню з різним написанням прикладок.

2-Б До поданих слів підібрати прикладки. Врахувати при цьому різне їх написання. Записати прикладки разом із словами, які їх пояснюють.

Газета …… , ялинка …. , письменник…,

тюльпани…. , ріка ….. , громадяни ….,

офіцер ….. , кінофільм …. , Земля ….  .

 

Скласти і записати речення, враховуючи різне написання прикладок.

3-В Списати, вставляючи пропущені букви

знімаючи риски. Прикладки підкреслити

 

  В..сна/чарівниця, н..наче цариця, наказ свій послала, щоб краса вставала. (О.Пчілка) Козак/с..рдега люл..чку потягає, В кобзу грає/виграє, жалібно співає. (Т.Марч.) Полонен..их ворог не/брав – усіх студентів/вояків закололи багнетами. Саме їх поховали на (а,А)скольдовій могилі у Києві. (В.Окаринський).

4-В Списати, вставляючи пропущені букви

знімаючи риски. Прикладки підкреслити.

 

  Красуні/дівчата ро..цвітают.. , як пол..ові квіти…(О.Іван.) Піс..ня широко пл..ве, як Дніпро/ріка. (О.Ющенко) Освітлен..ий вогнями пі..ходит.. паро/плав (Т,т)арас (Ш,ш)евченко .Любов до рідного краю наштовхнула Шевченка на створен..я серії офортів  (Ж,ж)ивописна Україна.

 

 

         3. Творче завдання-змагання за варіантами:

 

До продиктованих слів дібрати і записати прикладки, враховуючи їхнє написання:

І – В : окремо; ІІ – В: через дефіс; ІІІ – В: у лапках.

 

Місто …(Київ)              місто …(сад)                фірма …

Гора …(Сапун)             (Сапун) гора                 твір ….

Земля …                         Земля                            повість…

Художник ….                художник                     кінофільм….

 

ІІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів. Повідомлення  теми, мети і завдань уроку

                        Диктант безперервної дії

 

  Проте буває інший вид впертості, коли підліток наполягає на явно неправильному рішенні або через прагнення дуже дошкулити тим, хто його умовляє, або ж через небажання інколи визнавати свої помилки.

   Упертість деколи може бути виявом нервової перевтоми.

 

Завдання: розібрати друге  речення синтаксично.

- Як ви визначили другорядний член речення обставину?

- Якими частинами мови виражена обставина у даному випадку?

 

- Сформулюйте завдання нашого уроку:

 

  • повторити відомості про прислівник;
  • удосконалити вміння визначати обставину в реченнях;
  • повторити правила виділення дієприслівникового звороту на письмі;
  • удосконалювати вміння ставити правильно питання до слів у реченні.

 

                       Девіз уроку: Воскресайте камінні душі,

                                              Розчиняйте серця і чоло.

                                              Щоб не сказали про вас грядущі:

                                              - Їх на землі не було

                                                                 (В.Симоненко)

 

ІV. Засвоєння нових знань. Формування умінь і навичок

       учнів

     - Хто може дати визначення обставини як другорядному члену речення?

 

                        Поетична хвилинка

                ( учениця читає напамять вірш)

               Цей член, хоч і другорядний,

               його знати не завадить.

               Він мов нитка Аріадни,

               нас у реченні провадить.

               Нам без нього неможливо –

               це відомо здавна.

               Дозволя розкритись слову

               й виража його не всує, -

               дію характеризує,

               стан, ознаку чи умову.

               Знать його усім важливо

               Зветься він – обставина .       (Д.Білоус)

 

 

                         Словникова робота

 

Нитка Аріадни –те, що допомагає вийти із важкої, складної ситуації. Від імені Аріадни, героїні грецької міфології, яка дала Тезею клубок ниток, щоб допомогти вийти йому з лабіринту.

 

   - Згадайте, які ви знаєте розряди за значенням прислівників.

   Завдання: користуючись таблицею «Розряди прислівників» та слухаючи уважно поезію, скласти свою схему-опору до теми.

 

   За прозовість ми просимо пробачення –

   граматичні поняття чіткі.

   Отже, види обставин такі

   відповідно до їхнього значення.

 

                                    1. Обставина способу дії:

                                        Спливли плавом літа молодії.

                                         Гончар сильно у «Соборі»

                                         висвітлив події.

 

2. Обставина міри і ступеня:

    Набридає украй важких

    молотів гупання.

                                    3. Обставина місця:

                                        Петро стежкою

                                        подався на обійстя.

4. Обставина часу:

    зранку в мене була зустріч

    з керівником класу.

                                     5. Обставина причини:

                                         я зрадів, що дістав

                                         книжечку Тичини.

6. Обставина мети:

    завидна вдалося до Києва дійти.

 

7. Обставина умови:

    хлопчик виростав коло діброви,

    Де повітря чисте і здорове.

 

                                       8. Обставина допустовості:

                                           незважаючи на злидні ,

                                           ми жили по совісті.    (Д.Білоус)

 

Один учень малює схему-опору на дошці  ( заздалегідь підготовлений)

                                        

     3. Виконання завдання: записати речення, визначити в них обставини, вказавши: 

- на яке питання відповідає вид;

- якою частиною мови виражена обставина;

- від якого члена в реченні залежить і яким способом зєднана з ним.

  1. Тож легендарний Прометей украв колись вогонь у бога, щоб стала світлою дорога для всіх пригноблених людей. (І.Гончаренко) 2. Звелів Зевс, щоб навіки Прометей залишався прикутим до скелі. 3.О, не даремно, ні, для слави і розплати, огонь пісень поніс задумливий поет.(А.Малишко) 4. Наперекір усьому існує ж таки спадкоємність людяного в людині.(О.Гончар) 5. Ласкавий легіт, але що у ньому, коли з пустелі віє він? Привітний вогник, але що у ньому, як на безлюдді сяє він? Прекрасне слово, але що в ньому, як не від серця йде воно? (В.Мисик)

 

 - Як ви розумієте ці рядки?

- Хто такий Прометей?

- Символом чого став Прометей і його справа?

(Розповідь учня,заздалегідь підготовленого, про Прометея)

 

ІV. Застосування знань учнів. Удосконалення умінь та навичок

     1. Гра «Заповни клітинки»:пропонується вписати в порожні клітинки слова-прислівники, що передають зміст словосполучення одним словом-ключем. Виграє той, хто не помилиться жодного разу

                                 1.      в в е ч е р і

                        2.    в і р н о

                       3.    н е в а г а ю ч и с ь

                    4.    в д я ч н о

                     5.   р а д і с н о

                           6.   в і л ь н о 

 

1. Робити щось, жертвуючи власними інтересами заради інших.

2. Робити щось відповідно до істини.

3. Робити щось рішуче.

4. Робити щось добре, виправдовуючи затрачені зусилля і засоби.

5. Робити з почуттям великого душевного задоволення.

6. Робити щось незалежно від обмежень у чомусь.

 

         2. Творче завдання: із словами-знахідками скласти речення, які б розкривали зміст девізу уроку

 

          3.  Робота в групах

 

 Групи отримують ідентичні завдання, але з різним рівнем складності: 1-А – поширити речення обставинами причини, які б відповідали на питання в дужках; 2-Б – поширити речення обставинами мети; 3-В – виконання завдання з ключем за підручником .

 

 1. 1 (з якої причини?) я повинен творити добро.2.Я радію (від чого?) . 3. (Через що?) я не відчуваю болю. 4. Я відчув себе більш потрібним і впевненим (через що?)

 

 2. 1.Ми прийшли у світ ……………………(дарувати любов).

 2. Я повинен навчитися бачити радість і біду в очах людини для……………….(розуміння її душі) 3. Буду співпереживати й співчувати …………………(щиро).4. Творитиму в собі Людину для……………….(добра іншим)

Слова, що в дужках можна винести як довідку.

 

3. Завдання: випишіть підряд словосполучення за видами вжитих у них обставин у тому порядку, як ці обставини називаються, тобто 1) з обставинами способу дії, міри і ступеня; 2) з обставинами місця; 3) з обставинами часу і т.д

 

   Зупинився на кілька хвилин; прийшов на підмогу; задивився вдалеч; голубіло навкруги; ожило завдяки дощу; поговорили один на один; не зневірювався попри всі митарства; прокинувся вдосвіта; підвівся неохоче; пізно встав; утомився від незгод; не було досі; не заб’єш цвяха, не вдаривши молотком; підіймався з низин; тривало сто літ; чекали з дня на день; линули згори; сховаємося на крайній випадок; не оглядався, незважаючи на страх.

Ключ: з останніх букв словосполучень прочитайте закінчення вислову давньоримського філософа Епіктета:

«Чого не слід робити, того не чини навіть в думках»

!! Завдання для груп заготовлені заздалегідь на великих аркушах. Після виконання вивішуються на дошці для прочитання іншими.

V. Підсумок уроку

          1. Робота в групах:  «Лови помилку»

 Одна група учнів дає визначення з помилкою іншій групі за темою уроку. Наприклад: обставина – це головний член речення….. і т.д.

          2. Бесіда:

- Що на уроці було головним?

- Що було вам цікавим?

- Що нового дізнались сьогодні на уроці?

- Чому навчились?

 

VІ. Домашнє завдання:вивчити теоретичний матеріал підручника; повторити правопис прислівників; знайти п’ять прикладів у підручнику з літератури на різні види обставин і записати їх у зошити

docx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
5409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку