Конспект уроку української мови 8 клас Тема. "Прикладка"

Про матеріал
Конспект уроку 8 клас Тема. Другорядні члени речення. Прикладка. Конспект містить вправи для відпрацювання грамотності учнів, творчі завдання, схеми. Може бути використаний у класах з поглибленим вивченням української мови
Перегляд файлу

Урок української мови  8 клас

Підготувала: учитель української мови та літератури Марганецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №7  Л.В.Гордієнко 

 

 

Тема.  Прикладка як різновид означення

 

Мета. Поглиблювати знання учнів про другорядний член речення означення; дати поняття прикладки як різновиду означення формувати вміння учнів визначати прикладку в реченнях, ставити логічно правильні запитання до неї;вчити правильно ставити розділові знаки при прикладці; розвивати логічне мислення учнів, вміння послідовно висловлювати свої думки; збудити інтерес до художньої спадщини України,

зокрема до творчості народної художниці Катерини Білокур; виховувати любов до прекрасного.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: індивідуальні картки; таблиця «Прикладка як різновид означення»; портрет Катерини Білокур; репродукції картин художниці: фрагмент натюрмор-ту«Снідання»; фрагмент картини«Кавун.Морква.Квіти» та інші.

 

                                         Хід уроку

 

І. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів

    1. Опитування за теоретичним матеріалом минулого уроку:

                                « Логічний ланцюжок»

 

Починає відповідати один учень, за ним другий і так далі.

Наприклад: 1-й учень: «Означення – це другорядний член   речення, який вказує на ознаку предмета….»

2-й учень: «…відповідає на питання який? чий? котрий?»

3-й учень: наводить приклади з домашньої вправи. І так далі до логічного завершення відповіді.

 

   Перевірка домашнього завдання

 

«Диктант для вчителя або прийми естафету біля дошки»

 

Три учні по черзі диктують свої речення; вчитель пише їх  на дошці, пропускаючи букви на вивчені орфограми. Учні теж записують у зошити диктовані речення.Потім до дошки виходить учень, пояснює орфограми, підкреслює означення і визначає їх вид.  

3. Виконання різнорівневих завдань за картками

1-А Виписати з тексту словосполучення з узгодженими означеннями.

Вказати, якими частинами мови вони виражені.

 

 Темна осіння ніч. Важкі хмари низько нависли над землею. І ноді зривається дощ, бо хмари набрякли од дрібних краплин. А тут ще налітає боковий вітер. Так важко перемагати його.

  Але невелика густа зграя перепілок не спиняючися мчить на південь. Непереможна сила інстинкту жене їх вперед, крізь низькі хмари, крізь вітер вогкість і часом дощ.

2-Б Списати словосполучення, замінюючи узгоджені означення неузгодженими. З одним скласти речення

 

 Батьківські збори, доручення товаришів, річний план, польові роботи, морська вода, пришкільна ділянка, сонячне проміння, заводське подвір’я, Шевченкові «Гайдамаки», робоче місце.

 

3-Б Скласти і записати речення з поданими словосполученнями. Неузгоджені означення підкреслити.

 

  Учень зразкової поведінки, дівчинка з карими очима, пісні українських композиторів, збори класу, вулиці міста, ліс на протилежному боці Дніпра.

4-В  Списати текст, замінюючи узгоджені означення на неуозгоджені де це можливо.

 

1.І балтійський матрос Жухрай Федір оповідав жорстоку життєву правду молодому кочегарові. 2.Микола слухав сплески чорноморської хвилі і ніби говорив з морем. 3.На морському березі стільки людей, що пляж аж захряс від засмаглих тіл. Шум, гамір, сміх і дитячий вереск. 4.Матусин голос задушевний і ніжний. (За  І.Цюпою)

 

             4. Диктант безперевної дії

 

Така впертість – риса позитивна. Хоча у разі гострого конфлікту, підкреслюючи повагу до опонентів, варто свідомо їм поступитися.

  Таким чином, упертість цілком може бути виявом не слабкої волі, а навпаки, засобом її тренування, набуття досвіду відстоювати власні рішення.

 

            5. Словникова робота

конфлікт – зіткнення протилежних інтересів, крайнє загострення суперечностей;

опонент  - особа, яка заперечує чиїсь думки; супротивник;

воля – одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою, керуванні своїми діями й свідомому регулюванні власної поведінки.

 

ІІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

                     Девіз уроку:             «Безсмертне людство. І в ньому

                                                      людина знаходить безсмертя через

                                                      свої діла»   О.Довженко

 - Такий девіз уроку обрано не спроста. У кінці уроку ви спробуєте пояснити значення цих слів О.Довженка.

 

              1. Диктант наступної дії

 

1. Жити в людях, жить, а не скніти, Пломеніти, горіти, любити Землю-матір.(Н.Кащук) 2. Ти серцем кожного порога, як щастя-долі не минай.(М.Гірник) 3.Вітаю юність світлочолу, путі-шляхи до мет ясних. (П.Усенко)

Завдання: підкреслити слова, у правописі яких ви засумнівалися.

 

- Прочитайте тему сьогоднішнього уроку і визначте, що вам є відомим, а що невідомим.

- Сформулюйте завдання сьогоднішнього уроку:

  • Зрозуміти, що таке прикладка.
  • Засвоїти правопис прикладки.
  • Навчитись правильно ставити питання до слів у реченні, щоб не спотворювати їх зміст.
  • Удосконалювати вміння визначати другорядні члени речення.

 

ІV. Засвоєння нових знань.Формування умінь та навичок учнів

                       1. Робота з підручником

 

                    Виконання вправи        (усно)

- Які питання і від яких членів речення ви поставите до виділених слів у вправі?

-  Чи ці залежні слова можуть в реченні обійтись без головних, яким вони підпорядковані?

 

 2.Пояснення вчителя за таблицею «Прикладка як різновид означення»

 

 

 

 3. Коментований словниковий  диктант

 

Гора Сапун, студент-іноземець, Хорол-річка, духи «Симфонія», теплохід «Славутич», місто-сад, відповідь-репліка, богатир-юнак, Катерина-художниця, художниця Білокур.

 

4. Слово вчителя про художницю Катерину Білокур

  Сьогодні я хочу познайомити вас із однією людиною, з її життям, творчістю. Людиною, якій вчора, можливо, виповнилося б 104 роки, яка бачила у всьому простому, земному прекрасне, неземне.

                         На світі можна жить без еталонів,

                         По-різному дивитися на світ –

                         Широкими очима,

                         З-під долоні,

                         Крізь пальці,

                         У кватирку,

                         З-за воріт,

                         Від того світ не зміниться нітрохи,

                         А все залежить від людських зіниць:

                         В широких – відобразиться епоха,

                         У звужених – збіговисько дрібниць.

                                                   (Л.Костенко)

         Людина – це очі, а потім вже все те, що довкола очей, а тоді знову – очі, очі, очі. Катерина знала, що найважче їй буде намалювати свої очі, але починати портрет вона мусить з очей, а решту вони підкажуть самі – так вважала художниця

- Погляньте на її портрет і скажіть, чи вдалося їй передати те, що мали підказати очі? Про що говорять нам її очі?

 

    Демонстрація репродукцій картин К.Білокур

 

V. Застосування знань учнів. Удосконалення умінь та навичок

 

      1.Виконання завдання: дібрати означення-іменники до слова «очі» ( очі-зорі, очі-сум, очі-гудзики, очі-глибини, очі-озера )

 

- Вдивіться в очі цієї жінки. Спробуйте скласти речення з утвореними прикладками про очі Катерини Білокур.

 

     2. Інформаційний диктант «Чарівний світ Катерини  Білокур»

     Завдання: виписати з тексту прикладки.

 

     3. Творча робота в групах. Завдання: впорядкувати (скласти) слова відповідно до теми уроку. (Слова надруковані на аркушах, розрізані)

Група А – орфограма «Лапки у прикладці»

Група Б – орфограма «Дефіс у прикладці»

Група В – орфограма «Дефіс не ставимо»

СЛОВА ДЛЯ РОБОТИ :

Людина-трудівник, село Богданівка, художниця-самоучка, вчитель Калита, збірка «Кобзар», Шевченко-поет, шедевр-окраса, заняття-безглуздя, художниця Білокур, картина «Буйна», картина «Цар-колос», життя-подвиг, пейзаж «Напровесні», картина «Гай», натюрморт «Сніданок».

 

Один представник від кожної групи записує утворені слова на дошці.

 

VІ. Підсумок уроку

                                     Бесіда:

- Як ви розумієте слова, взяті як епіграф до уроку?

- Що нового дізнались на уроці?

- Як ви вважаєте, чи справились ми із завданнями уроку?

- Які у вас виникли зипитання?

- Що вас зацікавило?

- Любіть життя, шануйте кожен день,

  Робіть йому коштовні подарунки.

  З колосся золотого, з новобуд, пісень,

З натхнення творчого, з окриленої думки.

                                          (П.Воронько)

 

VІІ. Домашнє завдання

      Опрацювати теоретичний матеріал підручника;

      виконати вправи: група А – 136; група Б – 135(з ключем);

      повторити матеріал про прислівник: правопис, групи прислівників за значенням.

 

                                     Текст інформаційного диктанту    

 

                                   Чарівний світ Катерини Білокур

 

  Україна завжди була багата на самобутні народні таланти і серед них чимало обдарованих жінок. Легендарна складачка народних пісень Маруся Чурай, народні художниці Катерина Білокур, Марія Приймаченко, Ганна Верес, Тетяна Пата та інші чудові майстрині, якими завжди пишається Україна.

   7 грудня Україна вшановувала пам’ять народної, самобутньої художниці Катерини Василівни Білокур, якій виповнилося б 104 роки.

  Її диво-полотна вмістили невмирущу красу живописної української природи, щедрі дарунки родючої землі й розмаїті квіти, символ радості, щастя і духовного життя народу. Твори цієї художниці-чарівниці, їхні чудові веселкові фарби стверджують світові, який талановитий її народ, як глибоко розвинуте в ньому естетичне почуття, яка сприйнятлива його душа до всього прекрасного в житті.

  Нелегкою була доля Катерини Білокур. Без будь-якої освіти, але від природи наділена високим художнім даром, вона до знань пробилася самотужки.

  Народилася вона в селі Богданівка (тепер Київська область) у селянській сім’ї. Родина жила убого, Катрю не посилали учитись до школи. Дівчині подарували букваря і вона сама навчилась грамоти. З дитинства Катерина тягнулась до книжки, до творчості. Вона гарно шила, вишивала, а одного разу їй захотілося щось намалювати. Сажею на полотні намалювала «якихось видуманих птиць» - згадувала потім уже відома художниця.

  Затуркані, темні батьки не розуміли нестримного потягу дівчини до «того святого малярства». Та на життєвому шляху Катерини зустрілись люди, які відчули природний дар дівчини і допомогли їй у самоосвіті. Вчитель Іван Григорович Калита давав читати Катерині книжки. У його гостинній хаті вона ознайомилася з альбомом репродукцій Третьяковської галереї. Великий вплив на пробудження інтересу до творчості, зокрема живопису, мав Т.Г.Шевченко, його «Кобзар».

  Дівчина самотужки осягає живопис, таємниці його техніки. Перші твори художниці-самоучки намальовані вугіллям, рослинними фарбами.

   1941 рік – перша індивідуальна виставка робіт Катерини Білокур у місті Полтаві.

   Її картини експонувалися на виставках у багатьох містах, зокрема у Москві, Парижі (де пропало три картини).

   В її хаті відкрито музей. К.Білокур удостоєна звання народного художника України.

   Творчий доробок художниці різноманітний: натюрморти, портрети, пейзажі – «Сніданок», «Кавун.Морква.Квіти.», «Богданівське яблуко», «Цар-колос» (одна з трьох картин, викрадених із Лувра в Парижі у 1954р.), «Буйна», «За селом», «Гай», «Осінь у Богданівці», «Вересень у Богданівці».  

 

docx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку